Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Blue Velvet klinkt erg goed. Beter als versie B. Ik heb echter wel het idee dat er iets niet goed gaat met de hoogspanning. Nadat ik drie voorversterkers aan de praat heb geholpen kom ik tot de conclusie dat ik, min of meer, overal dezelfde (minimale) brom heb. Heb het idee dat dat wel eens uit de hoogspanning zou kunnen komen...
Over de gloeivoeding. Het bleek dat ik 8 VAC erin stopte en na de gelijkrichter bleek er 7,8 VDC uit te komen. Na vervanging van de gelijkrichter door Schottsky's was dat 10,8VDC. Één buis per voeding gaat goed. Twee buizen per voeding komt niet verder als 5.95 VDC....
Over de gloeivoeding. Het bleek dat ik 8 VAC erin stopte en na de gelijkrichter bleek er 7,8 VDC uit te komen. Na vervanging van de gelijkrichter door Schottsky's was dat 10,8VDC. Één buis per voeding gaat goed. Twee buizen per voeding komt niet verder als 5.95 VDC....
Misschien een klassieke voeding maken met buizen gelijkrichter en 1 of meer smoorspoelen?Leeuwarden schreef:Blue Velvet klinkt erg goed. Beter als versie B. Ik heb echter wel het idee dat er iets niet goed gaat met de hoogspanning. Nadat ik drie voorversterkers aan de praat heb geholpen kom ik tot de conclusie dat ik, min of meer, overal dezelfde (minimale) brom heb. Heb het idee dat dat wel eens uit de hoogspanning zou kunnen komen...
- Leeuwarden
Ik heb zelf ook een stabilisatie van de hoogspanning in mijn buizen hoofdtelefoon versterker. Door middel van de zeners veranderen kun je een andere uitgangsspanning maken. Alleen de weerstandswaarde klopt hier niet helemaal. Die moet je zo kiezen dat er een paar mA door de zeners loopt. Anders werken de zeners niet. Resultaat mag er wezen, absoluut rimpelvrij.Leeuwarden schreef:Tja, zou kunnen natuurlijk... Maar zo'n instelbare hoogspanning is natuurlijk wel heel gemakkelijk voor experimenten. Heb jij wel eens het verschil gehoord tussen een solid-state en een buizen-voeding op dezelfde versterker?
Kost bijna niks, BU508 wordt/werdt veel gebruikt in TVs. Verder een paar zeners en een weerstandje.
Uhm, ondanks mijn kennis der electronica, schiet ik hierbij even tekort. ca 325V in, ca 300V uit, zenerspanning totaal 300V, weerstand 300k.sevenup schreef:Door middel van de zeners veranderen kun je een andere uitgangsspanning maken. Alleen de weerstandswaarde klopt hier niet helemaal. Die moet je zo kiezen dat er een paar mA door de zeners loopt. Anders werken de zeners niet. Resultaat mag er wezen, absoluut rimpelvrij.
Sorry, ik kom niet op een paar mA. Stel ik vergelijk dit met de standaard regelaars als bijvoorbeeld een LM317 die je zelf ook toepast, kan ik op deze manier ook mijn gloeispanning stabiliseren?
Hoe hoog kun je op deze manier gaan kwa vermogen aan de uitgang? Stel je neemt een tor die een heel hoge stroom aan kan.....
Groeten,
Mischa
Volgens mij zit het zo:
Over de weerstand staat 325-300 = 25V. Voor 1 mA stroom heb je dus 25K weerstand nodig.
Zelf heb ik geprobeerd met een steeds kleinere weerstandswaarde, totdat het circuit goed werkte. Zal vanavond wel even kijken welke waarde ik nu gebruik...
Je kan dit met behoorlijke stromen doen. De BU508 kan 5A,1500V,125W. Lijkt mij meer dan genoeg, mits goed gekoeld.
Over de weerstand staat 325-300 = 25V. Voor 1 mA stroom heb je dus 25K weerstand nodig.
Zelf heb ik geprobeerd met een steeds kleinere weerstandswaarde, totdat het circuit goed werkte. Zal vanavond wel even kijken welke waarde ik nu gebruik...
Je kan dit met behoorlijke stromen doen. De BU508 kan 5A,1500V,125W. Lijkt mij meer dan genoeg, mits goed gekoeld.
- audiomanics
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Leeuwarden
- audiomanics
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Ik heb het ook gelezen en de Classic One zou de opvolger zijn dacht ik. Ik wil in eerste instantie gewoon eens met buizen aan de slag. Dat doe ik het liefste met een eenvoudige schakeling. Ik wil er ook een phono voortrap bij hebben, vandaar dat het ontwerp dat sevenup gebouwd heeft me wel leuk leek. Kwa kosten valt het wel mee om een eerste stap te maken. Waarschijnlijk wordt de phono-trap nu afzonderlijk van de preamp gebouwd, waardoor ik deze weer met mijn UcD kan combineren.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Leeuwarden
zoiets: http://www.conrad.nl/goto/?product=705748Leeuwarden schreef:Heb je misschien ook een linkje, merk, typenummer of iets dergelijks?
- Leeuwarden
Zal goed kunnen. Daar heb ik ze ook vandaan. Zelfs met vergulde soldeerlipjes. Werkt uitstekend. Ik gebruik meestal een asverlenger, dan kan je de schakelaar achterin het chassis plaatsen dichtbij de ingangen. Scheelt veel bekabelingLeeuwarden schreef:Aha! Volgens mij heb ik die hier bij de electronicahandel gezien. Thanks!
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Ik even een Fluke 43 te leen. Mooi ding. maar als ik heel eerlijk ben schiet mijn kennis slechts een heel klein beetje tekort wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Een gevoel dat mij overigens niet geheel onbekend voorkomt.
Voor mijn gevoel zou ik de lijn van de meting moeten kunnen vergroten om te zien hoeveel mV ripple er onbelast uit mijn HS voeding komt....
Ik krijg dat echter niet voor elkaar... Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?
Voor mijn gevoel zou ik de lijn van de meting moeten kunnen vergroten om te zien hoeveel mV ripple er onbelast uit mijn HS voeding komt....
Ik krijg dat echter niet voor elkaar... Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen?