Tip voor he afwerken van de kast
Moderator: Beheerdersteam
Tip voor he afwerken van de kast
Afgezien van de bovenfrees hanteer ik altijd met veel plezier de bandschuurmachine. Daarmee kan je alle oneffenheden in no-time wegwerken en krijg je een mooie gladde kast.
Ik ben het met je eens. Ik vind het ook fantastische dingen. Want ik heb er ook een. Ik heb zo'n Makita. Echt onverwoestbaar. Gaat zo maar 15 jaar mee. Denk ik.
Maar verder zal je bijna niemand vinden die zoiets heeft. Een hoop weten er niet eens wat ze ermee moeten. Raar maar waar. Schaars gereedschap. Niet in de winkel, maar in de hobbyhoek. Ik ga hem binnekort gebruiken voor mijn massieve hardhouten massaloopwerk voor moijn TD 160 (zei Mrs Bucket). Ik moet nog zien wat het wordt. Maar aan die Makita zal het niet liggen.
Jan.
Maar verder zal je bijna niemand vinden die zoiets heeft. Een hoop weten er niet eens wat ze ermee moeten. Raar maar waar. Schaars gereedschap. Niet in de winkel, maar in de hobbyhoek. Ik ga hem binnekort gebruiken voor mijn massieve hardhouten massaloopwerk voor moijn TD 160 (zei Mrs Bucket). Ik moet nog zien wat het wordt. Maar aan die Makita zal het niet liggen.
Jan.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Zeker erg handig ding. Al is een kleine waarschuwing op z'n plaats. Een bandschuurmachine KAN heel snel door je hout heengaan. Bij verdere afwerking met fineer is dit niet ech terg, maar bij het (laten) spuiten zie je elke kleine oneffenheid. Goed schuren is het halve werk, maar ik zie het maar al te vaak dat er d.m.v. een bandschuurmachine een "dipje" in het hout is gekomen. Maar bij goed gebruik een heerlijk stuk gereedschap.
Voor de liefhebbers heb ik op de site zelf nog een klein artikel gemaakt met veel gebruikt gereedschap. Dus als er mensen zijn die nog niets weten om aan de Sint te vragen....lees maar eens door...
Edo
Voor de liefhebbers heb ik op de site zelf nog een klein artikel gemaakt met veel gebruikt gereedschap. Dus als er mensen zijn die nog niets weten om aan de Sint te vragen....lees maar eens door...
Edo
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
is een speciale grondverf voro MDF, erg dekkend. wel met mooi lakrolletje opbrengen, anders strepen (kwast) of sinaasappel (schuimroller)SiR-ROUND schreef:Op een ander forum had iemand het trouwens over MDF finish (Alabastine) of iets dergelijks voor MDF. Schijnt makkelijk te bewerken zijn en ook op te brengen.....
- Caratje
- Berichten: 101
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 3:08
- Locatie: Eindhoven de gekste
- Contacteer:
DIY with Hammerite vs Melatic laten spuiten...
Hey Jongens,
In eerste instantie was ik van plan mijn boxen te laten spuiten door een proffesioneel bedrijf (wel via een beetje via via), maar mijn Pa (erg handige doe het zelfer (lakt deuren, schildert huizen, zet keukens, maakt meubels...) begon over Hammerite. Kijk, ik laat hem zonder een proef kastje te verven echt niet aan mijn boxen komen, maar heeft een van jullie hier ervaring mee???
Ik zat aan metalic donker rood te denken...
Groetjes,
Joep
In eerste instantie was ik van plan mijn boxen te laten spuiten door een proffesioneel bedrijf (wel via een beetje via via), maar mijn Pa (erg handige doe het zelfer (lakt deuren, schildert huizen, zet keukens, maakt meubels...) begon over Hammerite. Kijk, ik laat hem zonder een proef kastje te verven echt niet aan mijn boxen komen, maar heeft een van jullie hier ervaring mee???
Ik zat aan metalic donker rood te denken...
Groetjes,
Joep
Dat kan inderdaad schitterend worden, ik heb ooit eens een metalen lampekap met Hammerite gedaan en die zag er mooi uit. Er dienen wel wat voorbereidingen gedaan te worden, de ondergrond moet glad zijn en met de juiste grondverf behandeld en de verf mag niet te dik zijn,(ook niet te dun want ik geloof dat je maar een laag van dat spul kan gebruiken (ff de gebruiksaanwijzing bekijken)).
Ik ging dus de mist in met de te dikke verf, zakkers
Maar ik moet zeggen dat door de struktuur deze zakkers niet heel erg opvielen.
Proef stukje lijkt me wel verstandig.
Ik ging dus de mist in met de te dikke verf, zakkers
Proef stukje lijkt me wel verstandig.
Dat mdf grond spul is idd wel een aanrader:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#21361309
en hier ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/797610
Een bandschuurmachine is niet aan mij besteedt; ik heb de neiging om nogal "enthousiast" te werk te gaan, en voor je het weet zak je een paar cm je kast in
.
Ik gebruik dus gewoon good old korrel 40 als ik wat wil wegwerken.
Uiteraard een bovenfreesje, cirkelmal, veeeel schuurpapier, plamuur, lakplamuur enzo..
Nou doe ik altijd super mijn best om die naden weg te werken, zag ik hier een plaatje van iemand die ze juist extra had ingefreesd. Zag er nog leuk uit ook! (iets met nood en deugd).
t.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 9#21361309
en hier ook:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... ges/797610
Een bandschuurmachine is niet aan mij besteedt; ik heb de neiging om nogal "enthousiast" te werk te gaan, en voor je het weet zak je een paar cm je kast in
Ik gebruik dus gewoon good old korrel 40 als ik wat wil wegwerken.
Uiteraard een bovenfreesje, cirkelmal, veeeel schuurpapier, plamuur, lakplamuur enzo..
Nou doe ik altijd super mijn best om die naden weg te werken, zag ik hier een plaatje van iemand die ze juist extra had ingefreesd. Zag er nog leuk uit ook! (iets met nood en deugd).
t.



