De head-fi.org Alien DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Timmes

De head-fi.org Alien DAC

Bericht door Timmes »

Een tijdje terug heb ik de Alien DAC besteld, van Glass Jar Audio. Deze DAC is gebaseerd op de TI PCM2702 chip, de specs zijn als volgt:

CODE: Selecteer alles

# ANALOG PERFORMANCE (VCC = 5V):

* Dynamic Range: 100dB (typ at 16-bit)
    * SNR: 105dB (typ)
    * THD+N: 0.002% (typ at 16-bit)
    * Full-Scale Output: 3.1VPP

# 8X OVERSAMPLING DIGITAL FILTER:

* Passband: 0.454fS
    * Stopband: 0.546fS
    * Passband Ripple: ±0.002dB
    * Stopband Attenuation: �82dB

# SAMPLING RATE (FS): 32kHz, 44.1kHz, 48kHz
Nou zeggen de specs bij oversampling mij niet zo heel veel (is dat een beetje goed?) maar de snr en thd zien er goed uit voor een 48/16 dac en het PCB'tje is goed ontwikkeld. Het zal in ieder geval niet slechter zijn dan de interne geluidskaart van m'n laptop die nu aan mijn installatie hangt. :) In principe is een goede DAC de enige bron die ik nodig heb, al mijn muziek is digitaal en m'n CD's staan perfect geript en netjes als .flac'jes op een schijf.

Van de week het pakketje binnengekregen. Die SMD componenten zijn wel klein zeg, dat wordt priegelen met de soldeerbout. Maar goed, voor alles moet er een eerste keer zijn.

Het lijkt me in ieder geval een mooi project voor de beginnende zelfbouwer. Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat en zal jullie op de hoogte houden!
knuisje

Bericht door knuisje »

Leuk!

Die PCM2702 zit in een SSOP28 behuizing met zeer kleine afstand tussen de pootjes. De methode die bij mij goed werkt om zoiets met een standaard velleman boutje te solderen: met een fluxpen over de pads gaan. Een pootje vastsolderen. Nog eens met de fluxpen eroverheen. De rest van de pootjes solderen. Door de flux wordt het tin onder de pootjes gezogen. Dit lukt niet zonder jumpers tussen de pootjes maar dat is niet erg. Met soldeerwick kun je de overtollige tin verwijderen. Het tin onder de pootjes blijft zitten. Daarna met alcohol schoonmaken en tegen het licht houden om te zien of er nog heel kleine jumpertjes aanwezig zijn.

Succes!
Timmes

Bericht door Timmes »

Dankjewel voor de tip, ik zal er de volgende keer zeker aan denken!

Ik had (volgens een handleiding van internet) eerst wat tin op de pads gedaan, daarna met de fluxpen eroverheen en vervolgens vastsolderen. Dat ging niet helemaal goed, omdat het niet vlak is omdat er al wat tin ligt is de chip er niet perfect recht op te krijgen. Ik moest nog een paar keer flink wat flux smeren en met de bout eroverheen voordat het goed zat, en er bleef flink wat residu over. Ik heb ook proefondervindelijk vastgesteld dat spiritus niet puur genoeg is om dat mee weg te wassen ;) Netjes is anders dus, maar goed.

HET WERKT!!!

Het heeft me heel wat tijd, flux en debug werk met de multimeter gekost om het goed te krijgen. Niet alle SMD'tjes zitten er even recht op, maar uiteindelijk is het resultaat een werkende DAC in een mooie behuizing.

Ik heb 'm vlug doorgemeten en de resultaten waren niet heel goed. THD+N en frequentiebereik waren goed maar de snr en dynamisch bereik minder - al zou dat kunnen liggen aan het lagere uitgangsniveau van de DAC t.o.v. de ingang van m'n soundblaster Audigy. Ik zal nog wat meer moeten meten. Ik denk dat het weleens in de voeding zou kunnen zitten. De +5V van de USB wordt via een REG101UA-A naar 4.7 gereguleerd. Dat is wel een erg lage spanningsval, ook zou de DAC beter presteren bij een hogere ingangsspanning voor het analoge gedeelte. Een goede voeding zou dus de eerste tweak kunnen zijn.

In ieder geval.. vergeleken met het onboard geluid van de laptop die ik op m'n installatie heb aangesloten is het echt een verademing. Ik ben tevreden - en een beetje trots.

Ik zal later nog wat foto'tjes posten.
Timmes

Bericht door Timmes »

Hier wat foto's:

De groene elco's zitten in de uitgang, de grote zit voor de regulatoren, de metalen elco verbindt VCOM op de chip met de massa en andere twee zitten achter de regulatoren.

De lege plek is voor een buffer waarmee de DAC met een symmetrische voeding gevoed zou kunnen worden.

Ik baal erval dat tijdens de luisterdag het rechter kanaal het begeven heeft. Ik heb de fout nog niet kunnen vinden, eerst maar eens wat goede alcohol kopen (iemand een adres in Den Haag?) om de print schoon te maken, al het residu zit nu erg in de weg.

Op het werk de uitgangen ook eens aan een 'scoop gehangen. Er blijkt toch erg veel rotzooi mee te komen uit de voeding van de PC (tot 20MHz!). De massavlakken tussen analoog en digitaal zijn ook niet mooi gescheiden. Ik ben al begonnen aan een herontwerp in Eagle. :)
Bijlagen
IMG_1908.JPG
IMG_1907.JPG
IMG_1906.JPG
IMG_1903.JPG
Plaats reactie