Mini speakers met mini buget
Moderator: Beheerdersteam
Mini speakers met mini buget
Hallo,
Ik heb een vraagje, ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ik met een budget van 50 euro een setje computerboxjes in elkaar zetten? Dus stereo met liefst ingebouwd versterkertje. Ik zoek naar iets voor bij de laptop maar ik durf mijn geld niet uit te geven aan een kant en klaar speakersetje, en zelf maken is natuurlijk veel leuker. Ze moeten wel een beetje draagbaar zijn ( dus niet te groot ). En het liefst natuurlijk een beetje overtuigend geluid, maar ik heb geen te grote verwachtingen. Denken jullie dat dit mogelijk is en zoja hebben jullie tips of aanbevelingen?
Alvast bedankt!
Ik heb een vraagje, ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ik met een budget van 50 euro een setje computerboxjes in elkaar zetten? Dus stereo met liefst ingebouwd versterkertje. Ik zoek naar iets voor bij de laptop maar ik durf mijn geld niet uit te geven aan een kant en klaar speakersetje, en zelf maken is natuurlijk veel leuker. Ze moeten wel een beetje draagbaar zijn ( dus niet te groot ). En het liefst natuurlijk een beetje overtuigend geluid, maar ik heb geen te grote verwachtingen. Denken jullie dat dit mogelijk is en zoja hebben jullie tips of aanbevelingen?
Alvast bedankt!
Dan een versterker zoals deze erbij...
http://www.conrad.nl/goto/?product=115592
Werkt op 12V, dus als je nog ergens een fatsoenlijke adapter hebt ( >2A ) ben je klaar.
http://www.conrad.nl/goto/?product=115592
Werkt op 12V, dus als je nog ergens een fatsoenlijke adapter hebt ( >2A ) ben je klaar.
Wat is dan het verschil tussen de FRS8 en de FRS8M? Alleen het toepassingsgebied?Ivo schreef:De Visaton FRS 8 M is meer geschikt voor een basreflexkastje of TML, op basis van de parameters. Kost ongeveer hetzelfde, maar heeft een gigantische magneet. Ik zou dan daarvoor gaan.
@apax: Heb je die speakertjes nog liggen? Misschien is het wat voor mijn projectje, afhankelijk van de toepassing tov de FRS8M.
Groeten,
Mischa
FRS 8:
Resonanzfrequenz fs 120 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 4,85
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,32
Gesamt-Q-Faktor Qts 1,04
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 0,9 l
FRS 8M:
Resonanzfrequenz fs 125 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 3,24
Elektrischer Q-Faktor Qes 0,58
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,49
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 1,1 l
Resonanzfrequenz fs 120 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 4,85
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,32
Gesamt-Q-Faktor Qts 1,04
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 0,9 l
FRS 8M:
Resonanzfrequenz fs 125 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 3,24
Elektrischer Q-Faktor Qes 0,58
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,49
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 1,1 l
Het beetje vettere laag dat je in een gesloten kastje krijgt is bij zo'n minispeakertje anders helemaal niet zo verkeerd. Het kompenseert de hoge resonantiefrequentie wat.Ivo schreef:Ja, de FRS 8 is eigenlijk alleen maar echt geschikt voor een open baffle ontwerp.
Bij een rechte weergave klinkt zo'n klein speakertje vast erg mager.
Doe hem in een gesloten kastje van één of anderhalve liter en stop hem lekker vol met wol of filterwatten. Ik denk dat 12 of 15 mm multiplex stevig genoeg is. Is het laag te boemerig kun je altijd nog een gat in de achterkant zagen dat je dichtstopt met een stuk schuimrubber.
Zelf heb ik een Visaton SC8 in een 1,5 liter naast mijn monitor staan. Dat geeft ook een hogere Q en daardoor een wat nadrukkelijker laag. Maar het klinkt voor een computerboxje heel erg goed.
Dan wordt de weergave wat strakker en gaat de systeemresonantie wat naar beneden. Volgens mij klinkt dat alleen maar beter.
Bedenk dat je met dergelijke kleine luidsprekertjes toch wat compromissen moet sluiten, het is uiteindelijk geen hifisysteem waarbij je de ontwerpregels voor gebruikt die voor een hoogwaardige stereoinstallatie gelden.
Het is natuurkundig gewoon niet mogelijk om grote diepgang met groot rendement uit minikastjes te persen. Het gebrek aan diepgang is dan heel goed te maskeren door een wat uitbundiger weergave op de frequenties rond de 100 Hz.
Bedenk dat je met dergelijke kleine luidsprekertjes toch wat compromissen moet sluiten, het is uiteindelijk geen hifisysteem waarbij je de ontwerpregels voor gebruikt die voor een hoogwaardige stereoinstallatie gelden.
Het is natuurkundig gewoon niet mogelijk om grote diepgang met groot rendement uit minikastjes te persen. Het gebrek aan diepgang is dan heel goed te maskeren door een wat uitbundiger weergave op de frequenties rond de 100 Hz.
Klopt, als je in mijn topic kijkt: viewtopic.php?t=6517
zie je dat extreme diepgang ook niet vereist is. Moet meer voor achtergrond zijn en dan is bijvoorbeeld zo´n TL wel lekker. Denk erover om toch een paar zuiltjes neer te zetten.
Groeten,
Mischa
zie je dat extreme diepgang ook niet vereist is. Moet meer voor achtergrond zijn en dan is bijvoorbeeld zo´n TL wel lekker. Denk erover om toch een paar zuiltjes neer te zetten.
Groeten,
Mischa
