[Langdurig] Behringer DCX project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

aardsluiting weggehaald ?

Mm klinkt als een ground loopje
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Lijkt me sterk aangezien ik het ook heb als ik mijn PC net aan de netvoeding heb hangen..
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je laptop bedoel je dan neem ik aan ?

met geaarde stekker ?

Mmm et lijkt wel op zoiets.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

b_force schreef:
Je laptop bedoel je dan neem ik aan ?
Ja laptopje.
met geaarde stekker ?
Ja, heeft de laptop voeding. Echter zonder voeding is het het zelfde verhaal..
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Heb weer wat zitten brainstormen en ik denk ik ik het een en ander anders ga aanpakken dan ik eerst gedacht had. Met name het geheel van outputstage en volume control gaat naast veel kosten ook redelijk veel PCB plek met zich meebrengen.

Ander idee dus: Er bypassen de DAC's van de DCX en gebruiken een nieuwe DAC met ingebouwde (wel goede) volume control. Een mogelijke oplossin hiervoor is de nieuwe DAC van ESS die binnenkort in productie gaat. Deze 8-kanaals heeft een THD van -118 dB :shock: en een dynamic range van 128 dB :D . Eerste resultaten van mensen op DIY audio zijn erg positief, en de volume control is op een dergelijke wijze gemaakt dat deze minimale invloed heeft op het geluid.

Dus 1 chipje, en dan de output stages is alles wat nodig is. Bijkomend voordeel is dat het geheel nu mooi gescheiden kan zijn van het DCX mainboard, en je de DAC zo ook weer los kan voeden.

Eens kijken of ik wat meer info kan krijgen over de ESS DAC. Zou heel erg mooi zijn!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Okay. Heb contact gezocht met de distributeur in NL van ESS, en die wilden alleen maar aantallen van meer dan 100K verkopen aan mij :shock: Ik had eigenlijk ook niet veel anders verwacht.

Ik heb even contact gezocht met een fransman van DIY audio die wel aan kleine aantallen kan komen, en hij heeft aangeboden om met/voor enkele mensen een mooi modulair bordje te maken, voor een stereo of multikanaals versie :D

Ik denk dat ik daar maar op in ga :D
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Heb je daar wellicht wat meer informatie over ? :)
Ik ben ook bezig met wat aanpassingen aan mijn DCX en zit ook nog met het volumeregelprobleem.

Mocht je trouwens nog interesse hebben in een printje met een nieuwe digitale ingang ? Ik heb er hier nog 1 extra liggen met bijna alle onderdelen waar ik niets mee doe dus.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Meer info.... eigenlijk niet ;)

Basically komt het erop neer dat ik de 3 DAC's op het DSP board gebypassed worden, en hun signaal gaan direct naar een nieuw DAC board.

De DAC die daar in zit zorgt nu voor de DA conversie en volume control. Dit is wel een digitale control, maar het ziet er naar uit dat deze een met extereem hoge resolutie werkt en dus vrijwel volledig transparant is. Dit maakt het geheel dus flink veel eenvoudiger dan mijn eerste opzet, en kwalitatief ook nog eens onverslaanbaar :)

Wat betreft digitale ingang: wat voor een ingangsmodule is dat precies?
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Weetje wellicht ook al iets over de prijzen ? Ik ben hier ook wel in geintereseerd mocht het niet te duur worden.
Ik werk nu met een 6 kanaals potmeter maar dit is ook niet alles kwa gelijkloop enzv.

Op deze link staat meer info over de ingangs module.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Prijs is onbekend, maar reken op zo'n 150 euro...

Het mooie van de Sabre DAC is dat ie waanzinnig jitter vrij is, ongeacht wat je erin stopt :)

Dat digitale bordje heb ik al eens gezien, wilde in ook nog een keer inbouwen. Heb je alleen het bordje?
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Ik heb het bordje alle smd condensatoren en weerstanden. Alleen de spanningsregulatoren, de connectoren, de elco's en de chip van cirrus logic missen. Reken op zo'n 15 euro voor alles wat er nog mist.

Het printje is trouwens wel zelf geeetst je moet dus nog wel zelf de via's solderen.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met solderen maar het is opzich wel goed te doen. Die van mij draait nu alweer bijna 2 weken.

Over die dacs moet ik nog eens nadenken. Het is toch wel weer een hoop geld. Maar aan de andere kant is het wel weer een ideale oplossing. Al enig idee wanneer het verkrijgbaar is ? :)
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nou, wat betreft de DAC's zul je komende week misschien meer horen... Ik ben nog een en ander aan het regelen ;)
Jorrit
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 19:13

Bericht door Jorrit »

Oke bedankt :) Ik wacht geduldig af.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik zou nog terugkomen op de DAC. Als je interesse hebt moet je deze fransman op DIY audio maar contacten. Details kun je vinden vanaf: http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... ost1493715
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vandaag een bordje bestukt met en ATMega168 en USB serial chip. Dit gaat het besturings hart worden van de gemodden DCX.

Aan het bordje komt een display te hangen, en ook een IR sensor. Alle besturing zal via USB serial of IR gaan met feedback op het display.

Dat display komt te zitten op de plek waar normaal de card reader zit. Daar is niet waanzinnig veel plek, maar het moet maar genoeg zijn.

Het bordje zal ook de DCX kunnen inschaken met een relais en zal ook het omschakelen van de ingangen regelen. Omdat ik ook digitaal wil omschakelen zal ik ook via seriële poort met de DCX moeten communiceren. Hiervoor heb ik gelukkig al protocol informatie gevonden. Ook is het van belang dat de Atmel als proxy kan dienen om via USB de seriële interface van de DCX naar buiten te kunnen aanbieden.

Verder gaat het geheel nooit meer passen in de behuizing van de DCX. Dus ik moet op zoek naar een diepere behuizing waar ik het frontje van de DCX op kan zetten. Andere manier zou een kast zijn waar ik een nieuw front in laat freezen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zeer zitten.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hmm, probleem: ik kan zo 1,2,3 geen display vinden van 8 tot 10 mm hoog en maximaal 10 cm lang :oops:

Als iemand iets weet hoor ik het graag. Liefst grafisch, maar gewoon text is ook prima.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat display gaat dus nooit lukken ;)

Aangezien er toch een nieuwe kast moet komen kan ik het net zo goed anders doen natuurlijk. De vraag is hoe precies... Ik wil het liefst niet teveel slopen aan de interface van de DCX. Aan de andere kant wil ik er eigenlijk uiteindelijk zo min mogelijk van zien. Ideaal zou een kast zijn met een frontpanel dat uitklapbaar is zodat je daarachter de DCX interface kan zien en in gesloten vorm de pre-amp interface.

Eens kijken of zoiets te vinden is...
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

Jan Didden heeft in zijn mod (ook display achter de cardreader) van die klein led-dot-matrix displays gebruikt. Kun je daar niks mee?

Zou je het geheel niet in een diepere 19" behuizing krijgen?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, dat heb ik gezien. Maar die kutdingen zijn:

1. zeer beperkt
2. zeer duur

Het liefst wil ik toch een groter grafisch scherm.

Diepere behuizing gaat er sowieso komen, dat is ook het probleem niet. Probleem is gewoon en mooi frontje.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Gewoon nog zo'n cd speler kopen als je al hebt, leegslopen, en inhoud verkopen :twisted:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Geniaal plan :lol: , ware het niet dat je die niet kan stapelen ;)

Nu is dat op zich niet zo erg omdat ik een rack heb. Ander probleem is wel wat ie te smal is
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

In deze post staat een link naar het seriele protocol. Als je toch gebruik gaat maken van een extra microcontroller kun je het frontpaneel wellicht helemaal weglaten, en de DCX gewoon per RS232 aansturen vanuit je microcontroller.

Grafische LCD/PLED/VFD's moeten wel te vinden zijn op bijvoorbeeld e-bay.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat was inderdaad ook een gedachte, maar wel flink veel werk.

Ik denk dat het het beste zou zijn om alleen de basis dingen erin te doen, en misschien later de rest. Een aantal dingen, zoals het schakelen van inputs moet er sowiso al in natuurlijk.

Verder is het zo dat je over het algemeen niet iedere dag aan de knopjes zit, en je kunt het ding ook nog altijd via de PC instellen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het was even zoeken, maar ik heb eindelijk een LCD display gevonden dat bruikbaar is. Het is een scherm van Matrix Orbital waar ook gelijk knoppen naast zitten. Lekker handig dus :)

Het lastigste was het vinden van een grafisch scherm met seriële data communicatie. De meeste schermen hebben namelijk iets van 30 pootjes nodig om ze aan het werk te krijgen. Dat kost weer extra knutselwerk en flink wat uC pootjes.

Dit scherm werkt via I2C en heeft incl power slechts 4 pinnetjes nodig :D

Ik ga dat snel bestellen en dan verder knutselen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
En nu is die buzz wel weg.
Toch vreemd. Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Toch stiekum een aardlus in de kast?
Wat ook wel gebeurt is dat de aardes van de diverse kasten niet op hetzelfde nivo staan... op elkaar aangesloten kom je voor behoorlijke verrassingen te staan (oplazers inclusief..)
Oplossing: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie