Low budget 2-weg vloerstaander.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
CarloPJB schreef:
FOTO`S Edo,FOTO`S willen "we" zien 8)
Bij deze dan:
:shock: :shock: :shock: mooie foto :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha... :)

Deze dan? Deuvels voor wat stevigheid.
Bijlagen
P1000278.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Und weiter.....
Deel van de bracing. Een tweetal kruisverbindingen en nog 1 extra plankje.
Bijlagen
P1000279.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ga je ook een spijkerpistool gebruiken :lol: ?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Nou nee, alles zit nu los in elkaar. Op de deuvels na, die zitten al verlijmt.
Dus zo het vilt erin verlijmen en vastzetten (deel van demping er nog bij), alles weer uit elkaar, lijm erop en dichtmaken. Lijmklemmer erop en dan is het een tijdje drogen.... 8)
Bijlagen
P1000280.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Beetje vilt rondom in de kast.

Vilt trouwens vanmorgen gekocht bij tapijthandel. Was reststuk, dus zeer goedkoop aan kunnen komen. Het is 1 cm dik.
Boven en achter de woofer komt nog een klein beetje Pritex.
Bijlagen
P1000281.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Kast 1 staat in de lijmklemmen.....die nu op zijn, dus morgen kast 2 in de lijmklemmen.

Tot nu toe de kosten (per kast):

Tweeter: 14 euro
woofer: 22 euro
Vilt: 5 euro
MDF: 11 euro


Volgende stappen:
Kast 2 natuurlijk in de lijmklemmen, dan 4mm MDF over de kast heen als afwerking, tweeter infrezen, (woofer hoeft niet), voetje maken, aflakken en dan natuurlijk het filter. Beide units zijn vrij makkelijk te filteren heb ik gezien, alleen een bultje bij de woofers die nog weg moet, maar zoals dat er nu uitziet in de simulatie is dat een extra weerstand en kleine condensator.
Laatst gewijzigd door Edo op za 19 apr 2008, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lekker budget :D

Nice work ! :D

Wat denk je aan het filter kwijt te zijn ?

(serie ging vrij goed met die SDS134, ik hoop het ook met de SDS164).
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb achter de tweeter nog veel ruimte, en denk dat ie daar gaat komen. Achter de woofer doe ik liever niet. (met het oog op reflecties)
Seriefilter moet ik nog in de simlatie zetten en ben daar ook een voorstander van. Heb nu een parallel versie gemaakt en voor zover ik kan zien wordt het een heel simpel/klein filter. Of het parallel of serie gaat worden weet ik nog niet. Mocht het goed uitkomen wordt het een serie (beste ervaringen mee), zo niet....toch maar een parallel.

Ben wel heel nieuwsgierig hoe 1 en ander gaat klinken.... 8)

Het filter bestaat op dit ogenblik uit 1 grote spoel bij de woofer, condensator met weerstand parallel aan woofer, R/C combi over de spoel in serie met woofer (voor dat bultje), een condensator in serie met tweeter, spoeltje (kleintje) erbij en twee weerstanden. Goedkoop dus....
Laatst gewijzigd door Edo op za 19 apr 2008, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

HEt serie filter voor de SDS134 was belachelijk klein 8)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
Haha... :)

Deze dan? Deuvels voor wat stevigheid.
2 deuvels :shock: :shock:
Inderdaad een low budget project :wink:
In iedergeval strak werk Edo!!!!
Lekker technisch weer, zeggen wij altijd op het werk. :D

Je hebt al een hele verzameling kasten volgens mij.
Wat doe je er allemaal mee?, verkopen?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hondasnl schreef:
2 deuvels :shock: :shock:
Inderdaad een low budget project :wink:

Je hebt al een hele verzameling kasten volgens mij.
Wat doe je er allemaal mee?, verkopen?
Nee, 5 per kant, boven en onderkant 2. Is voldoende.

Wat ik er allemaal mee doe? Er staat alleen nog een drieweg hier thuis, rest is verkocht.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Hondasnl schreef:
In iedergeval strak werk Edo!!!!
Thanks, Niet zo mooi als jou project, maar denk dat dit best leuk gaat worden als het af is. (ook kijkende naar de kosten natuurlijk... :D )

En....ook deze kast gaat weer de deur uit....is voor een student met weinig geld.... :D
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Edo schreef:
rest is verkocht.
Kijk, dat schept een band! Afbeelding
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha, zeker.
Ik zou zeggen: Proost, dat er nog veel gebouwd mag worden.
Bijlagen
P1000282.JPG
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

b_force schreef:
HEt serie filter voor de SDS134 was belachelijk klein 8)
Voorlopig kom ik op ongeveer dit:
Bijlagen
filter idee.JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Het bier hier is trouwens een stuk minder geworden :( .
Al is het wel erug lekker Afbeelding

Dus vanaf heden wordt er nuchter gebouwd :D :D

Ik ben jaloers op je werkruimte :oops: heerlijk gewoon, ik moet altijd alles opruimen en niets mag 1 nacht blijven staan :( .

Persoonlijk vind ik het een veel grotere prestatie een kast te bouwen die en goed klinkt en betaalbaar is Afbeelding

Tevens, als de kasten hier klaar zijn en een tijdje zijn opgewarmd, ben je van harte welkom om ze ook eens te beluisteren.
Ik bouw (qua kastconstructie) geheel naar eigen gevoel, het is wellicht zwaar overdreven allemaal, daar ik er toch mijn twijfels bij heb.
Bij mij moet altijd alles onverwoestbaar zijn en nooit kapot gaan.
Hoe meer massa om bewegende delen, des te beter.
Immers, om een flinke rots in beweging te krijgen heb je veel energie nodig.

Verder blijf ik je draaidje(s) nauwlettend volgen.
Ben zeer beniewd hoe het eindresultaat zal zijn.

Waarschijnlijk ga ik ergens volgende week weer eens verder.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
HEt serie filter voor de SDS134 was belachelijk klein 8)
Mijn gevoel zegt....klein maar fijn.

Hoe meer spoelen, weerstanden en condensatoren, hoe groter de verliezen!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Hondasnl schreef:
Hoe meer spoelen, weerstanden en condensatoren, hoe groter de verliezen!
Das een beetje een onterecht gevoel :wink:

@ Edo,

Ik zie dat je mini notch al hebt toegepast. In feite zit de piek alleen dermate hoog dat je de weerstand bij die mini-notch wel weg kan laten.

En anders cross je te hoog :lol:
(cross zal ergens rond de 2,5-3kHz liggen gok ik.)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

b_force schreef:
Das een beetje een onterecht gevoel :wink:
Verklaar u nader ... :wink:
Immers elke weerstand, spoel en of condensator heeft inwendige verliezen...nietwaar?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat hangt van de positie af waar hij zich bevindt en het effect wat je er mee wil creëren.

Een tweeter moet je meestal dempen, maar door de weerstand die ervoor staat klinkt hij niet opeens (hoorbaar) minder.
Met een mini-notch kun je vaak net even dat vervelende piekje weg krijgen.

Daarbij moet je ook gaan afvragen of je met minder componenten wel de juiste filtering krijgt.

En zo kun je nog wel een paar voorbeelden afgaan.

vooral de verliezen in weerstanden zijn heel gering, maar ook bij een spoel en condensator liggen die verliezen heel laag.
Theoretisch gezien zullen er dus altijd verliezen zijn, maar die zijn niet altijd hoorbaar.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

:D Je bent een echte theoreet :wink: .
En begrijp jouw wel hoor :wink: .

Het gaat mij om je reactie over m'n gevoel :lol: :lol: .
En meer nog -> principe.

Hier even een correctie daarop.

Correctie, het is bij mij niet alleen maar een gevoel maar meer een feit. Sorry for the misunderstanding :oops: :D :wink: .

Nogmaals, hoe meer spoelen, weerstanden, condensatoren en bekabeling in een stroomkring, hoe groter de verliezen, maakt niet uit hoe klein ze ook mogen zijn, ze zijn er nu eenmaal.
De verliezen kun je terugvinden in de warmteontwikkeling.
Zeker bij wat harder spelen kan je dit goed merken.

Zoals al eerder aangegeven wil ik hier enkel maar duidelijk maken dat je met veel componenten in een filter meer verliezen hebt dan bij een minder gecompliceerd filter.

Daarom is het de kunst om met zo min mogelijk filtercomponten te werken.
Dus moet je bij de bron beginnen:
Hetgeen dan ook erg belangrijk is voor de keuze van de drivers die in den beginnen al goed bij elkaar passen.

Het laatste is meestal de bottle-neck en kom je er niet onderuit om met meerdere filtercomponenten te gaan werken.
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

Edo,

Als 'm af is, post je dan de afmetingen (binnen en buiten) en het uiteindelijke filter?

Deze boeit me wel om ook eens te gaan na-bouwen :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jazeker, heb nu een schets met potlood gemaakt, moet ik nog uitwerken als alles af is. Filter komt er natuurlijk ook bij.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Hondasnl schreef:

Nogmaals, hoe meer spoelen, weerstanden, condensatoren en bekabeling in een stroomkring, hoe groter de verliezen, maakt niet uit hoe klein ze ook mogen zijn, ze zijn er nu eenmaal.
De verliezen kun je terugvinden in de warmteontwikkeling.
Zeker bij wat harder spelen kan je dit goed merken.
Ik kan me absoluut niet voorstellen dat je dit echt merkt :roll: 'B Force z'n theorie' lijkt toch echt in praktijk bevestigd te worden...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”