Een DD8-MKII.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Een DD8-MKII.

Bericht door Forza »

Hallo allemaal,

nu mijn versterkertje af en het toch wel goed doet wil ik er een set luidsprekers bij gaan bouwen. Ik heb al heel wat afgezocht onder andere de bekende audio fora, humblehomemadehifi en http://www.troelgravesen.dk. Maar ik heb nog niet echt iets "geschiks" kunnen vinden. De meeste ontwerpen zijn 2-weg of 3- en meerweg luidsprekers. De meeste 2-weg luidsprekers hebben naar mijn mening een iets te laag rendement òf zijn te duur. Terwijl de 3- of meerweg luidsprekers vaak estetisch wat tegenvallen.

Wat ik dus graag zou willen is of een goede 2-weg (met redelijk rendement) of een 2,5-weg dit om het rendement toch wel richting de 89-90 dB te krijgen. Waarom is rendement zo belangrijk? Nou mijn gainclown heeft "maar" 40 watt ongeveer en aangezien de woonkamer toch best wel groot is wil een luidsprekers met een wat hoger rendement.

Omdat dit mijn eerste luidspreker-project zal zijn lijkt het mij verstandig om te beginnen met luidsprekers na te bouwen. Zelf een hele luidspreker gaan ontwerpen zou opzich wel gaan, waar het niet dat ik in mijn examenjaar VWO zit en dus bezig ben met de examens voorbereiden. Dus ik zal weinig/geen tijd hebben om dat ook nog is helemaal te gaan bestuderen :roll: .

Weten jullie nog wat luidsprekers die aan mij voorwaarden voldoen? Het liefst zou ik een 2,5-weg willen maken, omdat ik dat gewoon mooi vindt, en het extra woofertje zal voor een hoger rendement zorgen (denk ik).

Het budget zal ongeveer 500 euro zijn voor 2 luidsprekers zonder de behuizing, dus alleen de drivers en filteronderdelen. Het budget staat niet vast het is meer om een grens te trekken :P .

Ps. Dit vindt ik erg gave luidsprekers (de ATR25 van Troel Gravesen), maar 2000 euro is me iets te gortig :wink: Iets in deze richting zou ik erg mooi vinden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Forza op wo 17 feb 2010, 20:57, 3 keer totaal gewijzigd.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

500 euro zonder behuizing? Kijk eens op de site van Geenius of zoek hier even op de Silverado van SSassen, misschien dat dat wat voor je is (ik ken de prijzen niet).


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Staar je ook niet blind op rendement. Als het niet superluid hoeft, red je het ook nog wel met iets van 83dB/Watt. Ik heb zelf 2-weg vloerstaanders (K+T Flatline) met een rendement van 82dB/Watt. Hier heb ik icm een 50Watt versterker meer dan genoeg aan. Ook als het wat harder moet. Volumeknop nooit verder dan 12uur.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Rendement is ook niet het aller aller belangrijkste maar ik heb nu 93 dB speakers van tannoy, die gaan ruim hard genoeg, maar wil toch niet ver onder de 87 dB gaan zitten.

@Markje: De halve site van Geenius staat in mn favorieten :D , maar daar staat ook niet een ontwerp op dat 100% voldoet. De DD8-MKII (de vloerstaande dan) zijn wel leuke speakers maar 84 dB vind ik eigelijk aan de lage kant.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Misschien iemand nog een/wat suggestie(s)?

Rendement is trouwens niet zo'n probleem meer, ik heb de versterker vandaag wat opengedraait en snel maar weer terug gezet want de ramen vonden de geluidsdruk niet zo fijn.

Dus nu wordt mijn vraag ook wat anders. Wat is kwalitatief gezien een van de betere 2-weg ontwerpen, die binnen mij budget valt?

Zelf neig ik op het moment naar de DD8-MKII en dan de versie die ook op dit forum wordt gebouwd door Boerenenterprise. Met dezelfde filter onderdelen, dit past allemaal mooi in mn budget.

Misschien zijn er nog vergelijkbare ontwerpen?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik ben toevallig op dit moment bezig met een MTM systeem dat een redelijk rendement moet combineren met een bescheiden budget. Simulaties wijzen op circa 89-90dB rendement met een -3dB punt van 40Hz uit een zuilluidspreker van +/- 40 liter. Gekozen drivers zijn de Monacor SPH-176 midwoofers met een Monacor DT-254 tweeter er tussen. Kosten maximaal 300,- euro per paar voor filters + drivers. Heel veel speaker voor je geld en je houdt nog 200,- euro over voor een paar mooie interlinks! :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De prototype-kasten zijn inmiddels in elkaar.
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

40Hz -3db met 2 17cm woofers is best netjes. Hoe zit het dan met de belastbaarheid?


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat je kunt doen is een speaker kiezen obv zijn unit's. En dan kijken welke je mooi 2e hands kunt kopen. En dan gewoon bouwen.

Overigens zijn 40 echte watts voldoende om een behoorlijk volume neer te zetten......

Ik weet niet precies hoeveel watts je nodig hebt om 90 db aan geluidsdruk neer te zetten (dat weten er genoeg hier :) ) met een 85 db/w speaker, maar daar zit je al erg snel aan. Mijn refmons hebben een laag rendement, maar de Tripath amp die ik heb met 25 watt max maakt een fraai geluidje hoor!

Wowly
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

markje schreef:
40Hz -3db met 2 17cm woofers is best netjes. Hoe zit het dan met de belastbaarheid?


Groeten Mark
Zal rond de 70 watt zijn, dan wordt Xmax bereikt. Dan zit je al op 109dB theoretisch, dus na baffle-step iets van 104dB.
Bijlagen
VB Response Monacor SPH-176.gif
VB Excursion Monacor SPH-176.gif
VB Impedance Monacor SPH-176.gif
markje
Berichten: 995
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 14:49

Bericht door markje »

Dat is netjes, ben benieuwd naar het resultaat. Ik weet dat Monacor hele mooie drivers heeft, maar ze hebben zoveel, dat een keuze erg lastig is.

Forza: als Geenius hier nog mee bezig is, zou ik eens een pm sturen wat er gebeurd met de prototypes... wellicht kan Tony nog wat betekenen voor je.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Zijn deze units niet wat? Zijn tweedehands te koop hier op het forum en zijn nog ongebruikt.

Deze persoon wou er deze speakers mee bouwen...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Het nadeel bij mij thuis is (ik woon gewoon thuis), is dat mn moeder er ook woont :lol: . Die is het er niet mee eens dat er grote zuilluidsprekers komen staan. De DD8 zouden nog net kunnen qua grote en "looks". Dus dan is de beslissing redelijk snel gemaakt, het wordt dus de DD8-MK2. Nog specifieker: dezelfde onderdelen die Boerenterpise gebruikt, maar dan een ander kast ontwerp.

Eerst nog naar een paar dingen informeren, zoals de kast, en dan ga ik ermee beginnen.

Mgv

Stefan
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Alweer een DD8-MKII

Bericht door Forza »

Zojuist de drivers bij Speakerland en de filter onderdelen bij Caps and Coils besteld :D .

Nu nog het ontwerp voor de kast maken en regelen wanneer het gezaagt kan gaan worden.

Ik heb nog wel wat vraagjes:

Wordt bij de inhoud van de speakers rekening gehouden met het "verlies" van inhoud door de drivers? En gaat de inhoud van de baspoorten ook van de 24L inhoud af?

Wat voor interne bekabeling kan ik het beste gebruiken en dan bedoel ik de grote van de kabel? Voor de tweeter en woofer dezelfde kabel als dat tussen de versterker en speaker komt?

Mvg,

Stefan.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Niemand?
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Misschien kun je mijn DD8 MkII draadje doorspitten. Vermoedelijk worden dan al veer vraagstukken van je beantwoord.

Chris
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik gebruik in mijn speakers altijd een ofc van 2,5 kwadraat tot volle tevredenheid
veel suc6
audioot
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Boerenterprise schreef:
Misschien kun je mijn DD8 MkII draadje doorspitten. Vermoedelijk worden dan al veer vraagstukken van je beantwoord.

Chris
Heb ik gedaan, maar mijn eerste vraag wordt hier helaas niet beantwoordt.
audioot schreef:
ik gebruik in mijn speakers altijd een ofc van 2,5 kwadraat tot volle tevredenheid
veel suc6
audioot
Ok bedankt :)

Alleen deze vragen nog: wordt bij de inhoud van de speakers rekening gehouden met het "verlies" van inhoud door de drivers? En gaat de inhoud van de baspoorten ook van de 24L inhoud af?

Hoe kan ik trouwens bass-poorten omrekenen, ik heb per kast 2 BR-45 bass-poorten van Monacor nodig maar ik zou er graag maar 1 per kast willen hebben. Ik kan net zoals Boerenterprise de baspoort gaan afkorten naar 68mm, maar volgens Geenius geven 2 poorten een hogere output door de betere koppeling aan de buitenwereld. Hoe kan ik die 2 bass-poorten omrekenen naar 1 grotere baspoort?

mgv Stefan
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Kan niemand een jochie bij zijn eerste projectje helpen :( .

Het zijn misschien wel hele domme vragen maar ik wil het gewoon zeker weten. Ik wil het namelijk wel meteen goed doen :oops: .
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Je probeert het te goed te doen denk ik. Naar mijn mening maakt het niet zo héél veel uit, maar als je je aan Tony's tekeningen houd dan weet je zeker dat je de speaker krijgt zoals hij hem voor ogen had. Gewoon lekker nabouwen dus, heerlijk!

Wowly
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wat je poorten betreft:
Je telt de oppervlakte van de 2 poorten op en maakt één poort met dezelfde oppervlakte. De lengte kan dan gelijk blijven.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

Ok, de poorten hebben een Sd van 13,8 cm^2 bij een lengte van 139 mm, dat is de BR-45TR.

Monacor heeft ook de BR-60TR die heeft een lengte van 140mm en een Sd van 26,4 cm^2. Dat is bijna 2x zo groot ( 13,8 x 2 = 27,8 ), kan ik deze gewoon gebruiken?

@Wowly: tja, wat is te goed :roll: :P
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11060
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Forza schreef:
Monacor heeft ook de BR-60TR die heeft een lengte van 140mm en een Sd van 26,4 cm^2. Dat is bijna 2x zo groot ( 13,8 x 2 = 27,8 ), kan ik deze gewoon gebruiken?
Lijkt me wel. Eén grote poort heeft ook iets minder verliezen dan twee kleine.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je kan 'm misschien een ietsie pietsie inkorten, maar ik denk niet dat je dat gaat horen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11060
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

rho schreef:
Je kan 'm misschien een ietsie pietsie inkorten, maar ik denk niet dat je dat gaat horen.
Zou ik eerst niet doen, als de kast klaar is zou je een impedantiemeting kunnen doen. De twee pieken rond de resonantiefrequentie horen ongeveer even hoog te zijn. Naar smaak kun je de poort dan altijd nog verkorten of verlengen.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Bericht door Forza »

rho schreef:
Je kan 'm misschien een ietsie pietsie inkorten, maar ik denk niet dat je dat gaat horen.
Ok, ik kan dus zonder problemen 1 BR-60 in plaats van 2 BR-45 gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”