"Cappuccino Royale" (codename Smoking)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gobla

Bericht door Gobla »

Building in progress.
Bouwfoto's volgen morgen.

Helaas nog altijd op de drivertjes aan het wachten...
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Gobla schreef:
Bouwfoto's volgen morgen.
het is morgen :lol:

Afbeelding
Gobla

Bericht door Gobla »

Cam is nog niet hier, even wachten dus :roll:
Gobla

Bericht door Gobla »

Hierbij wat impressie picca's.
Bijlagen
BILD0268.JPG
BILD0259.JPG
BILD0258.JPG
BILD0272.JPG
BILD0265.JPG
BILD0264.JPG
BILD0260.JPG
BILD0267.JPG
Gobla

Bericht door Gobla »

Update: meer picca's hierboven.

Filter laat ik door iemand met meer ervaring maken.

Deze zal deels bestaan uit die van http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html .
Echter zal dan nog de lagetonendriver hierin verwerkt worden met een zobelnetwerkje en nog wat kleine trucjes. Uiteindelijk zal deze ook gepost worden.
Olaffel
Contacteer:

Bericht door Olaffel »

Ziet er netjes uit Gobla. Mooi dat t allemaal rond is en dat t gebouwd wordt! Ik kom zeker luisteren als ze klaar zijn! :D Binnenwerk ziet er trouwens aardig "vertrouwd" uit :wink: Is de afwerking nog zoals je het gepland had? Ik ben benieuwd naar t resultaat! :D
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Begint er mooi uit te zien, ben benieuwd hoe die gaat klinken :) Ik ga zeker een keer langs komen dan ;)
Gobla

Bericht door Gobla »

Het ziet er dan ook eindelijk naar uit dat volgende week de drivers binnen zijn.

De onderdelen voor het filter zijn ook onderweg.

Voor wie wil luisteren moet dan toch echt net onder Nijmegen komen aangezien ze daar blijven & geassembleerd worden...
Yannick

Bericht door Yannick »

Ziet er echt ontzettend goed uit tot nu toe! Proficiat!

Lijkt mij ook zeker de moeite waard om richting nijmegen te komen om een keer te luisteren! Zeker gezien het budget per speaker is het enorm intressant om te kijken wat deze speakers doen in het echt!

Ga zo door!
ProXius
Ook commercieel actief

Bericht door ProXius »

Heel erg spannend dit!
Ik kom ook zéker luisteren als dat mag straks...
Dit lijkt mij nou een érg leuk setje... mooie drivers, gunstig op de prijs, super!
Zou je straks het complete filter willen plaatsen?
Begrijp ik het goed en heb je de kast 'zelf verzonnen' ?

Als ik een nieuw project zoek... zou het goed kunnen dat ik ook dit setje neem, dan is natuurlijk een goed werkend filter schema érg handig. :lol:

Mooi werk! 8)
Gobla

Bericht door Gobla »

Schema's, bouwplannen, filters, reviews, koffieleut, enz. zal allemaal in deze post komen uiteindelijk.

De onderdelen voor het filter van humblehifi zijn al onderweg, net als de drivers (zoals hierboven al staat). Hierna wordt het lekker trail & error kijken hoe de lagetoner de beste behandeling kan krijgen (zobel e.d.).

Het kastontwerp heb ik min of meer samen met olaffel ontworpen (gebaseerd op een ontwerp dat we samen eerder hebben gemaakt voor de Cappucino Primus.).
Hierbij zijn de volgende technieken verwerkt (liters even bij benadering):

Gesloten kamer voor hoog en mid (9 liter).
Bassreflex kamerstructuur voor laag (41 liter).
Virtuele vloer (minder kastgeluid, meer speakergeluid).
Filters met technieken zoals zobel, virtuele dummyload bij resonantie, damping.
Lekker veel bracing.
Potentie voor upgrade indien je persoonlijk niet genoeg lage tonen hebt door andere driver + port vervangen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Morgen de grote dag om het filter in elkaar te zetten, het zobelnetwerk van de woofer te bepalen, en warm te gaan draaien.

Alle onderdelen zijn binnen, behalve sommige voor het filter die ik morgen haal. Ik heb hier nu twee spoelen van 6,8 mH waarmee ik nog aan het rekenen ben om de basis van het tweewegfilter te bouwen.

Het gaat hier dus om een dubbel seriefilter waarbij ik ineens merk dat ik in de problemen ga komen met de condensator die ik wil gebruiken voor de prescheiding, dus ik ga nog even berekenen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Een onbeschoft mooi laag komt er uit deze combinatie van driver, kast en tuning. Het gaat hier vreemd genoeg om een "drukloze laag". Heerlijk!

Op om de laatste onderdelen van het filter te halen.
Gobla

Bericht door Gobla »

Er ontbreekt nog 1 weerstand voor in het filter... Morgen halen.

Verder is de kast nu zo goed als af. Nog even het filter eruit gelaten, de drivers er vast in, en dan morgen alles aansluiten. Overigens over een paar weken aan de hand van de impedantie veroorzaakt door kast & woofer een zobelnetwerk bepalen.

Hier alvast wat foto's van tijdens de bouw:
Bijlagen
BILD0316.JPG
BILD0315.JPG
BILD0312.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ziet er goed uit!
Gobla

Bericht door Gobla »

Dank je!

Overigens lijkt het er op dat ik de speakers mooi twee weken in Enschede kan hebben om in te spelen en van te genieten zolang mijn ouders op vakantie zijn. Dus mogelijk voor de geintresseerden dan in Enschede te beluisteren.

Hopelijk klinken de boxen morgen net zo mooi als dat iedere driver nu apart klinkt. Vol verwachting klopt mijn hart :roll: !
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Gobla schreef:
Dank je!

Overigens lijkt het er op dat ik de speakers mooi twee weken in Enschede kan hebben om in te spelen en van te genieten zolang mijn ouders op vakantie zijn. Dus mogelijk voor de geintresseerden dan in Enschede te beluisteren.

Hopelijk klinken de boxen morgen net zo mooi als dat iedere driver nu apart klinkt. Vol verwachting klopt mijn hart :roll: !
Ik kan me niet voorstellen dat die drivers zonder filter al lekker klinken. Zet maar 's ruis op de woofer :wink: .
Als je een filter hebt, kom ik graag eens luisteren.
Gobla

Bericht door Gobla »

Filter is morgen af (iig zonder zobel voor woofer). Het enige wat vandaag nog ontbreekt is per filter 1 weerstand van 5,6 ohm (10 watt) keramisch.

Dus morgenavond eens goed luisteren en mogelijk al proberen de waardes voor het zobelnetwerk te bepalen indien ik mijn scoop weer aan de praat krijg.
Gobla

Bericht door Gobla »

Luistersessie compleet. Het oordeel:

Alvorens het inspelen een korte test van het geluid en of de filters in orde zijn. Hierna een goede 2 uur warm laten lopen met "System Burn In" van MDS.

Na het beluisteren van wat Pink Floyd, Room Eleven, MDS test cd's, Pirates of the C. OST en filmpje LOTR was het tijd voor een oordeel.

Persoonlijk ben ik zeer teleurgesteld in deze luidspreker. Niet omdat deze niet goed presteert, maar zo goed dat ik verplicht ben over enkele maanden mijn zuurverdiende centen aan een stel kloons van deze luidsprekers uit te moeten geven :roll: . Overall een extreem lekker geluid met veel dynamiek en een erg sterk stereo beeld. Tevens geven de luidsprekers een zeer natuurgetrouw beeld van o.a. akoustische stukken. Naar mijn idee voor alle muziekstijlen goed in te zetten, maar tevens voor 2.0 bij een film. Voor de aanwezigen van de luisterdag in almelo jongstlede, deze luidsprekers hadden nog voor wat verassingen kunnen zorgen die dag indien ze toen beschikbaar waren.

Mijn twijfel of ik de SEAS L22RN4X/P had moeten nemen in plaats van de SEAS L22RNX/P is nu helemaal weg. Een heerlijk drukloos en vrij rustig laag dat goed aanwezig kan zijn wanneer dat gevraagd wordt. Mijn twijfel of een zobel uberhaupt nog nodig is wordt groter, maar deze zal ik dan ook zeer binnenkort bepalen en kijken of het nodig zal zijn, zeker aangezien de virtuele vloer nog gevuld moet worden met zilverzand en er nog geen fatsoenlijke pootjes voor de speakers onder staan.

Verder ben ik tevreden over het kiezen van de bekende HATT-MKIII combinatie samen met de SEAS L22RNX/P. Indien goed gefilterd passen deze perfect bij elkaar op één punt na. De tweeter is in het huidige filter net iets te ver onderdrukt en kan wat magertjes klinken indien er een stuk zich presenteerd met veel lage tonen. De middentoner sluit zich perfect aan bij de lagetoner.

Helaas is deze inspeeltijd veel te kort om echt goede uitspraken te doen, maar ik zal deze binnenkort eens langdurig belasten met de system burn in.

De lijst van verbeteringen:
- Iets langer de tijd geven in te spelen voor een beter oordeel.
- Virtuele vloer vullen en pootjes onder zetten.
- Tijdelijke bipolaire elco's van de lowpass vervangen voor MKP's.

De lijst van mogelijke verbeteringen:
- Tweeter iets minder dempen in het filter (indien na bovenstaande nog steeds).
- Zobelnetwerk voor de woofer plaatsen (indien na meting nodig).

Hier wat impressiefoto's van de testopstelling:
Bijlagen
BILD0317.JPG
BILD0323.JPG
BILD0322.JPG
BILD0321.JPG
BILD0320.JPG
BILD0319.JPG
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Ziet er goed uit zeg :) Hulde !

Ben erg benieuwd hoe het klinkt, laat even weten wanneer ze in Enschede staan, dan kom ik zeker even langs :)
Gobla

Bericht door Gobla »

Na aankomend weekend staan ze in Enschede. De koffie zet ik dan vast klaar :wink: .
Gobla

Bericht door Gobla »

Heeft iemand een leuk progje om het filterdesign in uit te werken? Kan kan ik het voorlopige filter plaatsen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

:?

Boxsim kun je proberen, of speakerworkshop. Die zijn gratis.

Heb je ook akoestische metingen?
Gobla

Bericht door Gobla »

Ik heb simpelweg een dB meter op 1 meter afstand voor de luidspreker neergezet en eens gekeken hoe de woofer, middentoner en tweeter zich tegenover elkaar gedroegen. Hierbij heb ik nog wat dempingsmateriaal rondom het meetgebied gehad om kamerresonantie te voorkomen Met simpelweg wat "slow sweeps" kom ik zo even snel gemeten tussen de 35 en 16000 hz (gebied van de laptopsoundcard die "eerlijk" is) met verschillen van +/- 2 db uit waarbij bij de lagere tonenen eerder +2 db uitkomt en bij de hogere tonen eerder -2 db.

Ik durf daar verder nog geen directe uitspraak over te doen aangezien de virtuele vloer nog niet gevuld is en ik de luidsprekers iets langer in wil laten spelen. Zogauw mijn ouders dan ook weg zijn deze maar eens lekker een aantal uur "martelen" met system burn in en vervolgens met een EMU 0404 en een set oktava mk012's eens eerlijke meetgegevens opslaan.

Nu ga ik overigens het filterdesign uitwerken.
Gobla

Bericht door Gobla »

Astu:

Waardes volgen nog in de edit.

CODE: Selecteer alles

- o--------------------o-o.---------.o-.
                       |  |         |  |- __ /|
                    C1 -  |  Zobel  |  '-|  | | Seas L22RNX/P
                       -  | Netwerk |  .-|__| |
         L1___         |  |         |  |+    \|
+ o--------UUU---------o-o'---------'o-'
  |                    |
  |L2___        C2     |
  o--UUU--o-----||-----o
  |       |            |
 .-.R1    |          L3C|
 | |      |            C|
 | |      | C3         C|
 '-'      o-||-.       |
  |R2___  | C4 |R4___  |
  o-|___|-o-||-o-|___|-o
  |R3___  | C5 |       |
  o-|___|-o-||-'       |                - __ /|
  |       |            '-----------------|  | | Seas L12RCY/P
  |       |            .-----------------|__| |
  |       |            |                +    \|
  |       '------------o
  |                    |                + __ /|
  |                    '-----------------|  | | Seas 27TBF/G
  '--------------------------------------|__| |
                                        -    \|
Zobelnetwerk is nog te bepalen.

Verder:

C1 = 22 uF (nu nog bipolair, binnenkort MKP)
C2 = 10 uF (MKP)
C3 = 4,7 uF (MKP)
C4 = 1,0 uF (MKP)
C5 = 1,0 uF (MKP)
L1 = 6,8 mH (ferrietkern) (mogelijk nog luchtspoel indien deze onder de 30 euro te krijgen is)
L2 = 0,56 mH (luchtspoel)
L3 = 0,82 mH (luchtspoel)
R1 = 6,8 ohm 10 watt Keramisch (veranderd als tweeter nog te weinig dB geeft na verloop van tijd)
R2 = 5,6 ohm 10 watt Keramisch (veranderd als tweeter nog te weinig dB geeft na verloop van tijd)
R3 = 22 ohm 10 watt Keramisch (veranderd als tweeter nog te weinig dB geeft na verloop van tijd)
R4 = 6,8 ohm 5 watt Keramisch (mogelijk nog naar 10 watt)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”