Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

C-tjes gemonteerd. Maakt allemaal niets uit. Voltage valt niet omhoog te regelen.

En en ander bromt nog steeds. Volgende stap is die pot ipv R15 erin zetten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Zou je onder belasting misschien kunnen meten wat voor voltage de trafo voor gloeien afgeeft? Misschien zakt deze wel te ver in. Zo niet, dan wordt de LM317 te heet, en regelt terug.

Edit: Kun je ook de gloeistroom meten per LM317? Misschien trekken de buizen teveel stroom.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ik ken het principe van de Aikido niet zo goed, maar ik zou geneigd zijn om de signaalleidingen los te nemen van de voedingspanning:
Als in het schema de weerstanden R5, R6, R7, R12, R15 en R16, en de condensator C6 verwijderd en de weerstand R10 aan de massa legt krijg je een veel eenvoudiger schema. De eerste trap een anode-volger met stroombron daarboven en de tweede trap een kathodevolger met een stroombron daaronder.. Dat moet volgens mij prima werken.
Helemaal van het Aikido afstappen kan ook nog. Daarvoor trek je de buizen V1 en V4, Verwijder je ook R8, R9, R10 en R11 en verbind de condensators C2 (of C1) met de anode van V2 punt 5 / V3 punt 2 Eventueel ontkoppel je de weerstanden R2 met een elco van ca 100uF/16V..

Kees
Bijlagen
configuratieAB.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Nee, die kende ik nog niet...
Van het schema had ik wel het idee dat het iets zou doen met de eventuele rimpels op de voedinglijn, maar omdat dat bij jou mogelijk averechts werkt kun je eens proberen om de versterker terug te brengen naar model A. Daarvoor hoef je dan alleen maar de componenten aan een zijde los te nemen, zodat ze later gewoon weer terug gesoldeerd kunnen worden naar het orgineel.
Als die brom dan nog blijft moet je het vermoedelijk echt ergens anders in gaan zoeken: aardingsprobleem bijv.
Je kunt ook eens proberen of je meer brom krijgt als je die hele gelijkrichter uit je gloeistroom verwijderd. Aangezien het hier indirect verhitte buisjes betreffen zullen ze niet of nauwelijks beinvloed worden door de gloeistroom. Zet dan eventueel tussen beide gloeistroom aansluitingen een weerstandje naar aarde zotat de gemiddelde spanning nul wordt.
Je moet wel even in de datasheet kijken of de maximale kathode/filament niet overschreden wordt.. bij de bovenste buisdelen is dat al snel 200V namelijk..

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Durf jij een uitspraak te doen over het hoorbare verschil tussen A en B?

Is simpel beter?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Durf jij een uitspraak te doen over het hoorbare verschil tussen A en B?
Nee, maar dat ga jij mij straks vertellen 8-[

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
Zou je onder belasting misschien kunnen meten wat voor voltage de trafo voor gloeien afgeeft? Misschien zakt deze wel te ver in. Zo niet, dan wordt de LM317 te heet, en regelt terug.

Edit: Kun je ook de gloeistroom meten per LM317? Misschien trekken de buizen teveel stroom.
8V AC, gloeistroom niet gemeten...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb beide kanalen nu gescheiden. De gloeivoeding van het ongebruikte kanaal gebruik ik nu voor de tweede buis. Beide buizen dus hun eigen gloeivoeding. Het voltage is nu goed te regelen. Zaak bromt nog steeds.

Mijn gedachtengang over dit is dat er uiteindelijk dus een extra trafo moet komen voor de gloei. Vooreest denk ik dat het voldoende is om eerst even zo verder te gaan totdat de oorzaak van de brom gevonden is.

Ik kom nog even terug op de opmerking van Sander over de aarde van de gloei aan de aarde van de hoogspanning knopen:

Knoop ook de massa van de gloeispanning aan de massa van de hoogspanning, op die manier voorkom je dat er door een potentiaalverschil tussen de wikkelingen er een hoge spanning staat tussen de gloeidraad en de anode/kathode/etc. van de buis, hierdoor kunnen er onbedoeld stromen gaan lopen die de (juiste) werking van je schakeling danig kunnen beinvloeden.
Begrijp ik nu goed dat ik simpelweg de massa van beide gloeivoedingen aan de massa van de hoogspanning monteer?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Ik heb beide kanalen nu gescheiden. De gloeivoeding van het ongebruikte kanaal gebruik ik nu voor de tweede buis. Beide buizen dus hun eigen gloeivoeding. Het voltage is nu goed te regelen. Zaak bromt nog steeds.

Mijn gedachtengang over dit is dat er uiteindelijk dus een extra trafo moet komen voor de gloei. Vooreest denk ik dat het voldoende is om eerst even zo verder te gaan totdat de oorzaak van de brom gevonden is.

Ik kom nog even terug op de opmerking van Sander over de aarde van de gloei aan de aarde van de hoogspanning knopen:

Knoop ook de massa van de gloeispanning aan de massa van de hoogspanning, op die manier voorkom je dat er door een potentiaalverschil tussen de wikkelingen er een hoge spanning staat tussen de gloeidraad en de anode/kathode/etc. van de buis, hierdoor kunnen er onbedoeld stromen gaan lopen die de (juiste) werking van je schakeling danig kunnen beinvloeden.
Begrijp ik nu goed dat ik simpelweg de massa van beide gloeivoedingen aan de massa van de hoogspanning monteer?
Dat klopt. Ik had ook heel iets brom op mijn hoofdtelefoon versterker. Door de massa's aan elkaar te knopen was dit voorbij.

De LM317 wordt dus waarschijnlijk te warm.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Kun je de AC-component aan je uitgang meten?

Zo ja, speel dan eens wat met de gevoeligheid van je meter en probeer het signaal terug te volgen. Misschien kun je op die manier zien waar het vandaan komt.

Zet eens een ptometer tussen de 2 trappen. Kun je hiermee de brom in volume regelen, komt ie uit de eerste trap. Misschien komt ie niet eens uit de voeding...

Wat als je de hele stabilisatieschakeling uit de hoogspanningsvoeding overbrugt en er een paar elco´s achter zet?

Is er niet toevallig een diode uit je brug stuk. O die manier krijg je een enkelfasige gelijkrichting en dat is ook een garantie voor meer rimpel. Waarschijnlijk kan die stabilisatorschakeling het dan ook niet meer volgen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
Dat klopt. Ik had ook heel iets brom op mijn hoofdtelefoon versterker. Door de massa's aan elkaar te knopen was dit voorbij.

De LM317 wordt dus waarschijnlijk te warm.
Bij 1 buis per gloei wordt de LM317 inderdaad minder warm. Je kan hem aanraken.

Massa doe ik later even. Eerst even kijken hoe Massa het in Bahrein doet.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

mischa72 schreef:
Kun je de AC-component aan je uitgang meten?

Zo ja, speel dan eens wat met de gevoeligheid van je meter en probeer het signaal terug te volgen. Misschien kun je op die manier zien waar het vandaan komt.

Zet eens een ptometer tussen de 2 trappen. Kun je hiermee de brom in volume regelen, komt ie uit de eerste trap. Misschien komt ie niet eens uit de voeding...

Wat als je de hele stabilisatieschakeling uit de hoogspanningsvoeding overbrugt en er een paar elco´s achter zet?

Is er niet toevallig een diode uit je brug stuk. O die manier krijg je een enkelfasige gelijkrichting en dat is ook een garantie voor meer rimpel. Waarschijnlijk kan die stabilisatorschakeling het dan ook niet meer volgen.

Groeten,
Mischa
Ik heb tussen de 10 en de 20mV AC op de uitgang.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Massa's van de gloei en hoogspanning aan elkaar geknoopt en daar wordt het iets beter van!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Uhhh... wat krijgen we nu... Ik raak de volumepot aan... het kraakt even... en nu is ie stil.
:shock:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

da's kras... :?: Blijft ie nu stil?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nou, tot nu toe wel... en dat is toch al een dikke tien minuten....
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Nou, tot nu toe wel... en dat is toch al een dikke tien minuten....
Misschien slechte soldeerverbinding van de massa op de potmeter?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ga ik controleren! Ik moet zeggen dat ik er wel blij van wordt! Straks even andere print-kroonsteentjes op de gloei monteren zodat de draden er wat beter in passen en dan de andere helft van de versterker weer aansluiten. Eens kijken of het stil blijft!
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Ga ik controleren! Ik moet zeggen dat ik er wel blij van wordt! Straks even andere print-kroonsteentjes op de gloei monteren zodat de draden er wat beter in passen en dan de andere helft van de versterker weer aansluiten. Eens kijken of het stil blijft!
Dat is mooi :D Blijft nog het probleem van overbelasten van de LM317s.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik kan natuurlijk heel gemakkelijk nog twee van dezelfde voedingen erbij maken en dan de 2x 8VAC splitsen naar 4x 8VAC. Of is dat onzin en kan ik beter een nieuwe trafo zoeken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
print-kroonsteentjes op de gloei monteren
Een bron van ergernis... mijn ervaring.... in dien mogelijk: gewoon solderen.
Succes met het stil houden... Als er maar WEL muziek uit komt dan..

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ben ik met je eens. Maar wel erg handig als je nog aan het experimenteren bent.

Heb beide kanalen weer in de lucht! Ietsje brom teruggekregen. Dit keer eigenlijk alleen uit de woofer. Eerdere brom kwam uit zowel tweeter als woofer. Het is voor mij alleen hoorbaar als ik vlak voor de woofer luister.

Zat mij af te vragen of het nog zinvol is om C6 te vervangen voor iets audiofiels?


Leuk om te merken dat deze voorversterker totaal anders is als mijn Thel voorversterker.

Ik denk dat ik Kees zijn voorstel B ook nog een keer ga bouwen. Eens kijken wat het verschil is.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Ben ik met je eens. Maar wel erg handig als je nog aan het experimenteren bent.

Heb beide kanalen weer in de lucht! Ietsje brom teruggekregen. Dit keer eigenlijk alleen uit de woofer. Eerdere brom kwam uit zowel tweeter als woofer. Het is voor mij alleen hoorbaar als ik vlak voor de woofer luister.

Zat mij af te vragen of het nog zinvol is om C6 te vervangen voor iets audiofiels?


Leuk om te merken dat deze voorversterker totaal anders is als mijn Thel voorversterker.

Ik denk dat ik Kees zijn voorstel B ook nog een keer ga bouwen. Eens kijken wat het verschil is.
Hoe gloei je nu?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Weer terug naar 5,6V :-(
Plaats reactie