Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nu had ik al een hele tijd terug een mooie inschakelvertraging gevonden op de site van Remco "ultranalog" Stoutjesdijk. Omdat de Aikido hier op dit moment lekker staat te spelen is het tijd om de puntjes op de I te zetten. Dus ik naar de site van Ultranalog... Is die man nu van geloof gewisseld oid?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Hi Jan,
Post wel een schemaatje als je er aan toe bent
Mjah, gewoon een simpele schakeling met twee transistoren en een relais, zoals bijvoorbeeld onderstaande, vertraging is in te stellen door R3 en/of C1 in waarde te veranderen.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Lijkt mij een goed plan om deze inschakel vertraging van Sander te gebruiken. R3 vervangen door een potmeter om de vertraging te bepalen?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Of deze? Vertraging ca 1 sec. ligt hier en mag je hebben als je wilt.
Bijlagen
inschakelvertraging  PPP.jpg
inschakelvertraging PPP 1.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Helaas, 1 seconde is te kort. Bedankt voor het aanbod Sietse!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Trouwens... Het viel me op dat als je je voorversterker uitzet voordat je je eindversterkers hebt uitgezet, dit ook tot verassende geluiden resulteert. Niet fijn. Een inschakelvertraging verhelpt dat met inschakelen. Maar hoe zit dat dan met uitschakelen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Maar hoe zit dat dan met uitschakelen?
Je eindversterker eerder uitschakelen dan je voorversterker dus...

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nog even aan het rondkijken geweest voor ander buisjes.
Gemerkt dat de prijzen sky-high kunnen zijn. Ik wou het maar wat beschaafder houden en heb mijn oog laten vallen op Electro Harmonics 6SN7 EH of 6SN7 EH-G buisjes. Andere mogelijkheid is een Tung Sol 6SN7 GT.

Wat is jullie mening? Of zie ik nog een ander betaalbaar buisje over het hoofd?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

De EH en de russische TungSol zijn vermoedelijk van hetzelfde caliber als de Sovteks die je nu hebt.
Soms kun je op eBay of marktplaats nog wel eens een paar mooie buisjes scoren, maar ook daar weten ze de prijzen. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook meestal:
Een NOS NIB Sylvania chrometop scoren voor onder de 25$? forget it!
Of het is herstempeld of geen NOS NIB..
Meestal worden er maar een of twee aangeboden dus zul je zelf moeten matchen..
Soms kun je een leuke partij kopen.. de mooiste zoek je er uit en de rest verkoop je weer..
Voorlopig eerst maar eens tweaken en afbouwen met Sovteks dus....

Of anders een paar leuke vervangers ;-)

Kees
Bijlagen
replacement.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okee, tweaken dan maar...

Er staat in de eerder geposte pdf van de Aikido heel mooi welke weerstanden je moet vervangen door iets hoogwaardigers.
Ik heb de keuze tussen Kiwame en Allan Bradley. Voor de 10uF C's had ik Clarity Caps SA range in gedachten.

Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)

Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.


Overigens, Kees, is Jac Music aardig enthousiast over die EH buizen... Ik vind het zelf een lastig verhaal hoe dat nu in te schatten. Uiteraard al even gegoogeld maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het zal er wel op neer komen dat ik het gewoon domweg eens ga proberen. Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.

Voor de gloeivoeding ben ik nog op zoek naar een trafo. Heeft iemand nog een tip anders dan een trafo van Amplimo?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Okee, tweaken dan maar...

Er staat in de eerder geposte pdf van de Aikido heel mooi welke weerstanden je moet vervangen door iets hoogwaardigers.
Ik heb de keuze tussen Kiwame en Allan Bradley. Voor de 10uF C's had ik Clarity Caps SA range in gedachten.

Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)

Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.

Overigens, Kees, is Jac Music aardig enthousiast over die EH buizen... Ik vind het zelf een lastig verhaal hoe dat nu in te schatten. Uiteraard al even gegoogeld maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het zal er wel op neer komen dat ik het gewoon domweg eens ga proberen. Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.

Voor de gloeivoeding ben ik nog op zoek naar een trafo. Heeft iemand nog een tip anders dan een trafo van Amplimo?
Ik heb nog wel een bloktrafo liggen. Alleen voor testjes gebruikt. Deze is 2x6V, 2x4A. Hiermee kun je dan AC gloeien.
Bijlagen
trafo.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hoe groot is die trafo, Sevenup?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Hoe groot is die trafo, Sevenup?
De kern is 5,5x6,5cm en 3cm dik
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Vandaag buisvoetjes besteld bij Acoustic Dimension. We kregen het even over de voeding van de gloei. Hij vermoedde dat het wel eens beter zou kunnen gaan als ik de gelijkrichter vervang door schottky diodes. Eventueel de LM317 ook vervangen door iets beters. Eerst maar eens andere diodes.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Okee, tweaken dan maar...

Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)

Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.

Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.
Erg benieuwd hoe dat klinkt.
Ik ook ...:) of wij ???
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Vragen, vragen, vragen....

1 Waarom zit de volume-pot altijd aan de ingang?

2 Ik meet op de voeding van de gloei na de gelijkrichter 7,8 VDC.
Zijn jullie het met me eens dat ik toe ben aan gelijkrichtdiodes die minder verlies geven?

En, Ytzen, de nieuwe buisvoetjes voor Kees zijn simpele versie zijn gearriveerd! Binnenkort het resultaat!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

En versie Kees B produceert inmiddels ook geluid :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Vragen, vragen, vragen....

1 Waarom zit de volume-pot altijd aan de ingang?

2 Ik meet op de voeding van de gloei na de gelijkrichter 7,8 VDC.
Zijn jullie het met me eens dat ik toe ben aan gelijkrichtdiodes die minder verlies geven?

En, Ytzen, de nieuwe buisvoetjes voor Kees zijn simpele versie zijn gearriveerd! Binnenkort het resultaat!
1 Niet altijd.. Ik heb ook prima ervaring met een potmeter aan de uitgang. Dez moet echter wel veel laag-ohmiger zijn..
2 Skottky's zijn er al vanaf 0,2 V.. Dat zijn dan helaas de SMD-uitvoeringen, maar met gewoon draadjes heb je ze al vanaf 0,31V bij 1A!! Doen dus!

Maar even kort door de bocht, voor de zoveelste keer:
Skip de LM317 en zet er gewoon een weerstandje in (effe experimenteren.. Ohmpje of 5 (1V/0,2A..))
De spanning op een gloeidraad van een indirect verhiite buis kiekt niet zo krek.. Al zou je er muziek opzetten...

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Na enig heen en weer gemail staat versie B inmiddels een tijdje te spelen. Eerst klonk het enigzins rommelig. Een elcootje van 100uF over R2 verhielp dat. Aangezien MBCE het in eerste instantie resoluut afkeurde moest ze bij thuiskomst de versie met elcootje gelijk keuren. En ja hoor, dit werd goedgekeurd. :mrgreen:
Inmiddels is ook het 100uF elcootje vervangen door een 220uF exemplaar van Black Gate die ik nog had. Geeft het geheel nog iets meer lucht. een en ander klinkt bijzonder prettig. Enigzins ingetogen.

Plan is nu om de voeding nog iets aan te passen en afkoppelbaar te maken zodat je er gemakkelijk een andere versterker op aan kan sluiten.

Vervolgens heb ik de smaak te pakken en ga proberen om ook deze eens te bouwen:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... velvet.htm

De versie van Kees wordt in ieder geval voorzien van een kast zodat die ook bediend kan worden door MBCE zonder dat ze geëlektrocuteerd wordt...

:shock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nog even een vraag. Als ik de uitgangscondensator proefondervindelijk zou willen aanpassen van nu 0,47 uF naar een grotere waarde. Wat zouden dan volgens jullie de 2 a 3 volgende stappen (waarden() moeten zijn?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

En overal Schottsky's in gestopt... Weer wat meer lucht...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Nog even een vraag. Als ik de uitgangscondensator proefondervindelijk zou willen aanpassen van nu 0,47 uF naar een grotere waarde. Wat zouden dan volgens jullie de 2 a 3 volgende stappen (waarden() moeten zijn?
Als je een transistor eindversterker aansluit mag de uitgangscondensator best nog wat groter, aangezien de ingangsimpedantie van zo'n versterker stukken lager is dan die van een buis. Ik heb zelf nu 1uF erin zitten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Vanmorgen twee 1uF C's gehaald en erin gezet... Is het toch niet helemaal... Weer terug naar 0,47 uF. Straks nog even onderdelen halen voor Blue Velvet...
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Vanmorgen twee 1uF C's gehaald en erin gezet... Is het toch niet helemaal... Weer terug naar 0,47 uF. Straks nog even onderdelen halen voor Blue Velvet...
Wat is het verschil in klank?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ze begint ietsje te bonken in het laag. Versie B gaat for the time being weer even uit elkaar om vervangen te worden door Bleu Velvet....
Plaats reactie