Ik betwijfel het of je het filter 1 op 1 kan veranderen. Dan moet minimaal de impedantie gelijk zijn EN de spl curve.
Die kans is vrij klein.
@ Edo.
Voor een serie filter is het idd andere koek, dan ontkom je niet aan betere caps.
Probeer eens het trucje van Tony Gee, met een 7,83 ohm weerstand ipv de bekende cap.
Met een beetje geluk hoef je enkel nog een klein cap voor de tweeter te plaatsen.
@mipo, dat is een interessante aanbieding, maarrrr ik heb binnekort een financiele meevaller en nu twijfel ik toch weer tussen zelfbouwen en
een set fabrieks luisdprekers...
Als het geld er is (waarschijnlijk over enkele weken) ga ik een paar winkels bezoeken om er naar een aantal luidsprekers te luisteren.
@mipo, dat is een interessante aanbieding, maarrrr ik heb binnekort een financiele meevaller en nu twijfel ik toch weer tussen zelfbouwen en
een set fabrieks luisdprekers...
Als het geld er is (waarschijnlijk over enkele weken) ga ik een paar winkels bezoeken om er naar een aantal luidsprekers te luisteren.
Dan moet je al een serieuze meevaller hebben om aan de kwaliteit van een zelfbouwer te geraken.
Nou, het is niet niet zo dat ik geld teveel heb hoor. Ik snap ook wel dat de gebruikte materialen bij zelfbouw over het algeheel beter is, evenals de keuze van de filteronderdelen. waar het om gaat is de kwaliteit van de constructie en de afwerking daarvan.
ik heb zelf ook geen meetmicrofoon en vrijwel geen kennis van filters. ik kan wel aardig timmeren, dat is het niet. ik ben alleen bang dat ik het afwerkingsniveau van een fabrieks kast niet haal. Ik wil graag gefineerde luidsprekers maar ik weet niet of mij dat gaat lukken om het netjes te krijgen.
Het is wel een hele uitdaging om dat wel te proberen (de kwaliteit evenaren). Nu is de vraag: Wil je die uitdaging aangaan?
Daarnaast is het heel erg leuk om je eigen speakers te maken!
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar er zijn genoeg mensen op dit forum die niet beroerd zijn om je te helpen met het filter. Je kan zelfs bij ze komen met je speakers, en word er ter plekke gemeten.
Er bestaan honderden ontwerpen die je gewoon kan nabouwen. Dan maak je de kast naar eigen smaak en het filter neem je gewoon over. Geen risico, redelijk snel klaar en heel erg veel kwaliteit voor je geld.
Het ziet er naar uit dat de meevaller iets langer op zich laat wachten, ongeveer 2 maanden nog. Maar hij komt er wel aan.
@jan-willem, ik weet dat zelfbouw erg leuk kan zijn, ik heb weleens vaker luidsprekers gebouwd, maar dit waren ultra-low-budget projecten gemaakt van spaanplaat, 2e hands chinese merkloze drivers en dergelijke. bedoeld voor feest doeleinden. waarbij het nietzoveel uitmaakt hoe het klinkt als het maar hard ging.
Dit is heel andere koek natuurlijk.
waar ik meer bang voor ben is dat ik straks een paar honderd euro heb uitgegeven en ik een geluid heb wat mij niet bevalt (nu lijkt dit of ik heel erg kritisch ben, maar dat valt wel mee).
het voordeel van fabriekskasten is natuurlijk dat je eerst in de winkel ernaar kunt luisteren, en je dus weet wat je krijgt (min of meer).
Ik waardeer het naatuurlijk zeer als er hier mensen die advies willen geven.
@rho, Er zijn inderdaad honderden ontwerpen te vinden. maar wat ik zoek, een slanke zuil die niet te hoog is, met goed verkrijgbare onderdelen en een all-in prijs van zeg maar 200 euro per stuk. zijn vrij zeldzaam.
wat wel weer voor zelfbouw pleit is dat mijn vrouw zeer graag een lichte afwerking wil. denk maar aan berken of esdoorn kleur fineer.
veel fabrieks kasten zijn meer aan de donkere kant qua kleurstelling.
zou Edo eigenlijk nog vorderingen hebben gemaakt ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 12 mei 2008, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
idd, ga eens langs bij S&Co in R'dam daar hebben ze een flinke keus aan te beluisteren speakers. gewoon eigen CD's mee, voor de koffie zorgen zij wel
je geeft zelf al t beste argument voor zelfbouw: je kan zo de speaker helemaal naar wens van je vrouw maken, wat de acceptatie van een mooi stuk audio vergroot.
Ik ken die zaken wel hoor, ik heb de catalogus van Speaker & Co op de desktop staan. Ik woon zelf bij PLSaudio om de hoek, Zie : http://www.plsaudio.nl/ mooie en goede zaak met jammer genoeg net niet wat ik zoek wat betreft afmetingen en prijsstelling.
Remo ken ik ook wel, dat is ook wat te duur voor mij.
En mischien ga ik toch wel voor deze: http://www.lautsprechershop.de/hifi/mission2313.htm . ik heb het tijdschrift met de tekeningen al liggen.... Denk dat die er met een fineer erover heel mooi zou kunnen zijn.
Eerst maar eens even de verichtingen van Edo afwachten.
Zo, vandaag weer even wat tijd. Agelopen week de 4mm dunne afwerkplaten van MDF erop gezet en lekker laten drogen. Vandaag alle randjes netjes met freesje eraf gehaalt en drivers erin gezet.
Hij gaat inderdaad wel lekker, jammer dat ik zo weinig tijd heb. "s avond om 10 ur kan ik (als ik geen ruzie met de buren wil krijgen) de frees of schuurmachine aanzetten...)...dus moet dat in het weekend. Maar ja, zaterdag boodschappen, even de gamma, dochter binnenkort jarig etc etc....Dus de uurtjes die ik dan vrij heb en het is mooi weer...heerlijk.
Maar goed, de afwerking wordt dus (zie paar pagina's terug) een soort van lakmethode door met een houtkam een 'nep'-nerf erin te maken.
Dus wat lichtbruine lak aanbrengen, laten drogen, dan de donkere lak erover en met een houtkam erover. Zodoende krijg je de houtnerven.
Dan met blanke lak afwerken. Goedkoop en toch een leuke afwerking dacht ik zo.
Nee, beluisteren zit er nog niet in. Ze staan weer even in de schuur met nog twee plaatjes 4 mm MDF erop (bovenkant moest nog).
De rede voor die 4mm extra plaatjes is dat voor de afwerking. Als ik 22mm MDF (of 18) koud op elkaar lijm, zie je bij het schilderen (lakken) altijd die naden. Door nu 4mm MFD erover te plakken en met de frees een afronding te geven van 4mm zie je geen naadje meer zitten na het lakken.