Anglica: semi-aktief systeem met coax en subwoofer
Moderator: Beheerdersteam
Anglica: semi-aktief systeem met coax en subwoofer
Het is waarschijnlijk al gebleken uit andere topic: Ik ben met een nieuw project bezig.
De opzet is een vloerstaande luidspreker van niet geheel beperkte afmetingen, maar zeker ook geen reus. (100cm x 27cm x 40cm)
De drivers die gebruikt gaan worden zijn de TIW 200 XS van Visaton. Het moge duidelijk zijn dat deze voor de (sub)laagweergave gaat gebruikt worden. Die woofer zorgt dus voor de ondersteuning van de nieuwe Tangband coax met type-aanduiding W6-1530.
De coax komt in een kleine GHP behuizing met ongeveer 11,2 liter inhoud. (ik maak er 12 van omdat het filter ook z'n plaatsje krijgt)
De woofer krijgt 50liter netto ter beschikking. Dat volume krijgt een poort die afgestemd wordt op 28Hz. (zie simulatie) Hij wordt aktief gefilterd en krijgt z'n eigen versterker ingebouwd. De finale keuze voor dat apparaat is nog niet gevallen, maar voorlopig hou ik het op een Sitronik VP102 per woofer en een Reckhorn B1 aktief filter om de overnamefrequentie, gain en de bas-boost in te stellen.
De coax wordt passief gefilterd en krijgt een serie-condensator van zo'n 440µF of ietsje groter in de signaalweg voor de laag-mid.
De naam Anglica komt voort uit de looks die de speakers gaan meekrijgen. Als basis ben ik uitgegaan van de Sandringham SE van Tannoy. (zie foto) Hij zal er niet helemaal hetzelfde gaan uitzien, maar je krijgt toch al een goed idee van waar het naartoe gaat.
Ik had gedacht om de poort onderaan als een rechthoekige opening te voorzien. (breedte 22,2 cm, hoogte 2,5cm) De poort zou dan niet horizontaal over de bodem lopen, maar loodrecht omhoog, tegen het front aan.
De kastopbouw gaat in 18mm vuren (ja, dat is zacht, licht hout) op 6mm MDF gebeuren. De combinatie zal uiterlijk het gewenste effect opleveren (weet het zeker omdat ik momenteel hetzelfde materiaal gebruikt heb, met dezelfde beits) en hopelijk stevig genoeg zijn. (er komt natuurlijk bracing in de kast) Het MDF zal het werken van de vuren panelen ook wat tegenwerken. Ik denk er aan om deuvels te gebruiken om dat effect nog te verbeteren.
Momenteel ben ik me wat zorgen aan het maken over de methode die ik moet gebruiken om de kast te bouwen.
Ik denk dat de beste optie is om eerst de 6mm MDF kast te bouwen. De vuren panelen kunnen dat ietsje te groot gezaagd worden. Dan kan ik ze naderhand, als ze gelijmd zijn, netjes aan de maat frezen. Als je de juiste volgorde aanhoudt levert dat een perfecte afwerking op.
Het probleem is dat een kast bouwen van dit formaat niet zo eenvoudig is als je maar 6mm dikke wanden hebt. Hoe ga ik die MDF panelen mooi kops tegen elkaar krijgen. Ik denk dat ik de bracing zo moet ontwerpen dat ik die las steun kan gebruiken bij de constructie van de binnen-kast. Ook het compartiment voor de coax als die voor de versterker en ook de poort kunnen hier bij helpen.
Tips zijn altijd welkom!!
De opzet is een vloerstaande luidspreker van niet geheel beperkte afmetingen, maar zeker ook geen reus. (100cm x 27cm x 40cm)
De drivers die gebruikt gaan worden zijn de TIW 200 XS van Visaton. Het moge duidelijk zijn dat deze voor de (sub)laagweergave gaat gebruikt worden. Die woofer zorgt dus voor de ondersteuning van de nieuwe Tangband coax met type-aanduiding W6-1530.
De coax komt in een kleine GHP behuizing met ongeveer 11,2 liter inhoud. (ik maak er 12 van omdat het filter ook z'n plaatsje krijgt)
De woofer krijgt 50liter netto ter beschikking. Dat volume krijgt een poort die afgestemd wordt op 28Hz. (zie simulatie) Hij wordt aktief gefilterd en krijgt z'n eigen versterker ingebouwd. De finale keuze voor dat apparaat is nog niet gevallen, maar voorlopig hou ik het op een Sitronik VP102 per woofer en een Reckhorn B1 aktief filter om de overnamefrequentie, gain en de bas-boost in te stellen.
De coax wordt passief gefilterd en krijgt een serie-condensator van zo'n 440µF of ietsje groter in de signaalweg voor de laag-mid.
De naam Anglica komt voort uit de looks die de speakers gaan meekrijgen. Als basis ben ik uitgegaan van de Sandringham SE van Tannoy. (zie foto) Hij zal er niet helemaal hetzelfde gaan uitzien, maar je krijgt toch al een goed idee van waar het naartoe gaat.
Ik had gedacht om de poort onderaan als een rechthoekige opening te voorzien. (breedte 22,2 cm, hoogte 2,5cm) De poort zou dan niet horizontaal over de bodem lopen, maar loodrecht omhoog, tegen het front aan.
De kastopbouw gaat in 18mm vuren (ja, dat is zacht, licht hout) op 6mm MDF gebeuren. De combinatie zal uiterlijk het gewenste effect opleveren (weet het zeker omdat ik momenteel hetzelfde materiaal gebruikt heb, met dezelfde beits) en hopelijk stevig genoeg zijn. (er komt natuurlijk bracing in de kast) Het MDF zal het werken van de vuren panelen ook wat tegenwerken. Ik denk er aan om deuvels te gebruiken om dat effect nog te verbeteren.
Momenteel ben ik me wat zorgen aan het maken over de methode die ik moet gebruiken om de kast te bouwen.
Ik denk dat de beste optie is om eerst de 6mm MDF kast te bouwen. De vuren panelen kunnen dat ietsje te groot gezaagd worden. Dan kan ik ze naderhand, als ze gelijmd zijn, netjes aan de maat frezen. Als je de juiste volgorde aanhoudt levert dat een perfecte afwerking op.
Het probleem is dat een kast bouwen van dit formaat niet zo eenvoudig is als je maar 6mm dikke wanden hebt. Hoe ga ik die MDF panelen mooi kops tegen elkaar krijgen. Ik denk dat ik de bracing zo moet ontwerpen dat ik die las steun kan gebruiken bij de constructie van de binnen-kast. Ook het compartiment voor de coax als die voor de versterker en ook de poort kunnen hier bij helpen.
Tips zijn altijd welkom!!
Als ik 12mm gebruik verlies ik teveel volume. 6mm + 18mm geeft nog steeds 24mm materiaalsterkte. Als je daar nog bracing bij telt dan kom je toch op een redelijk stevig geheel uit hoor.Walt schreef:Waarom maak je die binnenkast niet van 12mm i.p.v. 6mm MDF? Het zal je wat inhoud kosten maar de MDF basiskast is dan tenminste redelijk stevig, wat ik met 6mm erg durf te betwijfelen.
Groeten Walter
Ik heb nu speakers staan die enkel uit het 18mm dikke vuren zijn gebouwd en daar vallen de trillingen van de wanden nog best mee. Ze zijn dan ook wat kleiner maar bevatten dus geen MDF en geen bracing. Bracing helpt meer dan extra materiaaldikte, in het overgrote deel van de gevallen.
Ik ben ondertussen nog eens in m'n verzameling HobbyHifi's gedoken en heb een ontwerp van een subwoofer met de TIW 200 XS gevonden. In uitgave 7/2007 staat een ontwerp Ladylike II (Topas Signature Evo 07). Ze geven de TIW 46 liter, een ronde poort van 32cm lang en een doorsnede van 65mm.
Als ik de simaulaties en meetingen bekijk valt het mij op dat de resultaten enorm verschillen van datgene wat ik te zien krijg bij de simulatie in BoxSim. Zij komen uit op een efficiëntie van zo'n 85dB waar ik op zo'n 75dB blijf steken als ik een LP toepas. Zonder filter komen ze zelfs bij 90dB uit.
Bij hen ligt F3 ook een heel stuk lager zonder filter. (wat natuurlijk z'n effect ook heeft op het rendement als er wel een LP wordt toegepast.)
Iemand een idee waar die verschillen vandaan komen? Heb ik iets verkeerd gedaan?
Als ik de simaulaties en meetingen bekijk valt het mij op dat de resultaten enorm verschillen van datgene wat ik te zien krijg bij de simulatie in BoxSim. Zij komen uit op een efficiëntie van zo'n 85dB waar ik op zo'n 75dB blijf steken als ik een LP toepas. Zonder filter komen ze zelfs bij 90dB uit.
Bij hen ligt F3 ook een heel stuk lager zonder filter. (wat natuurlijk z'n effect ook heeft op het rendement als er wel een LP wordt toegepast.)
Iemand een idee waar die verschillen vandaan komen? Heb ik iets verkeerd gedaan?
Ik heb 1 driver geselecteerd, in een BR gestoken van 50 liter, gepoort naar 28Hz. Geen passief filter, wel een bron en de driver. Versterker op 0dB.
Breedte van het baffle heb ik op 27cm gezet en de facetten links en recht op 2cm. Speaker staat op 60cm hoogte (dat is een eerste gok).
De poort is 22,2cm breed en 2,5cm hoog. De lengte heb ik op 30cm genomen. Ik gebruik BoxSim1.04 .
Breedte van het baffle heb ik op 27cm gezet en de facetten links en recht op 2cm. Speaker staat op 60cm hoogte (dat is een eerste gok).
De poort is 22,2cm breed en 2,5cm hoog. De lengte heb ik op 30cm genomen. Ik gebruik BoxSim1.04 .
Natuurlijk. Waarom vergeet ik altijd dat je hier, naast foto's, ook files kan attachen? 
- Bijlagen
-
- TIW200XS_aktief.zip
- Simulatie TIW200XS in BoxSim1.04
- (13.81 KiB) 129 keer gedownload
Dat is nu net waar ik me vragen bij stel. Bij de simulatie in de HH komt de TIW een stuk lager zodat als je laag filtert er nog redelijk wat rendement over blijft. Ik vraag me af wat zij anders doen dan mij, zodat ze tot die resultaten komen.Walt schreef:Hallo rho,
Je simulatie lijkt wel te kloppen. Klik in BoxSim eens op het tabblad 'Chassis'. Je ziet dan de niet gefilterde curve samen met de aktief gefilterde curve. Blijkbaar filter je met dat aktieve filter zodaning dat de TIW driver in dat gebied weinig rendement meer over houdt.
Groeten Walter
Dat is nu net wat ik wil: De gemeten karakteristiek van de driver in een simulatie steken. Ik gebruik de driver ver on der 3 * Fc en wil weten wat hij daar doet.Walt schreef:Hallo Rho,
In het invoerblad van de TIW driver moet je (volgens mij) het vakje '... erst oberhalb 3xfc' aanvinken, anders pakt BoxSim de gemeten frequentiecurve van visaton.
Groeten Walter
Bij HH gebruiken ze ook de gemeten data.
Dat zou dus toch redelijk overeen moeten uitkomen.
Nee, ze gebruiken maar 1 woofer in dat project.Henkjan schreef:niet toevallig 2 stuks parallel in de HH?
Hallo Rho,
In het gebied waar de kast de responsie bepaalt is het zinloos om de gemeten karakteristiek te gebruiken. Immers deze is doorgaans opgemeten in een gesloten testkast met oneindige baffle etc. Dat komt dus niet overeen met een 50 liter reflex kast.
Jammer dat de helpfile van BoxSim zo kort is, volgens mij moet je toch echt wel dat vakje aanvinken... ???
Groeten Walter
In het gebied waar de kast de responsie bepaalt is het zinloos om de gemeten karakteristiek te gebruiken. Immers deze is doorgaans opgemeten in een gesloten testkast met oneindige baffle etc. Dat komt dus niet overeen met een 50 liter reflex kast.
Jammer dat de helpfile van BoxSim zo kort is, volgens mij moet je toch echt wel dat vakje aanvinken... ???
Groeten Walter
Ik heb geen idee hoe het precies werkt. Eventueel zou je de vraag kunnen stellen op het Visaton forum. Ik denk dat er daar wel mensen zitten die deze software door en door kennen. Voor simulatie in het laagfrequent bereik hou ik het voorlopig maar bij LSP CAD en AJ-horn, die programma's zijn mij net wat duidelijker opgezet.
Groeten Walter
Groeten Walter
Ondertussen heb ik wat gecorrespondeerd met Visaton en blijkt dat ik iets hoger moet poorten en bass-boost de rest zal doen. Het zal dus allemaal wel lukken met die woofers.
En ja hoor, de Tangbands zijn binnen!!
Eerlijk gezegd zie je wel een beetje aan de afwerking dat ze geen high-end merk zijn, maar de technische uitwerking van de drivers is echt prima. Bouwkwaliteit is ook echt goed. Ze lijken me echt betrouwbaar en als ze ingebouwd zijn denk ik dat ze ook echt wel mooi uit zien ook.
Ik denk dat het voor de prijs echt wel geweldige units zijn.
Et voila, the pictures:
En ja hoor, de Tangbands zijn binnen!!
Eerlijk gezegd zie je wel een beetje aan de afwerking dat ze geen high-end merk zijn, maar de technische uitwerking van de drivers is echt prima. Bouwkwaliteit is ook echt goed. Ze lijken me echt betrouwbaar en als ze ingebouwd zijn denk ik dat ze ook echt wel mooi uit zien ook.
Ik denk dat het voor de prijs echt wel geweldige units zijn.
Et voila, the pictures:
Haha, ik heb niet genoeg tijd om een project snel af te werken. Speakers bouwen is voor mij een klus van lange adem. er zijn belangrijker dingen tegenwoordig.Edo schreef:Dat ziet er leuk uit zeg. Ik zou zeggen :"bouwen met die hap. t'is mooi weer dus tempo"...
Maar ik ben er wel elke dag een beetje mee bezig.
Hopelijk kan ik over enkele weken aan de kasten beginnen.
Had net aan 2 testkastjes voor de coaxen willen beginnen.
Natuurlijk in de haast enkele plankjes verkeerd laten zagen.
Daar gaat weer een namiddag knutselen in de zon.
1 ding weet ik al wel: Géén 6mm multiplex aan de binnenkant. MDF lijkt me veel beter geschikt voor dit doel. Toch begin ik een beetje schrik te krijgen dat die 6mm aan de stevigheid niet veel gaat doen. Tegen het werken van het hout zal het wel helpen. (ze gaan verankerd worden met deuvels.)
Nu maar effe bedenken hoe ik voorkom dat ik dezelfde fout ga maken bij de finale kasten, want dat zou me wel eens redelijk wat hout kunnen kosten dan.
Natuurlijk in de haast enkele plankjes verkeerd laten zagen.
Daar gaat weer een namiddag knutselen in de zon.
1 ding weet ik al wel: Géén 6mm multiplex aan de binnenkant. MDF lijkt me veel beter geschikt voor dit doel. Toch begin ik een beetje schrik te krijgen dat die 6mm aan de stevigheid niet veel gaat doen. Tegen het werken van het hout zal het wel helpen. (ze gaan verankerd worden met deuvels.)
Nu maar effe bedenken hoe ik voorkom dat ik dezelfde fout ga maken bij de finale kasten, want dat zou me wel eens redelijk wat hout kunnen kosten dan.
Ben vandaag wat aan het rekenen gegaan en heb besloten om de binnen-kasten dan toch in 9mm dikte uit te voeren. (dat blijkt in praktijk verrassendveel beter in kwaliteit dan 6mm dik materiaal)
Ik twijfel nog tussen MDF en multiplex.
Ik kan op die manier toch het benodigde volume behalen, de nodige stevigheid behouden en net iets makkelijker werken bij de opbouw.
Er zal iets minder bracing in komen, maar het front wordt al verstevigd door de poort die er tegen wal gebouwd worden, de rug krijgt het compartiment voor de versterker mee en de top zit in het compartiment voor de coaxiaal.
Daardoor denk ik met een stevige bacing tussen de zijkanten toch voldoende stevigheid te kunnen inbouwen.
De totale wanddikte van 18mm + 9mm zorgt op zich al voor een redelijk stevige kast.
Ik twijfel nog tussen MDF en multiplex.
Ik kan op die manier toch het benodigde volume behalen, de nodige stevigheid behouden en net iets makkelijker werken bij de opbouw.
Er zal iets minder bracing in komen, maar het front wordt al verstevigd door de poort die er tegen wal gebouwd worden, de rug krijgt het compartiment voor de versterker mee en de top zit in het compartiment voor de coaxiaal.
Daardoor denk ik met een stevige bacing tussen de zijkanten toch voldoende stevigheid te kunnen inbouwen.
De totale wanddikte van 18mm + 9mm zorgt op zich al voor een redelijk stevige kast.
