Poor Man's Quasar (langdurig project)
Moderator: Beheerdersteam
Randverschijnselen
De afgelopen week stond in het teken van de randverschijnselen. Zo heb ik de SLS315's voorzien van een bling factor. Het is de bedoeling dat de woofers direct op de versterker worden aangesloten en daarvoor heb ik de standaard soldeer aansluiting vervangen door een paar bindingposts.
Meer randverschijnselen
Vervolgens een viertal bijpassende kabels (van een meter) in elkaar gezet. Ik kwam deze mooie 10mm2 kabel tegen en heb er met een forse krimptang een paar nette spades aangezet. Misschien een beetje overkill maar wel mooi en lekker laag ohmig (0,0017 Ohm gemeten voor een meter kabel).
De kabel is standaard voorzien van een katoenen kous. De twee aders hebben een rode en witte kous en deze zitten samen weer in een bruin/zwarte katoenen kous.Bukem schreef:Mooi Project en attentie voor detail!
P.s Waar haal je die katoenen kabelkous vandaan of is dat nylon?
gr,
Bukem
Deze kabels is te koop bij (de nederlands sprekende) Jac van de Walle in Duitsland.
Re: Randverschijnselen
Erg mooie oplossingBergrans schreef:De afgelopen week stond in het teken van de randverschijnselen. Zo heb ik de SLS315's voorzien van een bling factor. Het is de bedoeling dat de woofers direct op de versterker worden aangesloten en daarvoor heb ik de standaard soldeer aansluiting vervangen door een paar bindingposts.
Je brengt me zo wel op `n idee.......
Mooi project en erg benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Randverschijnselen
Ja, ik ook!CarloPJB schreef:... erg benieuwd naar het eindresultaat.
Deze paasdagen weer even wat kunnen doen. Een poot is nu zo goed als klaar, alleen nog een uitsparing frezen voor de aansluitingen. En dan verder met poot nummer twee.
Dank! En dat allemaal met een Top Craft bovenfrees voor 35 Euro van de AldiCarloPJB schreef:![]()
![]()
![]()
Dat is Hoge School freeswerk !
Ziet er erg strak uit.
Je moet even leren werken met alle onnauwkeurigheden van dat ding maar dan komt het best goed. Maar zo nu en dan kan ik wel verlangen naar een "fatsoenlijke" bovenfrees.
Bergrans schreef:Dank! En dat allemaal met een Top Craft bovenfrees voor 35 Euro van de AldiCarloPJB schreef:![]()
![]()
![]()
Dat is Hoge School freeswerk !
Ziet er erg strak uit.![]()
Je moet even leren werken met alle onnauwkeurigheden van dat ding maar dan komt het best goed. Maar zo nu en dan kan ik wel verlangen naar een "fatsoenlijke" bovenfrees.
Nog meer respect.......................
Hoogmoed komt voor den val
Alle veren, die in dit draadje aan hem waren uitgedeeld, deden hem goed. Hij draaide zijn rondjes sneller en mooier dan ooit tevoren. Niets kon hem meer stoppen, hij was immers in één adem genoemd met Festool. Hij draaide soepel de bocht door op weg naar het lange recht eind. Met de finish in zicht ging het mis. Iets in hem brak, een zachte knak en daarna niets dan een oorverdovende stilte.
Zijn baasje haalde vergeefs nog enkele malen de schakelaar over maar het bleef stil. Een kleine traan rolde over zijn stoffige gezicht en viel in het stof wat zijn trouwe Top Craft als laatste uit het hout had gesneden.
Maar zijn baasje leeft volgens het motto "wat in elkaar is gezet kan ook uit elkaar" en dus lag hij eerder op de operatietafel dan hij zich had kunnen voorstellen. De diagnose was snel vastgesteld, een gebroken schakelaar beugeltje. Onherstelbaar maar niet onvervangbaar luide het commentaar van de chirurg. Van een edel stukje aluminium werd een identiek beugeltje gemaakt en geplaatst. Het liep allemaal volgens plan en alles duidde op een spoedig herstel. Al snel mocht hij weer voorzichtig aan de slag. Hij doet het nu wat rustiger aan want als hij iets heeft geleerd van de afgelopen weken dan is het wel "Hoogmoed komt voor den val".
Zijn baasje haalde vergeefs nog enkele malen de schakelaar over maar het bleef stil. Een kleine traan rolde over zijn stoffige gezicht en viel in het stof wat zijn trouwe Top Craft als laatste uit het hout had gesneden.
Maar zijn baasje leeft volgens het motto "wat in elkaar is gezet kan ook uit elkaar" en dus lag hij eerder op de operatietafel dan hij zich had kunnen voorstellen. De diagnose was snel vastgesteld, een gebroken schakelaar beugeltje. Onherstelbaar maar niet onvervangbaar luide het commentaar van de chirurg. Van een edel stukje aluminium werd een identiek beugeltje gemaakt en geplaatst. Het liep allemaal volgens plan en alles duidde op een spoedig herstel. Al snel mocht hij weer voorzichtig aan de slag. Hij doet het nu wat rustiger aan want als hij iets heeft geleerd van de afgelopen weken dan is het wel "Hoogmoed komt voor den val".
Laatst gewijzigd door Bergrans op zo 27 apr 2008, 14:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Met de patiënt gaat het inderdaad wel goed maar nu ben ik gisteren door mijn rug gegaan. Ik kan dus even niet veel meer dan stil zitten/liggen en wachten tot het weer over gaat.dre schreef:gelukkig maakt de patiënt het weer goed![]()
en de vorderingen?
Wat de vorderingen betreft die zijn er wel maar zijn niet zo interessant om hier te melden. Zo heb ik wat proefjes gedaan voor de afwerking met een transparante (kleur) beits. Ik kan nog niet kiezen tussen kleurloos en kersen rood. Verder wat schuur werk gedaan en wat kleine herstelwerkzaamheden.
Maar nu ligt het dus even stil.
Waar een paar vrije dagen al niet goed voor kunnen zijn!
Het afgelopen half jaar nauwelijks tijd voor de audio hobby gehad maar de afgelopen anderhalve week toch maar weer eens aan de slag met dit project.
Wat ik nog wel had gedaan was het frezen van de uitsparingen voor de connectoren onder in de poot (zie foto's).
De afgelopen dagen de kwast ter hand genomen (een van mijn favoriete klusjes, NOT!) en een tweetal lagen dieprode beits aangebracht. Redelijk gelukt. Nu nog één of twee lagen blanke beits er overheen en dan moet het maar klaar zijn.
Dan kunnen ze in elkaar en kan het meten en filteren beginnen.
Het afgelopen half jaar nauwelijks tijd voor de audio hobby gehad maar de afgelopen anderhalve week toch maar weer eens aan de slag met dit project.
Wat ik nog wel had gedaan was het frezen van de uitsparingen voor de connectoren onder in de poot (zie foto's).
De afgelopen dagen de kwast ter hand genomen (een van mijn favoriete klusjes, NOT!) en een tweetal lagen dieprode beits aangebracht. Redelijk gelukt. Nu nog één of twee lagen blanke beits er overheen en dan moet het maar klaar zijn.
Dan kunnen ze in elkaar en kan het meten en filteren beginnen.
Ik heb nog één laagje kleurloze beits aangebracht en ik ben er wel tevreden over zo. Speakers er in, aansluiten en spelen maar. Dat laatste laat nog even op zich wachten tot er fatsoenlijke filters zijn maar de eerste indruk (met een DCX2496 als filter) was wel goed.
Ik laat ze nu eerst even lekker inspelen en ga dan eens wat metingen doen om tot een net filter te komen.
De breedband speakers zitten nu nog even provisorisch vast met een paar boutjes. Daar moeten nog een paar nette bussen in komen.
Ik laat ze nu eerst even lekker inspelen en ga dan eens wat metingen doen om tot een net filter te komen.
De breedband speakers zitten nu nog even provisorisch vast met een paar boutjes. Daar moeten nog een paar nette bussen in komen.
