Dipool met AMT , AT en 15" .

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

CarloPJB schreef:
Montana,

In m`n monitor zit deze http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=88 en voor de dipool heb ik deze al liggen http://www.seas.no/index.php?option=com ... &Itemid=89.

En wat was jouw ervaring na het wisselen naar de AMT?
Ik heb de neo actief gefilterd en kon hem daardoor perfect krijgen wb frequentie respons. De AMT is makkelijker goed te krijgen en klinkt misschien wel beter dan de Neo. Bij MartijnM klinkt de ob3w verschrikkelijk goed in het hoog en bij een blinde opstelling zou ik ze misshcien niet uit elkaar kunnen houden. Op de lange termijn wint de AMT in ieder geval wb bouwkwaliteit.

Als er geen compromis gemaakt mag worden wb crossover dan moet je gewoon een dipooltweeter nemen. Zo wel dan vond ik mijn idee helemaal niet zo verkeerd om te proberen..

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb je natuurlijk gelijk in, maar het is een beetje pushing the limits om met de mid het 3-4kHz gebied op te zoeken. We zoeken naar ultieme transparantie, ik heb 3-4kHz vaak geprobeerd maar het levert toch altijd een geluid op voor de liefhebber van 'laid-back'.

Ik vind het toch echt een andere ervaring, de AMT2340. Ik heb de NEO thuis gehoord in mijn eigen prototype, in de OB3W en in jouw opstelling. Dat geeft toch hetzelfde klankkarakter en in alle drie gevallen was het mooi vlak. Ook bij de NEO zonder al teveel equalizing. De AMT geeft veel meer rust. Ik heb piano en viool niet eerder zo realistisch horen klinken, ook niet uit een ESL. Ik heb wel eens de ETON ER4 gehoord maar die vond ik lang niet die rust hebben. Misschien door de kleine resonanties op 4 en 6kHz. Is op zich wel moeilijk vergelijken, eigenlijk doe ik het liever niet als ik niet zelf met een unit heb gewerkt en de ETON ER4 was in die speaker op 1000Hz gecrossed. Maar goed, ik ga toch ook nogal op de basismetingen af en dan is onder de AMT tweeters de 2340 van Mundorf toch wel bijzonder. Ook ESS krijgt de vervorming niet zo laag.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De AMT is het gewoon de beste tweeter die je voor dipool kan kopen! Punt.. :twisted: Ik ben bezig met een digitaal filtersysteem. Dat zal waarschijnlijk ook mooi uitpakken met de AMT!

Met een zeer uitgebreid (digitaal?) filter is de Neo echter ook niet te versmaden! Als iemand vraagt of de veel duurdere AMT duidelijk beter is denk ik altijd aan het wijnartikel. Vandaar dat ik de AMT liever tekort doe dan hem de hoogte in prijs! :wink:

De eton er4 vind ik zelf maar niks voor het geld.. Die vervormt ook aanzienlijk meer ja!

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Het is niet veel nieuws maar wilde het jullie toch niet onthouden :wink:
Bijlagen
Dipool 057.jpg
Dipool 058.jpg
Dipool 059.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er lekker degelijk uit Carlo!
Mooie sandwich panelen, strak gemaakt.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Zijn ze echt zo gigantisch als ze er op foto uitzien? :shock:
Neemt niet weg dat ik grote speakers meestal wel mooi vind. :)
Jammer dat ik ze zelf nergens kwijt kan. :?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
Zijn ze echt zo gigantisch als ze er op foto uitzien? :shock:
Neemt niet weg dat ik grote speakers meestal wel mooi vind. :)
Jammer dat ik ze zelf nergens kwijt kan. :?
Totale hoogte wordt 125 cm.
Er gaat nog 2 cm van de onderkant en 10 van de bovenkant af dus zo mega als op de foto gaat het niet worden.

Met `n beetje geluk kan ik later vandaag terecht voor wat betreft het zagen en kan ik vanavond weer `n update doen :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

125cm is toch al geen klein paneeltje meer he. Vooral als je ook de breedte in acht neemt.
Ben benieuwd naar de update.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

rho schreef:
125cm is toch al geen klein paneeltje meer he. Vooral als je ook de breedte in acht neemt.
Ben benieuwd naar de update.
De breedte is 48 cm op het breedste punt dat zich ter hoogte van de Mid bevindt.
Het was ook niet makkelijk om het met die maten toch nog allemaal `n beetje in harmonie tot iets "elegants" te maken.

Hiervoor heb ik gelukkig veel hulp van Lepain gehad.

En nu alles inladen en aan het zagen !
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Al met al blijft er nog maar weinig over.....

Hier foto van het onderste woofer gat.Van de achterkant genomen :wink:
Bijlagen
Dipool 080.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

CarloPJB schreef:
Al met al blijft er nog maar weinig over.....

Hier foto van het onderste woofer gat.Van de achterkant genomen :wink:
Oef :shock: Carlo :-k #-o ,

Ik mag aannemen dat er aan de achterzijde aan beide zijden nog een versteviging aangebracht gaat worden, die dan tevens dienst doet als support (voet)?

Of loopt het gat taps naar achteren?

Verder erg strak gedaan!!
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

..........en nog wat meer foto`s.



Tidens het zagen en onderling overleg ben ik toch voor wat betreft de voet `n iets andere richting opgegaan.

Met z`n allen twijfelde we nogal aan de degelijkheid van de verbinding die gemaakt zou moeten worden tussen de baffle en de voet.

Vandaar deze oplossing.

later zal hier onderaan nog wel de schuining aangemaakt worden zoals die in de laatste tekening van Lepain staat.op deze manier blijft nog steeds (`n beetje) het idee dat de baffle "zweeft".Deze nog te zagen snedes staan al met potlood afgetekend.
Bijlagen
Dipool 081.jpg
Dipool 075.jpg
Dipool 077.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

OK Carlo, ik was te snel, ik zie het al.

TOPPIE!!!! :wink:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

En nog wat foto`s.


Het geheel zal nu volgens beproeft recept ingepakt gaan worden met 4 mm Mdf.

En voor de strook over het midden zit ik nog steeds met het idee om deze van "echt" hout te maken :wink:
Bijlagen
Dipool 079.jpg
Dipool 076.jpg
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Hondasnl schreef:
OK Carlo, ik was te snel, ik zie het al.

TOPPIE!!!! :wink:
Er is onder 7 graden gezaagd en de cirkel aan de binnenkant is onder 15 graden gefreest :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Knap stukje zaag/schuur en freeswerk Carlo.
Was het niet even beetje schrikken dat je nog maar zo'n klein stukje hout overhielt achterop (i.v.m. stevigheid)?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Edo schreef:
Knap stukje zaag/schuur en freeswerk Carlo.
Was het niet even beetje schrikken dat je nog maar zo'n klein stukje hout overhielt achterop (i.v.m. stevigheid)?

Euhh, eerlijk gezegd niet :wink:

Ik had vantevoren alles al uitgetekend en het klopt precies.Er staat nu precies 4mm over bij de onderste woofer.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

En dan kan ik het niet laten om eens te kijken hoe de baffle eruit ziet als die grote gaten gevuld zijn.

Mooi weer vandaag dus de foto`s hebben nu eindelijk eens `n andere achtergrond :wink:
Bijlagen
Dipool 087.jpg
Dipool 085.jpg
Dipool 086.jpg
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Ziet er goed uit man. Ik vind dat je een mooie oplossing hebt gevonden voor de voet. Het wordt nog eens wat. :wink:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Carlo, hoe is het eigenlijk met dit project? Tot zover was je goed op weg om een prachtige (en machtige) set speakers te maken...
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Ronkel schreef:
Carlo, hoe is het eigenlijk met dit project? Tot zover was je goed op weg om een prachtige (en machtige) set speakers te maken...
Dank je :wink:

Het ontbreekt me op dit moment aan tijd :cry:
Op het werk en na het werk erg druk met van alles en nog wat.

Maar ik beloof om gelijk na de eerste vorderingen weer `n update met foto`s te doen.


Ook zit ik nog steeds in dubio voor wat betreft de afwerking.Spuiten en/of fineer.

:? Iemand suggestie`s :?:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik vind dat de kleur altijd afhangt hoe de kamer is waar ze in komen te staan.

Mooi licht fineer en zwarte zijkanten vind ik altijd wel mooi, maar misschien past dat totaal niet bij jullie.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Wil toch meer de richting op de Lepain was ingeslagen met de tekeningen.

Middenstrook licht en de baffle donker en dan ook nog te combineren met het grijzige van de Nextel mid..........
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Paper Cone Dipool

Bericht door CarloPJB »

Nu bijna `n jaar verder.

Eerst nog ff verhuizen straks........

Maar,een van de eerste dingen die ik in m`n nieuwe woning op ga pakken zijn de dipools.
Nu heb ik tegenwoordig ook de mogelijkheid om metaal te laten frezen.

Hoe lijkt het jullie om de strook die over de baffle loopt van aluminium te maken :?:
En dan het bovenste deel uit 2 lagen zodat daar de AMT tweeter mooi tussen kan en ook de bedrading mooi in weggewerkt kan worden.

Groet,Carlo
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paper Cone Dipool

Bericht door dre »

it`s alive!! 8)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”