Variant op DD8-MKII

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

@ Wowly, het is multiplex geworden, overigens heb ik al wel een plaat buigtriplex bestelt ...

Vandaag zo'n heerlijk dagje gehad om een beetje te tekenen. Ben na een tijd luidspreker stands surfen (brrr d'r bestaan veel lelijke !!! ) geinspireerd geraakt door het B&W meubel http://www.hifi.nl/hifind/?cat=49&display=4166 . Ik begrijp uit diverse draadjes dat het goed is deze stands zo zwaar mogelijk te maken bv dmv zand. Zijn er nog meer zaken die ik het ontwerp mee moet nemen?

Ps op de laatste foto ook de bovenkant zwart gehouden ... :idea: Sonus Faber look-a-like
Bijlagen
B&W totaal iso.JPG
B&W totaal front.JPG
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Die verwarmde constructielijm werkt perfect! Thnx for the tip.

Toch de voet nog eens redesignen, nog niet helemaal naar m'n zin.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

We gaan lekker verder. De bovenzijde, te zien op een van onderstaande foto's, wordt vastgezet met deuvels & lijm. Enkel de onderkant wil ik begaanbaar houden, zo heb ik hierop als goede/ vlakke ondergrond een 4mm mdf plaat gelijmd. Hierop komt de bodem vast met 7 schroeven 5x60 (ICE :lol: ) enkel geeft dit geen garantie tot een lekvrije bodem ...

wat kan ik hier het beste tussen doen?
Bijlagen
Overview met de al voorgebogen buitenschalen.
Overview met de al voorgebogen buitenschalen.
Onderkant afgewerkt met 4 mm mdf
Onderkant afgewerkt met 4 mm mdf
Bovenkant met deuvels
Bovenkant met deuvels
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Kun je een polletje starten?

Laatst bij Hobo hifi geweest om inspiratie op te doen ... kom er kwa stand nog niet uit :!:
Bijlagen
Lastig I.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

ik zou voor de laatste gaan :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik ook.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik niet 8)
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

ik ook niet :lol:
de eerste, voet past beter bij de vorm van de kast
maar dat is volgens mij het makkelijkst uit te vinden door beiden te maken
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Haha, daar kom ik lekker verder mee :lol:

Heb nog een alternatief gemaakt ... gepolijst RVS
Bijlagen
RVS Totaal Iso.JPG
RVS Totaal Front.JPG
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Inclusief buitenschalen
Bijlagen
25032008303.jpg
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Deel I van de baffle is voltooid! Morgen met een powervijl de binnenkanten flowen.
Bijlagen
8314.JPG
8313.JPG
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Wederom een stapje verder, nu mijn br pijp nog eens binnen krijgen ...
Bijlagen
8322.JPG
8321.JPG
8320.JPG
Gebruikersavatar
Christian
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 05 okt 2005, 10:50
Locatie: Zwolle

Bericht door Christian »

ik vind het een mooi ding, zo met die gescheiden buitenschalen.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er zeker netjes uit. Wordt mooi zo.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, erg mooi, die aparte buitenschalen. Vind de spakers zoals ie nu is wat langgerekt, maar kan natuurlijk veranderen als er frontjes opkomen.

Tot nu toe erg fraai hoor!

Jan
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Thnx folks!!

Als demping is geadviseerd de box van binnen voor de helft te vullen met loodbitumen (vanwege het model) en verder enkel wol. Maar nu lees ik via de zoekfunctie niet heel veel lovende kritiek hierover ... welke vorm van demping adviseren de experts mij?
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

StukjeNostalgie schreef:
Thnx folks!!

Als demping is geadviseerd de box van binnen voor de helft te vullen met loodbitumen (vanwege het model) en verder enkel wol. Maar nu lees ik via de zoekfunctie niet heel veel lovende kritiek hierover ... welke vorm van demping adviseren de experts mij?
Loodbitumen is om op de wanden te plakken, alle binnenwanden daarmee bekleden. Vervolgens hooguit wat Pritex tegen de achterkant en dan losjes opvullen met BAF of wol of een combinatie ervan.
Gebruikersavatar
Bukem
Berichten: 252
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 9:07

Bericht door Bukem »

Ik heb nog een setje van die B&W stands staan in het zwart. Mocht je interesse hebben dan stuur me even een PBtje.

Ze zijn idd behoorlijk zwaar. De kolommen kunnen met zand gevuld worden en er is een aparte doorvoor voor de speakerkabel. De voet is gemaakt van gietijzer en er zitten erg nette spikes bij.

Gr,

Bukem
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Tijd ....

Het is zover, de eerste spreker staat provisorisch te draaien. Nu zag ik tijdens de bouw op enkele foto's Vishay's als bypass bij de grote condensatoren. Momenteel zitten deze er niet op, is dit alsnog goed om aan te brengen?

Even een rare vraag misschien--> zit er verschil in de polen van de woofer, zie namelijk geen teken van plus of min.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik heb zelf de Vishay tijdens de opbouw van het filter geplaatst, maar na dien lijkt mij geen enkle probleem. (als je er nog bij kunt tenminste).

De aanduiding van de polen is idd niet echt duidelijk. Zelf ben ik er van uit gegaan dat de rood gekleurde pool de plus pool is. Bij de bouw van een setje Hatt's was een pool blauw gekleurd. Op advies van mede forummers deze als plus pool aangesloten. De tweeter van de DD8 is bij mij wel aangeduid met een + & - teken. :wink:
Als ik het, voor wat de plus plus pool van de DD8, niet goed heb, hoor ik het natuurlijk graag.


Chris
Bijlagen
CIMG0713.JPG
CIMG0440.JPG
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als de stem niet mooi in het midden staat klopt er iets niet. Even wat bassweeps erdoorheen jagen, waarbij je de polen van de ene speaker omwisselt. Tussen de speakers moet het flink harder klinken in fase.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Heb net even gekeken, wat kleur betreft zou die van mij verkeerd aangesloten zijn (ofwel min op de rode pool). Anderzijds klinkt de stem aardig in het "midden" ... had eerder deze middag de polen andersom vastgesoldeerd en heb nu het idee dat de gitaar van Anouk meer op de voorgrond komt. Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

StukjeNostalgie schreef:
Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Rood is altijd plus, maar mocht je nog eens aan de polariteit twijfelen: hang een paar draadjes met een zijde aan de woofer. Hou vervolgens een van de andere uiteinden tegen de minpool van een penlight batterij, en tik met het andere uiteinde even tegen de pluspool daarvan. Let hierbij goed op in welke richting de conus zich beweegt. Kwam hij licht naar voren, dan was de plus van de batterij verbonden met de pluspool van de driver, en anders met de minpool.
Gebruikersavatar
StukjeNostalgie
Berichten: 47
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 0:43

Bericht door StukjeNostalgie »

Marp schreef:
StukjeNostalgie schreef:
Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Rood is altijd plus, maar mocht je nog eens aan de polariteit twijfelen: hang een paar draadjes met een zijde aan de woofer. Hou vervolgens een van de andere uiteinden tegen de minpool van een penlight batterij, en tik met het andere uiteinde even tegen de pluspool daarvan. Let hierbij goed op in welke richting de conus zich beweegt. Kwam hij licht naar voren, dan was de plus van de batterij verbonden met de pluspool van de driver, en anders met de minpool.
Proefondervindelijk vastgesteld dat diegene met de rode pool de plus is. Goede tip!
Plaats reactie