Tip voor he afwerken van de kast

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Tip voor he afwerken van de kast

Bericht door Milner »

Afgezien van de bovenfrees hanteer ik altijd met veel plezier de bandschuurmachine. Daarmee kan je alle oneffenheden in no-time wegwerken en krijg je een mooie gladde kast.
Headshell
In memoriam †
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 11:07

Bericht door Headshell »

Ik ben het met je eens. Ik vind het ook fantastische dingen. Want ik heb er ook een. Ik heb zo'n Makita. Echt onverwoestbaar. Gaat zo maar 15 jaar mee. Denk ik.

Maar verder zal je bijna niemand vinden die zoiets heeft. Een hoop weten er niet eens wat ze ermee moeten. Raar maar waar. Schaars gereedschap. Niet in de winkel, maar in de hobbyhoek. Ik ga hem binnekort gebruiken voor mijn massieve hardhouten massaloopwerk voor moijn TD 160 (zei Mrs Bucket). Ik moet nog zien wat het wordt. Maar aan die Makita zal het niet liggen.
Jan.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zeker erg handig ding. Al is een kleine waarschuwing op z'n plaats. Een bandschuurmachine KAN heel snel door je hout heengaan. Bij verdere afwerking met fineer is dit niet ech terg, maar bij het (laten) spuiten zie je elke kleine oneffenheid. Goed schuren is het halve werk, maar ik zie het maar al te vaak dat er d.m.v. een bandschuurmachine een "dipje" in het hout is gekomen. Maar bij goed gebruik een heerlijk stuk gereedschap.

Voor de liefhebbers heb ik op de site zelf nog een klein artikel gemaakt met veel gebruikt gereedschap. Dus als er mensen zijn die nog niets weten om aan de Sint te vragen....lees maar eens door...

Edo
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Veiliger voor vlakken is de vlakschuurmachine... Gaat niet zo hard helaas, maar wel erg vlak...
Milner
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 22:45

Bericht door Milner »

inderdaad wel een beetje voorzichtig mee zijn en niet met korrel 60 er op gaan. goed in de grondverf zetten en netjes schuren daarna helpt ook enorm!
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

Op een ander forum had iemand het trouwens over MDF finish (Alabastine) of iets dergelijks voor MDF. Schijnt makkelijk te bewerken zijn en ook op te brengen...

Hoe minder hard de egalisatie, hoe makkelijke rhet schuren natuurlijk en minder kans op ingraven...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nog een tip:

Maak je kast goed stevig en op maat en beplak hem daarna met een tweede MDF laag die lekker dun is. Is makkelijk af te werken en zeker als je er de randen met een bovenfrees mee bewerkt zie je geen naatje/oneffenheid meer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

SiR-ROUND schreef:
Op een ander forum had iemand het trouwens over MDF finish (Alabastine) of iets dergelijks voor MDF. Schijnt makkelijk te bewerken zijn en ook op te brengen.....
is een speciale grondverf voro MDF, erg dekkend. wel met mooi lakrolletje opbrengen, anders strepen (kwast) of sinaasappel (schuimroller)
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Wat gebruiken jullie eigenlijk als plamuur?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

eerst snelplamuur (in 20 min hard) en daarna lakplamuur, evt zelfs nat schuren (met terpetine wel te verstaan)
Gebruikersavatar
SiR-ROUND
Berichten: 28
Lid geworden op: do 16 sep 2004, 6:09
Locatie: Noordbroek (Groningen), The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door SiR-ROUND »

@Henkjan,

Wat is een goed lakroller voor jou? Met zo'n beige vachtje?

THX.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[quote="SiR-ROUNDWat is een goed lakroller voor jou? Met zo'n beige vachtje?[/quote]ja
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

DIY with Hammerite vs Melatic laten spuiten...

Bericht door Caratje »

Hey Jongens,

In eerste instantie was ik van plan mijn boxen te laten spuiten door een proffesioneel bedrijf (wel via een beetje via via), maar mijn Pa (erg handige doe het zelfer (lakt deuren, schildert huizen, zet keukens, maakt meubels...) begon over Hammerite. Kijk, ik laat hem zonder een proef kastje te verven echt niet aan mijn boxen komen, maar heeft een van jullie hier ervaring mee???

Ik zat aan metalic donker rood te denken...

Groetjes,

Joep
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Dat kan inderdaad schitterend worden, ik heb ooit eens een metalen lampekap met Hammerite gedaan en die zag er mooi uit. Er dienen wel wat voorbereidingen gedaan te worden, de ondergrond moet glad zijn en met de juiste grondverf behandeld en de verf mag niet te dik zijn,(ook niet te dun want ik geloof dat je maar een laag van dat spul kan gebruiken (ff de gebruiksaanwijzing bekijken)).
Ik ging dus de mist in met de te dikke verf, zakkers :!: Maar ik moet zeggen dat door de struktuur deze zakkers niet heel erg opvielen.
Proef stukje lijkt me wel verstandig.
Gebruikersavatar
Caratje
Berichten: 101
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
Locatie: Eindhoven de gekste
Contacteer:

Bericht door Caratje »

Hoi Sark,

Dat klinkt hoopvol, niet om jouw schilder kunsten de grond in te trappen, maar mijn pa heeft al de nodige deuren gelakt, dus schat ik dat hij wel de juiste dikte kan fabriceren!!!

Ik ben benieuwd,

Joep
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Dat mdf grond spul is idd wel een aanrader:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#21361309
en hier ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/797610

Een bandschuurmachine is niet aan mij besteedt; ik heb de neiging om nogal "enthousiast" te werk te gaan, en voor je het weet zak je een paar cm je kast in :P.

Ik gebruik dus gewoon good old korrel 40 als ik wat wil wegwerken.
Uiteraard een bovenfreesje, cirkelmal, veeeel schuurpapier, plamuur, lakplamuur enzo..

Nou doe ik altijd super mijn best om die naden weg te werken, zag ik hier een plaatje van iemand die ze juist extra had ingefreesd. Zag er nog leuk uit ook! (iets met nood en deugd).

t.
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

Ik kreeg laatst nog een tip van een schildersbedrijf:

Behandel de plaatzijde van het MDF (kopse kanten zijn niet nodig) met thinner. Er is op het mdf namelijk een soort 'walshuid' aanwezig die er met normaal ontvetten niet af gaat.
Plaats reactie