Uniform afstraalgedrag is inderdaad erg belangrijk, of dat nu dipool, monopool, cardioide of iets totaal anders is. Onder een bepaalde frequentie zijn de kamer en luidspreker 1 systeem, het lijkt me dan volkomen gerechtvaardigd om dan op de luisterplek te corrigeren.jeroen_d schreef:Ik raad jullie aan alleen de speaker zelf te corrigeren voor frequenties boven 200Hz. Voor een dergelijke correctie moet je een goede meting met tijdvenster doen, die invoeren en equalizen.
Corrigeren van de ruimte zelf, boven 200Hz, leidt tot een onnatuurlijk geluid. Als dat nodig is, omdat je speaker niet uniform genoeg afstraalt, bouw dan een nieuwe speaker.
Alleen waarom 200 Hz en niet 100, 400 of 800? En misschien is er wel een overgangsgebied tussen de 100 en 400 Hz. Ik denk dat dat iets is waar we systematisch mee moeten spelen. Diverse filters maken, opslaan in een paar presets en de filters vergelijken met muziek en witte ruis. Het is niet meer dan een paar knoppen indrukken
Wat ik me afvraag, maakt de nagalmtijd erg uit voor het soort muziek dat je luistert? Ik kan me voorstellen dat voor klassiek langere 'uniforme' nagalmtijden zijn toegestaan dan voor pop. Immers, in 2-kanaals weergave is de akoestiek van de luisterruimte een substantieel onderdeel van het systeem, tenminste dat concludeer ik uit de discussie tussen jou en Jacco in dit topic: viewtopic.php?p=122025#122025