[Langdurig] Behringer DCX project
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Heb weer wat zitten brainstormen en ik denk ik ik het een en ander anders ga aanpakken dan ik eerst gedacht had. Met name het geheel van outputstage en volume control gaat naast veel kosten ook redelijk veel PCB plek met zich meebrengen.
Ander idee dus: Er bypassen de DAC's van de DCX en gebruiken een nieuwe DAC met ingebouwde (wel goede) volume control. Een mogelijke oplossin hiervoor is de nieuwe DAC van ESS die binnenkort in productie gaat. Deze 8-kanaals heeft een THD van -118 dB
en een dynamic range van 128 dB
. Eerste resultaten van mensen op DIY audio zijn erg positief, en de volume control is op een dergelijke wijze gemaakt dat deze minimale invloed heeft op het geluid.
Dus 1 chipje, en dan de output stages is alles wat nodig is. Bijkomend voordeel is dat het geheel nu mooi gescheiden kan zijn van het DCX mainboard, en je de DAC zo ook weer los kan voeden.
Eens kijken of ik wat meer info kan krijgen over de ESS DAC. Zou heel erg mooi zijn!
Ander idee dus: Er bypassen de DAC's van de DCX en gebruiken een nieuwe DAC met ingebouwde (wel goede) volume control. Een mogelijke oplossin hiervoor is de nieuwe DAC van ESS die binnenkort in productie gaat. Deze 8-kanaals heeft een THD van -118 dB
Dus 1 chipje, en dan de output stages is alles wat nodig is. Bijkomend voordeel is dat het geheel nu mooi gescheiden kan zijn van het DCX mainboard, en je de DAC zo ook weer los kan voeden.
Eens kijken of ik wat meer info kan krijgen over de ESS DAC. Zou heel erg mooi zijn!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Okay. Heb contact gezocht met de distributeur in NL van ESS, en die wilden alleen maar aantallen van meer dan 100K verkopen aan mij
Ik had eigenlijk ook niet veel anders verwacht.
Ik heb even contact gezocht met een fransman van DIY audio die wel aan kleine aantallen kan komen, en hij heeft aangeboden om met/voor enkele mensen een mooi modulair bordje te maken, voor een stereo of multikanaals versie
Ik denk dat ik daar maar op in ga
Ik heb even contact gezocht met een fransman van DIY audio die wel aan kleine aantallen kan komen, en hij heeft aangeboden om met/voor enkele mensen een mooi modulair bordje te maken, voor een stereo of multikanaals versie
Ik denk dat ik daar maar op in ga
Heb je daar wellicht wat meer informatie over ? 
Ik ben ook bezig met wat aanpassingen aan mijn DCX en zit ook nog met het volumeregelprobleem.
Mocht je trouwens nog interesse hebben in een printje met een nieuwe digitale ingang ? Ik heb er hier nog 1 extra liggen met bijna alle onderdelen waar ik niets mee doe dus.
Ik ben ook bezig met wat aanpassingen aan mijn DCX en zit ook nog met het volumeregelprobleem.
Mocht je trouwens nog interesse hebben in een printje met een nieuwe digitale ingang ? Ik heb er hier nog 1 extra liggen met bijna alle onderdelen waar ik niets mee doe dus.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Meer info.... eigenlijk niet 
Basically komt het erop neer dat ik de 3 DAC's op het DSP board gebypassed worden, en hun signaal gaan direct naar een nieuw DAC board.
De DAC die daar in zit zorgt nu voor de DA conversie en volume control. Dit is wel een digitale control, maar het ziet er naar uit dat deze een met extereem hoge resolutie werkt en dus vrijwel volledig transparant is. Dit maakt het geheel dus flink veel eenvoudiger dan mijn eerste opzet, en kwalitatief ook nog eens onverslaanbaar
Wat betreft digitale ingang: wat voor een ingangsmodule is dat precies?
Basically komt het erop neer dat ik de 3 DAC's op het DSP board gebypassed worden, en hun signaal gaan direct naar een nieuw DAC board.
De DAC die daar in zit zorgt nu voor de DA conversie en volume control. Dit is wel een digitale control, maar het ziet er naar uit dat deze een met extereem hoge resolutie werkt en dus vrijwel volledig transparant is. Dit maakt het geheel dus flink veel eenvoudiger dan mijn eerste opzet, en kwalitatief ook nog eens onverslaanbaar
Wat betreft digitale ingang: wat voor een ingangsmodule is dat precies?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik heb het bordje alle smd condensatoren en weerstanden. Alleen de spanningsregulatoren, de connectoren, de elco's en de chip van cirrus logic missen. Reken op zo'n 15 euro voor alles wat er nog mist.
Het printje is trouwens wel zelf geeetst je moet dus nog wel zelf de via's solderen.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met solderen maar het is opzich wel goed te doen. Die van mij draait nu alweer bijna 2 weken.
Over die dacs moet ik nog eens nadenken. Het is toch wel weer een hoop geld. Maar aan de andere kant is het wel weer een ideale oplossing. Al enig idee wanneer het verkrijgbaar is ?
Het printje is trouwens wel zelf geeetst je moet dus nog wel zelf de via's solderen.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met solderen maar het is opzich wel goed te doen. Die van mij draait nu alweer bijna 2 weken.
Over die dacs moet ik nog eens nadenken. Het is toch wel weer een hoop geld. Maar aan de andere kant is het wel weer een ideale oplossing. Al enig idee wanneer het verkrijgbaar is ?
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ik zou nog terugkomen op de DAC. Als je interesse hebt moet je deze fransman op DIY audio maar contacten. Details kun je vinden vanaf: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1493715
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Vandaag een bordje bestukt met en ATMega168 en USB serial chip. Dit gaat het besturings hart worden van de gemodden DCX.
Aan het bordje komt een display te hangen, en ook een IR sensor. Alle besturing zal via USB serial of IR gaan met feedback op het display.
Dat display komt te zitten op de plek waar normaal de card reader zit. Daar is niet waanzinnig veel plek, maar het moet maar genoeg zijn.
Het bordje zal ook de DCX kunnen inschaken met een relais en zal ook het omschakelen van de ingangen regelen. Omdat ik ook digitaal wil omschakelen zal ik ook via seriële poort met de DCX moeten communiceren. Hiervoor heb ik gelukkig al protocol informatie gevonden. Ook is het van belang dat de Atmel als proxy kan dienen om via USB de seriële interface van de DCX naar buiten te kunnen aanbieden.
Verder gaat het geheel nooit meer passen in de behuizing van de DCX. Dus ik moet op zoek naar een diepere behuizing waar ik het frontje van de DCX op kan zetten. Andere manier zou een kast zijn waar ik een nieuw front in laat freezen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zeer zitten.
Aan het bordje komt een display te hangen, en ook een IR sensor. Alle besturing zal via USB serial of IR gaan met feedback op het display.
Dat display komt te zitten op de plek waar normaal de card reader zit. Daar is niet waanzinnig veel plek, maar het moet maar genoeg zijn.
Het bordje zal ook de DCX kunnen inschaken met een relais en zal ook het omschakelen van de ingangen regelen. Omdat ik ook digitaal wil omschakelen zal ik ook via seriële poort met de DCX moeten communiceren. Hiervoor heb ik gelukkig al protocol informatie gevonden. Ook is het van belang dat de Atmel als proxy kan dienen om via USB de seriële interface van de DCX naar buiten te kunnen aanbieden.
Verder gaat het geheel nooit meer passen in de behuizing van de DCX. Dus ik moet op zoek naar een diepere behuizing waar ik het frontje van de DCX op kan zetten. Andere manier zou een kast zijn waar ik een nieuw front in laat freezen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zeer zitten.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dat display gaat dus nooit lukken 
Aangezien er toch een nieuwe kast moet komen kan ik het net zo goed anders doen natuurlijk. De vraag is hoe precies... Ik wil het liefst niet teveel slopen aan de interface van de DCX. Aan de andere kant wil ik er eigenlijk uiteindelijk zo min mogelijk van zien. Ideaal zou een kast zijn met een frontpanel dat uitklapbaar is zodat je daarachter de DCX interface kan zien en in gesloten vorm de pre-amp interface.
Eens kijken of zoiets te vinden is...
Aangezien er toch een nieuwe kast moet komen kan ik het net zo goed anders doen natuurlijk. De vraag is hoe precies... Ik wil het liefst niet teveel slopen aan de interface van de DCX. Aan de andere kant wil ik er eigenlijk uiteindelijk zo min mogelijk van zien. Ideaal zou een kast zijn met een frontpanel dat uitklapbaar is zodat je daarachter de DCX interface kan zien en in gesloten vorm de pre-amp interface.
Eens kijken of zoiets te vinden is...
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
In deze post staat een link naar het seriele protocol. Als je toch gebruik gaat maken van een extra microcontroller kun je het frontpaneel wellicht helemaal weglaten, en de DCX gewoon per RS232 aansturen vanuit je microcontroller.
Grafische LCD/PLED/VFD's moeten wel te vinden zijn op bijvoorbeeld e-bay.
Grafische LCD/PLED/VFD's moeten wel te vinden zijn op bijvoorbeeld e-bay.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Dat was inderdaad ook een gedachte, maar wel flink veel werk.
Ik denk dat het het beste zou zijn om alleen de basis dingen erin te doen, en misschien later de rest. Een aantal dingen, zoals het schakelen van inputs moet er sowiso al in natuurlijk.
Verder is het zo dat je over het algemeen niet iedere dag aan de knopjes zit, en je kunt het ding ook nog altijd via de PC instellen.
Ik denk dat het het beste zou zijn om alleen de basis dingen erin te doen, en misschien later de rest. Een aantal dingen, zoals het schakelen van inputs moet er sowiso al in natuurlijk.
Verder is het zo dat je over het algemeen niet iedere dag aan de knopjes zit, en je kunt het ding ook nog altijd via de PC instellen.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het was even zoeken, maar ik heb eindelijk een LCD display gevonden dat bruikbaar is. Het is een scherm van Matrix Orbital waar ook gelijk knoppen naast zitten. Lekker handig dus 
Het lastigste was het vinden van een grafisch scherm met seriële data communicatie. De meeste schermen hebben namelijk iets van 30 pootjes nodig om ze aan het werk te krijgen. Dat kost weer extra knutselwerk en flink wat uC pootjes.
Dit scherm werkt via I2C en heeft incl power slechts 4 pinnetjes nodig
Ik ga dat snel bestellen en dan verder knutselen.
Het lastigste was het vinden van een grafisch scherm met seriële data communicatie. De meeste schermen hebben namelijk iets van 30 pootjes nodig om ze aan het werk te krijgen. Dat kost weer extra knutselwerk en flink wat uC pootjes.
Dit scherm werkt via I2C en heeft incl power slechts 4 pinnetjes nodig
Ik ga dat snel bestellen en dan verder knutselen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Toch stiekum een aardlus in de kast?voodooless schreef:En nu is die buzz wel weg.
Toch vreemd. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Wat ook wel gebeurt is dat de aardes van de diverse kasten niet op hetzelfde nivo staan... op elkaar aangesloten kom je voor behoorlijke verrassingen te staan (oplazers inclusief..)
Oplossing:

