Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik betwijfel het of je het filter 1 op 1 kan veranderen. Dan moet minimaal de impedantie gelijk zijn EN de spl curve.
Die kans is vrij klein.

@ Edo.
Voor een serie filter is het idd andere koek, dan ontkom je niet aan betere caps.
Probeer eens het trucje van Tony Gee, met een 7,83 ohm weerstand ipv de bekende cap.
Met een beetje geluk hoef je enkel nog een klein cap voor de tweeter te plaatsen.

Kom je een stukje goedkoper uit :)
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

@ray5150

Je kan eventueel mijn peerlessen hds164 nomex overnemen, die doe ik zeer binnenkort weg.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

@mipo, dat is een interessante aanbieding, maarrrr ik heb binnekort een financiele meevaller en nu twijfel ik toch weer tussen zelfbouwen en
een set fabrieks luisdprekers...

Als het geld er is (waarschijnlijk over enkele weken) ga ik een paar winkels bezoeken om er naar een aantal luidsprekers te luisteren.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

ray5150 schreef:
@mipo, dat is een interessante aanbieding, maarrrr ik heb binnekort een financiele meevaller en nu twijfel ik toch weer tussen zelfbouwen en
een set fabrieks luisdprekers...

Als het geld er is (waarschijnlijk over enkele weken) ga ik een paar winkels bezoeken om er naar een aantal luidsprekers te luisteren.
Dan moet je al een serieuze meevaller hebben om aan de kwaliteit van een zelfbouwer te geraken. :twisted: :wink:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ray5150 schreef:
twijfel ik toch weer tussen zelfbouwen en
een set fabrieks luisdprekers...

Als het geld er is (waarschijnlijk over enkele weken) ga ik een paar winkels bezoeken om er naar een aantal luidsprekers te luisteren.
[-o< #-o ](*,) , dan heb je echt geld teveel :wink:
Voor de helft van dat geld kun je er zelf iets veel mooiers maken.

Of je moet even naar de koopjeskelder voor een overbrugging :wink: .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Nou, het is niet niet zo dat ik geld teveel heb hoor. Ik snap ook wel dat de gebruikte materialen bij zelfbouw over het algeheel beter is, evenals de keuze van de filteronderdelen. waar het om gaat is de kwaliteit van de constructie en de afwerking daarvan.

ik heb zelf ook geen meetmicrofoon en vrijwel geen kennis van filters. ik kan wel aardig timmeren, dat is het niet. ik ben alleen bang dat ik het afwerkingsniveau van een fabrieks kast niet haal. Ik wil graag gefineerde luidsprekers maar ik weet niet of mij dat gaat lukken om het netjes te krijgen.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Het is wel een hele uitdaging om dat wel te proberen (de kwaliteit evenaren). Nu is de vraag: Wil je die uitdaging aangaan? ;)

Daarnaast is het heel erg leuk om je eigen speakers te maken!
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar er zijn genoeg mensen op dit forum die niet beroerd zijn om je te helpen met het filter. Je kan zelfs bij ze komen met je speakers, en word er ter plekke gemeten.

De keuze is aan jou.

Groeten Jan-Willem
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Er bestaan honderden ontwerpen die je gewoon kan nabouwen. Dan maak je de kast naar eigen smaak en het filter neem je gewoon over. Geen risico, redelijk snel klaar en heel erg veel kwaliteit voor je geld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Het ziet er naar uit dat de meevaller iets langer op zich laat wachten, ongeveer 2 maanden nog. Maar hij komt er wel aan.

@jan-willem, ik weet dat zelfbouw erg leuk kan zijn, ik heb weleens vaker luidsprekers gebouwd, maar dit waren ultra-low-budget projecten gemaakt van spaanplaat, 2e hands chinese merkloze drivers en dergelijke. bedoeld voor feest doeleinden. waarbij het nietzoveel uitmaakt hoe het klinkt als het maar hard ging.

Dit is heel andere koek natuurlijk.

waar ik meer bang voor ben is dat ik straks een paar honderd euro heb uitgegeven en ik een geluid heb wat mij niet bevalt (nu lijkt dit of ik heel erg kritisch ben, maar dat valt wel mee).

het voordeel van fabriekskasten is natuurlijk dat je eerst in de winkel ernaar kunt luisteren, en je dus weet wat je krijgt (min of meer).


Ik waardeer het naatuurlijk zeer als er hier mensen die advies willen geven.

@rho, Er zijn inderdaad honderden ontwerpen te vinden. maar wat ik zoek, een slanke zuil die niet te hoog is, met goed verkrijgbare onderdelen en een all-in prijs van zeg maar 200 euro per stuk. zijn vrij zeldzaam.

wat wel weer voor zelfbouw pleit is dat mijn vrouw zeer graag een lichte afwerking wil. denk maar aan berken of esdoorn kleur fineer.

veel fabrieks kasten zijn meer aan de donkere kant qua kleurstelling.

zou Edo eigenlijk nog vorderingen hebben gemaakt ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 12 mei 2008, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ray5150 schreef:
het voordeel van fabriekskasten is natuurlijk dat je eerst in de winkel ernaar kunt luisteren, en je dus weet wat je krijgt (min of meer).

Klopt helemaal ray5150, maar....

Bij een S&C of Speakerland is het ook goed toeven hoor :wink: .
Kun je dagen luisteren, op je gemak, en nemen ze ook de tijd voor je.

We willen je niet pushen hoor, is je eigen beslissing.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

idd, ga eens langs bij S&Co in R'dam daar hebben ze een flinke keus aan te beluisteren speakers. gewoon eigen CD's mee, voor de koffie zorgen zij wel :)

je geeft zelf al t beste argument voor zelfbouw: je kan zo de speaker helemaal naar wens van je vrouw maken, wat de acceptatie van een mooi stuk audio vergroot.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Ik ken die zaken wel hoor, ik heb de catalogus van Speaker & Co op de desktop staan. Ik woon zelf bij PLSaudio om de hoek, Zie : http://www.plsaudio.nl/ mooie en goede zaak met jammer genoeg net niet wat ik zoek wat betreft afmetingen en prijsstelling.

Remo ken ik ook wel, dat is ook wat te duur voor mij.

En mischien ga ik toch wel voor deze: http://www.lautsprechershop.de/hifi/mission2313.htm . ik heb het tijdschrift met de tekeningen al liggen.... Denk dat die er met een fineer erover heel mooi zou kunnen zijn.

Eerst maar eens even de verichtingen van Edo afwachten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Never mind. Ik had je laatste post niet gezien. Je gaf zelf al de link naar Mission.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zo, vandaag weer even wat tijd. Agelopen week de 4mm dunne afwerkplaten van MDF erop gezet en lekker laten drogen. Vandaag alle randjes netjes met freesje eraf gehaalt en drivers erin gezet.
Bijlagen
P1000294.JPG
P1000293.JPG
P1000292.JPG
P1000291.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Wij zeggen hier op het werk altijd "lekker technisch weer".

Hij gaat lekker Ed Afbeelding

Heb je al wat ingedachte voor de afwerking?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hij gaat inderdaad wel lekker, jammer dat ik zo weinig tijd heb. "s avond om 10 ur kan ik (als ik geen ruzie met de buren wil krijgen) de frees of schuurmachine aanzetten...)...dus moet dat in het weekend. Maar ja, zaterdag boodschappen, even de gamma, dochter binnenkort jarig etc etc....Dus de uurtjes die ik dan vrij heb en het is mooi weer...heerlijk.
Maar goed, de afwerking wordt dus (zie paar pagina's terug) een soort van lakmethode door met een houtkam een 'nep'-nerf erin te maken.
Dus wat lichtbruine lak aanbrengen, laten drogen, dan de donkere lak erover en met een houtkam erover. Zodoende krijg je de houtnerven.
Dan met blanke lak afwerken. Goedkoop en toch een leuke afwerking dacht ik zo.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Tijd, tja.......
Aha, dat ga je dus echt in de praktijk brengen, ben zeer benieuwd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Proefstukje......
Bijlagen
P1000300.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er goed uit, lijkt net fineer / massief hout.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vond ik dus ook....maar stuk goedkoper als echt hout...... :)

Blijft "low-budget"..... :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Ehm....EDO

is het nu een br of een ML TL ontwerp.. ??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

BR. Pijpje komt aan de onderkant.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Netjes hoor Edo, Toch heb ik 2 vraagjes : waarvoor dient die 4mm mdf eroverheen ? En heb je ze al beluisterd ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nee, beluisteren zit er nog niet in. Ze staan weer even in de schuur met nog twee plaatjes 4 mm MDF erop (bovenkant moest nog).

De rede voor die 4mm extra plaatjes is dat voor de afwerking. Als ik 22mm MDF (of 18) koud op elkaar lijm, zie je bij het schilderen (lakken) altijd die naden. Door nu 4mm MFD erover te plakken en met de frees een afronding te geven van 4mm zie je geen naadje meer zitten na het lakken.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo, kan je al een tipje van de sluier oplichten over de kast afmetingen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”