Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

En Blue Velvet heeft het licht ook gezien! Eerst even wachten totdat vrouw en kind de film hebben gezien en dan mag ik vast wel even 5 minuutjes luisteren....
Leeuwarden

Blue Velvet klinkt erg goed. Beter als versie B. Ik heb echter wel het idee dat er iets niet goed gaat met de hoogspanning. Nadat ik drie voorversterkers aan de praat heb geholpen kom ik tot de conclusie dat ik, min of meer, overal dezelfde (minimale) brom heb. Heb het idee dat dat wel eens uit de hoogspanning zou kunnen komen...

Over de gloeivoeding. Het bleek dat ik 8 VAC erin stopte en na de gelijkrichter bleek er 7,8 VDC uit te komen. Na vervanging van de gelijkrichter door Schottsky's was dat 10,8VDC. Één buis per voeding gaat goed. Twee buizen per voeding komt niet verder als 5.95 VDC....
sevenup

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Blue Velvet klinkt erg goed. Beter als versie B. Ik heb echter wel het idee dat er iets niet goed gaat met de hoogspanning. Nadat ik drie voorversterkers aan de praat heb geholpen kom ik tot de conclusie dat ik, min of meer, overal dezelfde (minimale) brom heb. Heb het idee dat dat wel eens uit de hoogspanning zou kunnen komen...

Over de gloeivoeding. Het bleek dat ik 8 VAC erin stopte en na de gelijkrichter bleek er 7,8 VDC uit te komen. Na vervanging van de gelijkrichter door Schottsky's was dat 10,8VDC. Één buis per voeding gaat goed. Twee buizen per voeding komt niet verder als 5.95 VDC....
Misschien een klassieke voeding maken met buizen gelijkrichter en 1 of meer smoorspoelen?
Leeuwarden

Tja, zou kunnen natuurlijk... Maar zo'n instelbare hoogspanning is natuurlijk wel heel gemakkelijk voor experimenten. Heb jij wel eens het verschil gehoord tussen een solid-state en een buizen-voeding op dezelfde versterker?
sevenup

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Tja, zou kunnen natuurlijk... Maar zo'n instelbare hoogspanning is natuurlijk wel heel gemakkelijk voor experimenten. Heb jij wel eens het verschil gehoord tussen een solid-state en een buizen-voeding op dezelfde versterker?
Ik heb zelf ook een stabilisatie van de hoogspanning in mijn buizen hoofdtelefoon versterker. Door middel van de zeners veranderen kun je een andere uitgangsspanning maken. Alleen de weerstandswaarde klopt hier niet helemaal. Die moet je zo kiezen dat er een paar mA door de zeners loopt. Anders werken de zeners niet. Resultaat mag er wezen, absoluut rimpelvrij.

Kost bijna niks, BU508 wordt/werdt veel gebruikt in TVs. Verder een paar zeners en een weerstandje.
Bijlagen
powersupply.jpg
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

sevenup schreef:
Door middel van de zeners veranderen kun je een andere uitgangsspanning maken. Alleen de weerstandswaarde klopt hier niet helemaal. Die moet je zo kiezen dat er een paar mA door de zeners loopt. Anders werken de zeners niet. Resultaat mag er wezen, absoluut rimpelvrij.
Uhm, ondanks mijn kennis der electronica, schiet ik hierbij even tekort. ca 325V in, ca 300V uit, zenerspanning totaal 300V, weerstand 300k.

Sorry, ik kom niet op een paar mA. Stel ik vergelijk dit met de standaard regelaars als bijvoorbeeld een LM317 die je zelf ook toepast, kan ik op deze manier ook mijn gloeispanning stabiliseren?

Hoe hoog kun je op deze manier gaan kwa vermogen aan de uitgang? Stel je neemt een tor die een heel hoge stroom aan kan.....

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

Volgens mij zit het zo:

Over de weerstand staat 325-300 = 25V. Voor 1 mA stroom heb je dus 25K weerstand nodig.

Zelf heb ik geprobeerd met een steeds kleinere weerstandswaarde, totdat het circuit goed werkte. Zal vanavond wel even kijken welke waarde ik nu gebruik...

Je kan dit met behoorlijke stromen doen. De BU508 kan 5A,1500V,125W. Lijkt mij meer dan genoeg, mits goed gekoeld.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Houd er ook rekening mee dat zo'n BU508 maar een hele lage hfe heeft.. gemiddeld maar net 10.. dus als je 15ma Ic hebt is de Ib ook al 1,5mA.. Die moet je ook nog door die weerstand heen trekken..

Kees
Leeuwarden

Setje RCA en een setje Sylvania's gekocht. Beide gebruikt en getest. Geen idee wat ik kocht maar ze doen het beter als de Sovteks... Veeeeeeel beter.....
Leeuwarden

Heeft iemand ook nog een gouden tip voor een goed voorkeuze schakelaar?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

relais vlak bij de ingangen?

Kees
Leeuwarden

Liever gewoon simpel draaischakelaartje...

Zeg Kees, nog even over voedingen... Vind jij dat er klankmatig een verschil zit tussen een goede solid state en een goede buizenvoeding?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :wink:

Mischa
Leeuwarden

Overweeg jij trouwens om daadwerkelijk de 6072 van Triode Dick te bouwen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

yep, hoezo? Ben nog op zoek naar een voedingstrafo, maar de buizen heb ik al liggen.

Mischa
Leeuwarden

Als ik me niet vergis zegt Triode D. daarover dat deze versterker is ingehaald door de tijd. Desalniettemin leuk project natuurlijk...
AE-Europe heeft daarvoor een trafosetje voor weinig centen...
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik heb het ook gelezen en de Classic One zou de opvolger zijn dacht ik. Ik wil in eerste instantie gewoon eens met buizen aan de slag. Dat doe ik het liefste met een eenvoudige schakeling. Ik wil er ook een phono voortrap bij hebben, vandaar dat het ontwerp dat sevenup gebouwd heeft me wel leuk leek. Kwa kosten valt het wel mee om een eerste stap te maken. Waarschijnlijk wordt de phono-trap nu afzonderlijk van de preamp gebouwd, waardoor ik deze weer met mijn UcD kan combineren.

Groeten,
Mischa
Leeuwarden

Pas op hoor... Dat knoeien met buizen is leuk. :D Dit project was voor mij ook de eerste keer met buizen. Ik had nooit gedacht dat ik binnen no time 3 voorversterkers in elkaar zou knutselen... Vandaar ook dat ik zo graag een regelbare hoogspanningsvoeding wil...
sevenup

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Heeft iemand ook nog een gouden tip voor een goed voorkeuze schakelaar?
Ik gebruik altijd een 4 contacten-3 standen draaischakelaar. Ik schakel daarmee signal/ground van links en rechts.
Leeuwarden

Heb je misschien ook een linkje, merk, typenummer of iets dergelijks?
sevenup

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Heb je misschien ook een linkje, merk, typenummer of iets dergelijks?
zoiets: http://www.conrad.nl/goto/?product=705748
Leeuwarden

Aha! Volgens mij heb ik die hier bij de electronicahandel gezien. Thanks!
sevenup

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Aha! Volgens mij heb ik die hier bij de electronicahandel gezien. Thanks!
Zal goed kunnen. Daar heb ik ze ook vandaan. Zelfs met vergulde soldeerlipjes. Werkt uitstekend. Ik gebruik meestal een asverlenger, dan kan je de schakelaar achterin het chassis plaatsen dichtbij de ingangen. Scheelt veel bekabeling :D
Leeuwarden

Yep dat was inderdaad de bedoeling. Als ik me niet vergis is het merk Lorlin oid...
Leeuwarden

Ik even een Fluke 43 te leen. Mooi ding. maar als ik heel eerlijk ben schiet mijn kennis slechts een heel klein beetje tekort wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Een gevoel dat mij overigens niet geheel onbekend voorkomt.

Voor mijn gevoel zou ik de lijn van de meting moeten kunnen vergroten om te zien hoeveel mV ripple er onbelast uit mijn HS voeding komt....
Ik krijg dat echter niet voor elkaar... Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
Bijlagen
_J9V2759.jpg
Plaats reactie