Edo schreef:Bij deze dan:CarloPJB schreef:FOTO`S Edo,FOTO`S willen "we" zien
Low budget 2-weg vloerstaander.
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kast 1 staat in de lijmklemmen.....die nu op zijn, dus morgen kast 2 in de lijmklemmen.
Tot nu toe de kosten (per kast):
Tweeter: 14 euro
woofer: 22 euro
Vilt: 5 euro
MDF: 11 euro
Volgende stappen:
Kast 2 natuurlijk in de lijmklemmen, dan 4mm MDF over de kast heen als afwerking, tweeter infrezen, (woofer hoeft niet), voetje maken, aflakken en dan natuurlijk het filter. Beide units zijn vrij makkelijk te filteren heb ik gezien, alleen een bultje bij de woofers die nog weg moet, maar zoals dat er nu uitziet in de simulatie is dat een extra weerstand en kleine condensator.
Tot nu toe de kosten (per kast):
Tweeter: 14 euro
woofer: 22 euro
Vilt: 5 euro
MDF: 11 euro
Volgende stappen:
Kast 2 natuurlijk in de lijmklemmen, dan 4mm MDF over de kast heen als afwerking, tweeter infrezen, (woofer hoeft niet), voetje maken, aflakken en dan natuurlijk het filter. Beide units zijn vrij makkelijk te filteren heb ik gezien, alleen een bultje bij de woofers die nog weg moet, maar zoals dat er nu uitziet in de simulatie is dat een extra weerstand en kleine condensator.
Laatst gewijzigd door Edo op za 19 apr 2008, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik heb achter de tweeter nog veel ruimte, en denk dat ie daar gaat komen. Achter de woofer doe ik liever niet. (met het oog op reflecties)
Seriefilter moet ik nog in de simlatie zetten en ben daar ook een voorstander van. Heb nu een parallel versie gemaakt en voor zover ik kan zien wordt het een heel simpel/klein filter. Of het parallel of serie gaat worden weet ik nog niet. Mocht het goed uitkomen wordt het een serie (beste ervaringen mee), zo niet....toch maar een parallel.
Ben wel heel nieuwsgierig hoe 1 en ander gaat klinken....
Het filter bestaat op dit ogenblik uit 1 grote spoel bij de woofer, condensator met weerstand parallel aan woofer, R/C combi over de spoel in serie met woofer (voor dat bultje), een condensator in serie met tweeter, spoeltje (kleintje) erbij en twee weerstanden. Goedkoop dus....
Seriefilter moet ik nog in de simlatie zetten en ben daar ook een voorstander van. Heb nu een parallel versie gemaakt en voor zover ik kan zien wordt het een heel simpel/klein filter. Of het parallel of serie gaat worden weet ik nog niet. Mocht het goed uitkomen wordt het een serie (beste ervaringen mee), zo niet....toch maar een parallel.
Ben wel heel nieuwsgierig hoe 1 en ander gaat klinken....
Het filter bestaat op dit ogenblik uit 1 grote spoel bij de woofer, condensator met weerstand parallel aan woofer, R/C combi over de spoel in serie met woofer (voor dat bultje), een condensator in serie met tweeter, spoeltje (kleintje) erbij en twee weerstanden. Goedkoop dus....
Laatst gewijzigd door Edo op za 19 apr 2008, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Het bier hier is trouwens een stuk minder geworden
.
Al is het wel erug lekker
Dus vanaf heden wordt er nuchter gebouwd
Ik ben jaloers op je werkruimte
heerlijk gewoon, ik moet altijd alles opruimen en niets mag 1 nacht blijven staan
.
Persoonlijk vind ik het een veel grotere prestatie een kast te bouwen die en goed klinkt en betaalbaar is
Tevens, als de kasten hier klaar zijn en een tijdje zijn opgewarmd, ben je van harte welkom om ze ook eens te beluisteren.
Ik bouw (qua kastconstructie) geheel naar eigen gevoel, het is wellicht zwaar overdreven allemaal, daar ik er toch mijn twijfels bij heb.
Bij mij moet altijd alles onverwoestbaar zijn en nooit kapot gaan.
Hoe meer massa om bewegende delen, des te beter.
Immers, om een flinke rots in beweging te krijgen heb je veel energie nodig.
Verder blijf ik je draaidje(s) nauwlettend volgen.
Ben zeer beniewd hoe het eindresultaat zal zijn.
Waarschijnlijk ga ik ergens volgende week weer eens verder.
Al is het wel erug lekker
Dus vanaf heden wordt er nuchter gebouwd
Ik ben jaloers op je werkruimte
Persoonlijk vind ik het een veel grotere prestatie een kast te bouwen die en goed klinkt en betaalbaar is
Tevens, als de kasten hier klaar zijn en een tijdje zijn opgewarmd, ben je van harte welkom om ze ook eens te beluisteren.
Ik bouw (qua kastconstructie) geheel naar eigen gevoel, het is wellicht zwaar overdreven allemaal, daar ik er toch mijn twijfels bij heb.
Bij mij moet altijd alles onverwoestbaar zijn en nooit kapot gaan.
Hoe meer massa om bewegende delen, des te beter.
Immers, om een flinke rots in beweging te krijgen heb je veel energie nodig.
Verder blijf ik je draaidje(s) nauwlettend volgen.
Ben zeer beniewd hoe het eindresultaat zal zijn.
Waarschijnlijk ga ik ergens volgende week weer eens verder.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Das een beetje een onterecht gevoelHondasnl schreef:Hoe meer spoelen, weerstanden en condensatoren, hoe groter de verliezen!
@ Edo,
Ik zie dat je mini notch al hebt toegepast. In feite zit de piek alleen dermate hoog dat je de weerstand bij die mini-notch wel weg kan laten.
En anders cross je te hoog
(cross zal ergens rond de 2,5-3kHz liggen gok ik.)
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Dat hangt van de positie af waar hij zich bevindt en het effect wat je er mee wil creëren.
Een tweeter moet je meestal dempen, maar door de weerstand die ervoor staat klinkt hij niet opeens (hoorbaar) minder.
Met een mini-notch kun je vaak net even dat vervelende piekje weg krijgen.
Daarbij moet je ook gaan afvragen of je met minder componenten wel de juiste filtering krijgt.
En zo kun je nog wel een paar voorbeelden afgaan.
vooral de verliezen in weerstanden zijn heel gering, maar ook bij een spoel en condensator liggen die verliezen heel laag.
Theoretisch gezien zullen er dus altijd verliezen zijn, maar die zijn niet altijd hoorbaar.
Een tweeter moet je meestal dempen, maar door de weerstand die ervoor staat klinkt hij niet opeens (hoorbaar) minder.
Met een mini-notch kun je vaak net even dat vervelende piekje weg krijgen.
Daarbij moet je ook gaan afvragen of je met minder componenten wel de juiste filtering krijgt.
En zo kun je nog wel een paar voorbeelden afgaan.
vooral de verliezen in weerstanden zijn heel gering, maar ook bij een spoel en condensator liggen die verliezen heel laag.
Theoretisch gezien zullen er dus altijd verliezen zijn, maar die zijn niet altijd hoorbaar.
En begrijp jouw wel hoor
Het gaat mij om je reactie over m'n gevoel
En meer nog -> principe.
Hier even een correctie daarop.
Correctie, het is bij mij niet alleen maar een gevoel maar meer een feit. Sorry for the misunderstanding
Nogmaals, hoe meer spoelen, weerstanden, condensatoren en bekabeling in een stroomkring, hoe groter de verliezen, maakt niet uit hoe klein ze ook mogen zijn, ze zijn er nu eenmaal.
De verliezen kun je terugvinden in de warmteontwikkeling.
Zeker bij wat harder spelen kan je dit goed merken.
Zoals al eerder aangegeven wil ik hier enkel maar duidelijk maken dat je met veel componenten in een filter meer verliezen hebt dan bij een minder gecompliceerd filter.
Daarom is het de kunst om met zo min mogelijk filtercomponten te werken.
Dus moet je bij de bron beginnen:
Hetgeen dan ook erg belangrijk is voor de keuze van de drivers die in den beginnen al goed bij elkaar passen.
Het laatste is meestal de bottle-neck en kom je er niet onderuit om met meerdere filtercomponenten te gaan werken.
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat je dit echt merktHondasnl schreef:
Nogmaals, hoe meer spoelen, weerstanden, condensatoren en bekabeling in een stroomkring, hoe groter de verliezen, maakt niet uit hoe klein ze ook mogen zijn, ze zijn er nu eenmaal.
De verliezen kun je terugvinden in de warmteontwikkeling.
Zeker bij wat harder spelen kan je dit goed merken.
