D'appolito met Visaton AL130 en Neo3PDR

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jorrit

D'appolito met Visaton AL130 en Neo3PDR

Bericht door Jorrit »

Hallo,

Ik wil binnenkort een nieuwe speaker gaan bouwen als vervanging voor mijn yamaha actieve monitors. Ik heb al een Neo 3 PDR met faceplate aangeschaft bij de laatste inkoopactie bij partsexpress.

Het idee is om een zelfde soort speaker te bouwen als de Jippie!

Nu zit ik te twijfelen tussen de Visaton AL130 en de CSS FR125S als mid.
Ik hoop dat de experts op het forum hier een tip over kunnen geven welke ik het beste kan gebruiken.

De speaker hoeft niet fullrange te spelen tot 100 Hz is genoeg. Hieronder neemt een gesloten XXLS 12 sub het over. De speaker word actief aangestuurd en gefilterd via een DCX2496.

De kast word volgens het princiepe gemaakt wat Hondasnl uitgetekend heeft. Boven en onderop komt een alluminium plaat waar de draadstangen doorgaan welke met afgeronde moeren (weet de naam er zo even niet meer van) vastgezet worden. Dit om de stevigheid van de kast te verbeteren en het kan er best mooi uitzien denk ik zo.

De speakers worden aangesloten via speakon connectoren. De alluminium platen wil ik mat zwart spuiten en de zijkanten en achterkant worden ook matzwart afgewerkt. De baffle word van een mooie plank hout welk soort moet nog uitgezocht worden.

Graag op en aanmerking over dit project. :)
Laatst gewijzigd door Jorrit op do 24 jan 2008, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Klinkt als een mooi project. Op wat voor afstand ga je de speakers gebruiken? Als 't op desktop-afstand is, zou een 10 cm tot 100 Hz wel voldoende moeten zijn denk ik. Een kleinere driver heeft ook het voordeel dat je 'm wat hoger zou kunnen crossen voordat ie gaat bundelen. Als ie niet te duur is, is een Visaton TI 100 ook een hele mooie speaker, zie de test op Zaph Audio.

Aan de andere kant is de AL 130 echt een hele goede speaker voor een redelijk bedrag. Ik denk dat ie wel wat beter is dan die CSS, op de afstraling na dan.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Het prijsverschil tussen de AL130 en de FR125S is rond de 15 euro dus daarvoor maakt het niet veel uit.

De speakers komen in een desktop opstelling te staan als vervangers van mijn yamaha msp5 monitors. De afstand is dus niet al te groot. Ik zou wel eens kunnen simuleren of 2 FR125S in een gesloten behuizing nog goed tot 100 Hz kunnen komen. Of is de AL130 zobiezo gewoon veel beter ?

De visaton TI100 is dan alweer 2 keer zo duur en als er 4 van nodig zijn word het dan nog een redelijk bedrag. Ik hoop dat er nog wat meer mensen advies kunnen geven over welke speaker ik het beste als mid kan gebruiken.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Ik stel mijn vraag nog even een keer als het niet erg is. Ik heb op internet al lopen zoeken naar verschillen tussen beide drivers maar ik heb nog niet echt ervaring met het ontwerpen van luidsprekers.

Ik heb al wel een keer een sub in elkaar gezet en afgelopen weekend een kastje voor mijn HiVi B3S van afval hout (zou er van het weekend wel eens foto's van maken) Om een beetje te wennen aan het filteren met de DCX 2496.

Nu mijn vraag zit er veel verschil in de Visaton AL130 en de CSS FR125S ? En voor welke speaker zou ik het beste kunnen gaan. Mij leek het wel een mooie combinatie om de FR125S te nemen in D'appolito opstelling met de NEO3 en daaronder een stereo sub met de CSS SDX7. Of kan ik beter gewoon de AL 130 nemen en mijn mono Peerless XXLS 12 sub gebruiken?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

De FR125S is een breedbander he. Die kan je zelfs zonder tweeter gebruiken. Als je die wil gebruiken zou ik hem heel hoog crossen rond 7kHz naar de neo, omdat je anders geen gebruik maakt van de voordelen van een breedbander(of gewoon geen tweeter). In een d'apolito kan ik me echter voorstellen dat het niet gewenst is om zo hoog te crossen. Zal ook smaakgebonden zijn..

Vergelijk ook eens het rendement en Fs. De neo 3 heeft een behoorlijk hoog rendement en ik denk dat twee AL130 daar beter op aansluiten.

Misschien kan je je keuze basseren op de performance in het laag.

mvg,

martijn
Jorrit

Bericht door Jorrit »

De FR125S is inderdaad een breedbander ja. Maar ik dacht dat hij als mid ook nog wel behoorlijk zou functioneren. Maar de AL 130 zou waarschijnlijk wel beter presteren jah.

Ik ga nu denk ik voor de AL 130 en gewoon mijn gesloten xxls12 sub gebruiken voor het laag. Misschien dat ik later dan nog een keer ga upgraden

Van het weekend ga ik beginnen met de mal voor het frezen van de platen als mijn tijd het toe laat :roll:
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Je gaat nu voor twee AL 130 begrijp ik? Prima keuze denk ik... zoiets kun je best laag crossen, 80 Hz is geen probleem.

Kleine tip: begin pas met frezen van de uitsparingen voor de speakers als je ze binnen hebt. Dit ivm toleranties op de korf. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de ene 153,5 mm in diameter is en de andere 152,5 mm. Dan past het net niet lekker.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

De baffle wou ik pas gaan bouwen als ik de speakers binnen had. Dit omdat ik ze dan inderdaad echt op kan meten en de exacte maten weet.

De mal wie ik van het weekend wil gaan frezen is voor de frezen van de behuizing wie ik wil gaan bouwen. Zie hiervoor het topic van de Jippie! in de showcase.

Als het goed is heb ik van het weekend het geld binnen van een versterker wie ik voor iemand gebouwd heb (ucd400hg) dus dan kan ik de speakers ook meteen bestellen :)
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Zo de AL130's zijn gisteravond besteld samen met nog wat ander klein spul. Van het weekend ook de mal uitgezaagt uit hardhout en geschuurd. Aankomend weekend ga ik meer hout halen en verder met de bouw. De week daarna vakantie dus dan kan ik mooi opschieten met de kasten hopelijk. Zou van het weekend wel eens wat foto's plaatsen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Leuk, dit ga ik volgen! Ben benieuwd wat voor eindresultaat er uit komt, kan bijna niet slecht zijn met zulke topdrivers 8). Hoe ga je het filter ontwerpen? Heb je meetapparatuur of bestaat hier al een filter voor?
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Bedankt voor de interesse :)
Filteren ga ik doen met een DCX2496 digitale crossover. Voor de versterking gebruik ik voorlopig 2 marantz versterkers. Uiteindelijk wil ik deze nog gaan vervangen door een 4 tal klasse d versterkers.
Ik heb een meet microfoon en genoeg voorversterkers en ingangen op mijn computer. Ik neem namelijk ook bandjes op dus heb 16 ingangen op mijn pc. Meten zou dus wel moeten lukken.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Vandaag hout gehaald en met het frezen van de 2de plaat al meteen een probleem... Het lagertje van de frees was losgeraakt wat ervoor gezorgd heeft dat en de 2de plaat mislukt is en de mal is ook beschadigd. Ik zou nu dus weer helemaal overnieuw moeten beginnen helaas.
Foto's moeten dus nog even op zich laten wachten. :(
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Zo eindelijk naar een lange tijd weer eens een update.
Alle platen zijn nu gefreesd. Na wat problemen met de frees is het nu allemaal goed gekomen.

Nu moet ik nog de gaten in alle platen boren. Ze zijn al wel voorgeboord dus dat valt nog wel mee. Vervolgens nog in elkaar lijmen, demping erin en afwerken. Er gaan dus nog wel een paar weekjes werk inzitten. Gelukkig heb ik als het goed is eind april een week vakantie dus dan heb ik weer flink wat tijd om te knutselen.

Hieronder een aantal foto's wel belabberde kwaliteit (mobiel) maar door alle stof had ik de digitale spiegel reflex maar even achterwege gelaten.

Edit:
Hmm het voor elkaar gekregen de foto's in verkeerde volgorde te posten. :D

Edit2:
Toch niet...
Bijlagen
Nog een keer maar dan onder een andere hoek.
Nog een keer maar dan onder een andere hoek.
Op een van de laagkasten. Moeten ook nog afgewerkt en geschuurd worden.
Op een van de laagkasten. Moeten ook nog afgewerkt en geschuurd worden.
Naast elkaar.
Naast elkaar.
Alles gefreesd en los op elkaar.
Alles gefreesd en los op elkaar.
Stapeltje ruw gezaagde platen
Stapeltje ruw gezaagde platen
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Mooi gemaakt! Bijna de ideale vorm voor de binnenkant van een kast! 8)

mvg,

Martijn
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Fraai :D . Is het geinspireerd op de B&W Nautilus, die vorm?
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Bedankt :D

De vorm heb ik schaamteloos overgenomen uit een ander topic op dit forum. De Jippie van Wowly.
Ik kan helaas zelf niet goed genoeg overweg met autocad om dit soort tekeningen te maken. En heb helaas ook nog niet genoeg kennis van speakerbouw om de ideale curve te bepalen voor zo'n speaker. Ik heb dus gekozen voor een al bestaand ontwerp ook al is het nog niet getest in de praktijk. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. :D

Mede om deze redenen heb ik ook gekozen om deze speaker actief te gaan filteren. Er bestaat nog geen filter voor en met actief filteren heb ik toch de mogelijkheid om wat dingen makkelijker aan te passen. Ik heb namelijk bijna geen componenten voor filters. Dat maakt het dus vrij lastig om wat aan te passen.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hihi, ik dacht al, het begint wel heel erg op mijn idee te lijken. Het enige verschil is dat ik nog helemaal geen tijd heb om ermee te beginnen :lol: Daarom volg ik dit draadje met grote belangstelling! Ik vind het tot nu toe een waardevol draadje!! Vind de vorm ook erg mooi geworden trouwens!!

succes verder met de bouw

Groetjes

Wowly
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Bedankt :)
Hoop dat je niet erg vind dat ik het idee schaamteloos gekopieerd heb :P

Mocht je hem op dezelfde manier gaan bouwen als mij dan kan ik je wel aanraden om voor platen van 20 mm te gaan inplaats van 25mm. Dit omdat de grootste kantenfrees wie ik kon vinden 25 mm was. Dit zorgde dus af en toe voor de nodige problemen. Met 20 mm moet je wel 10 planken meer frezen maar het zorgt wel voor minder problemen. Of je moet een kantenfrees kunnen vinden langer dan 25 mm dan heb je er zobiezo geen last meer van.

Aankomend weekend helaas geen tijd om verder te gaan met de kasten maar in de weekends erna heb ik hopelijk weer meer tijd :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tuurlijk vind ik dat niet erg, daarbij, bij mij waren het nog maar ideeën, jij voert ze al uit!

Tja, dat kopieerfrezen ben ik niet zo'n fan van, maar ik ga eens proberen hoe een en ander het makkelijkste en netste te doen.

Jan
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Jan, Ik heb ook nog na lopen denken over andere oplosingen maar elke oplossing heeft zo z`n voor en nadelen :D tenminste die waar ik op uit kwam.

Wat ik zelf wel een interesant alternatief vond is om eerst de 4 platen voor de boven en onderkant te maken. Vervolgens maak je de platen voor de bracing maar pas je deze aan zodat de buitenkant iets kleiner word dan de binnenkant van de kast. Een mm of 6 zou genoeg moeten zijn. Vervolgens maak je de vorm van de binnenkant door platen triplex er tegen aan te lijmen. Als achterkant kun je gewoon een massief stuk hout nemen omdat die hoek niet te halen is anders. Voor de buitenkant kun je vervolgens ook weer triplex nemen of iets dergelijks. De ruimte tussen de 2 wanden kun je vervolgens opvullen met zand.

Ik hoop dat je iets van het bovenstaande idee snap ik kan anders wel even kijken of ik kan uittekenen voor je mocht je het interessant vinden :)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

haha, ik wacht gewoon je bouwproces af, oke?

jan
Jorrit

Bericht door Jorrit »

oke :) ik ben ook benieuwd of ik nog tegen meer problemen aan ga lopen maar dat zien we vanzelf wel. Maar voor elk probleem is een oplossing dus dat gaat wel goed komen :lol:

Ook zit ik nog te denken over de afwerking. Ik wil zobiezo de baffle mat zwart maken. Echter over de zijkanten en de bovenkant zit ik nog na te denken. Ik zit te twijfelen tussen fineer of verfen of wellicht oude koper platen wie ik hier nog heb liggen maar ik weet niet hoe dit lijkt in combinatie met de alluminium conus van de Al 130.

Eerst maar is de kasten af zien te krijgen en dan heb ik er hopelijk een wat beter beeld van.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

tenzij je het juist leuk en/of mooi vind te kunnen blijven zien dat de kast uit schijven is opgebouwd, zou ik niet gaan verven :roll: tenzij je er eerst een gladde laag op aanbrengt (dun multiplex, polyester, etc)
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Daar was ik al bang voor. En mdf is nou weer niet zo mooi dat ik tegen al die laagjes aan wil blijven kijken.

Er komt zobiezo eerst een laag spuitplamuur tegen aan om een enigzins acceptabele ondergrond te krijgen. Nog maar eens kijken wat de beste oplossing is voor een strakke ondergrond.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk dan toch iets van polyester er op, net als Hondasnl op z'n bootje
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”