Buizen voorversterker voor UCD
Moderator: Beheerdersteam
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Ja, dat kan. Er zijn buizenmerken die aanmerkelijk beter klinken. Dat weten de meeste verkopers ook dus zie je dat de prijs aanmerkelijk hoger is dan jouw Sovteks of andere current production buizen.
Ik heb zelf momenteel nog een kleine verzameling MilSpec Sylvania's liggen 6SN7GT "chrome tops". Deze worden wel bestempeld als de best klinkenden maar er wordt ook heel veel voor betaald..
Kees
Ik heb zelf momenteel nog een kleine verzameling MilSpec Sylvania's liggen 6SN7GT "chrome tops". Deze worden wel bestempeld als de best klinkenden maar er wordt ook heel veel voor betaald..
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Even op diyaudio gezocht en het volgende draadje gevonden:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
Op een gegeven ogenblik staat er het volgende antwoord:
http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... highlight=
Op een gegeven ogenblik staat er het volgende antwoord:
Is dat een optie om eens te proberen?For new builders of Aikido I recommend you to swap the R15 resistor for 100k trimpot. Turn the volume high and adjust the trimpot vor the lowest hum. Then desolder it, measure the resistance of trimpot and swapt it again for the apropriate resistor.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Heb je misschien ook een frequentie meterstand op je multimeter?Leeuwarden schreef:De brom is veel minder geworden. Maar nog steeds hoorbaar, Gisteravond nog wel even een cd-tje beluisterd. In vergelijking met mijn andere voorversterker zijn er wat minder scherpe randjes. Niet onprettig. Deze versterker is absoluut de moeite waard om tot een goed einde te brengen.
Zo ja, check eens of je 50 of 100 Hz meet op de gloeispanning en de hoogspanning. Toen ik mijn hoogspanning niet goed had gestabiliseerd ( verkeerde waarde in schakeling ) kon ik dit gewoon meten.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Niet echt, maar ik heb veel grotere koelblokken en gebruik koelpasta. Kun je nu trouwens wel regelen tot 6,3V? Zou je onder belasting misschien kunnen meten wat de trafo voor gloeien afgeeft? Misschien zakt deze wel te ver in. Zo niet, dan wordt de LM317 te heet, en regelt terug.Leeuwarden schreef:Nee, helaas geen mogelijkheid om dat te meten.
Worden jouw LM317 van de gloeispanning trouwens ook zo heet?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Ik heb een redelijk goede Dynatek. Die een stuk duurder was dan die 3 a 4 tientjes... Tja, het ding kan geen Hz-en meten. Jammer dan... Ik heb ook niet een scope... En geen... En geen...mischa72 schreef:Dan wordt het tijd om 3 a 4 tientjes te investeren in een multimeter. ZOń ding is onontbeerlijk en had je hier misschien al kunnen helpen om een week geleden al een goed spelende versterker te hebben.Leeuwarden schreef:Nee, helaas geen mogelijkheid om dat te meten.
Mischa
Uhm, zo´n leuk convertertje bouwen uit de Elektuur? Van frequentie naar spanning?
Ik wil je proberen te helpen, maar niet het hele topic doorlezen, sorry, maar wat is de spanning voor de 317 en wat zou hij uit moeten geven (ik neem aan een 6-6,3V) ?
Een 317 kun je normaal met een klein koelprofieltje (wat je meteen op de regelaar kunt schroeven) gebruiken tot zo´n 1A zonder dat ie echt heet wordt. Heb je geen last van een oscillatie of zo in je versterker die de 317 dusdanig belast dat die veel meer moet leveren)
Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.
Ik ga het topic eerst nog eens even doorlezen.
Misschien heb je hier wel alvast iets aan.
Wel voldoende vroege vogels hier op zaterdag. Allemaal kinderen of echte freaks?
Groeten,
Mischa
Ik wil je proberen te helpen, maar niet het hele topic doorlezen, sorry, maar wat is de spanning voor de 317 en wat zou hij uit moeten geven (ik neem aan een 6-6,3V) ?
Een 317 kun je normaal met een klein koelprofieltje (wat je meteen op de regelaar kunt schroeven) gebruiken tot zo´n 1A zonder dat ie echt heet wordt. Heb je geen last van een oscillatie of zo in je versterker die de 317 dusdanig belast dat die veel meer moet leveren)
Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.
Wel voldoende vroege vogels hier op zaterdag. Allemaal kinderen of echte freaks?
Groeten,
Mischa
Wij hebben 2 "kinderen" ( lees katten ) en die zien geen verschil in etenstijd door de week of in het weekend.mischa72 schreef:Wel voldoende vroege vogels hier op zaterdag. Allemaal kinderen of echte freaks?
Groeten,
Mischa
Maar is wel lekker zo vroeg. Krantje lezen, kopje koffie, lekker rustig even alleen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Gewoon aan de "binnenkant zodat je de pluggen er nog in kan steken?sevenup schreef:Ja, die mis ik ook nog. Doe ik er standaard altijd in. Ik denk dat als hij oscilleert dat je dat hest kunt horen.mischa72 schreef:
Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.
Groeten,
Mischa
En dan zowel aan de signaal in en de signaal uit kant?
En wat zou het gevolg moeten zijn?
(Je merkt al dat ik deze truc niet ken, neem ik aan...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
wat we bedoelen is:Leeuwarden schreef:Gewoon aan de "binnenkant zodat je de pluggen er nog in kan steken?sevenup schreef:Ja, die mis ik ook nog. Doe ik er standaard altijd in. Ik denk dat als hij oscilleert dat je dat hest kunt horen.mischa72 schreef:
Plaats eens (als dat niet al gebeurt is) een condensater van de ingang naar massa en van uitgang naar massa met een waarde van 100nF.
Groeten,
Mischa
En dan zowel aan de signaal in en de signaal uit kant?
En wat zou het gevolg moeten zijn?
(Je merkt al dat ik deze truc niet ken, neem ik aan...)
100n van pin 2 van de LM317 naar massa
100n van pin 3 van de LM317 naar massa
Het gaat niet om de ingang tulp connectors
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
// ff OT.audiomanics schreef://knip
Ik heb zelf momenteel nog een kleine verzameling MilSpec Sylvania's liggen 6SN7GT "chrome tops". Deze worden wel bestempeld als de best klinkenden maar er wordt ook heel veel voor betaald..
k'Heb een RCA met een grafiet coating, klinkt mischien wat dun maar helder met veel detail. Die gebruik ik voor zang en klassiek. Voor gitaar muziek luister ik vaak naar een Philips 6SN7. Dat scheurt zo leuk. Daarnaast heb ik nog een Sovtek. Dat klinkt als blubber over de gehele linie. Op eBay komt dit soort stuff regelmatig voorbij.
ff OT.//
Met vriendelijke groet,
Erwin
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Als je dat ding op V-AC meet je de wisslspanning-component als het goed is.Leeuwarden schreef:Ik heb een redelijk goede Dynatek.
Sommige meters gaan de mist in omdat ze voor het meten de zaak gewoon gelijkrichten en dan ook nog een stukje gelijkspannings-component meenemen, maar de meesten doen het wel goed.
Even proberen op je gloeistroom-voeding: als je de buisjes trekt zul je daar ca 0V wisselspanning moeten meten in de V-AC stand en iets van 6,3V gelijkspanning in de V-DC stand.
Wel apart trouwens dat ze dat schrijven over R15.. Ik zou verwachten dat de grid van onderste delen van V1 en V4 naar nul getrokken zouden worden en daarmee alleen een stroombronnetje zouden worden.
Kees
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
