Terrasspeakers (was Pijpspeakers ??)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mischa72 schreef:
Maar goed, doe eens een voorstel?
iets gebaseerd op de TABAQ zou moeten werken... ik zal eens zien wat dat doet met de driver aan t begin van de line
Bijlagen
TABAQ_TL_for_TB.pdf
(411.78 KiB) 268 keer gedownload
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ja, die Tabaq ziet er wel leuk uit, alleen vrees ik ook weer dat ik daar niet uit de voeten kan met mijn diameter. De tip van de Visaton is zeer welkom. Slechts 10 euri voor zo´n speaker??

Toch maar eens kijken wat daaruit te krijgen is.

Nog tips met betrekking tot de wenselijke lengte van de buis?

Groeten,
Mischa
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

mischa72 schreef:
Slechts 10 euri voor zo´n speaker??
Hoe presteert de Visaton tov de Omnes of de Tangband?

Als ik het even naast elkaar zet, zou ik kunnen kiezen voor:
Omnes Audio BB3.01 (ca 30 euro)
Tangband W3-871SC, W4-655A, W4-657D (ca 20-30 euro) voorkeur?
Visaton FRS8 (ca 10 euro) alleen voor open baffle? indien ja, valt deze af

Met betrekking tot de behuizing heb ik me bedacht: In principe mag het wel een kastje ala de stick of de needle worden. :D

De Omnes Audio BB3.01 heb ik gehoord in de behuizingen van Wowly, waarbij de Needle mij het beste beviel. Welke van de hierboven genoemde speakers zijn aan te bevelen in een TL ?

Groeten,
Mischa
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

He Mischa

Ik heb ze allen gebruikt en gehoord behalve de Omnes.

De Visaton klinkt een stuk ongepolijster dan de tangband w3.
De w4's zitten daar een beetje tussen in wat mij betreft maar blijven beter in control op hoger volume.
De w4's, de 655a ben ik nu mee bezig, behoeven wel wat temming in het sub-hoog.

De Tangband w3-871s vind ik persoonlijk erg lekker klinken !
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

kom je naar Breda? ik neem een stelletje Needles mee, kan je in elf geval de Omnes en de W3-871 luisteren

4" bundelt een stuk meer dan de 3". de W4-655 is als breedbander beter dan de W4-657, die laatste is weer beter in t laag

die diameter van een 120mm pijp komt aardig overeen met de Tabaq hoor.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Henkjan schreef:
kom je naar Breda? ik neem een stelletje Needles mee, kan je in elf geval de Omnes en de W3-871 luisteren
Ja ik ga ook naar Breda. Ik had stilletjes op deze mogelijkheid gehoopt, maar vanwege mijn onzekerheid in planning niet willen vragen. Ik wilde eerst zeker weten wat ik wilde :D .
Henkjan schreef:
4" bundelt een stuk meer dan de 3". de W4-655 is als breedbander beter dan de W4-657, die laatste is weer beter in t laag
Voor mijn toepassing geldt: hoe meer spreiding hoe beter. Nu ik toch voor de zuiltjes gekozen heb is een beetje meer laag natuurlijk nooit weg.
Henkjan schreef:
die diameter van een 120mm pijp komt aardig overeen met de Tabaq hoor.
Klopt, maar het idee van het buisgebruik heb ik eigenlijk laten varen omdat het mij niet echt praktisch leek.

Is de Needle voor elke speaker anders van afmeting? Ik bedoel dus een Needle waar BB3.01´s in hebben gezeten, kan ik daar ook ....

Oh wacht. Ik kan die 4" natuurlijk niet zomaar in een Needle drukken. Zijn de afmetingen van de Needle voor een BB3.01 anders dan voor de W3-871?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Needle is Needle... het geinige is dat je er vrij goed een enorme variatie aan drivers in kan stoppen zonder dat je een slecht geluid krijgt. sterker nog, de BB3.01 geeft een nettere curve dan de W3-871 en veel netter dan de FRS8 waarvoor t ding eigenlijk ontworpen is :roll:
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Oke, da´s goed nieuws. Echter de W3-871 past beter binnen budget en de kasten heb ik binnenkort. Jan, vraag maar niet welke kasten :D :D

Is het erg lastig om de curves van de W3-871 en de BB3.01 eens over elkaar te leggen?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voila
Bijlagen
simu_FRS8.jpg
simu_BB301.jpg
SIMU_W3.jpg
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@Henkjan: Bedankt voor de simu´s
@sevenup: Bedankt voor de tip, maar aangezien er een paar kasten van Wowly mijn kant uitkomen, kan ik vooruit.

Kwa simulaties zie ik geen extreme verschillen tussen de BB en de W. De BB heeft iets meer output in het laag, maar hoe verhouden ze zich tot elkaar in het hoog?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

BB is flink beter daar mis je geen tweeter, de w3 mist net wat sprankeligheid.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Tsja, dat wordt dan zoeken naar een setje BB´s dus. Ik weet ook dat jij ze verkoopt Henkjan, maar ik wil nog even aanzien of iemand misschien een setje in de weg heeft liggen :D . Nieuw kopen kan altijd nog.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie