nicotine aanslag verwijderen audio

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
jo
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 20 jan 2006, 22:17
Locatie: zuid-holland

nicotine aanslag verwijderen audio

Bericht door jo »

Ik heb mijzelf vandaag een tweedehands Sony tuner cadeau gedaan,
een sa3es. Helaas heeft deze tuner in een rokers huishouding gestaan.
Het apparaat ruikt dan ook niet echts fris en ziet er ook niet echt schoon uit.


Heeft iemand tips hoe en met welke producten ik hem het beste kan schoonmaken?

Bij voorbaat dank voor alle nuttige tips.
Godtoh
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 23:00
Locatie: Hoogeveen

Re: nicotine aanslag verwijderen audio

Bericht door Godtoh »

jo schreef:
Ik heb mijzelf vandaag een tweedehands Sony tuner cadeau gedaan,
een sa3es. Helaas heeft deze tuner in een rokers huishouding gestaan.
Het apparaat ruikt dan ook niet echts fris en ziet er ook niet echt schoon uit.


Heeft iemand tips hoe en met welke producten ik hem het beste kan schoonmaken?

Bij voorbaat dank voor alle nuttige tips.
Rook is lastig, ook in auto's etc trekt overal in.
Misschien ja ik weet het niet echt audiofiel, maar ergens in de tocht zetten tegen de lucht.

Buitenkant met een licht vochtige doek afnemen.
Of een reinigingsmiddeltje

Maar zou het eerst met een vochtige doek doen, of wat glassex of brillenreinigings middel.
Gebruikersavatar
ome subtilieco
Berichten: 316
Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
Locatie: poortugaal

Bericht door ome subtilieco »

glassex werkt vaak prima
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als het er niet te dik op zit: Een sopje van wat geconcentreerd afwasmiddel.

;)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Bericht door pompebled »

Voor de buitenkant zijn er al suggesties gedaan, het interieur goed stofvrij maken en dan licht(!) inspuiten met vieze luchtjes verwijderaar voor autointerieur.

Goed laten drogen, voor je er stroom op zet!

De vieze luchtjes verwijderaar heeft zelf ook een luchtje, vandaar het advies om het bescheiden in te zetten.

Groeten, Jan.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Je eigen deodorant/parfum erin spuiten?
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Vuurkat schreef:
Je eigen deodorant/parfum erin spuiten?
Gaat niet werken, die maskeren de geur alleen maar, als het apparaat een tijdje aanstaat geurt het weer net zo hard. Wat je kan doen is in ieder hoekje van de versterker kleine hoopjes koffie (gemalen, niet doorgelopen, je weet wel gewoon dat losse kleine bruine spul) er in stoppen. Koffie is namelijk een enorme geur eter en zuigt ook nicotine op. Nachtje laten staan, volgende dag de koffie eruit zuigen en de geur is voor 80% weg.

Ik adviseer dit ook mensen die een auto hebben gekocht waar in gerookt is.
Laurens
Berichten: 210
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 17:25
Locatie: Zaandam

Bericht door Laurens »

Nicotine aanslag kan je uitstekend verwijderen met Dasty ontvetter van de wibra, schijnt het...
Even navragen op mfbfreaks.com.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Laurens schreef:
Nicotine aanslag kan je uitstekend verwijderen met Dasty ontvetter van de wibra, schijnt het...
Even navragen op mfbfreaks.com.
Yep, zeer goeie ervaringen mee. Ik kreeg laatst van iemand nog de tip om Quick ´n Brite te gebruiken. Had hij ook gedaan en het stuk dat ik van hem kocht had echt een frontplaat als nieuw :shock:

Dasty wordt overigens verkocht bij de Plus.
EDIT: Q&B wordt verkocht bij de Plus, Dasty bij Wibra zoals eerder vermeld. Mijn excuses voor de verwarring.


Dasty werkt ook goed, maar aangezien Nicotine meer is dan vet, probeer ik de volgende keer QnB. Ik heb geprobeerd met Dasty een tapedeck schoon te krijgen. Het is nu wel mooier, maar nog niet alles is weg. Binnenkort ook maar eens wat QnB tegenaan gooien.

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op za 05 apr 2008, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

In de tijd dat Q&B / AbBuster en dat soort TelSell dingen nog regelmatig op TV te zien waren, regelmatig in een deuk gelegen over wat men beweerde in de reclames .... totdat ik van iemand een monstertje Q&B kreeg van een collega om het zelf te proberen ... dat spul werkt dus echt goed :idea:
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ik heb een keer een versterker helemaal gestript, en alle losse delen schoon gemaakt in een bak afwasmiddel. Alle platen, knoppen, maar ook de printplaten... wel erg lang laten drogen... Een enorme klote klus, het kost je een dag om het allemaal schoon te maken, maar het resultaat mag er wezen.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Blijft een printplaat wel goed als je 'm nat maakt? Ik denk zelf van wel, maar op alle elektronische dingen staat dat je ze niet nat mag maken.

Ik zou alleen kunnen bedenken dat een microfoontje of een potmeter op de printplaat kapot gaat.
Gebruikersavatar
allintojazz
Berichten: 133
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 22:02
Locatie: sliedrecht

Bericht door allintojazz »

Printplaten mogen best nat worden, uiteraard pas je op dat juist potmeters e.d. niet nat worden......en heel goed laten drogen natuurlijk :wink:

Gedenatureerde alcohol wil ook goed helpen bij het ontvetten, vervolgens keukenpapier en glassex[/b]
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Mja, schoonmaken met isopropyl alcohol (geen idee hoe je het schrijft) doe ik nog wel eens op mn werk, gewoon der op sprayen en beetje boenen en dan met luchtdruk weg en droog blazen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Printplaten kunnen ook prima in de vaatwasser MITS daar geen onderdelen op zitten waar water in kan kruipen zoals relais en potmeters.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

MidiMaze schreef:
Mja, schoonmaken met isopropyl alcohol (geen idee hoe je het schrijft) doe ik nog wel eens op mn werk, gewoon der op sprayen en beetje boenen en dan met luchtdruk weg en droog blazen.
Haal je dan ook niet die isolatielaag van de printsporen af :?:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

mijn tip:

kontakt chemie!

surface 95 voor de buitenkat
tuner 600 voor de binnenkant.

Evt beetje nablazen met de compressor.
jo
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 20 jan 2006, 22:17
Locatie: zuid-holland

Bericht door jo »

Dank voor alle reacties.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor Glas(s?)ex en nagesopt met een lauw sopje van Persil.
Echt veel vuil kwam er niet vanaf. Waarschijnlijk heeft de tuner niet echt heel lang in de rook gestaan. De lucht heb ik niet helemaal weg kunnen nemen.
Misschien toch maar eens de 'koffietip' proberen.


Het ook genomde Dusty heb ik niet gebruikt omdat ik bang wast dat dit te agressief zou zijn. Dusty is een heel goed middel om te ontvetten; ik gebruik het voor mijn wrakkige motoren om te ontvetten en reinigen.
Mij is opgevallen dat het goedje zelfs enigzins bijt op de blote huid.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

jo schreef:
Mij is opgevallen dat het goedje zelfs enigzins bijt op de blote huid.
Goed he? :D :D :D

Het spul heet Dasty en niet Dusty.

Mischa
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahahaha
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

SARK schreef:
MidiMaze schreef:
Mja, schoonmaken met isopropyl alcohol (geen idee hoe je het schrijft) doe ik nog wel eens op mn werk, gewoon der op sprayen en beetje boenen en dan met luchtdruk weg en droog blazen.
Haal je dan ook niet die isolatielaag van de printsporen af :?:
Nee, dat blijft er gewoon netjes op zitten ;)
jo
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 20 jan 2006, 22:17
Locatie: zuid-holland

Bericht door jo »

Dusty, Dasty.........

Draai nog wel een muziek van Dusty Springfield, vandaar.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Onkyo DX 7333

Bericht door gervenja »

Vandaag een leuke cd speler binnen gekregen, gekocht op e-bay voor € 30.
Ziet er goed uit, werkt ook nog goed maar stinkt als een bunzing.
Een "beetje" nicotine denk ik.
Nu is de buitenkant al weer mooi schoon en ik heb de lens schoon gemaakt met reiniger voor brillenglazen (was ook dof). Maar moet de binnenkant nog, nu wil ik weten of dit goed spul is?
Ik heb een hele bus staan maar ik laatst ook ergens gelezen dat Kontact chemie ook troep maakt die de zooi aan elkaar laat plakken.
teacher schreef:
mijn tip:
kontakt chemie!
tuner 600 voor de binnenkant
Evt beetje nablazen met de compressor.
what to do?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: nicotine aanslag verwijderen audio

Bericht door FR_Aad »

Kijk uit met Glassex sommige kunststoffen hebben weekmakers die niet van Glassex houden.
Gebruikersavatar
v-bro
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 1:43
Locatie: Universum (vlakbij Bussum)

Re:

Bericht door v-bro »

teacher schreef:
mijn tip:

kontakt chemie!

surface 95 voor de buitenkat
tuner 600 voor de binnenkant.

Evt beetje nablazen met de compressor.
Dit werkt zeker goed!

Ik ben ook vrij verliefd op hun foam cleaner!

Pas trouwens heel erg op hee!! :^o
http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech ... delij.html

Even off topic:

Tja, ik rook niet, ik vind het enorm stinken en haat het dat mijn beneden buren roken, vooral in de zomer! Maar het wordt wel een beetje boel overdreven!

In de hele rokers discussie wordt trouwens wel erg weinig aangeroerd dat wat men vandaag de dag rookt gesausde tabak is waarbij het bestanddeel tabak nauwelijks nog ter zake doet. De aantallen toevoegingen zijn echt waslijsten waar je U tegen zegt! Best raar dat alles wat je eet een ingrediënten lijstje heeft, maar wat je over je gevoelige longetjes naar binnen trekt is een groot geheim! Roken? Prima! Maar vraag eens in de goed gesorteerde tabakswinkel naar ongesausde tabaksproducten! Ze bestaan! :-$
Plaats reactie