Zéér lang lopend project: EL34 Single Ended Power Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Net terug van het anodiseerbedrijf:
Hopi Pretu!!

Kees
Bijlagen
DSCN1224.jpg
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ziet er gewoon supper uit!

Nog 1 weekje wachten :)
esteban
Berichten: 48
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 20:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door esteban »

Hallo Nils, suc6 met je project.
De schakeling is conventioneel dus het moet goed gaan. Die montage eilanden zijn heel mooi! Wil ik ook. Ik kan vierkanten frezen en rondjes draaien, maar ellipsen worden lastig.
Ik ben benieuwd wat voor uitgangstransformator je gaat gebruiken. Ik heb hier nog vragen over die ik maar als nieuw onderwerp in het forum ga zetten.
Groet,
Steven
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Het houten frame. uit een blok gefreesd in ca 8 uur.
Met de gebruikelijke half lege fles rode wijn als referentie :wink:
Van de week eens goed inpakken en opsturen..
De gaten in de zijkanten en de verdere afwerking zijn voor jezelf, Nils :lol:

Kees
Bijlagen
frame1.JPG
frame2.JPG
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo, je pakt het profi aan, mooi spul hoor :)

Welk schema gebruik je nu trouwens, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

b_force schreef:
Welk schema gebruik je nu trouwens, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Dat schema dat net boven dat aluminium eilandje staat afgebeeld.. Die met NGS

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

:shock: :shock: :shock: :shock:

allemachtig Kees! Dat is werkelijk prachtig! Ik kan er eventjes geen gepaste woorden bij bedenken :o

wauw =D>
PN
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 21 jun 2006, 14:49
Locatie: Waddinxveen

Bericht door PN »

audiomanics schreef:
Het houten frame. uit een blok gefreesd in ca 8 uur.
8 uur verder en de fles is nog steeds niet leeg :shock:

Mooi werk!!!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

audiomanics schreef:
b_force schreef:
Welk schema gebruik je nu trouwens, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Dat schema dat net boven dat aluminium eilandje staat afgebeeld.. Die met NGS

Kees
Daar staan enkel geen waardes bij (of zijn die hetzelfde gebleven ? )
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

PN schreef:
8 uur verder en de fles is nog steeds niet leeg :shock:
Euh... dat is fles #3.. :!:
b_force schreef:
Daar staan enkel geen waardes bij (of zijn die hetzelfde gebleven ? )
Klopt... expres gedaan... Als alles goed werkt wordt het schema met waardes misschien ook openbaar gemaakt... Ze zijn niet hetzelfde... Kan ook niet want de zaak is helemaal opnieuw doorgerekend en aangepast.

Kees
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb nmlk misschien wel interesse in het schema :)
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

b_force schreef:
Ik heb nmlk misschien wel interesse in het schema :)
Nou ja, op dit moment veranderd er regelmatig nog wel wat, waardoor het schema dat gepost is, steeds weer achterhaald blijkt..

we zullen wel zien als het op punt staat :)
Laatst gewijzigd door Nils_vn op ma 26 mei 2008, 8:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Nils_vn schreef:

Nou ja, op dit moment veranderd er regelmatig nog wel wat, waardoor het schame dat gepost is, steeds weer achterhaald blijkt..

we zullen wel zien als het op punt staat :)
Misschien toch wat minder wijn??

Prachtige materialen en onderdelen... pfff ben echt jaloers op zulke spullen. Ik blijf dit zeker volgen.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Ach.. aan de wijn ligt het niet hoor ;)

Bedankt, de matrialen en onderdelen zijn écht top! Daarom probeer ik (en Kees natuurlijk) de mooiste onderdelen te gebruiken, zonder het budgetair absurt te maken.


In ieder geval is het frame vandaag gearriveerd :D Waaaaaauuuuwww!

Meteen het frame voorgesteld aan de overige onderdelen, en alles behoorlijk aan elkaar voorgesteld :) Zoals het hoort.
Bijlagen
IMG_1136.JPG
IMG_1135.JPG
IMG_1134.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zie er allemaal prachtig uit. Alleen vind ik zo'n koelvin om de gelijkrichter niet erg fraai.... kun je niet zonder?

Ik wil de buizen altijd graag zien gloeien... ( bijna net zo gezellig als een open haard)

Hoe ga je het hout behandelen?
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

RobertD schreef:
Zie er allemaal prachtig uit. Alleen vind ik zo'n koelvin om de gelijkrichter niet erg fraai.... kun je niet zonder?

Ik wil de buizen altijd graag zien gloeien... ( bijna net zo gezellig als een open haard)

Hoe ga je het hout behandelen?
Zo'n koelvin is idd niet van het mooiste, maar komt toch onder de (glimmende RVS) trafo kap :) Dus wat extra koeling is altijd mooi mee genomen.

Het hout daar komt een blanke lak over... welke ben ik nog niet uit... in ieder geval wat moois :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hoi Nils,
Voor het geval je de gelijkrichter-plaat wil gaan vast schroeven: hij moet aan de onderkant, als je geen problemen wil krijgen met omgekeerde buisvoeten en een kap die er niet over heen wil.. De trafo's vinden het misschien ook wat prettiger dat er niemand op hun voetjes staat...

Gelukkig is het goed over gekomen...(with a little help from my friends)

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

audiomanics schreef:
Hoi Nils,
Voor het geval je de gelijkrichter-plaat wil gaan vast schroeven: hij moet aan de onderkant, als je geen problemen wil krijgen met omgekeerde buisvoeten en een kap die er niet over heen wil.. De trafo's vinden het misschien ook wat prettiger dat er niemand op hun voetjes staat...

Gelukkig is het goed over gekomen...(with a little help from my friends)

Kees
Ah, bedankt Kees... Ik vermoede dat ze onderin moest, estetisch gezien was dat 'juist' maar daar past het net niet in... een dezer (hopelijk eens droge) dagen het schuurvelletje bovenhalen ;)

Erg mooi in ieder geval :)

knap :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Komt er al muziek uit? Het is alweer zo'n tijd stil....
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

RobertD schreef:
Komt er al muziek uit? Het is alweer zo'n tijd stil....
Neen hoor :o

komt nog eventjes geen geluid uit.. en dat gaat ook nog wel eventjes duren :o

Zéééééér lang lopend project :oops:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, dit duurt wel heeeeel erg lang :wink:

Vanmiddag toevallig gesproken met een buizen-freak. Die zei dat de SE zijn laatste versterker was in een vrij lange reeks van probeersels. Ik wil ook graag een buizenversterker gaan bouwen, maar weet nog niet wat. Omdat ik ook speakers met een wat lager rendement wil gaan aansturen heb ik ook wat meer power nodig. Ik denk hierbij zelf aan zo´n 35-50W. Is dit haalbaar met een SE? Of stel ik nu een heel domme vraag?

Waarom heb jij eigenlijk voor SE gekozen en niet bijvoorbeeld PP?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik zal even antwoorden voor Nils..
Dat het wat langer duurt heeft meerdere oorzaken: een heel belangrijke is de storing aan zijn lichaam... Kan nog wel even duren..
Waarom een SE? Het vermogen van ca 8W is ruim voldoende om een oorverdovend lawaai te produceren uit de zeer hoog rendement hoorn luidsprekers en zal alleen ingezet worden voor de MID-HIGH.
SE versterkers klinken daar ook meestal muzikaler dan de meeste PP's
35-50W is haalbaar met een SE, maar dat worden dan wel heel erg grote bakken.. Het rendement is behoorlijk laag dus ik denk dat je geconsumeerde vermogen in de buurt van de 500-700W gaat komen dan..
Je zit vermoedelijk dan ook aan de zwaardere zendbuizen vast en hele grote dure OPT's...
Kijk maar eens naar de 833 SE versterkers die er gebouwd zijn.. (wel 100W SE....)
Met een toch al flinke buis als de 300B kun je zo'n 12W halen
Een PP-35-50W is honderden euro's goedkoper te maken. Een stelletje EL34/KT88 zijn al voldoende dan..

Kees
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Dat was niet de reden van mijn opmerking. Meer dat het onderwerp weer onder de aandacht is. Het is altijd vervelend als je door lichamelijke beperkingen (al dan niet tijdelijk) je hobby (en natuurlijk ook andere zaken) niet of slechts beperkt kunt uitvoeren.

In ieder geval alvast bedankt voor je antwoorden, ik ga dan richting PP zoeken, want verwarming heb ik al in huis :D .

Verder wens ik Nils natuurlijk veel sterkte bij zijn herstel.

Groeten,
Mischa
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Bedankt voor je goede wensen,

Zoals Kees al goed formuleerde, is het om een aantal vrij "eenvoudige" redenen SE geworden.
Geen vermogen nodig, dus het ontwerp zo straight-forward mogenlijk gehouden, of eventjes de vraagstelling omdraaien.

Waarom voor PP gaan, daar win ik niets mee in dit geval. Het vermogen heb ik niet nodig en meer buisjes maken hem niet "beter".

Tot hiertoe nog geen overtuigende verbetering met de gezondheid. 19 November echo laten nemen, en afhankelijk daarvan zal de specialist een oordeel vellen over verdere behandeling en functionaliteid.

Tot dan, afwachten.

Ondertussen blijven niet alleen de hobbies liggen, maar ook dingen die nog steeds prioriteit krijgen (huisje, tuintje, vrouwtje)

Niet omdat het niet vordert, dat het niet doorgaat ;)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nils_vn schreef:
19 November echo laten nemen, en afhankelijk daarvan zal de specialist een oordeel vellen over verdere behandeling en functionaliteid.
Succes alvast.
Plaats reactie