Momenteel heb ik geen beschikking over een 12V zener en passende schakeling om dat alternatief na te gaan. Op termijn denk ik dat wel te gaan doen, dus wordt vervolgd
Groet,
Jacco
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Zou kunnen, alhoewel de waarden van die weerstanden toch wel in deze orde van grootte zullen liggen. Veel verwacht ik er niet van, maar het zou kunnen dat het iets doet.mischa72 schreef:Hallo Jacco,
Maakt het daarbij nog wat uit welke weerstanden je neemt? Ik neem aan hoe minder die ruisen, hoe minder het geheel ruist, aangezien deze toch de referentiespanning vormen waarmee de LM317 werkt.
Groeten,
Mischa
Die verschillen zitten in 1/f ruis en dat verschil zal ik in deze metingen niet terugvinden. De resterende ruis (thermische) is hetzelfde voor beide typen.mischa72 schreef:Ik heb er geen ervaring in, maar ik kan me voorstellen dat er verschillen bestaan tussen kool en metaalfilm.
Groeten,
Mischa
Zeer interessant. Heb je daar een ander topic voor of ontwikkel je in secret en komt er ineens iets in de showcase? Ik overweeg in plaats van een buizen phono-stage een discrete te maken. Zou de 4562 daar geschikt voor zijn?dekkersj schreef:Ik ben bezig met een phono pre-amp (elektronica is zo goed als gelay-out, nu nog een geschikte voeding) en ik dacht een TL431 te gebruiken, maar daar kom ik van terug.
Daar heb ik nog geen topic voor gemaakt, maar dat kan geregeld worden. Het is een discrete voortrap met opamp's als verdere uitversterking. Het gaat hier en daar tegen de conventionele ontwerp strategieën in en vanavond het ding doorgesimuleerd mbt de hoogte van de voeding van die voortrap.mischa72 schreef:Zeer interessant. Heb je daar een ander topic voor of ontwikkel je in secret en komt er ineens iets in de showcase? Ik overweeg in plaats van een buizen phono-stage een discrete te maken. Zou de 4562 daar geschikt voor zijn?dekkersj schreef:Ik ben bezig met een phono pre-amp (elektronica is zo goed als gelay-out, nu nog een geschikte voeding) en ik dacht een TL431 te gebruiken, maar daar kom ik van terug.
Zeer ruisarm, maar of hij voldoende versterkt?
Groeten,
Mischa
Alsjeblieft: viewtopic.php?t=6451&start=0&postdays=0 ... highlight=mischa72 schreef:Nou, hup dan![]()
![]()
Ik ben benieuwd.
Mischa
Hoi Timmes,Timmes schreef:Ik heb nog wat datasheets bekeken, de 50V elco's zijn wat kleiner en hebben een net wat lagere impedantie, met dezelfde ESR.
Ik heb de schema's gekoppeld en wat aangepast. Het ontwerp gaat nu uit van een 2x18v trafo, de 25,5V die hieruit komt wordt eerst naar 20,2v gereguleerd alvorens de 2-transistor shunt in te gaan.
Ga naar het schema gedeelte van EAGLE. klik aan : "Edit" (linksboven) dan "Change" en dan "Package". vervolgens op het betreffende onderdeel klikken.Timmes schreef:
EDIT: Waar ik ook niet achter kan komen is hoe ik die BD'tjes rechtop krijg in EAGLE. Weet iemand hoe dat kan?
Niet echt. Met massavlak wordt ook echt een vlak bedoeld wat over (bijna) alles heen valt. In jouw geval zou het dan een dubbelzijdige print worden en dat is beslist overdreven voor dit voedinkje.Timmes schreef:.............Maar goed, er is ruimte over op de print. Heeft het zin dit met de massa te vullen?
Dat is eigenlijk net over het randje en worden de torren flink heet. Zo'n klein profieltje helpt dan het binnen de perken te houden.Als ik even uitga van een maximale stroom van 200mA dan komt over de BD'tjes ongeveer 3V te staan, oftewel 0,6W. De LM's krijgen ook ongeveer zoiets voor hun kiezen. Is daar echt een koelprofiel voor nodig?
Uhh, heeft Conrad die niet? Staar je niet te veel blind op het typenummer, denk dat de meeste 12v @ 400 mW - 1W zeners het goed doen.Probleem is wel dat die zeners lastig te krijgen zijn. Weet iemand hoe ik die kan bemachtigen of wat een goed alternatief zou kunnen zijn?