En wat was jouw ervaring na het wisselen naar de AMT?
Ik heb de neo actief gefilterd en kon hem daardoor perfect krijgen wb frequentie respons. De AMT is makkelijker goed te krijgen en klinkt misschien wel beter dan de Neo. Bij MartijnM klinkt de ob3w verschrikkelijk goed in het hoog en bij een blinde opstelling zou ik ze misshcien niet uit elkaar kunnen houden. Op de lange termijn wint de AMT in ieder geval wb bouwkwaliteit.
Als er geen compromis gemaakt mag worden wb crossover dan moet je gewoon een dipooltweeter nemen. Zo wel dan vond ik mijn idee helemaal niet zo verkeerd om te proberen..
Heb je natuurlijk gelijk in, maar het is een beetje pushing the limits om met de mid het 3-4kHz gebied op te zoeken. We zoeken naar ultieme transparantie, ik heb 3-4kHz vaak geprobeerd maar het levert toch altijd een geluid op voor de liefhebber van 'laid-back'.
Ik vind het toch echt een andere ervaring, de AMT2340. Ik heb de NEO thuis gehoord in mijn eigen prototype, in de OB3W en in jouw opstelling. Dat geeft toch hetzelfde klankkarakter en in alle drie gevallen was het mooi vlak. Ook bij de NEO zonder al teveel equalizing. De AMT geeft veel meer rust. Ik heb piano en viool niet eerder zo realistisch horen klinken, ook niet uit een ESL. Ik heb wel eens de ETON ER4 gehoord maar die vond ik lang niet die rust hebben. Misschien door de kleine resonanties op 4 en 6kHz. Is op zich wel moeilijk vergelijken, eigenlijk doe ik het liever niet als ik niet zelf met een unit heb gewerkt en de ETON ER4 was in die speaker op 1000Hz gecrossed. Maar goed, ik ga toch ook nogal op de basismetingen af en dan is onder de AMT tweeters de 2340 van Mundorf toch wel bijzonder. Ook ESS krijgt de vervorming niet zo laag.
De AMT is het gewoon de beste tweeter die je voor dipool kan kopen! Punt.. Ik ben bezig met een digitaal filtersysteem. Dat zal waarschijnlijk ook mooi uitpakken met de AMT!
Met een zeer uitgebreid (digitaal?) filter is de Neo echter ook niet te versmaden! Als iemand vraagt of de veel duurdere AMT duidelijk beter is denk ik altijd aan het wijnartikel. Vandaar dat ik de AMT liever tekort doe dan hem de hoogte in prijs!
De eton er4 vind ik zelf maar niks voor het geld.. Die vervormt ook aanzienlijk meer ja!
Zijn ze echt zo gigantisch als ze er op foto uitzien?
Neemt niet weg dat ik grote speakers meestal wel mooi vind.
Jammer dat ik ze zelf nergens kwijt kan.
Zijn ze echt zo gigantisch als ze er op foto uitzien?
Neemt niet weg dat ik grote speakers meestal wel mooi vind.
Jammer dat ik ze zelf nergens kwijt kan.
Totale hoogte wordt 125 cm.
Er gaat nog 2 cm van de onderkant en 10 van de bovenkant af dus zo mega als op de foto gaat het niet worden.
Met `n beetje geluk kan ik later vandaag terecht voor wat betreft het zagen en kan ik vanavond weer `n update doen
125cm is toch al geen klein paneeltje meer he. Vooral als je ook de breedte in acht neemt.
Ben benieuwd naar de update.
De breedte is 48 cm op het breedste punt dat zich ter hoogte van de Mid bevindt.
Het was ook niet makkelijk om het met die maten toch nog allemaal `n beetje in harmonie tot iets "elegants" te maken.
Hiervoor heb ik gelukkig veel hulp van Lepain gehad.
Hier foto van het onderste woofer gat.Van de achterkant genomen
Oef Carlo ,
Ik mag aannemen dat er aan de achterzijde aan beide zijden nog een versteviging aangebracht gaat worden, die dan tevens dienst doet als support (voet)?
Tidens het zagen en onderling overleg ben ik toch voor wat betreft de voet `n iets andere richting opgegaan.
Met z`n allen twijfelde we nogal aan de degelijkheid van de verbinding die gemaakt zou moeten worden tussen de baffle en de voet.
Vandaar deze oplossing.
later zal hier onderaan nog wel de schuining aangemaakt worden zoals die in de laatste tekening van Lepain staat.op deze manier blijft nog steeds (`n beetje) het idee dat de baffle "zweeft".Deze nog te zagen snedes staan al met potlood afgetekend.
Knap stukje zaag/schuur en freeswerk Carlo.
Was het niet even beetje schrikken dat je nog maar zo'n klein stukje hout overhielt achterop (i.v.m. stevigheid)?
Knap stukje zaag/schuur en freeswerk Carlo.
Was het niet even beetje schrikken dat je nog maar zo'n klein stukje hout overhielt achterop (i.v.m. stevigheid)?
Euhh, eerlijk gezegd niet
Ik had vantevoren alles al uitgetekend en het klopt precies.Er staat nu precies 4mm over bij de onderste woofer.
Maar,een van de eerste dingen die ik in m`n nieuwe woning op ga pakken zijn de dipools.
Nu heb ik tegenwoordig ook de mogelijkheid om metaal te laten frezen.
Hoe lijkt het jullie om de strook die over de baffle loopt van aluminium te maken
En dan het bovenste deel uit 2 lagen zodat daar de AMT tweeter mooi tussen kan en ook de bedrading mooi in weggewerkt kan worden.