Mini speakers met mini buget

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Mini speakers met mini buget

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ik met een budget van 50 euro een setje computerboxjes in elkaar zetten? Dus stereo met liefst ingebouwd versterkertje. Ik zoek naar iets voor bij de laptop maar ik durf mijn geld niet uit te geven aan een kant en klaar speakersetje, en zelf maken is natuurlijk veel leuker. Ze moeten wel een beetje draagbaar zijn ( dus niet te groot ). En het liefst natuurlijk een beetje overtuigend geluid, maar ik heb geen te grote verwachtingen. Denken jullie dat dit mogelijk is en zoja hebben jullie tips of aanbevelingen?

Alvast bedankt!
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

Visaton FRS8, ik denk dat daar wel wat moois mee te maken valt.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Dan een versterker zoals deze erbij...

http://www.conrad.nl/goto/?product=115592

Werkt op 12V, dus als je nog ergens een fatsoenlijke adapter hebt ( >2A ) ben je klaar.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

en zou ik dan volume gewoon via de computersoftare kunnen doen, dus geen losse draainknopjes?
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Jazeker, als je een toetsenbord hebt met mediaknoppen (voor o.a. volume), kun je dat prima regelen.
ApaX
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 12:53

Bericht door ApaX »

hey, ik heb nogwel een paartje visaton fsr8tjes liggen, volgens mij 8 ohm. Ik wil ze wel voor een gunstig prijsje verkopen.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Speaka bouwpakket? En dan een versterker uit goedkope 2.0 boxjes slopen.
Gebruikersavatar
KoenVW
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 09 feb 2007, 23:03
Locatie: De Bilt

Bericht door KoenVW »

Ik zit net te kijken, maar wat voor kastje moet ik dan bij die visaton frs 8 bouwen, want het moet natuurlijk allemaal zo klein en compact mogelijk blijven.. Ik moet ze namelijk wel makkelijk mee kunnen nemen.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Vuurkat schreef:
Speaka bouwpakket? En dan een versterker uit goedkope 2.0 boxjes slopen.
Die fout ben ik laatst al begaan, die speaka setjes komt geen mooie klank vanaf. Of ik ben verwend met mijn KEF setje :D
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

De Visaton FRS 8 M is meer geschikt voor een basreflexkastje of TML, op basis van de parameters. Kost ongeveer hetzelfde, maar heeft een gigantische magneet. Ik zou dan daarvoor gaan.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Implo schreef:
Vuurkat schreef:
Speaka bouwpakket? En dan een versterker uit goedkope 2.0 boxjes slopen.
Die fout ben ik laatst al begaan, die speaka setjes komt geen mooie klank vanaf. Of ik ben verwend met mijn KEF setje :D
Ik denk dat het inderdaad slecht klinkt, maar het was maar een ideetje.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ivo schreef:
De Visaton FRS 8 M is meer geschikt voor een basreflexkastje of TML, op basis van de parameters. Kost ongeveer hetzelfde, maar heeft een gigantische magneet. Ik zou dan daarvoor gaan.
Wat is dan het verschil tussen de FRS8 en de FRS8M? Alleen het toepassingsgebied?

@apax: Heb je die speakertjes nog liggen? Misschien is het wat voor mijn projectje, afhankelijk van de toepassing tov de FRS8M.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

FRS 8:
Resonanzfrequenz fs 120 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 4,85
Elektrischer Q-Faktor Qes 1,32
Gesamt-Q-Faktor Qts 1,04
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 0,9 l

FRS 8M:
Resonanzfrequenz fs 125 Hz
Mechanischer Q-Faktor Qms 3,24
Elektrischer Q-Faktor Qes 0,58
Gesamt-Q-Faktor Qts 0,49
Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas 1,1 l
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Aha, dus met die parameters is de 8M geschikter voor een BR?

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ja, de FRS 8 is eigenlijk alleen maar echt geschikt voor een open baffle ontwerp.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, dan valt die dus af. Back to my own topic :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ivo schreef:
Ja, de FRS 8 is eigenlijk alleen maar echt geschikt voor een open baffle ontwerp.
Het beetje vettere laag dat je in een gesloten kastje krijgt is bij zo'n minispeakertje anders helemaal niet zo verkeerd. Het kompenseert de hoge resonantiefrequentie wat.
Bij een rechte weergave klinkt zo'n klein speakertje vast erg mager.

Doe hem in een gesloten kastje van één of anderhalve liter en stop hem lekker vol met wol of filterwatten. Ik denk dat 12 of 15 mm multiplex stevig genoeg is. Is het laag te boemerig kun je altijd nog een gat in de achterkant zagen dat je dichtstopt met een stuk schuimrubber.

Zelf heb ik een Visaton SC8 in een 1,5 liter naast mijn monitor staan. Dat geeft ook een hogere Q en daardoor een wat nadrukkelijker laag. Maar het klinkt voor een computerboxje heel erg goed.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hm, En wat zou er gebeuren als ik daar bijvoorbeeld 2 liter van zou maken? Tot een liter of 4-5 zou ik nog wel kunnen gaan.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Dan wordt de weergave wat strakker en gaat de systeemresonantie wat naar beneden. Volgens mij klinkt dat alleen maar beter.
Bedenk dat je met dergelijke kleine luidsprekertjes toch wat compromissen moet sluiten, het is uiteindelijk geen hifisysteem waarbij je de ontwerpregels voor gebruikt die voor een hoogwaardige stereoinstallatie gelden.

Het is natuurkundig gewoon niet mogelijk om grote diepgang met groot rendement uit minikastjes te persen. Het gebrek aan diepgang is dan heel goed te maskeren door een wat uitbundiger weergave op de frequenties rond de 100 Hz.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Klopt, als je in mijn topic kijkt: viewtopic.php?t=6517

zie je dat extreme diepgang ook niet vereist is. Moet meer voor achtergrond zijn en dan is bijvoorbeeld zo´n TL wel lekker. Denk erover om toch een paar zuiltjes neer te zetten.

Groeten,
Mischa
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”