Voorversterker en eintrap met Thel accusound 40 eindtrappen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Voorversterker en eintrap met Thel accusound 40 eindtrappen.

Bericht door sietse »

Wat hier aan vooraf ging.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=7&t=5456
Nou, de buizen dus in de koelkast en dan maar mosfets op tafel.
Ik heb even zitten twijfelen aan welke eindtrap, want BMM heeft er ook een leuke maar is geen mosfet. Jammer dus. Qua aanschafprijs zullen ze elkaar denk ik niet zo veel ontlopen maar met mosfets blijf ik een beetje aan m'n princiepes trouw.
http://www.thel-audioworld.de/module/acuso/acsnd40.htm
Ik heb dus nog van alles en nog wat aan spullen die nu nutteloos ergens liggen of in ergens inzitten. Dus ook eigenlijk alles dat ik moet hebben voor deze nieuwe versterker.
Moet alleen een kast, een trafo en twee eindtrappen aanschaffen.

De kast was even een probleem. Kant en klaar zijn ze nogal duur en ik heb niet meer, zoals vroeger, collega's die tussendoor even wat weten te ritselen. En, ouwerwets as ik ben, hij moet van metaal natuurlijk... :roll: Tja, maar als het met een buizenversterker gaat met een hout frame, waarom dan niet met een torrenbak. Dus al een flink bedrag uitgespaard met mijn ontwerpje. Alleen nog ff wat op maat geknipte alu plaatjes organiseren en daar zullen mijn ex collega's me vast wel even bij willen helpen. Moet ik nog even vragen.
Ook de koelblokken zijn nog even in twijfel. Die komen aan de achterkant en daar zit nog meer dat een plekkie moet hebben. Afmetingen zouden eigenlijk 120 x 120 mm moeten zijn maar dat lijkt niet standaard te zijn.
Voor de frontplaat moet ik nog uitvinden hoe ik die geanodiseerd krijg met tekstopdruk.
De trafo die ik heb is dus 33VAC 7,58Amp van Amplimo. Zelfde type is nog leverbaar.

Dus eerst maar wat plaatjes. Het ontwerp en van de restanten van m'n laatst gebouwde eindtrap. Ziet er nu niet uit, want de originele voeding en eintrappen zitten er niet meer in. (eindtrappen weten op te blazen)
Maar jullie zien de trafo, onderin het hoekje de inschakelvertraging en DC beveiliging. dit laatste een Elektuur ontwerp die ik zonodig natuurlijk naar mijn behoeftes heb aangepast. :wink:

De voorversterker komt dus in het midden ergens boven de dc beveiliging (zwarte vierkantje) en zo. Moet ik nog wat uitwerken hoe.
Bijlagen
versterker oud 1.jpg
versterker oud 2.jpg
versterker oud 3.jpg
versterker nieuw.jpg
Laatst gewijzigd door sietse op za 23 jan 2010, 13:17, 6 keer totaal gewijzigd.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

/me mompelt wat over de layout van de eind trap enzo...

Afbeelding
Dis een TA-4650
sietse

Bericht door sietse »

Ik kreeg gisteravond nog een ideetje. Kijk, eerst was ik van plan om voor en eind gescheiden te houden, maar geintegreerd bespaard ruimte. Evenwel lijkt het mij wel handig om toch over een voorversterker te beschikken, voor het geval dat er iemand of ik zelf een andere eindbak wil beluisteren.
Nu houd de voorversterker een eigen voeding en als ik het nou es zo doe, dat ik pre out omschakel van intern naar extern en dan de voedingsspanning van de eindtrap mee uitschakel. Dan kan ik mijn boxen loskoppelen en op die andere eindtrap aansluiten en gebeuren er geen ongelukjes.
Lijkt me wel wat. 8)
sietse

Bericht door sietse »

Mijn hoofd en ik komen in de buurt van gaan met de banaan en heb zelfs vandaag van één koelplaat twee weten te maken. Vond er nog één van 120 x 250 mm lang.
Heb ook maar es ff dat plaatje met elco's los gehaald. Nou maar hopen dat ik weet uit te vinden wat ik destijds heb uitgevonden.. :oops:
Inschakelvertraging, DC beveiliging, omschakelen van twee paar luidsprekergroepen. Boven zien jullie een netspanningsfilter. Uit een Elektuur. Werkt prima. De rest ook trouwens. :D
Rechts de DC beveiliging die de boel afschakeld.
Die blauwe dingetjes op de print links zijn Amplimo relais voor de luidsprekers. Doen het ook al jaren probleemloos.
Gaat dus allemaal mee naar de nieuwe kast.
Bijlagen
versterker oud 4.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Gisteravond wat zitten staren naar die koelplaaten en es wat op ruitjespapier zitten frutselen. Ik vind die koelplaten dus eigenlijk maar 2x niks, te klein. Bovendien zitten ze me aan de achterkant in de weg i.v.m. de pluggenboel enzo. Allemaal wat te krap qua ruimte.
Toen bedacht ik opeens, vier biertjes later, hoe ik het aan de zijkant kan fiksen zonder al te veel binnenruimte te verliezen en de breedte van de kast binnen de perken te houden. Want de omtrek van de kast is wel 18mm mdf. Dit keer met standaard koelprofiel van 200x100x40mm. Lijkt me beter en gek genoeg heb ik zo ook meer inbouw mogelijkheden en flexibeler. Ik zou zelfs nog een paar elco's op de voedingsprint kunnen toevoegen.
Bijlagen
versterker nieuw 2.jpg
versterker nieuw 2.jpg (12.29 KiB) 4861 keer bekeken
voedingsprint.jpg
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Maar ga je die 100watters niet meer gebruiken dan die er nu in zitten?
sietse

Bericht door sietse »

Nee, die doen het goed in het laag, maar de rest valt een beetje tegen. Ze hebben ooit es in een pioneer gezeten zoals je ze nu op het plaatje ziet, omdat daar de eindtrappen van stuk waren. En da's lang geleden. Toen die pioneer tweedehands gekocht.
Dus, tenzij er een liefhebber voor is, zullen ze wel in de prullebak verdwijnen.

Overigens, twee koelprofielen in bestelling en vier elco's ....
8)
Het gaat aan... of zo...want het is hier nu winterig... :?

De grote uitdaging en dan weten de meesten hier wat ik bedoel.
(as ik nou maar mijn gekruiste vingers van elkaar weet te krijgen...... :roll: :D
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

sietse schreef:
Dus, tenzij er een liefhebber voor is, zullen ze wel in de prullebak verdwijnen.
Dat is zonde, dan heb ik nog wel een Marantz staan waar ze zo in kunen om iemand die ik ken heel gelukkig te maken...
sietse

Bericht door sietse »

MidiMaze schreef:
sietse schreef:
Dat is zonde, dan heb ik nog wel een Marantz staan waar ze zo in kunen om iemand die ik ken heel gelukkig te maken...
Is prima, heb het schema er ook nog van. Maar het duurd nog wel even voor dat ik de boel uit die kast ga halen. Eerst een beetje op weg zijn met de nieuwe kast en uitpuzzelen hoe ik het met die inschakelvertraging/beveiliging heb gedaan. Wat is ook al weer hoe en wat..weet je wel :roll:
sietse

Bericht door sietse »

ikke schreef:
Overigens, twee koelprofielen in bestelling en vier elco's ....
Tja, maar die elco's? Niet meer te vinden?
10000uF/65V maten: rond 35mm hoog 50mm. Niet bij Conrad, BMM, Monacor, staan nog wel in de Conrad catalogis van vorig jaar.. :shock: En ik wil die graag hebben zodat ze een beetje lijken op die ik al op de printen heb zitten.

Weten we ook een adresje waar je een frontplaat kunt laten eloxeren met tekst opdrukken?
Bij de oude is het front zwart gespoten en heb ik met witte verf in zo'n ouwerwetste tekenpen(bekertje model) en tekenmalletjes de tekst er op gezet. Gaat er af na regelmatig afstoffen enzo.
Maar ik wil het front graag passend bij de rest en daar is de tekst goudkleurig.
MidiMaze
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

sietse schreef:
MidiMaze schreef:
sietse schreef:
Is prima, heb het schema er ook nog van. Maar het duurd nog wel even voor dat ik de boel uit die kast ga halen. Eerst een beetje op weg zijn met de nieuwe kast en uitpuzzelen hoe ik het met die inschakelvertraging/beveiliging heb gedaan. Wat is ook al weer hoe en wat..weet je wel :roll:
Oki, ik hoor het dan wel :)
knuisje

Bericht door knuisje »

sietse schreef:
Weten we ook een adresje waar je een frontplaat kunt laten eloxeren met tekst opdrukken?
Ik heb goede ervaringen bij Schaeffer. Kost een paar centen maar het is prachtig vakwerk wat ze leveren.
sietse

Bericht door sietse »

knuisje schreef:
sietse schreef:
Ik heb goede ervaringen bij Schaeffer. Kost een paar centen maar het is prachtig vakwerk wat ze leveren.
Bedankt Peter. Dit is eerder naar voren gekomen, maar kon het niet terug vinden. Zit me alleen af te vragen of je persé hun programma moet gebruiken of dat een cad tekening ook voldoende is.
knuisje

Bericht door knuisje »

Volgens mij kun je alleen hun programma gebruiken, want hier zit ook een kostenberekening en bestelfunctie in. Maar het programma vond ik simpel en gebruiksvriendelijk.
sietse

Bericht door sietse »

Maar het programma vond ik simpel en gebruiksvriendelijk.
Snap er nog niet veel van. Lijkt wel een soort programmering voor cnc freesmachine. Nou ik zie wel en anders roep ik wel om help.
Wat was overigens jou kostenplaatje voor een frontplaat? Heb ik een beetje een idee waar ik op moet rekenen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik had zelf een lege front- en achterplaat opgestuurd om te laten bewerken. Ik was incl. verzending en btw 68 euro kwijt voor het bewerken van beide platen.
sietse

Bericht door sietse »

Nou, dat valt me mee.
Komende tijd dus eerst de kast voorelkaar zien te krijgen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Een paar details van de gefreesde frontplaat.
Bijlagen
Front2
Front2
Front1
Front1
sietse

Bericht door sietse »

Ziet er mooi uit. Als ik het goed begrijp is de tekst in gefreesd?
Had je de gaten voor bedieningstoestanden al geboord of doen ze dat ook?
knuisje

Bericht door knuisje »

Ja, de tekst is gefreesd en ingekleurd. Je kan ook andere kleuren kiezen dan zwart. De gaten zijn ook ingefreesd en voorzien van schroefdraad voor de as geleiders. Verder is een cirkel weggefreesd om de knop een halve millimeter te verzinken.
sietse

Bericht door sietse »

knuisje schreef:
Ja, de tekst is gefreesd en ingekleurd. Je kan ook andere kleuren kiezen dan zwart. De gaten zijn ook ingefreesd en voorzien van schroefdraad voor de as geleiders. Verder is een cirkel weggefreesd om de knop een halve millimeter te verzinken.
Ik zal es zien hoe ver ik kom. Gaat vanaf nu ff duren, moet ook weer geklust worden binnenshuis enzo.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Sietse, heb je gezien dat Thel zijn eindtrappen in de aanbieding heeft?

http://www.thel-audioworld.de/adm.htm

Heb je nog antwoord gehad op je mail aan hem?
sietse

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
Sietse, heb je gezien dat Thel zijn eindtrappen in de aanbieding heeft?

http://www.thel-audioworld.de/adm.htm

Heb je nog antwoord gehad op je mail aan hem?
Dat had ik nog niet gezien. Maar ik heb toch nog ff geen budged om dat nu aan te schaffen.
Ik heb geen reactie gehad op mijn mailtje. Daar is BMM dan aardig vlotter mee toen ik info vroeg over hun eindtrap.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Jammer, het is een leuke aanbieding. Ik denkt trouwens niet dat je ooit antwoord op je mail krijgt Sietse...
sietse

Bericht door sietse »

Het is inderdaad een leuke aanbieding. Maar ja, ik ben van plan om de boel in stapjes te proberen op te bouwen. Want ik heb er wel zin in, maar "iets doen" is zo af en toe nog steeds een fors probleem voor mij. Geduld is dus een schone zaak om die oorlog te winnen. :D
Plaats reactie