Slanke 'design' zuilen, warm en detailrijk geluid.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ProXius
Ook commercieel actief

Slanke 'design' zuilen, warm en detailrijk geluid.

Bericht door ProXius »

Goed, dit is een beetje het verhaal.

Mijn Cyburg Needle's zijn bijna klaar, dat wil zeggen, op de afwerking na klaar. Aangezien me dit zo goed is bevallen, ben ik meteen weer op zoek gegaan naar een nieuw project. Vandaag ben ik bij mijn vader en gooide ik een een balletje op. Hij zou het best leuk vinden als ik een paartje speakers voor hem zou maken.

Het 'probleem' zit hem een beetje in zijn wensenpakket.

- Slanke zuil, maximaal 15cm breed (liefst minder) en redelijk hoog, minimaal 100cm, maximaal 125cm. Diepte maakt niet erg veel uit, houden we het op 20-25cm.

- Moet er mooi uit zien, denk aan de B&O 6000 serie, of bijvoorbeeld de B&W XT4... Maar ook de zuilen van Audica spreken hem aan. (Érg mooi)

- Moet niet kwetsbaar zijn. Er loopt een lieve golden retriever door het huis, dus de luidsprekerunits moeten wel achter doek o.i.d komen. Ook moeten de kasten ze redelijk zwaar zijn, ze moeten niet makkelijk omvallen.

- Muzieksmaak; vooral oudere en rustige muziek, behoorlijk brede smaak. Hij wil veel detail in het geluid, maar het moet absoluut niet teveel gaan worden. Mijn Focals vind hij bijvoorbeeld iets te veel. (luistermoeheid) Het moet ook een beetje laag bevatten, anders vindt hij het maar niks. Dan is het geluid niet mooi. ;)

- Budget; Op dit moment nog niet vastgesteld, ik wil eerst met een ontwerp komen. (En dan dus de kassabon ;) )

Goed, wat is nu het eerste probleem. Hoe krijg je een beetje fatsoenlijk vol geluid uit een slanke zuil. Hij wil geen gebruik maken van een 'basbox' ;) Ik zat te denken aan het gebruik van 2 kleine woofers. Samen met een middentoner en een Neo3 voor het hoog. Nu zeg ik dat wel allemaal lekker, maar je kan natuurlijk niet een aantal units zomaar in een kastje stoppen.

Het tweede grote probleem is het filter. Een mooie kast kan ik wel in elkaar zetten, solderen kan ik inmiddels ook zonder problemen. het ontwerpen van een filter kan ik echter niet.

Ik plaats dit topic dan ook hier. Misschien heeft iemand al eens een ontwerp zoals dit gemaakt, misschien is er wel een goed voorbeeld beschikbaar. Hij vind het wel leuk als ik hem helemaal zelf ontwerp, dat moet dan ook gebeuren. (Zelfs als dat ten koste gaat van het geluid ;) )
mipo

Bericht door mipo »

Hoi Proxius

Je zou es kunnen neuzen op de site van Edo. Op basis van zijn
Dionysos heb ik een paar vloerstaanders gebouwd waarvan ik kast
ook zo smal mogelijk wilde maken.
Of je met kleinere woofers ook het laag, dat je vader zoekt,
kan bereiken kan hangt niet in de laatste plaats af van de grootte van
zijn huiskamer.
(nb, mijn huiskamer is 24m2 )
Peerless ligt in ieder geval wel voor de hand als je een smalle kast wilt vanwege de vorm van de woofers.

Kijk eens naar de Hestia en de Momus MKII
Sjaudio

Bericht door Sjaudio »

Eventueel een hoog en 1 a 2 mid units aan de voorkant, en een woofer aan de zijkant onderin.

Voorbeeldje:

Afbeelding
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

@Mipo:

Op de site van Edo staan inderdaad hele mooie ontwerpen. Ik zou alleen niet een copie willen maken, wie weet wil ik er straks wel meer maken en verkopen, dan moet ik geen exacte cloon hebben, dat zou niet goed zijn.
Peerless units zijn inderdaad ideaal m.b.t de maat en vorm.

@Sjaudio: Érg mooi idee, maar ik denk dat dat mijn ontwerp wat gaat dwarszitten. :lol: (geen rechte zijkanten)

Wat ik momenteel een grote kanshebber vind, is dus de HDS-164 van Peerless. (830875) Maar dan zie ik ook de SLS-165, zou dat een optie zijn voor het nodige laag? het wordt niet actief versterkt, daar is sowiezo het budget niet naar. Momenteel staat er zelfs alleen maar een oude aiwa stereotoren. (al zal daar later verandering in komen) Ook blijf ik de Neo CD 3.0 erg interessant vinden, al ken ik hem zelf niet. (en weet dus ook niet hoe hij klinkt)

De HDS-164 komt er sowiezo, dat staat in ieder geval vast. (lijkt me)

:)
Jasper
Ronkel

Bericht door Ronkel »

ProXius schreef:
@Sjaudio: Érg mooi idee, maar ik denk dat dat mijn ontwerp wat gaat dwarszitten. :lol: (geen rechte zijkanten)
Niet per se: maar het kan lastig worden. Klik

Al zijn die B&O en B&W's niet diep genoeg om een grote woofer in kwijt te kunnen misschien. Maar een ronde zijkant kan evt. wel met zo'n woofer, alleen wordt het dan wat dieper. Maar of het daar optisch dan zo slank van wordt, zo'n diepe kast...
mipo

Bericht door mipo »

Ik zou alleen niet een copie willen maken...
Daar was het mij ook niet om te doen Proxius. Als je het volume ongeveer gelijk houdt en de betreffende units gebruikt kun je elke kast ontwerpen die je wilt.
Een aantal Peerless units die hij gebruikt heeft voor enkele ontwerpen
zijn gewoon erg geschikt om smalle kasten mee te ontwerpen.

Die 164 nomex heb ik nu dus in gebruik en zijn zondermeer erg goed.

Toch zijn er vast ook goede basis ontwerpen met nog wat kleinere units.
Bijvoorbeeld met de seas l15; zie zaph audio.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dit ontwerp van PN klinkt vrij exact naar wat je zoekt...
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 12 mei 2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

@Ronkel:
Klopt, het kan wel... maar lijkt me niet zo mooi en verstandig. Ik heb dus besloten dat we niet voor een woofer in de zijkant gaan.

@Mipo: Dat is waar, ik zou hem bijvoorbeeld minder breed en hoger kunnen maken o.i.d. Ik begrijp wat je bedoelt. De Seas L15 is iets kleiner, maar ik ben bang dat de laagweergave met een kleinere driver moeilijker wordt. (afmetingen 164mm tegen 146mm) Ik weet niet welke unit over het algemeen beter zou zijn. De prijs van de seas is iets goedkoper, maar dat verschiil hoeft niet de doorslag te geven. De behuizing moet straks ook behoorlijk stabiel worden, te slank is dus ook niet goed.

@Henkjan: Dat is inderdaad exact wat ik zoek. :D Ik zou de vorm van de kast iets aanpassen, maar verder lijkt het in de beschrijving te passen. Ik ken alleen de units totaal niet.

------

Een goede optie, in plaats van een ribbon tweeter, zou denk ik de XT300 van Vifa zijn. Dat lijkt me ook een prachtige unit. Dan zou ik bijvoorbeeld meer naar de Hesta kunnen kijken van Edo. Ik zou alleen wat meer willen doen met het laag, het is namelijk voor een behoorlijke kamer van 35m2. (en open keuken nog er bij) (Ik zou dan dus sowiezo de HDS-164 pakken in plaats van de HDS-134)
Ronald_1

Bericht door Ronald_1 »

Als je een zuil wilt bouwen met de Vifa XT300 en de Peerless HDS164 dan zou je het volgende ontwerp van Troels Gravesen ook in overweging kunnen nemen: http://www.troelsgravesen.dk/HDS164.htm .
rho

Bericht door rho »

Je wil een zijn van maximaal 15cm breed en wil dan persé een laag-driver in het front die groter is dan 13cm... ergens stel ik me daar vragen bij...

Beste optie lijkt me een stel 10cm mids en een tweeter in het front en een 16,5cm laag in de flank. Met een erg laag x-over-punt lijkt me dat wel te moeten lukken.
Een stel breedbanders van TangBand of CSS en een klein tweeterje erbij in het front aangevuld door een CSS SDX7 in de flank.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Rho,

Ik zit nu te denken aan de peerless HDS-164. Daarmee wordt de kast 16,5 cm breed, dat moet nog wel lukken. Dat in combinatie met een de Vifa XT300, of als daar geen budget voor is, een andere goedkopere tweeter.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

:lol:

Afbeelding

Vergeet niet de flyer te downloaden. (Nomex 3)

Enne, :oops: alle specificaties zijn wel verzonnen... maar ach!
Bijlagen
Nomex 3.pdf
(267.52 KiB) 217 keer gedownload
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Zo'n kast is wel te realiseren maar dan zal je of met buigmdf aan de slag moeten gaan of netzoals hier al wat verschillende projecten zijn gedaan, op basis van plakjes moeten gaan werken.
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Buig MDF is voor mij het makkelijkst. De kast is zo 'ontworpen' dat het eigenlijk gewoon een doos is. De mooie vorm is puur een 'jas' er om heen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ProXius schreef:
..... Ik ken alleen de units totaal niet.
de woofers zijn vreemd genoeg niet in veel ontwerpen toegepast, ze geven voor 13cm units een erg mooie bas, zowel in BR (erg klein kastje mogelijk) als in TL zoals bij PN (ik heb dat al mogen beluisteren). De middentoner is vooral bekend als breedbander. de tweeter is idd erg weinig toegepast (ondanks 2 ontwerpen er mee in K+T en HH), en ik gok dat als PN vandaag zou starten met t ontwerp dat er ook een B&G Neo3 in zou komen...
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Klinkt zeker goed.
Ik heb het idee even gestuurd naar mijn pa. Hij vindt het ontwerp in ieder geval erg mooi. Nu moet hij nog even het budget vaststellen en de uiteindelijke maat/ (Misschien wil hij een maximum van 12 cm o.i.d! :shock: )

Jasper
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Ik ga deze even bumpen.

We gooien het toch een beetje om, het moeten écht slanke zuilen worden. Maatstaaf is de B&W XT4, 15cm breed dus.

Ik heb de B&W XT4 zelf beluisterd en vind er erg goed geluid uit komen.

Wat komt er nu in aanmerking om in te stoppen?
Zou ik bijvoorbeeld 2x een Peerles HDS134 kunnen gebruiken per kast, i.c.m een leuke tweeter? Dan is het misschien mogelijk gedeeltelijk te kijken naar het filter ontwerp van Edo's Momus. (dus met een 27TFF)

P.S.
Oh enne, maximum is zo'n 350 euro per stuk incl. filter en hout.
De kamer is trouwens zo'n 35m2 (incl. serre) en daar komt dan een open keuken bij van zo'n 10m2. Vloer is parket, groot kleed in het midden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”