Top 15" woofer voor dipole laag

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Ik had alleen de fabrieks grafiek van de Dayton gezien. Dit ziet er beter uit. Ik maak mij alleen zorgen over het opbreken bij 1800hz als ik op 600hz filter.

Nu filter ik wel -24db en ik kan natuurlijk een notch zetten......... Ik las alleen een aantal mensen op DIYaudio die hem niet zo goed vonden boven de 200hz. Maar waarop dat gebaseerd was?!? Alleen luisteren denk ik.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

In de desbetreffende grafiek is enkel te vinden dat hij nogal ver doorloopt als 12incher.

De vraag is natuurlijk of je dat wel wilt. een cross op 300Hz is voor een passief filter met een 5,25 of 6,5 mid prima te doen (OB).

Het plaatje was overtuigender geweest als je de vervorming in het laag (20-300Hz) had gegeven :wink:

Overigens bestaat surround sound al langer hoor :P

http://blog.modernmechanix.com/2007/07/ ... pty-stage/

http://blog.modernmechanix.com/2006/06/ ... from-1934/

Als ik de verhalen mag geloven is het fenomenaal :P
Laatst gewijzigd door b_force op di 08 apr 2008, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

b_force schreef:
In de desbetreffende grafiek is enkel te vinden dat hij nogal ver doorloopt als 12incher.

De vraag is natuurlijk of je dat wel wilt. een cross op 300Hz is voor een passief filter met een 5,25 of 6,5 mid prima te doen (OB).

Het plaatje was overtuigender geweest als je de vervorming in het laag (20-300Hz) had gegeven :wink:
Ik wil dus crossen op 600hz, vandaar mijn twijfel!

Stukje over de Daytons: http://www.diymobileaudio.com/forum/arc ... 12562.html
Martijn H

Bericht door Martijn H »

B force, vergelijkende vervormingsmetingen tot 20Hz heb ik ook al 2 keer gepost. Daarnaast is de vervorming tot 1kHz ook erg belangrijk als je helemaal op 600Hz wil crossen.

Jeroen KV,

Begin anders een topic op HTguide.com. Daar kunnen mensen je heel goed adviseren over deze woofer. De sls blijft voor het geld natuurlijk ook erg goed!
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
B force, vergelijkende vervormingsmetingen tot 20Hz heb ik ook al 2 keer gepost. Daarnaast is de vervorming tot 1kHz ook erg belangrijk als je helemaal op 600Hz wil crossen.

Jeroen KV,

Begin anders een topic op HTguide.com. Daar kunnen mensen je heel goed adviseren over deze woofer. De sls blijft voor het geld natuurlijk ook erg goed!
Daar is inderdaad meer over de RSS315HF te vinden.

Ik zie eigenlijk geen enkele reden meer waarom de RSS315HF niet op 600hz zou kunnen. De Aurasound NS12-513A is nog iets mooier, maar is ook gelijk 2 de prijs (nu staat de dollar laag....).
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik denk zelfs dat de Dayton veel beter is dan de SLS-12 op 600Hz, die laatste zou ik niet zo hoog willen inzetten. Hij heeft ergens bij 500-600Hz nogal een resonantie zitten, die zich vooral als een dip in de respons manifesteert. Ook stijgt de vervorming boven 300Hz denk ik meer dan die van de Dayton.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

jeroen_d schreef:
Ik denk zelfs dat de Dayton veel beter is dan de SLS-12 op 600Hz, die laatste zou ik niet zo hoog willen inzetten. Hij heeft ergens bij 500-600Hz nogal een resonantie zitten, die zich vooral als een dip in de respons manifesteert. Ook stijgt de vervorming boven 300Hz denk ik meer dan die van de Dayton.
Dayton wordt denk ik dus de eerste keus. Zouden er nog goede / redelijke redenen kunnen zijn om voor de Aurasound te gaan?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
jeroen_d schreef:
Dayton wordt denk ik dus de eerste keus. Zouden er nog goede / redelijke redenen kunnen zijn om voor de Aurasound te gaan?

Alleen als je voor de NS15 wil gaan! :wink:
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Deze is anders wel mooi...... : http://madisound.secureserverdot.com/ca ... ts_id=1730 (en betaalbaar!)
Laatst gewijzigd door JeroenKV op di 08 apr 2008, 19:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Deze is anders wel mooi...... : http://madisound.secureserverdot.com/ca ... ts_id=1730 (en betaalbaar!)
Jah die is inderdaad mooi. Ik heb hem welleens geadviseerd voor ipv de 12"Eton.

De dayton 12" is alleen beter wb vervorming. freq van die aura is ook heel erg mooi, misschien iets voor een 2 wegje! :wink:
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:
Jah die is inderdaad mooi. Ik heb hem welleens geadviseerd voor ipv de 12"Eton.

De dayton 12" is alleen beter wb vervorming. freq van die aura is ook heel erg mooi, misschien iets voor een 2 wegje! :wink:
Hoe zo???? http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... tcount=265

Deze info kreeg ik over de Dipole Lambda drivers:
Hello Jeroen,

If you plan to play up to 600hz, the best option would likely be our dipole specific woofer. The Dipole10, 12, and 15 are made specifically for dipole use. Here is the original info from the Lambda Acoustics website:

The Lambda Dipole12 Driver is designed specifically for open baffle use with added EQ. This is a high xmax, stiff paper cone, coated and sealed foam surround, 12 spoke aluminum basket, 60oz magnet, dual gold binding posts, and military spec coatings and glues. This a massive *underhung* driver with clean high excursion response to 2Khz. Due to the underhung motor design the power handling is much lower than our other drivers, however these drivers were designed to be used in multiples per channel of 2~8 drivers, hence the power handling is right where it is needed. This driver has some of the best midrange performance of any Lambda product, and there is some interest in using it as a powerful bassmid in a large sealed cabinet, call for more details. Available in dual 8ohm coils only, specs are with both voice coils wired in series.

Fs: 26hz
Qms: 11
Vas: 273L
Cms: .7mm/N
Mms: 55g
Rms: .81kg/s
Xmax: 12mm
Xmech: 20mm
Sd: 530sqcm
Qes: .73
Re: 3.075 ohm
Le: .0375mH
Z: 4ohm
Bl: 6.1
Pe: 200W
Qts: .68
1wSPL: 90.12dB

These can easily cover your range up to 600hz and much higher. Notice that the inductance in this driver is online with many tweeters out there actually. Distortion is extremely low. If you are crossing to a subwoofer at 60hz you would have no issues with over excursion at the rated power. A pair of these with 200W input each will allow you to have continuous output of 120dB + from 60Hz and up while only reaching about 7mm Xmax at that point. You would have plenty of excursion available for short term peaks in the 125+dB range while still being within the 12mm Xmax. Keep in mind this is an underhung design, so within 10mm each direction the BL curve is nearly ruller flat. All in all, a very low distortion driver operating well within it's means as long as the dipole baffle is designed to allow for operation in this range.

These are $279 each and there is a discount of $50 off each pair. If you were to buy 4 you would get a total $100 discount. Tavia is getting a shipping quote on these woofers. They are 30lbs each vs the 19lbs each for the IB15's so the cost will be a little higher.

John
Laatst gewijzigd door JeroenKV op di 08 apr 2008, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Wat bedoel je met Hoezo? :P
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
Je was me net voor! http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... tcount=265
Martijn H

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Montana schreef:
Als je kijkt naar prestaties van bijv de dayton of deze aura begrijpen mensen misschien nu ook waarom ik soms negatief ben over bijvoorbeeld de grotere Eton woofers.. :wink:
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
JeroenKV schreef:
Montana schreef:
Als je kijkt naar prestaties van bijv de dayton of deze aura begrijpen mensen misschien nu ook waarom ik soms negatief ben over bijvoorbeeld de grotere Eton woofers.. :wink:
Mij lijkt de Aura nog wat beter voor mijn toepassing (50 - 600hz). Mee eens?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik denk dat je te moeilijk denkt over dat opbreken. De groundsound kan toch precies over die resonantie een notch zetten? In combinatie met een 48dB filter heb je er geen problemen mee. Je zit nog meer dan een octaaf onder het opbreken. Een mid die op 3kHz opbreekt is ook prima te integreren op een 2kHz xo met een notch.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
Ik denk dat je te moeilijk denkt over dat opbreken. De groundsound kan toch precies over die resonantie een notch zetten? In combinatie met een 48dB filter heb je er geen problemen mee. Je zit nog meer dan een octaaf onder het opbreken. Een mid die op 3kHz opbreekt is ook prima te integreren op een 2kHz xo met een notch.
Daar heb je gelijk in, maar qua vervorming is de Aura ook wat beter boven de 200hz. Het blijven toch allemaal kleine marges en de prijs maakt niet zoveel verschil (even de verzendkosten afwachten).
Martijn H

Bericht door Martijn H »

nou.. Ik denk eigenlijk dat de dayton niet onderdoet voor de aura. In het laag is dayton ook koning. Rond de 500Hz is de aura misschien 2dB beter, maar de winst die je in het laag hebt zou voor mij doorslaggevend zijn en het prijsverschil maakt het waarschijnlijk niet goed.
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
nou.. Ik denk eigenlijk dat de dayton niet onderdoet voor de aura. In het laag is dayton ook koning. Rond de 500Hz is de aura misschien 2dB beter, maar de winst die je in het laag hebt zou voor mij doorslaggevend zijn. Bij intertechnic kan je ze ook kopen.
Dat is waar, maar wat mij ook opvalt is dat de vervorming bij de Aura zo lineair is. Geen idee of dit hoorbaar is, maar gevoelsmatig lijkt mij dat een pluspunt. De freq curve is ook nog eens super glad tot 1500hz.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik voel een groupbuy aankomen voor een aantal daytons :P

4 stuks in totaal 2 per kant, genaamd:

Joe, Jack, William en Averell 8)

Tot 600Hz is hij beter te gebruiken, toch zou ik een test willen zien vs de SLS12 voor het laag.

Die Lambda units blijven ook mooi, hoewel ik steeds moet wennen aan de faseplug.
Zijn daar voor de rest nog vervormings specs over bekend ?
(of de nieuwe AE uiteraard)
jantje-secuur

Bericht door jantje-secuur »

b_force schreef:
Kan je niet wachten tot eind deze maand? Dan liggen ze waarschijnlijk gewoon bij de Speaker en Co.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Interficior schreef:
b_force schreef:
Kan je niet wachten tot eind deze maand? Dan liggen ze waarschijnlijk gewoon bij de Speaker en Co.
Zijn ze niet NOG goedkoper te krijgen ? :lol:
Paul

Bericht door Paul »

Interficior schreef:
b_force schreef:
Ze komen eind deze maand binnen bij Intertechnik in Duitsland, ik heb er bij speakerenco 2 besteld om te proberen, ze staan nu in backorder bij de nederlandse importeur......
JeroenKV

Bericht door JeroenKV »

b_force schreef:

4 stuks in totaal 2 per kant, genaamd:

Joe, Jack, William en Averell 8)

Tot 600Hz is hij beter te gebruiken, toch zou ik een test willen zien vs de SLS12 voor het laag.

Die Lambda units blijven ook mooi, hoewel ik steeds moet wennen aan de faseplug.
Zijn daar voor de rest nog vervormings specs over bekend ?
(of de nieuwe AE uiteraard)
Hoe kom je er bij dat de Dayton beter te gebruiken is tot 600hz dan de Aura? De man die ze beide op HTguide getest heeft geeft juist aan dat de Aura een van de weinige 12"-ers is die het erg goed doet tot 500hz.

Ik probeer e.a. van de Lambda te krijgen.

P.s. bij S&C kost de Dayton RSS315HF-8 rond de 168 euro.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De dayton gaat bijna net zo ver.

Ik vraag me af of ze elkaar veel onlopen.
De Aurasound is wel een stuk duurder en 4ohmig (terwijl de dayton ook als 8 ohmige variant te krijgen is)
Plaats reactie