Condensator vergelijk

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hoe laag zit die laag doorlaat en hoe hoog de hoog doorlaat ?

(met andere woorden, hoe moet ik zien hoe deze componenten zijn gebruikt ?)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Hoe laag zit die laag doorlaat en hoe hoog de hoog doorlaat ?

(met andere woorden, hoe moet ik zien hoe deze componenten zijn gebruikt ?)
Ik heb het schema en de curves al een aantal keren gepost, ook een foto geplaatst, zie pagina 4. De scheidingsfrequentie zit op 3300 Hz.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
b_force schreef:
Hoe laag zit die laag doorlaat en hoe hoog de hoog doorlaat ?

(met andere woorden, hoe moet ik zien hoe deze componenten zijn gebruikt ?)
Ik heb het schema en de curves al een aantal keren gepost, ook een foto geplaatst, zie pagina 4. De scheidingsfrequentie zit op 3300 Hz.
Ok dank je wel, inmiddels waren we al weer wat pagina's verder en ik vroeg me af of er inmiddels nog wat dingen aangepast waren oid :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Door de vraag van b_force is een grote nieuwe post in dit draadje niet zichtbaar hier. Kijk onderaan de vorige pagina (5) voor een grote verzameling nieuwe testbestanden! Ik hoop dat er dit keer iets meer reacties komen. [-o<
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

AiAiAi.

Ik heb de amplitudeverschillen zo klein weten te krijgen dat niemand, inclusief mijzelf, nog verschillen hoort. Tenminste, dit meen ik te moeten afleiden uit het zeer beperkte aantal reacties. Degenen die wel hebben gereageerd blijken aan het gokken te zijn.

Voor wie mogelijk denkt dat ik de zaak zit te belazeren, iedereen staat het vrij om de files te analyseren. Ze zijn absoluut verschillend en in de opgenomen bestanden zit ook nog eens de vervorming van de UcD-versterker.

Ik heb zojuist een Tent-klok discussie zitten lezen op het hififorum. Daarin noemde jacco op een gegeven moment de CD-speler test vs mijn el cheapo DVD-speler, waaruit bleek dat na verwijdering van amplitudeverschillen de spelers niet meer te onderscheiden waren. Guido Tent reageerde weer eens met een suggestie dat mijn apparatuur niet transparant genoeg is, wat hij hier op ZBA ook heeft gedaan, zijn suggestie ging zelfs zover dat mijn versterker alles hetzelfde zou laten klinken. Nou daar moet hij zijn vriend Bruno dan maar eens op aanspreken.

Ik weet niet wat er fout gaat in deze test, maar ik vind het werkelijk verbijsterend dat ook de fragmenten van Tony geen soelaas bieden. Het gaat allang niet meer alleen over een condensatortest. Als je ziet wat er allemaal met de bewerkte file is gedaan en dat die niet te onderscheiden is van het origineel, dan kun je je afvragen wat er uberhaupt nog wel aan verschillen hoorbaar is op het moment dat amplitudeverschillen zijn weggewerkt en de verbeelding is uitgesloten.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

De discussie is hiermee dus geopend? :)

Ik hoorde geen verschil. Bij file 7 meende ik verschil te horen, maar ik heb de gokkans in een abx niet laag genoeg kunnen krijgen. Wat gaat er fout in deze test? Geen idee. Ik neem aan dat de cd's 100 % accuraat zijn geript. De UcD is op een normaal niveau uitgestuurd. Ik denk niks eigenlijk. Iemand?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Jeroen,

Ik denk dat het tijd is voor een rationalisatie op basis van tijddomeinverschillen. Je hebt het geluk dat jouw klokken in orde zijn qua drift en stabiliteit, dat maakt het maken van een verschilsignaal betrekkelijk eenvoudig. Wat ik in de files heb gezien die jij mij hebt opgestuurd, is dat die absolute verschillen in de orde grootte -40 ... -30dBFS liggen. Dit is in overeenstemming met wat ik eerder heb gevonden met mijn condensatortesten met een triode als voorversterker. Dat verbaasde mij ergens, maar aan de andere kant komt het mij niet vreemd over. De levels zullen vergelijkbaar zijn.

De rationalisatie zou als volgt kunnen gaan in deze specifieke gevallen, want de genoemde verschillen zijn alleen bij grote signaalamplituden wat een maskering geeft:
* verschillen <-90dBFS => onhoorbaar want onder de gehoordrempel
* verschillen tussen -90 en -60dBFS => alleen te detecteren met zuivere tonen
* verschillen tussen -60 en -30dBFS => bij muziek zeer onwaarschijnlijk hoorbaar
* verschillen >-30dBFS => verschillen zouden hoorbaar kunnen worden.

Of ieder ander aannemelijk bod :wink:

Ik denk dat we het eens kunnen worden dat de claims als "grote verschillen" en "makkelijk hoorbaar" de kliko in kunnen.

Groet,
Jacco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik vind het nogal vervelend om geen verschil te horen in ABX. Na 30 keer geen duidelijk verschil te kunnen aantonen, wil je wel gauw ophouden met de test. Als je het idee hebt dat je wél een verschil hoort, maar je kunt het nog niet statistisch hard maken, dan wil ik nog wel verder testen. Ik heb daarom ook niet alle samples geprobeerd.

Als je wel verschl hoort, is het leuker daar melding van te maken dan andersom. Ik denk dus dat er wel meer mensen zullen zijn die geluisterd hebben. Als dan ook nog 's blijkt dat die personenen die wel gereageerd hebben de eventueel bestaande klankverschillen niet hebben weten te duiden, dan denk ik dat je gerust mag stellen dat het zeer waarschijnlijk niet hoorbaar is op dit niveau.

Of je mag extrapoleren op een manier die Jacco doet, weet ik niet. Dat verschillen onder 90 dB onhoorbaar zijn, daar hoeven we volgens mij niet over te discussiëren. Tussen 90 en 60 dB hoorbaar met zuivere tonen? Uhm.. Wát is precies hoorbaar :P ? Over wat voor verschillen hebben we het precies?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Martijn M schreef:
[...]
Of je mag extrapoleren op een manier die Jacco doet, weet ik niet. Dat verschillen onder 90 dB onhoorbaar zijn, daar hoeven we volgens mij niet over te discussiëren. Tussen 90 en 60 dB hoorbaar met zuivere tonen? Uhm.. Wát is precies hoorbaar :P ? Over wat voor verschillen hebben we het precies?
Gezochte verschillen. Ik heb ooit een test voor mijzelf gedaan waarbij ik de 7de harmonische rond de 3800Hz liet uitkomen en dan de amplitude bepaald van het net wel en net niet kunnen horen van de vervormingscomponent. Dan zit je rond de -70dBFS. Dat het heel ver afstaat van wat je in muziek tegenkomt, is natuurlijk duidelijk en buiten elke vorm van discussie.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

misschien vergelijk ik appels met peren, maar als ik als voor mij herkenbare maat in dB verschillen de S/N ratio van een oud cassettedeck pak (dat was toen een van de belangrijkste specs van zo'n ding) dan had je het bij vergelijk tussen dolby B en dolby C over 60dB vs 70dB, en dat kon je horen. dus om nou te zeggen dat zelfs verschillen van 30dB "bij muziek zeer onwaarschijnlijk hoorbaar" zouden zijn lijkt met sterk...
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik heb laatst de nummers DUT_6; DUT_7; DUT_8 op cd gezet en beluisterd. (Volgens mij wel op deze volgorde haha)
DUT_7 klinkt het minste naar mijn idee.

Daarnaast ben ik er nog niet over uit wat ik in verschil tussen de andere twee files hoor, ik heb het idee dat ik het verschil kan zoeken in het hoog. Ik ga DUT_6 en DUT_8 nog eens met elkaar vergelijken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als Breda achter de rug is ga ik ook eens wat vergelijken...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ondanks de testjes heb ik het idee dat vervorming op de langere termijn voor meer luistermoeheid zorgt. Vooralsnog kies ik mijn drivertjes dus nog uit op lage vervormingswaarden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Omdat toch nog een aantal mensen wil gaan testen zal ik DUT_6 t/m 8 nog even niet bekend maken.

Vanavond zal ik ter informatie de amplitude overdracht van de keten laten zien, zoals opgemeten met RMAA. Daaraan zal ik toevoegen de harmonische vervorming van een 1kHz toon door deze keten. Dat is aardig omdat je dan kan zien wat je dus blijkbaar allemaal niet hoort. Je kunt daaruit ook meer begrip krijgen voor de stelling die jacco maakt.

Het verhaal van de dolby gaat niet op, het toevoegen van een absoluut ruisvloer niveau aanwezig op de cassettetape is iets heel anders dan een vervormingscomponent die relatief 60dB beneden het afspeelniveau zit. In stille passages is er dus ook geen vervorming, terwijl die ruis dan gewoon aanwezig blijft en zeer gemakkelijk te horen is.

Ik zou willen vragen niet met allerlei vergelijken te gaan komen, deze test is zoals hij is. Ook is het denk ik handig dat als jacco ervaringen hieraan toe wil voegen dat hij zelf een draadje opent, zodat ook de testen die hij heeft gedaan op zichzelf kunnen staan. Dan kunnen we in een later stadium apart discussieren over wat we uit de verschillende gedane testen moeten concluderen.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

jeroen_d schreef:
Ik weet niet wat er fout gaat in deze test, maar ik vind het werkelijk verbijsterend dat ook de fragmenten van Tony geen soelaas bieden. Het gaat allang niet meer alleen over een condensatortest. Als je ziet wat er allemaal met de bewerkte file is gedaan en dat die niet te onderscheiden is van het origineel, dan kun je je afvragen wat er uberhaupt nog wel aan verschillen hoorbaar is op het moment dat amplitudeverschillen zijn weggewerkt en de verbeelding is uitgesloten.
Aan de ene kant is het natuurlijk erg interresant om er achter te komen dat de verschillen niet meer te horen zijn. Aan de andere kant zit ik me echt af te vragen of er niet wat mis is met de manier waarop we testen. En dat zeg ik niet om Jeroen's werk hier onderuit te halen, dat is allemaal prima en zeer secuur uitgevoerd.

Maar de klank karakters van verschillende componenten en bijvoorbeeld versterkers worden bijna continue hetzelfde beoordeeld. Dat is dan toch wel erg raar. Zo zal niemand een Marantz versterker koud en kil noemen en niemand zal een gainclone van een warm geluid betichten. Dat moet toch haast wat anders zijn dan een massapsychose.

Ik vraag me af wat er gebeurd als je twee mensen die behoorlijk getrained zijn verschillende black boxes geeft met bijvoorbeeld een gainclone erin. Zouden de commentaren na een week of twee gebruik hemelsbreed uit elkaar liggen? Ik begrijp dat de manier waarop we Audio beschrijven erg knullig is. Maar als je de keus beperkt? Tussen warm/ koud, veel /weinig detail.

Sommige meningen zijn welhaast unaniem, bijvoorbeeld over het warme Marantz geluid. Toon je nu aan dat iedereen gek is als blijkt dat het in een abx niet tehoren is? Of zit er toch wat fout met de manier van testen?

Ik zit hier zelf vaak met apparatuur uit China waar nog geen enkele recensie van te vinden is. Die spullen moet ik dan zonder enige info beoordelen. Dat is dus bijna blind. Interresant dit.

Groet Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja Roland, we zitten hier niet eens over ABX te praten zoals ik de test nu heb opgezet. We hebben het hier over een originele wav vs een wav die door een hele DA/AD keten is gegaan met versterking en filtering ertussen. Als niemand dan in staat is om, los van ABX, het klankkarakter van het verschil te beschrijven, zou dat toch aan het denken moeten zetten. Ik voel me verder echt niet aangevallen, iedereen mag twijfels zetten bij deze test. Ik zie dat er eigenlijk maar heel weinig downloads zijn geweest van de files van Tony Gee en vermoed dat de grote meerderheid eigenlijk helemaal niet in deze test is geïnteresseerd. Zoals jacco al heeft aangegeven, we gaan gewoon veel liever op onze emotie, intuïtie en gevoel af.

Overigens, het testen van apparatuur in black box, wekenlang beluisterd en dan een oordeel vellen over de klank lukt ook niet. Probeer maar eens een audiofiel uit te dagen tot zo'n test (zie hififorum) en uiteindelijk haakt men af (smoesjesdoos gaat open). Verschillen worden pas hoorbaar als je ogen helpen, als je een verschil ziet in kast, merk, kleur. Zo raak ik ervan overtuigd dat de witte kleur van Audyn Cap Plus, de zwarte kleur van Jantzen Superior-cap en de zilveren kleur van Jantzen Z-cap invloed heeft op onze bevinding van de klank. Ook de grootte van deze componenten en de luxe uitvoering van de aansluitdraden dragen bij aan het goede gevoel bij dure caps. N.B. je mag met recht deze suggesties van tafel vegen hoor, maar ik begin zo langzamerhand wel in deze richting te denken. Als we zelfs de invloed van een elco al niet kunnen horen...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De enige verklaring die ik nog kan geven voor het falen van deze test, in het horen van verschillen, is dat nog niemand de bestanden op een installatie heeft afgespeeld die de verschillen niet maskeert.

Ik zal een CD branden, met alle bestanden van Tony, in dezelfde volgorde als hier op het forum. Bij voldoende animo kunnen we a.s. zaterdag op de beste set het CD-tje afdraaien.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
De enige verklaring die ik nog kan geven voor het falen van deze test, in het horen van verschillen, is dat nog niemand de bestanden op een installatie heeft afgespeeld die de verschillen niet maskeert.

Ik zal een CD branden, met alle bestanden van Tony, in dezelfde volgorde als hier op het forum. Bij voldoende animo kunnen we a.s. zaterdag op de beste set het CD-tje afdraaien.
Doen!

Heb er thuis nooit de moeite voor genomen maar ben wel erg benieuwd naar de tracks en de eventuele verschillen.

Zet mij maar op de lijst :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hier is de overdracht van de keten. Je ziet terug de (kleine) bandbreedte beperking van de geluidskaart en UcD180. Ook zie je een verhoging tussen 1000 en 2000 Hz en een vermindering boven 4000Hz. Met een MKP condensator zouden deze laatste effecten er niet zijn. Maar ik heb de verschillen visueel uitvergroot door in te zoomen op de verticale as, ze zijn minimaal en zitten tussen +/-0,1dB.
N.B. het 1-op-1 vervangen van een MKP door een elco is meteen hoorbaar omdat de respons dan teveel wordt aangetast. Pas na correctie van de karakteristiek (aanpassen van de weerstandswaarden in het hoogdoorlaatfilter) kan de elco zo goed klinken. Dit heb ik zo gedaan omdat ik niet op zoek ben naar kwantitatieve verschillen maar naar kwalitatieve verschillen, dus heb ik de kwantitatieve verschillen geminimaliseerd. Zonder aanpassing zal het niveau van de hoge tonen hoorbaar verminderd worden, hetgeen vaak als vermindering van geluidskwaliteit wordt ervaren.
Bijlagen
elco.jpg
elco.jpg (98.08 KiB) 2333 keer bekeken
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

jeroen_d schreef:
Tja Roland, we zitten hier niet eens over ABX te praten zoals ik de test nu heb opgezet. We hebben het hier over een originele wav vs een wav die door een hele DA/AD keten is gegaan met versterking en filtering ertussen.

Overigens, het testen van apparatuur in black box, wekenlang beluisterd en dan een oordeel vellen over de klank lukt ook niet. Probeer maar eens een audiofiel uit te dagen tot zo'n test (zie hififorum) en uiteindelijk haakt men af (smoesjesdoos gaat open). Verschillen worden pas hoorbaar als je ogen helpen, als je een verschil ziet in kast, merk, kleur. Zo raak ik ervan overtuigd dat de witte kleur van Audyn Cap Plus, de zwarte kleur van Jantzen Superior-cap en de zilveren kleur van Jantzen Z-cap invloed heeft op onze bevinding van de klank. Ook de grootte van deze componenten en de luxe uitvoering van de aansluitdraden dragen bij aan het goede gevoel bij dure caps. N.B. je mag met recht deze suggesties van tafel vegen hoor, maar ik begin zo langzamerhand wel in deze richting te denken. Als we zelfs de invloed van een elco al niet kunnen horen...
Ik had het ook niet over deze test, maar meer over verschillen tussen cd spelers en versterkers, ik kom zo af en toe op hififorum, ken de discussies.

Dat zou wel een mooie zijn, dat we ons zelf zo bij de neus nemen :D Zou perceptie zo alles overheersend zijn?

Groet Roland
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben bang van wel. Ik zag laatst bij het TV-programma tussen de oren die wijntest van zogenaamd goedkoop en duur weer, waarbij de deelnemers de goedkope wijn cijfers van 4 tot 6 gaven en de dure minimaal een 8. Zelfde wijn. :roll:

CD-tje is gebrand, eens kijken wat Breda gaat opleveren. Ik zal de juiste reeks van a en b op een papiertje meenemen. Ik hoor de verschillen niet en anders weet ik het niet meer. :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

En, wat was het resultaat van de luistertest in Breda? Of niet aan toegekomen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik had er twee goed.... :?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

2 van de ...?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Door stommel- en trapgeluiden e.d. kon ik me absoluut niet concentreren, waardoor ik telkens onvoldoende herinnerde hoe het voorgaande fragment klonk op dezelfde locatie. Om uitsluitsel te hebben zal ik thuis de luistertest nog eens herhalen met kortere fragmenten, zodra mijn installatie weer in orde is. Maar het feit dat "bepaalde" luisteraars (jammer dat DIY-Freak toen elders was) er al evenveel moeite mee hadden, bevestigt eigenlijk wel het e.e.a.

Eén ding is me wel duidelijk geworden: als ik al zó ontzettend geconcentreerd moet luisteren of er uberhaupt verschil aanwezig is, terwijl ik weet waartoe mijn gehoor in staat is, zijn eventuele verschillen toch wel bijzónder klein.
Gesloten

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”