Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ik ken het principe van de Aikido niet zo goed, maar ik zou geneigd zijn om de signaalleidingen los te nemen van de voedingspanning:
Als in het schema de weerstanden R5, R6, R7, R12, R15 en R16, en de condensator C6 verwijderd en de weerstand R10 aan de massa legt krijg je een veel eenvoudiger schema. De eerste trap een anode-volger met stroombron daarboven en de tweede trap een kathodevolger met een stroombron daaronder.. Dat moet volgens mij prima werken.
Helemaal van het Aikido afstappen kan ook nog. Daarvoor trek je de buizen V1 en V4, Verwijder je ook R8, R9, R10 en R11 en verbind de condensators C2 (of C1) met de anode van V2 punt 5 / V3 punt 2 Eventueel ontkoppel je de weerstanden R2 met een elco van ca 100uF/16V..
Kees
Als in het schema de weerstanden R5, R6, R7, R12, R15 en R16, en de condensator C6 verwijderd en de weerstand R10 aan de massa legt krijg je een veel eenvoudiger schema. De eerste trap een anode-volger met stroombron daarboven en de tweede trap een kathodevolger met een stroombron daaronder.. Dat moet volgens mij prima werken.
Helemaal van het Aikido afstappen kan ook nog. Daarvoor trek je de buizen V1 en V4, Verwijder je ook R8, R9, R10 en R11 en verbind de condensators C2 (of C1) met de anode van V2 punt 5 / V3 punt 2 Eventueel ontkoppel je de weerstanden R2 met een elco van ca 100uF/16V..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Nee, die kende ik nog niet...
Van het schema had ik wel het idee dat het iets zou doen met de eventuele rimpels op de voedinglijn, maar omdat dat bij jou mogelijk averechts werkt kun je eens proberen om de versterker terug te brengen naar model A. Daarvoor hoef je dan alleen maar de componenten aan een zijde los te nemen, zodat ze later gewoon weer terug gesoldeerd kunnen worden naar het orgineel.
Als die brom dan nog blijft moet je het vermoedelijk echt ergens anders in gaan zoeken: aardingsprobleem bijv.
Je kunt ook eens proberen of je meer brom krijgt als je die hele gelijkrichter uit je gloeistroom verwijderd. Aangezien het hier indirect verhitte buisjes betreffen zullen ze niet of nauwelijks beinvloed worden door de gloeistroom. Zet dan eventueel tussen beide gloeistroom aansluitingen een weerstandje naar aarde zotat de gemiddelde spanning nul wordt.
Je moet wel even in de datasheet kijken of de maximale kathode/filament niet overschreden wordt.. bij de bovenste buisdelen is dat al snel 200V namelijk..
Kees
Van het schema had ik wel het idee dat het iets zou doen met de eventuele rimpels op de voedinglijn, maar omdat dat bij jou mogelijk averechts werkt kun je eens proberen om de versterker terug te brengen naar model A. Daarvoor hoef je dan alleen maar de componenten aan een zijde los te nemen, zodat ze later gewoon weer terug gesoldeerd kunnen worden naar het orgineel.
Als die brom dan nog blijft moet je het vermoedelijk echt ergens anders in gaan zoeken: aardingsprobleem bijv.
Je kunt ook eens proberen of je meer brom krijgt als je die hele gelijkrichter uit je gloeistroom verwijderd. Aangezien het hier indirect verhitte buisjes betreffen zullen ze niet of nauwelijks beinvloed worden door de gloeistroom. Zet dan eventueel tussen beide gloeistroom aansluitingen een weerstandje naar aarde zotat de gemiddelde spanning nul wordt.
Je moet wel even in de datasheet kijken of de maximale kathode/filament niet overschreden wordt.. bij de bovenste buisdelen is dat al snel 200V namelijk..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
8V AC, gloeistroom niet gemeten...sevenup schreef:Zou je onder belasting misschien kunnen meten wat voor voltage de trafo voor gloeien afgeeft? Misschien zakt deze wel te ver in. Zo niet, dan wordt de LM317 te heet, en regelt terug.
Edit: Kun je ook de gloeistroom meten per LM317? Misschien trekken de buizen teveel stroom.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik heb beide kanalen nu gescheiden. De gloeivoeding van het ongebruikte kanaal gebruik ik nu voor de tweede buis. Beide buizen dus hun eigen gloeivoeding. Het voltage is nu goed te regelen. Zaak bromt nog steeds.
Mijn gedachtengang over dit is dat er uiteindelijk dus een extra trafo moet komen voor de gloei. Vooreest denk ik dat het voldoende is om eerst even zo verder te gaan totdat de oorzaak van de brom gevonden is.
Ik kom nog even terug op de opmerking van Sander over de aarde van de gloei aan de aarde van de hoogspanning knopen:
Mijn gedachtengang over dit is dat er uiteindelijk dus een extra trafo moet komen voor de gloei. Vooreest denk ik dat het voldoende is om eerst even zo verder te gaan totdat de oorzaak van de brom gevonden is.
Ik kom nog even terug op de opmerking van Sander over de aarde van de gloei aan de aarde van de hoogspanning knopen:
Begrijp ik nu goed dat ik simpelweg de massa van beide gloeivoedingen aan de massa van de hoogspanning monteer?Knoop ook de massa van de gloeispanning aan de massa van de hoogspanning, op die manier voorkom je dat er door een potentiaalverschil tussen de wikkelingen er een hoge spanning staat tussen de gloeidraad en de anode/kathode/etc. van de buis, hierdoor kunnen er onbedoeld stromen gaan lopen die de (juiste) werking van je schakeling danig kunnen beinvloeden.
Dat klopt. Ik had ook heel iets brom op mijn hoofdtelefoon versterker. Door de massa's aan elkaar te knopen was dit voorbij.Leeuwarden schreef:Ik heb beide kanalen nu gescheiden. De gloeivoeding van het ongebruikte kanaal gebruik ik nu voor de tweede buis. Beide buizen dus hun eigen gloeivoeding. Het voltage is nu goed te regelen. Zaak bromt nog steeds.
Mijn gedachtengang over dit is dat er uiteindelijk dus een extra trafo moet komen voor de gloei. Vooreest denk ik dat het voldoende is om eerst even zo verder te gaan totdat de oorzaak van de brom gevonden is.
Ik kom nog even terug op de opmerking van Sander over de aarde van de gloei aan de aarde van de hoogspanning knopen:
Begrijp ik nu goed dat ik simpelweg de massa van beide gloeivoedingen aan de massa van de hoogspanning monteer?Knoop ook de massa van de gloeispanning aan de massa van de hoogspanning, op die manier voorkom je dat er door een potentiaalverschil tussen de wikkelingen er een hoge spanning staat tussen de gloeidraad en de anode/kathode/etc. van de buis, hierdoor kunnen er onbedoeld stromen gaan lopen die de (juiste) werking van je schakeling danig kunnen beinvloeden.
De LM317 wordt dus waarschijnlijk te warm.
Kun je de AC-component aan je uitgang meten?
Zo ja, speel dan eens wat met de gevoeligheid van je meter en probeer het signaal terug te volgen. Misschien kun je op die manier zien waar het vandaan komt.
Zet eens een ptometer tussen de 2 trappen. Kun je hiermee de brom in volume regelen, komt ie uit de eerste trap. Misschien komt ie niet eens uit de voeding...
Wat als je de hele stabilisatieschakeling uit de hoogspanningsvoeding overbrugt en er een paar elco´s achter zet?
Is er niet toevallig een diode uit je brug stuk. O die manier krijg je een enkelfasige gelijkrichting en dat is ook een garantie voor meer rimpel. Waarschijnlijk kan die stabilisatorschakeling het dan ook niet meer volgen.
Groeten,
Mischa
Zo ja, speel dan eens wat met de gevoeligheid van je meter en probeer het signaal terug te volgen. Misschien kun je op die manier zien waar het vandaan komt.
Zet eens een ptometer tussen de 2 trappen. Kun je hiermee de brom in volume regelen, komt ie uit de eerste trap. Misschien komt ie niet eens uit de voeding...
Wat als je de hele stabilisatieschakeling uit de hoogspanningsvoeding overbrugt en er een paar elco´s achter zet?
Is er niet toevallig een diode uit je brug stuk. O die manier krijg je een enkelfasige gelijkrichting en dat is ook een garantie voor meer rimpel. Waarschijnlijk kan die stabilisatorschakeling het dan ook niet meer volgen.
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Bij 1 buis per gloei wordt de LM317 inderdaad minder warm. Je kan hem aanraken.sevenup schreef:Dat klopt. Ik had ook heel iets brom op mijn hoofdtelefoon versterker. Door de massa's aan elkaar te knopen was dit voorbij.
De LM317 wordt dus waarschijnlijk te warm.
Massa doe ik later even. Eerst even kijken hoe Massa het in Bahrein doet.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik heb tussen de 10 en de 20mV AC op de uitgang.mischa72 schreef:Kun je de AC-component aan je uitgang meten?
Zo ja, speel dan eens wat met de gevoeligheid van je meter en probeer het signaal terug te volgen. Misschien kun je op die manier zien waar het vandaan komt.
Zet eens een ptometer tussen de 2 trappen. Kun je hiermee de brom in volume regelen, komt ie uit de eerste trap. Misschien komt ie niet eens uit de voeding...
Wat als je de hele stabilisatieschakeling uit de hoogspanningsvoeding overbrugt en er een paar elco´s achter zet?
Is er niet toevallig een diode uit je brug stuk. O die manier krijg je een enkelfasige gelijkrichting en dat is ook een garantie voor meer rimpel. Waarschijnlijk kan die stabilisatorschakeling het dan ook niet meer volgen.
Groeten,
Mischa
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Dat is mooiLeeuwarden schreef:Ga ik controleren! Ik moet zeggen dat ik er wel blij van wordt! Straks even andere print-kroonsteentjes op de gloei monteren zodat de draden er wat beter in passen en dan de andere helft van de versterker weer aansluiten. Eens kijken of het stil blijft!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ben ik met je eens. Maar wel erg handig als je nog aan het experimenteren bent.
Heb beide kanalen weer in de lucht! Ietsje brom teruggekregen. Dit keer eigenlijk alleen uit de woofer. Eerdere brom kwam uit zowel tweeter als woofer. Het is voor mij alleen hoorbaar als ik vlak voor de woofer luister.
Zat mij af te vragen of het nog zinvol is om C6 te vervangen voor iets audiofiels?
Leuk om te merken dat deze voorversterker totaal anders is als mijn Thel voorversterker.
Ik denk dat ik Kees zijn voorstel B ook nog een keer ga bouwen. Eens kijken wat het verschil is.
Heb beide kanalen weer in de lucht! Ietsje brom teruggekregen. Dit keer eigenlijk alleen uit de woofer. Eerdere brom kwam uit zowel tweeter als woofer. Het is voor mij alleen hoorbaar als ik vlak voor de woofer luister.
Zat mij af te vragen of het nog zinvol is om C6 te vervangen voor iets audiofiels?
Leuk om te merken dat deze voorversterker totaal anders is als mijn Thel voorversterker.
Ik denk dat ik Kees zijn voorstel B ook nog een keer ga bouwen. Eens kijken wat het verschil is.
Hoe gloei je nu?Leeuwarden schreef:Ben ik met je eens. Maar wel erg handig als je nog aan het experimenteren bent.
Heb beide kanalen weer in de lucht! Ietsje brom teruggekregen. Dit keer eigenlijk alleen uit de woofer. Eerdere brom kwam uit zowel tweeter als woofer. Het is voor mij alleen hoorbaar als ik vlak voor de woofer luister.
Zat mij af te vragen of het nog zinvol is om C6 te vervangen voor iets audiofiels?
Leuk om te merken dat deze voorversterker totaal anders is als mijn Thel voorversterker.
Ik denk dat ik Kees zijn voorstel B ook nog een keer ga bouwen. Eens kijken wat het verschil is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
