Mijn finale OB speaker

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Mijn finale OB speaker

Bericht door JeroenKV »

Hallo,
IK ben er nu wel uit, de woofers worden 2 maal de Aurasound NS12-513-4A per kant en het mid/hoog de B&G Neo8PDR.
Bijlagen
DSC_NS12-Front.jpg
DSC_NS12_Rear.jpg
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Het ontwerp:
Bijlagen
Neo8PDR en 2 Aurasound 12NS v6.JPG
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Aansturing en filtering:
- Groundsound DCN23
- 3 maal Hypex UcD180HG per kant
Bijlagen
Groundsound.JPG
UcD180HR.jpg
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik moet de woofers nog bestellen, dus het is geen "snel" project. Na veel protoypes wil ik nu een definitieve opzet maken.

Heeft iemand een tip waar ik de baffle en ondersteuning zou kunnen laten zagen en freezen?
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

Mooi project Jeroen!

Alleen nog een opmerking over t ontwerp: zou het niet mooier zijn om de woofers, op de zelfde manier als de tweeters, ook vanaf de achterkant te monteren? En hoe had je die constructie ter ondersteuning van de baffle in gedachten?

Als je wilt, kan ik wel wat voor je tekenen
Bijlagen
OB_JKV_01.jpg
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dat is een goede aanvulling Boppo! Hoe zie je dat precies voor je met de woofers aan de achterkant? Blijf ik dan niet met schroeven aan de voorkant zitten?

Erg tof getekend trouwens! Duidelijk een ander programma dan MS Paint.... 8) Als je het ontwerp zo voor mij kunt tekenen ben ik je zeer erkentelijk! Mijn vrouw krijgt dan ook een beter beeld.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

JeroenKV schreef:
Hoe zie je dat precies voor je met de woofers aan de achterkant? Blijf ik dan niet met schroeven aan de voorkant zitten?
Goed punt... inderdaad of boutjes aan de voorkant of iets maken zoals Jeroen_d: viewtopic.php?t=5765&postdays=0&postorder=asc&start=75
De drivers op een 'achterbaffle' monteren, volledig verzonken en vervolgens de 'voorbaffle erop plakken met dempend materiaal (vijverfolie?) ertussen. Dan heb je meteen dat de voorkant nog minder meetrilt dan wanneer de drivers er direct aan vast zouden zitten.
Bijlagen
overzicht voorkant
overzicht voorkant
iets netter
iets netter
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Een goed optie, maar ik wil de drivers eigenlijk nog wel kunnen bereiken. Weet jij toevallig een goede meubelmaker die dit kan zagen en freezen?

Anders kan ik ook bij S&C langs gaan. Hun zager doet ook specials.

Die eesrte tekening was mooier. Waar doe je dat mee?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Vastplakken zodat je nooit meer bij de drivers kan is voor mij ook geen optie. Ik ga eens kijken wat ik met klittenband kan bereiken. Sterke magneetjes zoals Edo eens heeft gebruikt zijn ook mogelijk.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik was eerst van plan om de eerste laag van de baffle van 8 mm MDF te maken en daar de Neo8 achter te bevestigen. Deze zou ik dan voor de woofers kunnen monteren. Wat wel kan is de baffle van 18mm MDF met daarin de Neo8 verzonken. De Woofers zitten dan op de 2e en 3e laag MDF vast Tussen de 1e en 2e laag bitumen en dan schroefjes. Het blijft echter behelpen....

Zijn er eigenlijk ringen van aluminium / kunstof / etc. te koop die als afdekringen kunnen dienen? Dan kan ik de woofer gewoon confentioneel verzinken en dan een mooie (matte) ring voor de sier. Zelf freezen uit dun MDF kan natuurlijk ook. :-k
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

jeroen_d schreef:
Vastplakken zodat je nooit meer bij de drivers kan is voor mij ook geen optie. Ik ga eens kijken wat ik met klittenband kan bereiken. Sterke magneetjes zoals Edo eens heeft gebruikt zijn ook mogelijk.
Pritt buddies en een deegroller van oma?

Mooi project weer, tot hoe hoog laat je de Aurasounds doorlopen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

acrylkit blijft jaaaren soepel
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

De Aurasounds zijn besteld! Nu nog 3 - 7 dagen wachten op Fedex en dan kan ik verder!

Ik ben verder gegaan met simuleren en ontwerpen. Ik win 2db in het laag doordat de onderste woofer een kleine U krijgt (14 cm inclusief baffle). Ik heb geen last van resonanties, want hij hoeft maar tot 100hz mee te doen.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Als iemand nog wat geld over heeft....... OB natte ribbon droom! http://www.audio-consulting.ch/Rubanoide.htm
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

ik weet het niet, maar als boerenl*&&l lijkt me dit systeem helemaal niet te werken.......op meerdere vlakken niet. En dan die belachelijke prijzen...

In zijn versterker heeft ie een mooi boogje lopen, gemaakt van een kartonnen buis.....

Bij filosofie staat dan weer een paar boute uitspraken (niet eens einsteins betere bijvoorbeeld)....

Ik krijg er een gevoel van, hoe heten die lui ook al weer met die kasten met die houtwormen erin, oplichting bij hahahaha
Nee, niks voor mij.

Jan
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik mis met name de technische onderbouwing.

Met name dat een buizen bak 97% efficiënt is ???? Das wel echt een hoop.
En de woodlenses doen het ehm ook wel.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Hulp van S&C is altijd top!! (Plaatje doet het wel als je er op klikt!)
Bijlagen
GWS1 v2.JPG
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Nog een plaatje (met dank aan S&C). De onderste woofer krijgt een 2e orde LP rond de 85hz. De bovenste woofer een 4e orde LP op 600hz. Boosting in het laag valt erg mee (rond de 6db op 40hz).
Bijlagen
GWS v2.JPG
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Edge simulaties bovenste en onderste woofer:
Bijlagen
Edge response woofers.JPG
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Leuk project!

De Aurasound drivers zien er echt bijzonder goed uit. Heb je ze gekozen op de specs of heb je er al ervaring mee?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Tommy schreef:
Leuk project!

De Aurasound drivers zien er echt bijzonder goed uit. Heb je ze gekozen op de specs of heb je er al ervaring mee?
Dank! Ik wil nu wel eens uit de prototype fase naar mooi afgewerkte speakers. :wink:

De Aura's heb ik gekozen op de specs en test in Hobby Hifi. Ze hebben de mooiste waterval van alle 30cm woofers die ik ken, dus ook geschikt om wat hoger in te zetten. Alleen de Aura NS12-794-4A meet nog mooier, maar kost dan ook zo'n 700 euro per stuk....... De NS12-513-4A is daarom in mijn ogen de beste keus (182 dollar per stuk).
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ze zijn binnen! Twee dozen met 4 woofers. Nu nog de baffle....... Daar wordt aan gewerkt.
Bijlagen
Aura NS12.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

meer foto`s aub 8)
Tommy
Berichten: 296
Lid geworden op: do 15 feb 2007, 10:45
Locatie: Noordwijk

Bericht door Tommy »

Yep... Pure Speakerporno! 8)
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Dit is het definitieve ontwerp. Hopelijk heb ik binnen 2 weken alles perfect op maat. Onderin komt de versterkerkast met het Groundsound filter en 3 Hypex UcD180 modules.
Bijlagen
GWS1 v3.JPG
GWS1 v3.JPG (13.72 KiB) 4288 keer bekeken
GWS1 (voor) v3.JPG
GWS1 (voor) v3.JPG (12.66 KiB) 4284 keer bekeken
Gesloten