nope. RJ speelt met commercieel tuig , zo'n bakkie met een mooie naam, dure marketing en hype design, ... Classé' . Maar wel een dikke nml.
Dat komt wel goed hoor. Slam gaat geen probleem zijn met die 50 kg Classé blokken, een fijn brilliant hoog ook niet. Het midden zou in verhouding wel eens wat kunnen achterblijven. Als dat het geval is dan vervangen we de seriespoel bij de 15M door een laagohmiger type.
De soundstage zou ook wat te smal kunnen uitvallen. Dan moeten we experimenteren met het vorige hoog filter 12/12 ipv het huidige 12/18. Daarbij was de faseovergang iets anders en krijg je een breder beeld waar de 12/18 in mijn ruimte iets meer in de diepte en minder in de breedte trok.
Ziet er mooi uit Ed.
Maar een heel klein puntje qua uiterlijk. De bovenkant heeft een bepaalde hoogte qua kleur vanaf het midden van de tweet. Onder zie ik ongeveer de zelfde kleur, maar dan dunner. Dat dikte verschil in kleur, zou ik omdraaien een volgende keer.
Verders dus niks dan lof.
De bovenkant heeft een bepaalde hoogte qua kleur vanaf het midden van de tweet.
klopt, dat was me niet opgevallen tot ik de foto zelf zag.
Maar niet getreurd, want er is geen kleurverschil.
De kast van de tweeter staat nog niet vast en die was een paar mm naar voor geschoven, vandaar dat lijnje dat onstaan is door de schaduw.
Is in het echt dus niet zo! alleen een dun spleetje van 1 mm.
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 06 apr 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb zelf ook de luxe gehad om vandaag weer een uurtje Concave-sound door mijn oren te krijgen . Ze hebben me weer verrast met hun ruimtelijkheid en plaatsing van de instrumenten. Een succesvolle combinatie die Ed & Scanspeak !
Ziet er mooi uit Ed.
Maar een heel klein puntje qua uiterlijk. De bovenkant heeft een bepaalde hoogte qua kleur vanaf het midden van de tweet. Onder zie ik ongeveer de zelfde kleur, maar dan dunner. Dat dikte verschil in kleur, zou ik omdraaien een volgende keer.
Verders dus niks dan lof.
is geen verkeerde opmerking in de huidige situatie. De voet wilde ik expres niet te dik maken omdat dat wellicht nogal lomp zou overkomen
Als straks de frontplaat geborsteld en ge-anodiseerd is en de houten boven- en onderkant wat donkerder, zal het ontwerp echt 1 geheel gaan vormen.
Het filter komt in het topdeel.
Alles hardwired op een 18mm MDF plaat.
Elk component kom in een gleuf te liggen, steunt daarbij op 2 kanten en wordt vastgeklemd door een Tyrap die door 2 doorgefreesde gleufjes worden vastgemaakt. Daardoor krijgt het component geen kans om op zichzelf te vibreren.
Wat worden je componenten trouwens ?
(intertechnik, clarity enz)
ik steek er allemaal Intertechnik in, daar heb ik een heel assortiment van.
Het staat RobertJan natuurlijk vrij om componenten te wijzigen.
Ik heb hem vandaag wat basistheorie over het filter bijgebracht.
De rest hoort ie wel van de experten Marc, Rolph, ... tijdens de HEZB.
Ik zou die scherpe randen waar de cap op rust toch afschuinen, zodat het raakoppervlak groter wordt. Op deze manier kan je de cap beschadigen door de tyrap te strak aan te trekken. Je perst de 2 platen van de cap dan op elkaar en drukt het diëlektricum er tussenuit. Kan kortsluiting van de cap tot gevolg hebben.
Ik zou die scherpe randen waar de cap op rust toch afschuinen.
dat is een goede opmerking Rik en ik zal dat in de praktijk ook zo uitvoeren.
We frezen de gaten met een 6mm frees.
De banen die de weg van de bedrading aangeeft worden gefreesd met een 6mm frees met 60° punt. Die freest een een klein V-groefje. Dit is niet bedoeld om de draad in te leggen maar eerder om optisch een beeld te hebben van de schakeling.
Datzelfde groefje kunnen we ook langs de snijrand leggen van de componenten gaten, daardoor zal er een kleine schuine kant ontstaan, voldoende om de condensator te beschermen tegen indrukken. De Tyraps worden gewoon met de hand aangetrokken. Dat komt dan wel goed meen ik.
Laatst was Audioot op bezoek en die maakte mij attent op een lichte aggressie in het hoog.
Vooral de sss'en bij bvb 'the girl in the other room' zijn genadeloos en een dome tweeter krijgt daar snel last van.
Zo ook de Scan Speak ringstraler.
Bij de Kwadrant en de A4 heb ik een LCR kring op de tweeter gezet.
Deze haalt de resonantiepeak naar beneden en maakt daardoor het leven van de tweeter wat aangenamer. In return gaat hij dan iets fragieler en rustiger weergeven.
Dat heb ik vandaag bij de Concave uitgevoerd.
Het is een RLC kring die parallel over de tweeter staat.
De resonantiepeak van de tweeter wordt daardoor volledig uitgevlakt.
Ook de het fasegedrag en de frekwentiekarakteristiek varen daar wel bij.
Laatst was Audioot op bezoek en die maakte mij attent op een lichte aggressie in het hoog.
Slissen zit in de buurt van de 3 tot 10kHz (ccccchhhhh bij de 4kHz, sssssss bij de 8kHz). Ik vraag me af of een zuikring bij de 500Hz daar iets aan gaat doen.
Waarschijnlijk heb je een elektrische resonantie in je filter. De C4 van 6.8uF en de L4 van 0.27mH geven waarschijnlijk een flinke opslingering. Laten we voor het gemak de 15uF in het doorlaatgebied als 0 Ohm beschouwen (niet helemaal juist, maar voor het idee goed genoeg). Je hebt dan een parallel circuit van 6.8u, 0.27mH en om en nabij de 8 Ohm (2.2 Ohm is serie met een Ohm of 6 van de tweeter). Dat geeft bij de 3716Hz een Q van 1.3. Dat is behoorlijk fors. Je zou moeten streven naar een Q < 0.7, liever nog Q < 0.5.
Hoe ziet de filter curve en impedantie curve van je gefilterde tweeter eruit t.o.v. de ongefilterde tweeter?
Slissen zit in de buurt van de 3 tot 10kHz (ccccchhhhh bij de 4kHz, sssssss bij de 8kHz). Ik vraag me af of een zuigkring bij de 500Hz daar iets aan gaat doen.
klopt Marc,
het sissen is nog steeds aanwezig. Het lijkt wel minder storend te zijn, maar dat kan in me kop zitten, het klinkt nu wel iets netter.
Frekwentiecurve toont een lichte uitvlakking van het gehele tweetergebied.
marc.heijligers schreef:
Waarschijnlijk heb je een elektrische resonantie in je filter. De C4 van 6.8uF en de L4 van 0.27mH geven waarschijnlijk een flinke opslingering. Laten we voor het gemak de 15uF in het doorlaatgebied als 0 Ohm beschouwen (niet helemaal juist, maar voor het idee goed genoeg). Je hebt dan een parallel circuit van 6.8u, 0.27mH en om en nabij de 8 Ohm (2.2 Ohm is serie met een Ohm of 6 van de tweeter). Dat geeft bij de 3716Hz een Q van 1.3. Dat is behoorlijk fors. Je zou moeten streven naar een Q < 0.7, liever nog Q < 0.5.
hmm, had ik niet op gelet. De serieweerstand zou ik kunnen vervangen door een spanningsdeler (1 ohm en 22 ohm bvb), dat compenseert al iets.
Aan C4 en L4 zou ik liefst willen afblijven.
marc.heijligers schreef:
Hoe ziet de filter curve en impedantie curve van je gefilterde tweeter eruit t.o.v. de ongefilterde tweeter?
moet ik nog nameten, en laat me nu net alles hebben opgeruild
Ik heb een tijd geleden de impedantie-file van de tweeter van je gehad. Ziehier wat je filter doet op de tweeterklemmen met en zonder de zuigkring. Rood is uiteraard met.
Ook van de nieuwe curve ben ik niet echt kapot. Dit geeft een oplopend hoog, ik begrijp dat het dunner klinkt dan het groene filter. Je verliest een beetje energie bij 3kHz. Mijn idee zou zijn, trek het nog een stuk vlakker en laat het hoog bv 2dB minder oplopen.
Ik heb een tijd geleden de impedantie-file van de tweeter van je gehad. Ziehier wat je filter doet op de tweeterklemmen met en zonder de zuigkring. Rood is uiteraard met.
dat geeft inderdaad een mooi beeld van wat er aan de hand is.
Clio gaf mij ook het faseverloop met en zonder de LCR kring. Daar was zeer mooi te zien hoe een fasedraai plots verdween. Ik heb ze niet gesaved maar zal ze bij gelegenheid terug meten.
jeroen_d schreef:
Ook van de nieuwe curve ben ik niet echt kapot. Dit geeft een oplopend hoog, ik begrijp dat het dunner klinkt dan het groene filter. Je verliest een beetje energie bij 3kHz. Mijn idee zou zijn, trek het nog een stuk vlakker en laat het hoog bv 2dB minder oplopen.
daar heb je gelijk in Jeroen.
In bijlage zijn de 2 verschillende situaties zoals vandaag op 90cm met MLS gemeten. Dat bevestigd jouw bevinding.
Alles is wel on-axis gemeten, dan laat ik die curve graag ietsje oplopen.
Met de juiste aanstuurapparatuur klinkt het allemaal heel luchtig. Hoedanook, ik zal het toch één of twee db dempen zoals je aanbeveeld.
Daarvoor zou ik een parallelweerstand van 22 Ohm aan de tweeter willen zetten, die gaat gelijk ook de Q waarde iets laten dalen meen ik.
Die 22ohm moet je niet doen, zie hieronder. Groen is wat je nu hebt, zwart is wat het dan wordt. Het enige wat er gebeurt is dat het hele niveau omlaag gaat. De rode lijn is wat er gebeurt als je niet de 22ohm plaatst, maar de 2ohm serieweerstand verhoogt naar 3,3ohm.