PACIFIC, variatie op Nautilus
Moderator: Beheerdersteam
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
PACIFIC, variatie op Nautilus
hoe het idee onstaan is was te zien in een ander topic.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2432
We zijn nu gestart met het tweede setje.
Bij deze set zou ik iets meer aandacht willen besteden aan het akoustische gedrag van de behuizing, de afstelling van de baskast alsook aan het filter.
Ed.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=2432
We zijn nu gestart met het tweede setje.
Bij deze set zou ik iets meer aandacht willen besteden aan het akoustische gedrag van de behuizing, de afstelling van de baskast alsook aan het filter.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De schelpen voor de eerste behuizing zitten in de mal.
In de mal is eerst een antihechtlaag aangebracht.
Daarop een gelcoat gevolgd door 1 laag gewone polyestermatten.
Vervolgens 4 lagen gebonden door een 50% zwaarder hars.
Het was mijn bedoeling om hierop nog loodbitume of massaplaat aan te brengen, maar door de ronde vorm binnenin de kast bleek dit moeilijk uit te voeren.
Daarop heeft Frank zijn trukkendoos open gehaald en hebben we zelf een massapolymeer samengesteld. Op deze manier hebben we per schelp 5 kg extra gewicht toegevoegd. Het massapolymeer is daarbij ook nog buigarm en geeft daardoor nog een extra stevigheid.
Om het geheel efficient af te ronden is er nog een laag laminaat aangebracht nat-in-nat op het massapolymeer aangebracht. Daardoor ontstaat dan een sandwich constructie. Het resultaat zou een bijna betonnen wand moeten zijn. Ik ben benieuwd!
Dat het inwendige volume door deze extra lagen, en vooral dan de massalaag, is afgenomen mag wel duidelijk zijn.
Dit is echter niet zo'n probleem aangezien de Fs van de behuizing reeds aanzienlijk laag was.
De basunit loopt mee tot 600 hz, dat maakt dat er nog aardig wat middengebied wordt weergegeven. Bij gevolg moet de kast voor deze geluidsband gedempt worden.
We hebben bij de eerste set gemerkt dat het ontzettend moeilijk is om demping en vooral wanddemping aan te brengen als de schelpen tegen elkaar staan.
Daarom hebben we nu reeds Pritex gekleefd op de open schelpen. Ook dat was weer geen pretje. We hebben de pritex plaat in conische stukken gesneden en deze met kontaktlijm in de schelpholte gelijmd.
Ed.
In de mal is eerst een antihechtlaag aangebracht.
Daarop een gelcoat gevolgd door 1 laag gewone polyestermatten.
Vervolgens 4 lagen gebonden door een 50% zwaarder hars.
Het was mijn bedoeling om hierop nog loodbitume of massaplaat aan te brengen, maar door de ronde vorm binnenin de kast bleek dit moeilijk uit te voeren.
Daarop heeft Frank zijn trukkendoos open gehaald en hebben we zelf een massapolymeer samengesteld. Op deze manier hebben we per schelp 5 kg extra gewicht toegevoegd. Het massapolymeer is daarbij ook nog buigarm en geeft daardoor nog een extra stevigheid.
Om het geheel efficient af te ronden is er nog een laag laminaat aangebracht nat-in-nat op het massapolymeer aangebracht. Daardoor ontstaat dan een sandwich constructie. Het resultaat zou een bijna betonnen wand moeten zijn. Ik ben benieuwd!
Dat het inwendige volume door deze extra lagen, en vooral dan de massalaag, is afgenomen mag wel duidelijk zijn.
Dit is echter niet zo'n probleem aangezien de Fs van de behuizing reeds aanzienlijk laag was.
De basunit loopt mee tot 600 hz, dat maakt dat er nog aardig wat middengebied wordt weergegeven. Bij gevolg moet de kast voor deze geluidsband gedempt worden.
We hebben bij de eerste set gemerkt dat het ontzettend moeilijk is om demping en vooral wanddemping aan te brengen als de schelpen tegen elkaar staan.
Daarom hebben we nu reeds Pritex gekleefd op de open schelpen. Ook dat was weer geen pretje. We hebben de pritex plaat in conische stukken gesneden en deze met kontaktlijm in de schelpholte gelijmd.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De beide delen zijn tegen elkaar gelamineerd.
Het geheel weegt daarmee 25 kg.
De gaten voor de units zijn iets te klein. Op de eerste set hadden we de insparingen met de hand uitgefreesd.
Omdat dit geen mooie pasvorm geeft is nu een andere manier gebruikt.
Ik heb 2 schijven uitgefreesd ter grootte van de unitdiameter, min 2 keer een laagje schuurlinnen. Het schuurlinnen is op de kopse kant van de (polycarbonaat) schijf gekleefd. Er is een centergat gemaakt waarin een bout van M8 is geplaatst. De schuurschijf kan nu op de boormachine geplaatst worden en het gat voor de unit op maat geschuurd.
Het geheel weegt daarmee 25 kg.
De gaten voor de units zijn iets te klein. Op de eerste set hadden we de insparingen met de hand uitgefreesd.
Omdat dit geen mooie pasvorm geeft is nu een andere manier gebruikt.
Ik heb 2 schijven uitgefreesd ter grootte van de unitdiameter, min 2 keer een laagje schuurlinnen. Het schuurlinnen is op de kopse kant van de (polycarbonaat) schijf gekleefd. Er is een centergat gemaakt waarin een bout van M8 is geplaatst. De schuurschijf kan nu op de boormachine geplaatst worden en het gat voor de unit op maat geschuurd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik zeg: Briljante oplossing.....asterduc schreef:Ik heb 2 schijven uitgefreesd ter grootte van de unitdiameter, min 2 keer een laagje schuurlinnen. Het schuurlinnen is op de kopse kant van de (polycarbonaat) schijf gekleefd. Er is een centergat gemaakt waarin een bout van M8 is geplaatst. De schuurschijf kan nu op de boormachine geplaatst worden en het gat voor de unit op maat geschuurd.
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
ondertussen nog een paartje klaar voor afwerking.
tis maar om te laten zien dat we langs deze kant van de grens niet stilzitten
tis maar om te laten zien dat we langs deze kant van de grens niet stilzitten
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Dat is een gigantische topic kick!
JE hebt het er maar (te) druk mee Ed.
Maar natuurlijk heel erg fraai!!!!!
JE hebt het er maar (te) druk mee Ed.
Maar natuurlijk heel erg fraai!!!!!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
- marcobrandt
- Berichten: 93
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:45
- Locatie: Tilburg
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
nee, voor een australier.meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Hola,Ed is going Down Underasterduc schreef:nee, voor een australier.meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
Nog even en ze kunnen naar de lakkerij.Nu had ik graag zelf een spuitcabine gehad dan had ik mijn ervaring als natlakker eens kunnen demonstreren .
Laatst gewijzigd door meanman64 op wo 09 jun 2010, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
voor enkel een reiskostenvergoeding wil ik ze best voor je gaan brengen hoor!asterduc schreef:nee, voor een australier.meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
meanman64 schreef:Hola,Ed is going Down Underasterduc schreef:nee, voor een australier.meanman64 schreef:Ed,gaan ze weer mooi zwart worden?
Zijn dat degenen die voor Veerle bedoelt zijn?
Nog even en ze kunnen naar de lakkerij.Nu had ik graag zelf een spuitcabine gehad dan had ik mijn ervaring als natlakker eens kunnen demonstreren .
Wat is een natlakker?
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Verzending airport-to-airport is 400 euro. Onder dat bedrag mag je ze gaan bezorgen!daniel schreef:voor enkel een reiskostenvergoeding wil ik ze best voor je gaan brengen hoor!
meerdere lagen verf nat-in-nat, dus geen polyester of poederlak. Voordeel van nat-in-nat is diepte en hoogglans.Leeuwarden schreef:Wat is een natlakker?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Ed,dat heb je weer eens goed uitgelegt.Degene die vloeibare lak spuit word aan deze kant natlakker genoemd of moet ik zeggen spuiterasterduc schreef:Verzending airport-to-airport is 400 euro. Onder dat bedrag mag je ze gaan bezorgen!daniel schreef:voor enkel een reiskostenvergoeding wil ik ze best voor je gaan brengen hoor!meerdere lagen verf nat-in-nat, dus geen polyester of poederlak. Voordeel van nat-in-nat is diepte en hoogglans.Leeuwarden schreef:Wat is een natlakker?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
Ik meen me te herinneren dat je de mallen na de eerste keer vernietigd had omdat het een eenmalige vertoning zou blijven???
Ik blijf ze zeer bijzonder vinden...
Kees
Ik blijf ze zeer bijzonder vinden...
Kees
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
haha, dat is eens ter sprake gekomen ja, maar zover ik mij herinner ging dat na 10 exemplaren gebeuren.audiomanics schreef:Ik meen me te herinneren dat je de mallen na de eerste keer vernietigd had omdat het een eenmalige vertoning zou blijven???
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
het laatste setje is vorige week naar Noorwegen vertrokken.asterduc schreef:haha, dat is eens ter sprake gekomen ja, maar zover ik mij herinner ging dat na 10 exemplaren gebeuren.audiomanics schreef:Ik meen me te herinneren dat je de mallen na de eerste keer vernietigd had omdat het een eenmalige vertoning zou blijven???
Mocht iemand interesse hebben in een set losse schalen (dus per kast 3 delen om zelf in elkaar te zetten), dan kunnen we die optie nog wel bekijken.
Daarna worden de mallen mogelijk te koop aangeboden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: PACIFIC, variatie op Nautilus
met zowel t klushok als de luisterruimte binnenkort gereed meld ik me vast aan voor een setje 
