Buizen voorversterker voor UCD

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ja, dat kan. Er zijn buizenmerken die aanmerkelijk beter klinken. Dat weten de meeste verkopers ook dus zie je dat de prijs aanmerkelijk hoger is dan jouw Sovteks of andere current production buizen.
Ik heb zelf momenteel nog een kleine verzameling MilSpec Sylvania's liggen 6SN7GT "chrome tops". Deze worden wel bestempeld als de best klinkenden maar er wordt ook heel veel voor betaald..

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hij zit weer in elkaar...

Aangesloten en....
Bijlagen
valium5pil.jpg
valium5pil.jpg (11.99 KiB) 1886 keer bekeken
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm... toch nog kans gezien de volume verkeerd om aan te sluiten. Brom is wel veel beter als eerste knutselwerkje. Maar het is er nog steeds...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Even op diyaudio gezocht en het volgende draadje gevonden:

http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=

Op een gegeven ogenblik staat er het volgende antwoord:
For new builders of Aikido I recommend you to swap the R15 resistor for 100k trimpot. Turn the volume high and adjust the trimpot vor the lowest hum. Then desolder it, measure the resistance of trimpot and swapt it again for the apropriate resistor.
Is dat een optie om eens te proberen?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Brom is wel veel beter als eerste knutselwerkje.
Klinkt de brom nu beter of wat bedoel je?

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

De brom is veel minder geworden. Maar nog steeds hoorbaar, Gisteravond nog wel even een cd-tje beluisterd. In vergelijking met mijn andere voorversterker zijn er wat minder scherpe randjes. Niet onprettig. Deze versterker is absoluut de moeite waard om tot een goed einde te brengen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
De brom is veel minder geworden. Maar nog steeds hoorbaar, Gisteravond nog wel even een cd-tje beluisterd. In vergelijking met mijn andere voorversterker zijn er wat minder scherpe randjes. Niet onprettig. Deze versterker is absoluut de moeite waard om tot een goed einde te brengen.
Heb je misschien ook een frequentie meterstand op je multimeter?
Zo ja, check eens of je 50 of 100 Hz meet op de gloeispanning en de hoogspanning. Toen ik mijn hoogspanning niet goed had gestabiliseerd ( verkeerde waarde in schakeling ) kon ik dit gewoon meten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Nee, helaas geen mogelijkheid om dat te meten.
Worden jouw LM317 van de gloeispanning trouwens ook zo heet?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Leeuwarden schreef:
Nee, helaas geen mogelijkheid om dat te meten.
Dan wordt het tijd om 3 a 4 tientjes te investeren in een multimeter. ZOń ding is onontbeerlijk en had je hier misschien al kunnen helpen om een week geleden al een goed spelende versterker te hebben.

Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
Nee, helaas geen mogelijkheid om dat te meten.
Worden jouw LM317 van de gloeispanning trouwens ook zo heet?
Niet echt, maar ik heb veel grotere koelblokken en gebruik koelpasta. Kun je nu trouwens wel regelen tot 6,3V? Zou je onder belasting misschien kunnen meten wat de trafo voor gloeien afgeeft? Misschien zakt deze wel te ver in. Zo niet, dan wordt de LM317 te heet, en regelt terug.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hmmm dat is flink wat koeling :shock:
Ik heb nog niet geprobeerd om bij te regelen. Ik zal daar nog even een poging aan wagen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

mischa72 schreef:
Leeuwarden schreef:
Nee, helaas geen mogelijkheid om dat te meten.
Dan wordt het tijd om 3 a 4 tientjes te investeren in een multimeter. ZOń ding is onontbeerlijk en had je hier misschien al kunnen helpen om een week geleden al een goed spelende versterker te hebben.

Mischa
Ik heb een redelijk goede Dynatek. Die een stuk duurder was dan die 3 a 4 tientjes... Tja, het ding kan geen Hz-en meten. Jammer dan... Ik heb ook niet een scope... En geen... En geen...
:?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Uhm, zo´n leuk convertertje bouwen uit de Elektuur? Van frequentie naar spanning?


Ik wil je proberen te helpen, maar niet het hele topic doorlezen, sorry, maar wat is de spanning voor de 317 en wat zou hij uit moeten geven (ik neem aan een 6-6,3V) ?

Een 317 kun je normaal met een klein koelprofieltje (wat je meteen op de regelaar kunt schroeven) gebruiken tot zo´n 1A zonder dat ie echt heet wordt. Heb je geen last van een oscillatie of zo in je versterker die de 317 dusdanig belast dat die veel meer moet leveren)

Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.

:x :x Ik ga het topic eerst nog eens even doorlezen. :x :x Misschien heb je hier wel alvast iets aan.

Wel voldoende vroege vogels hier op zaterdag. Allemaal kinderen of echte freaks? :D

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:

Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.

Groeten,
Mischa
Ja, die mis ik ook nog. Doe ik er standaard altijd in. Ik denk dat als hij oscilleert dat je dat hest kunt horen.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

mischa72 schreef:
Wel voldoende vroege vogels hier op zaterdag. Allemaal kinderen of echte freaks? :D

Groeten,
Mischa
Wij hebben 2 "kinderen" ( lees katten ) en die zien geen verschil in etenstijd door de week of in het weekend.

Maar is wel lekker zo vroeg. Krantje lezen, kopje koffie, lekker rustig even alleen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
mischa72 schreef:

Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.

Groeten,
Mischa
Ja, die mis ik ook nog. Doe ik er standaard altijd in. Ik denk dat als hij oscilleert dat je dat hest kunt horen.
Gewoon aan de "binnenkant zodat je de pluggen er nog in kan steken?
En dan zowel aan de signaal in en de signaal uit kant?
En wat zou het gevolg moeten zijn?

(Je merkt al dat ik deze truc niet ken, neem ik aan... :shock: )
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Wat is jullie mening over dat 100K potmetertje?

(En inderdaad twee kids, een poes met territoriumdriften en een bce.)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Bericht door sevenup »

Leeuwarden schreef:
sevenup schreef:
mischa72 schreef:

Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.

Groeten,
Mischa
Ja, die mis ik ook nog. Doe ik er standaard altijd in. Ik denk dat als hij oscilleert dat je dat hest kunt horen.
Gewoon aan de "binnenkant zodat je de pluggen er nog in kan steken?
En dan zowel aan de signaal in en de signaal uit kant?
En wat zou het gevolg moeten zijn?

(Je merkt al dat ik deze truc niet ken, neem ik aan... :shock: )
wat we bedoelen is:

100n van pin 2 van de LM317 naar massa
100n van pin 3 van de LM317 naar massa



Het gaat niet om de ingang tulp connectors
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okee. eerst even naar de kapper en dan vanmiddag maar weer onderdelen halen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

sevenup schreef:
wat we bedoelen is:

100n van pin 2 van de LM317 naar massa
100n van pin 3 van de LM317 naar massa



Het gaat niet om de ingang tulp connectors
Wat zou er moeten gebeuren als ik die C's monteer?
6H30
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 22 sep 2004, 12:30
Locatie: Groningen

Bericht door 6H30 »

audiomanics schreef:
//knip
Ik heb zelf momenteel nog een kleine verzameling MilSpec Sylvania's liggen 6SN7GT "chrome tops". Deze worden wel bestempeld als de best klinkenden maar er wordt ook heel veel voor betaald..
// ff OT.

k'Heb een RCA met een grafiet coating, klinkt mischien wat dun maar helder met veel detail. Die gebruik ik voor zang en klassiek. Voor gitaar muziek luister ik vaak naar een Philips 6SN7. Dat scheurt zo leuk. Daarnaast heb ik nog een Sovtek. Dat klinkt als blubber over de gehele linie. Op eBay komt dit soort stuff regelmatig voorbij.

ff OT.//

Met vriendelijke groet,

Erwin
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Leeuwarden schreef:
Ik heb een redelijk goede Dynatek.
Als je dat ding op V-AC meet je de wisslspanning-component als het goed is.
Sommige meters gaan de mist in omdat ze voor het meten de zaak gewoon gelijkrichten en dan ook nog een stukje gelijkspannings-component meenemen, maar de meesten doen het wel goed.
Even proberen op je gloeistroom-voeding: als je de buisjes trekt zul je daar ca 0V wisselspanning moeten meten in de V-AC stand en iets van 6,3V gelijkspanning in de V-DC stand.

Wel apart trouwens dat ze dat schrijven over R15.. Ik zou verwachten dat de grid van onderste delen van V1 en V4 naar nul getrokken zouden worden en daarmee alleen een stroombronnetje zouden worden.

Kees
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb op de B+ 0,0 mV AC.
Op de gloei heb ik ongeveer 50 mV AC.
(Verder nog geen C-tjes op de LM317 gemonteerd. )

Vraag: is die 50 mV AC teveel?
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

De 100nf c'tjes zorgen voor de ontkoppeling naar de massa. ik begrijp echter dat het om laag frequente storing gaat. Die los je hier meestal niet mee op. Het is echter zeker de moeite waard om deze te monteren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okidokie, ik zet ze er zo op...
Plaats reactie