Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nu had ik al een hele tijd terug een mooie inschakelvertraging gevonden op de site van Remco "ultranalog" Stoutjesdijk. Omdat de Aikido hier op dit moment lekker staat te spelen is het tijd om de puntjes op de I te zetten. Dus ik naar de site van Ultranalog... Is die man nu van geloof gewisseld oid?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Lijkt mij een goed plan om deze inschakel vertraging van Sander te gebruiken. R3 vervangen door een potmeter om de vertraging te bepalen?SSassen schreef:Hi Jan,
Mjah, gewoon een simpele schakeling met twee transistoren en een relais, zoals bijvoorbeeld onderstaande, vertraging is in te stellen door R3 en/of C1 in waarde te veranderen.Post wel een schemaatje als je er aan toe bent
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Nog even aan het rondkijken geweest voor ander buisjes.
Gemerkt dat de prijzen sky-high kunnen zijn. Ik wou het maar wat beschaafder houden en heb mijn oog laten vallen op Electro Harmonics 6SN7 EH of 6SN7 EH-G buisjes. Andere mogelijkheid is een Tung Sol 6SN7 GT.
Wat is jullie mening? Of zie ik nog een ander betaalbaar buisje over het hoofd?
Gemerkt dat de prijzen sky-high kunnen zijn. Ik wou het maar wat beschaafder houden en heb mijn oog laten vallen op Electro Harmonics 6SN7 EH of 6SN7 EH-G buisjes. Andere mogelijkheid is een Tung Sol 6SN7 GT.
Wat is jullie mening? Of zie ik nog een ander betaalbaar buisje over het hoofd?
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
De EH en de russische TungSol zijn vermoedelijk van hetzelfde caliber als de Sovteks die je nu hebt.
Soms kun je op eBay of marktplaats nog wel eens een paar mooie buisjes scoren, maar ook daar weten ze de prijzen. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook meestal:
Een NOS NIB Sylvania chrometop scoren voor onder de 25$? forget it!
Of het is herstempeld of geen NOS NIB..
Meestal worden er maar een of twee aangeboden dus zul je zelf moeten matchen..
Soms kun je een leuke partij kopen.. de mooiste zoek je er uit en de rest verkoop je weer..
Voorlopig eerst maar eens tweaken en afbouwen met Sovteks dus....
Of anders een paar leuke vervangers
Kees
Soms kun je op eBay of marktplaats nog wel eens een paar mooie buisjes scoren, maar ook daar weten ze de prijzen. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook meestal:
Een NOS NIB Sylvania chrometop scoren voor onder de 25$? forget it!
Of het is herstempeld of geen NOS NIB..
Meestal worden er maar een of twee aangeboden dus zul je zelf moeten matchen..
Soms kun je een leuke partij kopen.. de mooiste zoek je er uit en de rest verkoop je weer..
Voorlopig eerst maar eens tweaken en afbouwen met Sovteks dus....
Of anders een paar leuke vervangers
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Okee, tweaken dan maar...
Er staat in de eerder geposte pdf van de Aikido heel mooi welke weerstanden je moet vervangen door iets hoogwaardigers.
Ik heb de keuze tussen Kiwame en Allan Bradley. Voor de 10uF C's had ik Clarity Caps SA range in gedachten.
Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)
Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.
Overigens, Kees, is Jac Music aardig enthousiast over die EH buizen... Ik vind het zelf een lastig verhaal hoe dat nu in te schatten. Uiteraard al even gegoogeld maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het zal er wel op neer komen dat ik het gewoon domweg eens ga proberen. Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.
Voor de gloeivoeding ben ik nog op zoek naar een trafo. Heeft iemand nog een tip anders dan een trafo van Amplimo?
Er staat in de eerder geposte pdf van de Aikido heel mooi welke weerstanden je moet vervangen door iets hoogwaardigers.
Ik heb de keuze tussen Kiwame en Allan Bradley. Voor de 10uF C's had ik Clarity Caps SA range in gedachten.
Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)
Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.
Overigens, Kees, is Jac Music aardig enthousiast over die EH buizen... Ik vind het zelf een lastig verhaal hoe dat nu in te schatten. Uiteraard al even gegoogeld maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het zal er wel op neer komen dat ik het gewoon domweg eens ga proberen. Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.
Voor de gloeivoeding ben ik nog op zoek naar een trafo. Heeft iemand nog een tip anders dan een trafo van Amplimo?
Ik heb nog wel een bloktrafo liggen. Alleen voor testjes gebruikt. Deze is 2x6V, 2x4A. Hiermee kun je dan AC gloeien.Leeuwarden schreef:Okee, tweaken dan maar...
Er staat in de eerder geposte pdf van de Aikido heel mooi welke weerstanden je moet vervangen door iets hoogwaardigers.
Ik heb de keuze tussen Kiwame en Allan Bradley. Voor de 10uF C's had ik Clarity Caps SA range in gedachten.
Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)
Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.
Overigens, Kees, is Jac Music aardig enthousiast over die EH buizen... Ik vind het zelf een lastig verhaal hoe dat nu in te schatten. Uiteraard al even gegoogeld maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van. Het zal er wel op neer komen dat ik het gewoon domweg eens ga proberen. Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.
Voor de gloeivoeding ben ik nog op zoek naar een trafo. Heeft iemand nog een tip anders dan een trafo van Amplimo?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Leeuwarden schreef:Okee, tweaken dan maar...
Veel meer valt er, dacht ik, niet te tweaken. (?)
Ik heb nu een aantal uurtjes kunnen luisteren naar de Aikido. Het is een prettig ding om aan te horen. Vergeleken met mijn oude Thel is het allemaal wat dynamischer. Ik heb echter wel de indruk dat het midden iets te ingetogen is. Op zich valt daar mee te leven maar als daar nog een technische oplossing voor is hoor ik het graag.
Overigens ga ik je versie B versterker ook nog even proberen te bouwen... Erg benieuwd hoe dat klinkt.
Ik ook ...Erg benieuwd hoe dat klinkt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Vragen, vragen, vragen....
1 Waarom zit de volume-pot altijd aan de ingang?
2 Ik meet op de voeding van de gloei na de gelijkrichter 7,8 VDC.
Zijn jullie het met me eens dat ik toe ben aan gelijkrichtdiodes die minder verlies geven?
En, Ytzen, de nieuwe buisvoetjes voor Kees zijn simpele versie zijn gearriveerd! Binnenkort het resultaat!
1 Waarom zit de volume-pot altijd aan de ingang?
2 Ik meet op de voeding van de gloei na de gelijkrichter 7,8 VDC.
Zijn jullie het met me eens dat ik toe ben aan gelijkrichtdiodes die minder verlies geven?
En, Ytzen, de nieuwe buisvoetjes voor Kees zijn simpele versie zijn gearriveerd! Binnenkort het resultaat!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
1 Niet altijd.. Ik heb ook prima ervaring met een potmeter aan de uitgang. Dez moet echter wel veel laag-ohmiger zijn..Leeuwarden schreef:Vragen, vragen, vragen....
1 Waarom zit de volume-pot altijd aan de ingang?
2 Ik meet op de voeding van de gloei na de gelijkrichter 7,8 VDC.
Zijn jullie het met me eens dat ik toe ben aan gelijkrichtdiodes die minder verlies geven?
En, Ytzen, de nieuwe buisvoetjes voor Kees zijn simpele versie zijn gearriveerd! Binnenkort het resultaat!
2 Skottky's zijn er al vanaf 0,2 V.. Dat zijn dan helaas de SMD-uitvoeringen, maar met gewoon draadjes heb je ze al vanaf 0,31V bij 1A!! Doen dus!
Maar even kort door de bocht, voor de zoveelste keer:
Skip de LM317 en zet er gewoon een weerstandje in (effe experimenteren.. Ohmpje of 5 (1V/0,2A..))
De spanning op een gloeidraad van een indirect verhiite buis kiekt niet zo krek.. Al zou je er muziek opzetten...
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Na enig heen en weer gemail staat versie B inmiddels een tijdje te spelen. Eerst klonk het enigzins rommelig. Een elcootje van 100uF over R2 verhielp dat. Aangezien MBCE het in eerste instantie resoluut afkeurde moest ze bij thuiskomst de versie met elcootje gelijk keuren. En ja hoor, dit werd goedgekeurd.
Inmiddels is ook het 100uF elcootje vervangen door een 220uF exemplaar van Black Gate die ik nog had. Geeft het geheel nog iets meer lucht. een en ander klinkt bijzonder prettig. Enigzins ingetogen.
Plan is nu om de voeding nog iets aan te passen en afkoppelbaar te maken zodat je er gemakkelijk een andere versterker op aan kan sluiten.
Vervolgens heb ik de smaak te pakken en ga proberen om ook deze eens te bouwen:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... velvet.htm
De versie van Kees wordt in ieder geval voorzien van een kast zodat die ook bediend kan worden door MBCE zonder dat ze geëlektrocuteerd wordt...

Inmiddels is ook het 100uF elcootje vervangen door een 220uF exemplaar van Black Gate die ik nog had. Geeft het geheel nog iets meer lucht. een en ander klinkt bijzonder prettig. Enigzins ingetogen.
Plan is nu om de voeding nog iets aan te passen en afkoppelbaar te maken zodat je er gemakkelijk een andere versterker op aan kan sluiten.
Vervolgens heb ik de smaak te pakken en ga proberen om ook deze eens te bouwen:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... velvet.htm
De versie van Kees wordt in ieder geval voorzien van een kast zodat die ook bediend kan worden door MBCE zonder dat ze geëlektrocuteerd wordt...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Als je een transistor eindversterker aansluit mag de uitgangscondensator best nog wat groter, aangezien de ingangsimpedantie van zo'n versterker stukken lager is dan die van een buis. Ik heb zelf nu 1uF erin zitten.Leeuwarden schreef:Nog even een vraag. Als ik de uitgangscondensator proefondervindelijk zou willen aanpassen van nu 0,47 uF naar een grotere waarde. Wat zouden dan volgens jullie de 2 a 3 volgende stappen (waarden() moeten zijn?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden

