octawoofer - een supersub met SDX15 en 2*PR18

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

octawoofer - een supersub met SDX15 en 2*PR18

Bericht door Henkjan »

zo, de Bredagangers hadden 'm al gezien (ik wilde daar de primeur houden) m'n supersub met de CSS SDX15 en 2 stuks 18" passieve membranen. hier dan wat foto's van t bouwverslag...

[edit]de bouw heb ik samen gedaan met PN
Bijlagen
en klaar!
en klaar!
maar Ester (3jr) vond het een schitterend ding
maar Ester (3jr) vond het een schitterend ding
en toen moest ik verder in de woonkamer...  tja niet echt hoge WAF, dus ik denk: camouflage!  had ze t nog door ook....
en toen moest ik verder in de woonkamer... tja niet echt hoge WAF, dus ik denk: camouflage! had ze t nog door ook....
doorzonsubje....
doorzonsubje....
de bracing van 18mm multiplex.  ook de hoeken worden nog versterkt met  driehoekjes van dit materiaal
de bracing van 18mm multiplex. ook de hoeken worden nog versterkt met driehoekjes van dit materiaal
gaatje frezen....
gaatje frezen....
vervolgens de 2 helften op elkaar gelijmd
vervolgens de 2 helften op elkaar gelijmd
de platen eerst tot 2 pyramides gelijmd...
de platen eerst tot 2 pyramides gelijmd...
in den beginne waren er 8 identieke gelijkzijdige driehoeken in 25mm MDF....
in den beginne waren er 8 identieke gelijkzijdige driehoeken in 25mm MDF....
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 27 mei 2008, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Schitterend, je kind erin opsluiten.

Helaas duurt het inspelen van een dergelijk sub gewoon heel heel heel veel uren. Subtiel wordt het pas na een paar weken/maanden.

Hij wordt nog beter dan dat we in Breda hebben gehoord. :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik zou zeggen: volgend jaar weer meenemen die sub.... :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zeer indrukwekkende sub! Helaas heb ik 'm niet echt goed kunnen beluisteren. Ik denk dat je hier wel flink wat Druck mee moet kunnen machen!

Heb je niet nog wat fotootjes van de driver en PR's?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
Heb je niet nog wat fotootjes van de driver en PR's?
voor de sub: zie viewtopic.php?t=5921 voor de PR moet ik ze er weer uithalen, volgt later dus...
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Jammer dat ik hem helemaal niet heb kunnen horen. Ook die andere bakken met die 9710-creaties er bovenop niet. Volgend jaar beter?


Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Indrukwekkend gevaarte!!! Indrukwekkend geluid! Hield mooi de pace met de zizoklo, al verwacht ik dat (ie met inspelen zeker) een grote zaal mooier onder druk zal zetten!

Vond jou subtiele cover-up in de woonkamer wel wat hebben........Hahahahahaha! Jammer dat je vrouw het doorhad, veel te intelligent. Gewoon zo bouwen dat ie in een verloren hoekje kan komen te staan, dan heb je meer kans. Ik had mazzel...

Jan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Ik zou zeggen: volgend jaar weer meenemen die sub.... :)
of wat eerder een HT sessie, heeft-ie tenminste wat te doen 8)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik d8 al dat ik een kinderstemmetje onder het geroffel hoorde! :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb de openingspost even aangepast wegens te sumiere text:
het moeilijke/zware deel van de bouw (het begin) heb ik samen met PN gedaan
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

Henkjan schreef:
het moeilijke/zware deel van de bouw (het begin) heb ik samen met PN gedaan
Was een leuke uitdaging. De moeilijkheid hierin zit hem vooral in het nauwkeurigheid van de driehoeken.
ze zou zeggen 60 graden = 60 graden, maar exact 60 graden is weer iets anders :-)
Bij de kleinste afwijking heb je het toch al gauw over een paar mm met deze afmetingen en dan krijg je de octaëder niet meer sluitend.
Daarnaast is het lastig om alle driehoeken exact de zelfde maat te maken. je zou denken met een aanslag op de geleidingsbalk van de zaagtafel moet je een eind komen. Dat klopt, ware het niet dat de punt van de driehoeken zeer kwetsbaar is, zeker omdat ze ook nog eens onder een verstek van 35,5 graden zijn gezaagd. En met het gewicht van 25mm MDF verschuif je dat niet makkelijk.

Na het zagen de twee piramiden gelijmd. Wel zorgen dat het op een vlakke ondergrond gebeurt, zodat de driehoeken onderling niet kunnen verschuiven.
Laatst gewijzigd door PN op wo 28 mei 2008, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Maar het zeker prima gelukt. Weer es wat anders dan "recht toe recht aan".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

een detailfoto ontbrak nog: de bracing bestaat uit 2 delen, 1 deel dat de hoeken versterkt, en het 2e deel dat de wanden versterkt. hoewel in diverse literatuur (o.a. M.Colloms) het belang van het vestevigen van de hoeken wordt benadrukt, zie ik het weinig toegepast worden.
Bijlagen
Img_0380a.jpg
Gesloten