@ Wowly, het is multiplex geworden, overigens heb ik al wel een plaat buigtriplex bestelt ...
Vandaag zo'n heerlijk dagje gehad om een beetje te tekenen. Ben na een tijd luidspreker stands surfen (brrr d'r bestaan veel lelijke !!! ) geinspireerd geraakt door het B&W meubel http://www.hifi.nl/hifind/?cat=49&display=4166 . Ik begrijp uit diverse draadjes dat het goed is deze stands zo zwaar mogelijk te maken bv dmv zand. Zijn er nog meer zaken die ik het ontwerp mee moet nemen?
Ps op de laatste foto ook de bovenkant zwart gehouden ... Sonus Faber look-a-like
We gaan lekker verder. De bovenzijde, te zien op een van onderstaande foto's, wordt vastgezet met deuvels & lijm. Enkel de onderkant wil ik begaanbaar houden, zo heb ik hierop als goede/ vlakke ondergrond een 4mm mdf plaat gelijmd. Hierop komt de bodem vast met 7 schroeven 5x60 (ICE ) enkel geeft dit geen garantie tot een lekvrije bodem ...
Als demping is geadviseerd de box van binnen voor de helft te vullen met loodbitumen (vanwege het model) en verder enkel wol. Maar nu lees ik via de zoekfunctie niet heel veel lovende kritiek hierover ... welke vorm van demping adviseren de experts mij?
Als demping is geadviseerd de box van binnen voor de helft te vullen met loodbitumen (vanwege het model) en verder enkel wol. Maar nu lees ik via de zoekfunctie niet heel veel lovende kritiek hierover ... welke vorm van demping adviseren de experts mij?
Loodbitumen is om op de wanden te plakken, alle binnenwanden daarmee bekleden. Vervolgens hooguit wat Pritex tegen de achterkant en dan losjes opvullen met BAF of wol of een combinatie ervan.
Ik heb nog een setje van die B&W stands staan in het zwart. Mocht je interesse hebben dan stuur me even een PBtje.
Ze zijn idd behoorlijk zwaar. De kolommen kunnen met zand gevuld worden en er is een aparte doorvoor voor de speakerkabel. De voet is gemaakt van gietijzer en er zitten erg nette spikes bij.
Het is zover, de eerste spreker staat provisorisch te draaien. Nu zag ik tijdens de bouw op enkele foto's Vishay's als bypass bij de grote condensatoren. Momenteel zitten deze er niet op, is dit alsnog goed om aan te brengen?
Even een rare vraag misschien--> zit er verschil in de polen van de woofer, zie namelijk geen teken van plus of min.
Ik heb zelf de Vishay tijdens de opbouw van het filter geplaatst, maar na dien lijkt mij geen enkle probleem. (als je er nog bij kunt tenminste).
De aanduiding van de polen is idd niet echt duidelijk. Zelf ben ik er van uit gegaan dat de rood gekleurde pool de plus pool is. Bij de bouw van een setje Hatt's was een pool blauw gekleurd. Op advies van mede forummers deze als plus pool aangesloten. De tweeter van de DD8 is bij mij wel aangeduid met een + & - teken.
Als ik het, voor wat de plus plus pool van de DD8, niet goed heb, hoor ik het natuurlijk graag.
Als de stem niet mooi in het midden staat klopt er iets niet. Even wat bassweeps erdoorheen jagen, waarbij je de polen van de ene speaker omwisselt. Tussen de speakers moet het flink harder klinken in fase.
Heb net even gekeken, wat kleur betreft zou die van mij verkeerd aangesloten zijn (ofwel min op de rode pool). Anderzijds klinkt de stem aardig in het "midden" ... had eerder deze middag de polen andersom vastgesoldeerd en heb nu het idee dat de gitaar van Anouk meer op de voorgrond komt. Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Rood is altijd plus, maar mocht je nog eens aan de polariteit twijfelen: hang een paar draadjes met een zijde aan de woofer. Hou vervolgens een van de andere uiteinden tegen de minpool van een penlight batterij, en tik met het andere uiteinde even tegen de pluspool daarvan. Let hierbij goed op in welke richting de conus zich beweegt. Kwam hij licht naar voren, dan was de plus van de batterij verbonden met de pluspool van de driver, en anders met de minpool.
Zal morgen kijken hoe het klinkt als ik deze andersom aansluit.
Rood is altijd plus, maar mocht je nog eens aan de polariteit twijfelen: hang een paar draadjes met een zijde aan de woofer. Hou vervolgens een van de andere uiteinden tegen de minpool van een penlight batterij, en tik met het andere uiteinde even tegen de pluspool daarvan. Let hierbij goed op in welke richting de conus zich beweegt. Kwam hij licht naar voren, dan was de plus van de batterij verbonden met de pluspool van de driver, en anders met de minpool.
Proefondervindelijk vastgesteld dat diegene met de rode pool de plus is. Goede tip!