Variant op DD8-MKII

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

StukjeNostalgie

Bericht door StukjeNostalgie »

@ Wowly, het is multiplex geworden, overigens heb ik al wel een plaat buigtriplex bestelt ...

Vandaag zo'n heerlijk dagje gehad om een beetje te tekenen. Ben na een tijd luidspreker stands surfen (brrr d'r bestaan veel lelijke !!! ) geinspireerd geraakt door het B&W meubel http://www.hifi.nl/hifind/?cat=49&display=4166 . Ik begrijp uit diverse draadjes dat het goed is deze stands zo zwaar mogelijk te maken bv dmv zand. Zijn er nog meer zaken die ik het ontwerp mee moet nemen?

Ps op de laatste foto ook de bovenkant zwart gehouden ... :idea: Sonus Faber look-a-like
Bijlagen
B&W totaal iso.JPG
B&W totaal front.JPG
StukjeNostalgie

Die verwarmde constructielijm werkt perfect! Thnx for the tip.

Toch de voet nog eens redesignen, nog niet helemaal naar m'n zin.
StukjeNostalgie

We gaan lekker verder. De bovenzijde, te zien op een van onderstaande foto's, wordt vastgezet met deuvels & lijm. Enkel de onderkant wil ik begaanbaar houden, zo heb ik hierop als goede/ vlakke ondergrond een 4mm mdf plaat gelijmd. Hierop komt de bodem vast met 7 schroeven 5x60 (ICE :lol: ) enkel geeft dit geen garantie tot een lekvrije bodem ...

wat kan ik hier het beste tussen doen?
Bijlagen
Overview met de al voorgebogen buitenschalen.
Overview met de al voorgebogen buitenschalen.
Onderkant afgewerkt met 4 mm mdf
Onderkant afgewerkt met 4 mm mdf
Bovenkant met deuvels
Bovenkant met deuvels
StukjeNostalgie

Kun je een polletje starten?

Laatst bij Hobo hifi geweest om inspiratie op te doen ... kom er kwa stand nog niet uit :!:
Bijlagen
Lastig I.JPG
dre

Bericht door dre »

ik zou voor de laatste gaan :wink:
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ik ook.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik niet 8)
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

ik ook niet :lol:
de eerste, voet past beter bij de vorm van de kast
maar dat is volgens mij het makkelijkst uit te vinden door beiden te maken
StukjeNostalgie

Haha, daar kom ik lekker verder mee :lol:

Heb nog een alternatief gemaakt ... gepolijst RVS
Bijlagen
RVS Totaal Iso.JPG
RVS Totaal Front.JPG
StukjeNostalgie

Inclusief buitenschalen
Bijlagen
25032008303.jpg
StukjeNostalgie

Deel I van de baffle is voltooid! Morgen met een powervijl de binnenkanten flowen.
Bijlagen
8314.JPG
8313.JPG
StukjeNostalgie

Wederom een stapje verder, nu mijn br pijp nog eens binnen krijgen ...
Bijlagen
8322.JPG
8321.JPG
8320.JPG
Christian

Bericht door Christian »

ik vind het een mooi ding, zo met die gescheiden buitenschalen.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ziet er zeker netjes uit. Wordt mooi zo.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, erg mooi, die aparte buitenschalen. Vind de spakers zoals ie nu is wat langgerekt, maar kan natuurlijk veranderen als er frontjes opkomen.

Tot nu toe erg fraai hoor!

Jan
StukjeNostalgie

Thnx folks!!

Als demping is geadviseerd de box van binnen voor de helft te vullen met loodbitumen (vanwege het model) en verder enkel wol. Maar nu lees ik via de zoekfunctie niet heel veel lovende kritiek hierover ... welke vorm van demping adviseren de experts mij?
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Contacteer:

Bericht door Geenius »

StukjeNostalgie schreef:
Thnx folks!!

Als demping is geadviseerd de box van binnen voor de helft te vullen met loodbitumen (vanwege het model) en verder enkel wol. Maar nu lees ik via de zoekfunctie niet heel veel lovende kritiek hierover ... welke vorm van demping adviseren de experts mij?
Loodbitumen is om op de wanden te plakken, alle binnenwanden daarmee bekleden. Vervolgens hooguit wat Pritex tegen de achterkant en dan losjes opvullen met BAF of wol of een combinatie ervan.
Bukem

Bericht door Bukem »

Ik heb nog een setje van die B&W stands staan in het zwart. Mocht je interesse hebben dan stuur me even een PBtje.

Ze zijn idd behoorlijk zwaar. De kolommen kunnen met zand gevuld worden en er is een aparte doorvoor voor de speakerkabel. De voet is gemaakt van gietijzer en er zitten erg nette spikes bij.

Gr,

Bukem
StukjeNostalgie

Tijd ....

Het is zover, de eerste spreker staat provisorisch te draaien. Nu zag ik tijdens de bouw op enkele foto's Vishay's als bypass bij de grote condensatoren. Momenteel zitten deze er niet op, is dit alsnog goed om aan te brengen?

Even een rare vraag misschien--> zit er verschil in de polen van de woofer, zie namelijk geen teken van plus of min.
Boerenterprise

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb zelf de Vishay tijdens de opbouw van het filter geplaatst, maar na dien lijkt mij geen enkle probleem. (als je er nog bij kunt tenminste).

De aanduiding van de polen is idd niet echt duidelijk. Zelf ben ik er van uit gegaan dat de rood gekleurde pool de plus pool is. Bij de bouw van een setje Hatt's was een pool blauw gekleurd. Op advies van mede forummers deze als plus pool aangesloten. De tweeter van de DD8 is bij mij wel aangeduid met een + & - teken. :wink:
Als ik het, voor wat de plus plus pool van de DD8, niet goed heb, hoor ik het natuurlijk graag.

Chris
Bijlagen
CIMG0713.JPG
CIMG0440.JPG
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Als de stem niet mooi in het midden staat klopt er iets niet. Even wat bassweeps erdoorheen jagen, waarbij je de polen van de ene speaker omwisselt. Tussen de speakers moet het flink harder klinken in fase.
StukjeNostalgie

Heb net even gekeken, wat kleur betreft zou die van mij verkeerd aangesloten zijn (ofwel min op de rode pool). Anderzijds klinkt de stem aardig in het "midden" ... had eerder deze middag de polen andersom vastgesoldeerd en heb nu het idee dat de gitaar van Anouk meer op de voorgrond komt. Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

StukjeNostalgie schreef:
Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Rood is altijd plus, maar mocht je nog eens aan de polariteit twijfelen: hang een paar draadjes met een zijde aan de woofer. Hou vervolgens een van de andere uiteinden tegen de minpool van een penlight batterij, en tik met het andere uiteinde even tegen de pluspool daarvan. Let hierbij goed op in welke richting de conus zich beweegt. Kwam hij licht naar voren, dan was de plus van de batterij verbonden met de pluspool van de driver, en anders met de minpool.
StukjeNostalgie

Marp schreef:
StukjeNostalgie schreef:
Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Rood is altijd plus, maar mocht je nog eens aan de polariteit twijfelen: hang een paar draadjes met een zijde aan de woofer. Hou vervolgens een van de andere uiteinden tegen de minpool van een penlight batterij, en tik met het andere uiteinde even tegen de pluspool daarvan. Let hierbij goed op in welke richting de conus zich beweegt. Kwam hij licht naar voren, dan was de plus van de batterij verbonden met de pluspool van de driver, en anders met de minpool.
Proefondervindelijk vastgesteld dat diegene met de rode pool de plus is. Goede tip!
Plaats reactie