Poor Man's Quasar (langdurig project)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Randverschijnselen

Bericht door Bergrans »

De afgelopen week stond in het teken van de randverschijnselen. Zo heb ik de SLS315's voorzien van een bling factor. Het is de bedoeling dat de woofers direct op de versterker worden aangesloten en daarvoor heb ik de standaard soldeer aansluiting vervangen door een paar bindingposts.
Bijlagen
De SLS315 na de metamorfose
De SLS315 na de metamorfose
De SLS315 voor de metamorfose
De SLS315 voor de metamorfose
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Meer randverschijnselen

Bericht door Bergrans »

Vervolgens een viertal bijpassende kabels (van een meter) in elkaar gezet. Ik kwam deze mooie 10mm2 kabel tegen en heb er met een forse krimptang een paar nette spades aangezet. Misschien een beetje overkill maar wel mooi en lekker laag ohmig (0,0017 Ohm gemeten voor een meter kabel).
Bijlagen
Krimpen en een kous er over
Krimpen en een kous er over
Spades met bijpassende krimptang
Spades met bijpassende krimptang
800 adertjes maken 10mm2
800 adertjes maken 10mm2
Mantel van katoen
Mantel van katoen
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Top, zowel de details als het hele project!
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Paul schreef:
Top, zowel de details als het hele project!
Ik moet zo nu en dan even wat (details) posten anders hebben jullie helemaal het idee dat ik uit mijn neus zit te eten Afbeelding
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Mooi Project en attentie voor detail!

P.s Waar haal je die katoenen kabelkous vandaan of is dat nylon?

gr,

Bukem
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Bukem schreef:
Mooi Project en attentie voor detail!

P.s Waar haal je die katoenen kabelkous vandaan of is dat nylon?

gr,

Bukem
De kabel is standaard voorzien van een katoenen kous. De twee aders hebben een rode en witte kous en deze zitten samen weer in een bruin/zwarte katoenen kous.
Deze kabels is te koop bij (de nederlands sprekende) Jac van de Walle in Duitsland.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Randverschijnselen

Bericht door CarloPJB »

Bergrans schreef:
De afgelopen week stond in het teken van de randverschijnselen. Zo heb ik de SLS315's voorzien van een bling factor. Het is de bedoeling dat de woofers direct op de versterker worden aangesloten en daarvoor heb ik de standaard soldeer aansluiting vervangen door een paar bindingposts.
Erg mooie oplossing :shock:

Je brengt me zo wel op `n idee.......

Mooi project en erg benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Randverschijnselen

Bericht door Bergrans »

CarloPJB schreef:
... erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ja, ik ook!
Deze paasdagen weer even wat kunnen doen. Een poot is nu zo goed als klaar, alleen nog een uitsparing frezen voor de aansluitingen. En dan verder met poot nummer twee.
Bijlagen
Kabel doorvoer voor de FR8
Kabel doorvoer voor de FR8
Uitsparing voor NEO3 (boven) en SLS315 (onder)
Uitsparing voor NEO3 (boven) en SLS315 (onder)
Detail uitsparing SLS315
Detail uitsparing SLS315
Uitsparing voor de SLS315
Uitsparing voor de SLS315
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:shock: :shock: :shock:

Dat is Hoge School freeswerk !


Ziet er erg strak uit.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

CarloPJB schreef:
:shock: :shock: :shock:

Dat is Hoge School freeswerk !


Ziet er erg strak uit.
Dank! En dat allemaal met een Top Craft bovenfrees voor 35 Euro van de Aldi :D
Je moet even leren werken met alle onnauwkeurigheden van dat ding maar dan komt het best goed. Maar zo nu en dan kan ik wel verlangen naar een "fatsoenlijke" bovenfrees.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Bergrans schreef:
CarloPJB schreef:
:shock: :shock: :shock:

Dat is Hoge School freeswerk !


Ziet er erg strak uit.
Dank! En dat allemaal met een Top Craft bovenfrees voor 35 Euro van de Aldi :D
Je moet even leren werken met alle onnauwkeurigheden van dat ding maar dan komt het best goed. Maar zo nu en dan kan ik wel verlangen naar een "fatsoenlijke" bovenfrees.

Nog meer respect....................... :!:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gelijk die festool de deur uit :twisted:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

dre schreef:
gelijk die festool de deur uit :twisted:

Moet ik het wel even melden zeker .....


Ik heb `n flauw vermoeden wie er dan achter de vuilnisbak staat te wachten........ :twisted: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Waanzinnig mooi gefreesd. Respek!
Gebruikersavatar
Benco
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 12:45
Locatie: Antwerpen

Bericht door Benco »

erg knap ! proficiat
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hoogmoed komt voor den val

Bericht door Bergrans »

Alle veren, die in dit draadje aan hem waren uitgedeeld, deden hem goed. Hij draaide zijn rondjes sneller en mooier dan ooit tevoren. Niets kon hem meer stoppen, hij was immers in één adem genoemd met Festool. Hij draaide soepel de bocht door op weg naar het lange recht eind. Met de finish in zicht ging het mis. Iets in hem brak, een zachte knak en daarna niets dan een oorverdovende stilte.
Zijn baasje haalde vergeefs nog enkele malen de schakelaar over maar het bleef stil. Een kleine traan rolde over zijn stoffige gezicht en viel in het stof wat zijn trouwe Top Craft als laatste uit het hout had gesneden.

Maar zijn baasje leeft volgens het motto "wat in elkaar is gezet kan ook uit elkaar" en dus lag hij eerder op de operatietafel dan hij zich had kunnen voorstellen. De diagnose was snel vastgesteld, een gebroken schakelaar beugeltje. Onherstelbaar maar niet onvervangbaar luide het commentaar van de chirurg. Van een edel stukje aluminium werd een identiek beugeltje gemaakt en geplaatst. Het liep allemaal volgens plan en alles duidde op een spoedig herstel. Al snel mocht hij weer voorzichtig aan de slag. Hij doet het nu wat rustiger aan want als hij iets heeft geleerd van de afgelopen weken dan is het wel "Hoogmoed komt voor den val".
Laatst gewijzigd door Bergrans op zo 27 apr 2008, 14:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

:D
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

puntgaaf!!!
mvg
audioot
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gelukkig maakt de patient het weer goed 8)
en de vorderingen?
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

dre schreef:
gelukkig maakt de patiënt het weer goed 8)
en de vorderingen?
Met de patiënt gaat het inderdaad wel goed maar nu ben ik gisteren door mijn rug gegaan. Ik kan dus even niet veel meer dan stil zitten/liggen en wachten tot het weer over gaat.

Wat de vorderingen betreft die zijn er wel maar zijn niet zo interessant om hier te melden. Zo heb ik wat proefjes gedaan voor de afwerking met een transparante (kleur) beits. Ik kan nog niet kiezen tussen kleurloos en kersen rood. Verder wat schuur werk gedaan en wat kleine herstelwerkzaamheden.

Maar nu ligt het dus even stil.
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Waar een paar vrije dagen al niet goed voor kunnen zijn!
Het afgelopen half jaar nauwelijks tijd voor de audio hobby gehad maar de afgelopen anderhalve week toch maar weer eens aan de slag met dit project.

Wat ik nog wel had gedaan was het frezen van de uitsparingen voor de connectoren onder in de poot (zie foto's).

De afgelopen dagen de kwast ter hand genomen (een van mijn favoriete klusjes, NOT!) en een tweetal lagen dieprode beits aangebracht. Redelijk gelukt. Nu nog één of twee lagen blanke beits er overheen en dan moet het maar klaar zijn.

Dan kunnen ze in elkaar en kan het meten en filteren beginnen.
Bijlagen
Na twee lagen beits
Na twee lagen beits
Uitsparing voor connector blok
Uitsparing voor connector blok
Kamertje voor aansluitingen
Kamertje voor aansluitingen
Gebruikersavatar
Bergrans
Berichten: 223
Lid geworden op: za 23 apr 2005, 22:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Bergrans »

Ik heb nog één laagje kleurloze beits aangebracht en ik ben er wel tevreden over zo. Speakers er in, aansluiten en spelen maar. Dat laatste laat nog even op zich wachten tot er fatsoenlijke filters zijn maar de eerste indruk (met een DCX2496 als filter) was wel goed.

Ik laat ze nu eerst even lekker inspelen en ga dan eens wat metingen doen om tot een net filter te komen.

De breedband speakers zitten nu nog even provisorisch vast met een paar boutjes. Daar moeten nog een paar nette bussen in komen.
Bijlagen
Detail mid/hoog boven aanzicht PMQ
Detail mid/hoog boven aanzicht PMQ
Detail mid/hoog PMQ
Detail mid/hoog PMQ
Achterzijde PMQ
Achterzijde PMQ
Front PMQ
Front PMQ
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ontzettend mooi gemaakt! Vooral de achterkant oogt heel indrukwekkend en professioneel!
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Ik vind hem super mooi!
Zier er inderdaad erg profi uit. Zeer strak gemaakt, en een lekker fel keurtje past er ook goed bij.
Zodra je een filterinstelling hebt waar je tevreden mee bent kom ik graag eens luisteren!

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Heel erg mooi! Ook de details zijn top afgewerkt.

(Ik kan het niet laten: Hoe ziet het afstraalgedrag eruit?)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”