nu mijn versterkertje af en het toch wel goed doet wil ik er een set luidsprekers bij gaan bouwen. Ik heb al heel wat afgezocht onder andere de bekende audio fora, humblehomemadehifi en http://www.troelgravesen.dk. Maar ik heb nog niet echt iets "geschiks" kunnen vinden. De meeste ontwerpen zijn 2-weg of 3- en meerweg luidsprekers. De meeste 2-weg luidsprekers hebben naar mijn mening een iets te laag rendement òf zijn te duur. Terwijl de 3- of meerweg luidsprekers vaak estetisch wat tegenvallen.
Wat ik dus graag zou willen is of een goede 2-weg (met redelijk rendement) of een 2,5-weg dit om het rendement toch wel richting de 89-90 dB te krijgen. Waarom is rendement zo belangrijk? Nou mijn gainclown heeft "maar" 40 watt ongeveer en aangezien de woonkamer toch best wel groot is wil een luidsprekers met een wat hoger rendement.
Omdat dit mijn eerste luidspreker-project zal zijn lijkt het mij verstandig om te beginnen met luidsprekers na te bouwen. Zelf een hele luidspreker gaan ontwerpen zou opzich wel gaan, waar het niet dat ik in mijn examenjaar VWO zit en dus bezig ben met de examens voorbereiden. Dus ik zal weinig/geen tijd hebben om dat ook nog is helemaal te gaan bestuderen
Weten jullie nog wat luidsprekers die aan mij voorwaarden voldoen? Het liefst zou ik een 2,5-weg willen maken, omdat ik dat gewoon mooi vindt, en het extra woofertje zal voor een hoger rendement zorgen (denk ik).
Het budget zal ongeveer 500 euro zijn voor 2 luidsprekers zonder de behuizing, dus alleen de drivers en filteronderdelen. Het budget staat niet vast het is meer om een grens te trekken
Ps. Dit vindt ik erg gave luidsprekers (de ATR25 van Troel Gravesen), maar 2000 euro is me iets te gortig