power handling
Moderator: Beheerdersteam
power handling
Dit is iets wat ik nog niet goed begrijp.
Als voorbeeld de Tangband die ik wil bestellen bij PE.
Het betreft: w3-319sf
Power handling: 15 watts rms/ 25 watts max
Wat kun je hier mee en waar liggen je limieten qua versterking ?
Als voorbeeld de Tangband die ik wil bestellen bij PE.
Het betreft: w3-319sf
Power handling: 15 watts rms/ 25 watts max
Wat kun je hier mee en waar liggen je limieten qua versterking ?
Die 50Watt van je versterker is waarschijnlijk het maximale vermogen wat eruit komt totdat deze begint te clippen/vervormen en die 15Watt van de speaker is de thermische belastbaarheid. Wanneer je er meer vermogen in stopt, wordt de speaker warmer en kan kapot gaan. Je kunt er prima 100Watt op zetten, alleen niet zo lang. En bij bv een speaker 'van' 1000Watt, kun je prima 15Watt zetten, wordt die niet eens lauw van.
De 50Watt versterket moet je dus niet verder opendraaien dan halverwege
De 50Watt versterket moet je dus niet verder opendraaien dan halverwege
- voodooless
- Contacteer:
Merk wel op dat dit de thermische belastbaarheid van de spreekspoel is, en eigenlijk niet zoveel zegt. Zeker voor een woofer is het veel belangrijker hoeveel Xmax die heeft. Dat bepaalt namelijk in grote mate (samen met de kast) hoe hard ze gaan in het laag. Xmax is vaak eerder breikt dan thermische belastbaarheid.
- voodooless
- Contacteer:
Als bij subjes de Xmax er niet bij staat of je kunt hem niet berekenen, is het heel simpel: niet kopen 
Vaak kun je de xmax destilleren als de bematingen van winkelhoogte en hoogte van de bovenste poolplaat erbij staan. Xmax is dan:
Xmax = (wikkelhoogte - hoogte poolplaat)/2
Voor een 10" woofer begint het vanaf 8 mm toch wel serieus te worden.
Vaak kun je de xmax destilleren als de bematingen van winkelhoogte en hoogte van de bovenste poolplaat erbij staan. Xmax is dan:
Xmax = (wikkelhoogte - hoogte poolplaat)/2
Voor een 10" woofer begint het vanaf 8 mm toch wel serieus te worden.
Versterkervermogen en belastbaarheid van de speaker hebben niet veel met elkaar te maken.
Als van die Tangband 15 watt RMS opgegeven wordt betekent het gewoon dat als je er een continue sinus in stopt van meer dan 15 watt, hij gaat roken (en misschien ook wel bij minder).
Maar dat betekent niet dat ie niet kortstondig muziekpulsen van vele malen meer aan zou kunnen. Als het gemiddeld over de tijd maar onder de 15 watt blijft. En dat is echt een hele hoop herrie.
Als van die Tangband 15 watt RMS opgegeven wordt betekent het gewoon dat als je er een continue sinus in stopt van meer dan 15 watt, hij gaat roken (en misschien ook wel bij minder).
Maar dat betekent niet dat ie niet kortstondig muziekpulsen van vele malen meer aan zou kunnen. Als het gemiddeld over de tijd maar onder de 15 watt blijft. En dat is echt een hele hoop herrie.
Om te bepalen of een speaker hard genoeg kan neem ik meestal het volgende als stramien:
Bepaal eerst hoe hard de speaker moet kunnen (RMS):
103 dB: genoeg voor een feestje / HT-film
98 dB: genoeg voor stevig volume voor muziek
93 dB: genoeg om goed te luisteren
90 dB: genoeg om relaxed te luisteren
Trek nu de SPL/W@1m waarde (=effecientie) van de beoogde speaker af van het gewenste resultaat (deltaSPL).
P=2^(deltaSPL/3)
Met bovenstaande formule (twee tot de macht -deltaSPL gedeeld door drie-) bereken je het RMS vermogen (P) dat de speaker EN versterker aan moet kunnen.
Voorbeeld:
Ik wil een speaker bouwen voor films en af en toe een feestje (105dB). De efficientie van de beoogde mid-driver is 90dB/W@1m.
deltaSPL=105-90=15 dB
P= 2^(15/3) = 2^(5) = 32 W
Zowel de speaker en de versterker moet dus minimaal 32W RMS aankunnen.
In het geval je de speaker passief filtert, zul je de andere drivers altijd verzwakken tot de driver met de laagste efficientie. In dat geval zul je voor je versterker moeten uitgaan van de speaker met de laagste efficientie (meestal de woofer). Voor de speaker blijft het een individuele berekening zoals hierboven beschreven.
Reverse engineering van bovenstaande kan natuurlijk ook, bv voor de genoemde Tangband w3-319sf .
SPL/W= 87dB/W@1m
P=15W RMS
log 15 / log 2 = 4
MaxSPL (RMS) = 87+4=91 dB
Deze is wat mij betreft dus geschikt om relaxed te luisteren, maar zal niet geschikt zijn om eens lekker los te gaan. Uiteraard zitten hier en daar wel wat marges, maar dit zal de geluidskwaliteit ten nadele zijn.
Bepaal eerst hoe hard de speaker moet kunnen (RMS):
103 dB: genoeg voor een feestje / HT-film
98 dB: genoeg voor stevig volume voor muziek
93 dB: genoeg om goed te luisteren
90 dB: genoeg om relaxed te luisteren
Trek nu de SPL/W@1m waarde (=effecientie) van de beoogde speaker af van het gewenste resultaat (deltaSPL).
P=2^(deltaSPL/3)
Met bovenstaande formule (twee tot de macht -deltaSPL gedeeld door drie-) bereken je het RMS vermogen (P) dat de speaker EN versterker aan moet kunnen.
Voorbeeld:
Ik wil een speaker bouwen voor films en af en toe een feestje (105dB). De efficientie van de beoogde mid-driver is 90dB/W@1m.
deltaSPL=105-90=15 dB
P= 2^(15/3) = 2^(5) = 32 W
Zowel de speaker en de versterker moet dus minimaal 32W RMS aankunnen.
In het geval je de speaker passief filtert, zul je de andere drivers altijd verzwakken tot de driver met de laagste efficientie. In dat geval zul je voor je versterker moeten uitgaan van de speaker met de laagste efficientie (meestal de woofer). Voor de speaker blijft het een individuele berekening zoals hierboven beschreven.
Reverse engineering van bovenstaande kan natuurlijk ook, bv voor de genoemde Tangband w3-319sf .
SPL/W= 87dB/W@1m
P=15W RMS
log 15 / log 2 = 4
MaxSPL (RMS) = 87+4=91 dB
Deze is wat mij betreft dus geschikt om relaxed te luisteren, maar zal niet geschikt zijn om eens lekker los te gaan. Uiteraard zitten hier en daar wel wat marges, maar dit zal de geluidskwaliteit ten nadele zijn.