Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Strak setje, Ed!
bedankt Jan.
Komt vooral door de amps :lol:

Eerlijk gezegd, het is geen straf om ernaar te luisteren :D
RJ mag zich er nu al op verheugen dat ze binnen een goeie maand naar zijn 'loft' verhuizen!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gaan de versterkers ook naar hem?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Leeuwarden schreef:
Gaan de versterkers ook naar hem?
nope. RJ speelt met commercieel tuig :twisted: , zo'n bakkie met een mooie naam, dure marketing en hype design, ... Classé' . Maar wel een dikke nml.

Dat komt wel goed hoor. Slam gaat geen probleem zijn met die 50 kg Classé blokken, een fijn brilliant hoog ook niet. Het midden zou in verhouding wel eens wat kunnen achterblijven. Als dat het geval is dan vervangen we de seriespoel bij de 15M door een laagohmiger type.
De soundstage zou ook wat te smal kunnen uitvallen. Dan moeten we experimenteren met het vorige hoog filter 12/12 ipv het huidige 12/18. Daarbij was de faseovergang iets anders en krijg je een breder beeld waar de 12/18 in mijn ruimte iets meer in de diepte en minder in de breedte trok.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

zit nog in mijn oortjes
groetjes
audioot
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er mooi uit Ed.
Maar een heel klein puntje qua uiterlijk. De bovenkant heeft een bepaalde hoogte qua kleur vanaf het midden van de tweet. Onder zie ik ongeveer de zelfde kleur, maar dan dunner. Dat dikte verschil in kleur, zou ik omdraaien een volgende keer.
Verders dus niks dan lof. =D> =D>
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sietse schreef:
De bovenkant heeft een bepaalde hoogte qua kleur vanaf het midden van de tweet.
klopt, dat was me niet opgevallen tot ik de foto zelf zag.
Maar niet getreurd, want er is geen kleurverschil.
De kast van de tweeter staat nog niet vast en die was een paar mm naar voor geschoven, vandaar dat lijnje dat onstaan is door de schaduw.
Is in het echt dus niet zo! alleen een dun spleetje van 1 mm.
Laatst gewijzigd door asterduc op zo 06 apr 2008, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Heb zelf ook de luxe gehad om vandaag weer een uurtje Concave-sound door mijn oren te krijgen :). Ze hebben me weer verrast met hun ruimtelijkheid en plaatsing van de instrumenten. Een succesvolle combinatie die Ed & Scanspeak !
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

ehhhmm,

Volgens mij bedoelt Sietse gewoon dat hij de houten kap wat minder hoog zou maken, en het hout aan de onderkant van de speaker juist hoger.

Groeten Walter
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
ehhhmm,
Volgens mij bedoelt Sietse gewoon dat hij de houten kap wat minder hoog zou maken, en het hout aan de onderkant van de speaker juist hoger.
ach zo, euhmm, dat moet RJ dan maar uitmaken, ze komen straks in zijn woonkamer te staan :D
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zo, volgens mij is dit een goed moment om eens een pre-amp op te gaan halen en dat als excuus te gebruiken om te kijken & luisteren!

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

vigier schreef:
... als excuus te gebruiken om te kijken & luisteren!
Joris, jij bent altijd welkom, dat weet je toch! :D
dan kun je gelijk zien dat je eindblokken goed terecht zijn gekomen.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

sietse schreef:
Ziet er mooi uit Ed.
Maar een heel klein puntje qua uiterlijk. De bovenkant heeft een bepaalde hoogte qua kleur vanaf het midden van de tweet. Onder zie ik ongeveer de zelfde kleur, maar dan dunner. Dat dikte verschil in kleur, zou ik omdraaien een volgende keer.
Verders dus niks dan lof. =D> =D>
is geen verkeerde opmerking in de huidige situatie. De voet wilde ik expres niet te dik maken omdat dat wellicht nogal lomp zou overkomen

Als straks de frontplaat geborsteld en ge-anodiseerd is en de houten boven- en onderkant wat donkerder, zal het ontwerp echt 1 geheel gaan vormen.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

de bodem plaat hebben we inmiddels zwart laten spuiten.

ik wilde dat de tekening van het hout nog zichtbaar zou zijn.
Bijlagen
DSC_9027 (Large).JPG
DSC_9029 (Large).JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Het filter komt in het topdeel.
Alles hardwired op een 18mm MDF plaat.

Elk component kom in een gleuf te liggen, steunt daarbij op 2 kanten en wordt vastgeklemd door een Tyrap die door 2 doorgefreesde gleufjes worden vastgemaakt. Daardoor krijgt het component geen kans om op zichzelf te vibreren.
Bijlagen
Filterplaat Concave [1024x768].jpg
Tyrap [320x200].jpg
Tyrap [320x200].jpg (5.84 KiB) 1739 keer bekeken
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het wordt toch eens tijd dat ik met laat overtuigen door een goed scanspeak systeem :P
Je hebt het me beloofd 8) :lol:

Wat worden je componenten trouwens ?
(intertechnik, clarity enz)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Wat worden je componenten trouwens ?
(intertechnik, clarity enz)
ik steek er allemaal Intertechnik in, daar heb ik een heel assortiment van.
Het staat RobertJan natuurlijk vrij om componenten te wijzigen.
Ik heb hem vandaag wat basistheorie over het filter bijgebracht.

De rest hoort ie wel van de experten Marc, Rolph, ... tijdens de HEZB.

Ed.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou die scherpe randen waar de cap op rust toch afschuinen, zodat het raakoppervlak groter wordt. Op deze manier kan je de cap beschadigen door de tyrap te strak aan te trekken. Je perst de 2 platen van de cap dan op elkaar en drukt het diëlektricum er tussenuit. Kan kortsluiting van de cap tot gevolg hebben.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

rho schreef:
Ik zou die scherpe randen waar de cap op rust toch afschuinen.
dat is een goede opmerking Rik en ik zal dat in de praktijk ook zo uitvoeren.

We frezen de gaten met een 6mm frees.
De banen die de weg van de bedrading aangeeft worden gefreesd met een 6mm frees met 60° punt. Die freest een een klein V-groefje. Dit is niet bedoeld om de draad in te leggen maar eerder om optisch een beeld te hebben van de schakeling.
Datzelfde groefje kunnen we ook langs de snijrand leggen van de componenten gaten, daardoor zal er een kleine schuine kant ontstaan, voldoende om de condensator te beschermen tegen indrukken. De Tyraps worden gewoon met de hand aangetrokken. Dat komt dan wel goed meen ik.

Ed.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Lijkt me een prima idee.
Dat filter lijkt me een beauty voor het oog te worden. :)

Hopelijk krijgen we voldoende tijd om 'm in Breda te beoordelen.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Laatst was Audioot op bezoek en die maakte mij attent op een lichte aggressie in het hoog.
Vooral de sss'en bij bvb 'the girl in the other room' zijn genadeloos en een dome tweeter krijgt daar snel last van.
Zo ook de Scan Speak ringstraler.

Bij de Kwadrant en de A4 heb ik een LCR kring op de tweeter gezet.
Deze haalt de resonantiepeak naar beneden en maakt daardoor het leven van de tweeter wat aangenamer. In return gaat hij dan iets fragieler en rustiger weergeven.

Dat heb ik vandaag bij de Concave uitgevoerd.
Het is een RLC kring die parallel over de tweeter staat.
De resonantiepeak van de tweeter wordt daardoor volledig uitgevlakt.

Ook de het fasegedrag en de frekwentiekarakteristiek varen daar wel bij.

Ed.
Bijlagen
imp met en zonder lrc kring.PNG
schema lrc kring op Tweeter.PNG
marc.heijligers
Berichten: 342
Lid geworden op: vr 16 sep 2005, 13:54

Bericht door marc.heijligers »

asterduc schreef:
Laatst was Audioot op bezoek en die maakte mij attent op een lichte aggressie in het hoog.
Slissen zit in de buurt van de 3 tot 10kHz (ccccchhhhh bij de 4kHz, sssssss bij de 8kHz). Ik vraag me af of een zuikring bij de 500Hz daar iets aan gaat doen.

Waarschijnlijk heb je een elektrische resonantie in je filter. De C4 van 6.8uF en de L4 van 0.27mH geven waarschijnlijk een flinke opslingering. Laten we voor het gemak de 15uF in het doorlaatgebied als 0 Ohm beschouwen (niet helemaal juist, maar voor het idee goed genoeg). Je hebt dan een parallel circuit van 6.8u, 0.27mH en om en nabij de 8 Ohm (2.2 Ohm is serie met een Ohm of 6 van de tweeter). Dat geeft bij de 3716Hz een Q van 1.3. Dat is behoorlijk fors. Je zou moeten streven naar een Q < 0.7, liever nog Q < 0.5.

Hoe ziet de filter curve en impedantie curve van je gefilterde tweeter eruit t.o.v. de ongefilterde tweeter?

M.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
Slissen zit in de buurt van de 3 tot 10kHz (ccccchhhhh bij de 4kHz, sssssss bij de 8kHz). Ik vraag me af of een zuigkring bij de 500Hz daar iets aan gaat doen.
klopt Marc,

het sissen is nog steeds aanwezig. Het lijkt wel minder storend te zijn, maar dat kan in me kop zitten, het klinkt nu wel iets netter.

Frekwentiecurve toont een lichte uitvlakking van het gehele tweetergebied.
marc.heijligers schreef:
Waarschijnlijk heb je een elektrische resonantie in je filter. De C4 van 6.8uF en de L4 van 0.27mH geven waarschijnlijk een flinke opslingering. Laten we voor het gemak de 15uF in het doorlaatgebied als 0 Ohm beschouwen (niet helemaal juist, maar voor het idee goed genoeg). Je hebt dan een parallel circuit van 6.8u, 0.27mH en om en nabij de 8 Ohm (2.2 Ohm is serie met een Ohm of 6 van de tweeter). Dat geeft bij de 3716Hz een Q van 1.3. Dat is behoorlijk fors. Je zou moeten streven naar een Q < 0.7, liever nog Q < 0.5.
hmm, had ik niet op gelet. De serieweerstand zou ik kunnen vervangen door een spanningsdeler (1 ohm en 22 ohm bvb), dat compenseert al iets.
Aan C4 en L4 zou ik liefst willen afblijven.
marc.heijligers schreef:
Hoe ziet de filter curve en impedantie curve van je gefilterde tweeter eruit t.o.v. de ongefilterde tweeter?
moet ik nog nameten, en laat me nu net alles hebben opgeruild :(
Bijlagen
filter tweeter high Q.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een tijd geleden de impedantie-file van de tweeter van je gehad. Ziehier wat je filter doet op de tweeterklemmen met en zonder de zuigkring. Rood is uiteraard met.

Ook van de nieuwe curve ben ik niet echt kapot. Dit geeft een oplopend hoog, ik begrijp dat het dunner klinkt dan het groene filter. Je verliest een beetje energie bij 3kHz. Mijn idee zou zijn, trek het nog een stuk vlakker en laat het hoog bv 2dB minder oplopen.
Bijlagen
asterduc.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Ik heb een tijd geleden de impedantie-file van de tweeter van je gehad. Ziehier wat je filter doet op de tweeterklemmen met en zonder de zuigkring. Rood is uiteraard met.
dat geeft inderdaad een mooi beeld van wat er aan de hand is.
Clio gaf mij ook het faseverloop met en zonder de LCR kring. Daar was zeer mooi te zien hoe een fasedraai plots verdween. Ik heb ze niet gesaved maar zal ze bij gelegenheid terug meten.
jeroen_d schreef:
Ook van de nieuwe curve ben ik niet echt kapot. Dit geeft een oplopend hoog, ik begrijp dat het dunner klinkt dan het groene filter. Je verliest een beetje energie bij 3kHz. Mijn idee zou zijn, trek het nog een stuk vlakker en laat het hoog bv 2dB minder oplopen.
daar heb je gelijk in Jeroen.
In bijlage zijn de 2 verschillende situaties zoals vandaag op 90cm met MLS gemeten. Dat bevestigd jouw bevinding.
Alles is wel on-axis gemeten, dan laat ik die curve graag ietsje oplopen.
Met de juiste aanstuurapparatuur klinkt het allemaal heel luchtig. Hoedanook, ik zal het toch één of twee db dempen zoals je aanbeveeld.
Daarvoor zou ik een parallelweerstand van 22 Ohm aan de tweeter willen zetten, die gaat gelijk ook de Q waarde iets laten dalen meen ik.
Bijlagen
LMS met en zonder lrc kring.PNG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die 22ohm moet je niet doen, zie hieronder. Groen is wat je nu hebt, zwart is wat het dan wordt. Het enige wat er gebeurt is dat het hele niveau omlaag gaat. De rode lijn is wat er gebeurt als je niet de 22ohm plaatst, maar de 2ohm serieweerstand verhoogt naar 3,3ohm.
Bijlagen
asterduc2.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”