Mijn Cyburg Needle's zijn bijna klaar, dat wil zeggen, op de afwerking na klaar. Aangezien me dit zo goed is bevallen, ben ik meteen weer op zoek gegaan naar een nieuw project. Vandaag ben ik bij mijn vader en gooide ik een een balletje op. Hij zou het best leuk vinden als ik een paartje speakers voor hem zou maken.
Het 'probleem' zit hem een beetje in zijn wensenpakket.
- Slanke zuil, maximaal 15cm breed (liefst minder) en redelijk hoog, minimaal 100cm, maximaal 125cm. Diepte maakt niet erg veel uit, houden we het op 20-25cm.
- Moet er mooi uit zien, denk aan de B&O 6000 serie, of bijvoorbeeld de B&W XT4... Maar ook de zuilen van Audica spreken hem aan. (Érg mooi)
- Moet niet kwetsbaar zijn. Er loopt een lieve golden retriever door het huis, dus de luidsprekerunits moeten wel achter doek o.i.d komen. Ook moeten de kasten ze redelijk zwaar zijn, ze moeten niet makkelijk omvallen.
- Muzieksmaak; vooral oudere en rustige muziek, behoorlijk brede smaak. Hij wil veel detail in het geluid, maar het moet absoluut niet teveel gaan worden. Mijn Focals vind hij bijvoorbeeld iets te veel. (luistermoeheid) Het moet ook een beetje laag bevatten, anders vindt hij het maar niks. Dan is het geluid niet mooi.
- Budget; Op dit moment nog niet vastgesteld, ik wil eerst met een ontwerp komen. (En dan dus de kassabon
Goed, wat is nu het eerste probleem. Hoe krijg je een beetje fatsoenlijk vol geluid uit een slanke zuil. Hij wil geen gebruik maken van een 'basbox'
Het tweede grote probleem is het filter. Een mooie kast kan ik wel in elkaar zetten, solderen kan ik inmiddels ook zonder problemen. het ontwerpen van een filter kan ik echter niet.
Ik plaats dit topic dan ook hier. Misschien heeft iemand al eens een ontwerp zoals dit gemaakt, misschien is er wel een goed voorbeeld beschikbaar. Hij vind het wel leuk als ik hem helemaal zelf ontwerp, dat moet dan ook gebeuren. (Zelfs als dat ten koste gaat van het geluid