Breedbanderidee, wat is het beste?
Moderator: Beheerdersteam
Hm, ziet er erg goed uit. Kun je iets loslaten over het interieur of is dat Top Secret in verband met je eigen handel?
Komen ze overigens ook naar Breda?????
O ja, ik denk dat ik toch richting een stereo versie van de Gainclone ga voor de aansturing. Dat is op dit moment voor mij de minste investering en zo kan ik nog veel experimenteren met de verschillende setups. Ik wil de componenten overigens op de pootjes van de chip gaan zetten.
Groeten,
Mischa
Komen ze overigens ook naar Breda?????
O ja, ik denk dat ik toch richting een stereo versie van de Gainclone ga voor de aansturing. Dat is op dit moment voor mij de minste investering en zo kan ik nog veel experimenteren met de verschillende setups. Ik wil de componenten overigens op de pootjes van de chip gaan zetten.
Groeten,
Mischa
Hoi Mischa,
Het is een konische hoorn met de driver op +- 1/3 line lengte. Dit is de response in het laag:

Boven de 200Hz is AJ onnauwkeurig dus die rommeltjes zijn er in het echt niet. Preciese dimensies kan/wil ik niet verklappen. Het komt op de cm, de Ciare iets lager of hoger en de plot gaat wild slingeren. De speakers hoeven niet in een hoek te staan om bass weer te geven. Dertig cm van de achterwand is voldoende.
Ik kom niet naar Breda helaas.
Groet Roland
Het is een konische hoorn met de driver op +- 1/3 line lengte. Dit is de response in het laag:

Boven de 200Hz is AJ onnauwkeurig dus die rommeltjes zijn er in het echt niet. Preciese dimensies kan/wil ik niet verklappen. Het komt op de cm, de Ciare iets lager of hoger en de plot gaat wild slingeren. De speakers hoeven niet in een hoek te staan om bass weer te geven. Dertig cm van de achterwand is voldoende.
Ik kom niet naar Breda helaas.
Groet Roland
Hoi,
Sorry, daar zit uren werk in, die truuc geef ik niet weg. De Ciare HX 132 is een van de zeldzame drivers die in dit type hoorn past. Heb er weken AJ Horn in zitten tot het allemaal perfect klopte. Voor zover ik weet is een konische hoorn met de driver op 1/3 lengte uniek.
Groet Roland
PS: toch eens kijken of ik op de wachtlijst kan voor Breda
Sorry, daar zit uren werk in, die truuc geef ik niet weg. De Ciare HX 132 is een van de zeldzame drivers die in dit type hoorn past. Heb er weken AJ Horn in zitten tot het allemaal perfect klopte. Voor zover ik weet is een konische hoorn met de driver op 1/3 lengte uniek.
Groet Roland
PS: toch eens kijken of ik op de wachtlijst kan voor Breda
Hmmmm, zoek eens op Paul Voigt en Voigt Pipe. Die bestond al eind jaren twintig, begin jaren dertig. De oerversie was met keel ~0 SD en mond ~2,5 SD. Later werden keel en hoornmond vaak wat groter gemaakt. Ik heb ze zelf ook gemaakt, meestal naar de natte-vinger regels die ~10 jaar geleden gangbaar waren. Onvoorspelbare resultaten destijds, maar vaak heel strak en ongekleurd. Later werd er vaak een basreflexpoort aan toegevoegd, dat is de bekende gevouwen ML-TQWT, zoals de Weems Pipe en MJK-achtige ontwerpen.
Persoonlijk vond ik de open versies beter klinken, meer hoorn en minder basreflex. Ik wenste alleen vurig dat ik ze beter (überhaupt!) kon simuleren en een gedegen ontwerp kon maken. Dat is jou nu wel gelukt. Dat is heel knap, want MJK en Bob Brines (fanatieke, semi-commerciële MLTL ontwerper) kregen de Voigt niet goed en ik vermoed dat jij hem nu dus wel helemaal goed hebt gekregen.

Persoonlijk vond ik de open versies beter klinken, meer hoorn en minder basreflex. Ik wenste alleen vurig dat ik ze beter (überhaupt!) kon simuleren en een gedegen ontwerp kon maken. Dat is jou nu wel gelukt. Dat is heel knap, want MJK en Bob Brines (fanatieke, semi-commerciële MLTL ontwerper) kregen de Voigt niet goed en ik vermoed dat jij hem nu dus wel helemaal goed hebt gekregen.

Ivo schreef:
De oerversie was met keel ~0 SD en mond ~2,5 SD. Later werden keel en hoornmond vaak wat groter gemaakt.
Ik wenste alleen vurig dat ik ze beter (überhaupt!) kon simuleren en een gedegen ontwerp kon maken. Dat is jou nu wel gelukt. Dat is heel knap, want MJK en Bob Brines (fanatieke, semi-commerciële MLTL ontwerper) kregen de Voigt niet goed en ik vermoed dat jij hem nu dus wel helemaal goed hebt gekregen.
Over de Voight > 0 Sd naar 2.50 Sd: deze factor bepaalt mee waar exact de driver moet zitten op de +- 1/3 line lengte. Iets tapser iets naar beneden bij wijze van spreke en vice versa. Het komt erg nauw en het hangt ook weer samen met de gebruikte driver. De benodigde totaal lengte veranderd ook weer mee, etc, etc.
Groet Roland
Het hangt sterk van de gebruikte driver af, maar vaak is er maar één "optimale" manier om een hoorn om een driver te ontwerpen. Dan krijg je maximale gain, minimale driver uitslag, minimale vervorming, etc. Als je ver van dat punt af gaat zitten, moet je met allerlei factoren gaan prutsen om het weer goed te krijgen. Het kan wel, je kunt bijna alles compenseren, maar het wordt te complex om goed te krijgen.
Daniel Ciesinger, achter Cornu, spreekt vaak over "horns of chance". Je zit wat te prutsen, in jouw en zijn geval met AJhorn en ik met hornresp, en je krijgt een mooi plaatje. Je weet niet precies waarom (want die 10 andere simulaties hadden ook potentieel), maar dat is de beste. Snel opslaan, want je vindt er wellicht geen betere...
Uiteindelijk moet je itereren met keel, mond, lengte, curve/flair en driver parameters, eventueel voor en/of achterkamer. Daarmee kun je natuurlijk eindeloos variëren. Daniel fantaseert over het schrijven van een stuk software, eigenlijk gewoon AJhorn, dat een hoorn kan optimaliseren rond opgegeven beperkingen. Dus dat je zegt hoornmond maximaal zo en volume van de kast maximaal zo, wat een Fc van zeg 40 Hz moet geven, en dan de software dan een hoorn uitpoept die daaraan voldoet. Volgende stap is dan, dat de software ook nog eens de hoorn vouwt en een bouwtekening levert. De individuele brokjes (concepten, formules, codes) zijn allemaal beschikbaar, maar niemand levert ze nog geïntegreerd. Daniel werkt en heeft net een zoon gekregen, dus het zit er voorlopig nog niet in. David McBean past hornresp bijna op bestelling aan, misschien kan ik 'm eens een mailtje sturen.
Daniel Ciesinger, achter Cornu, spreekt vaak over "horns of chance". Je zit wat te prutsen, in jouw en zijn geval met AJhorn en ik met hornresp, en je krijgt een mooi plaatje. Je weet niet precies waarom (want die 10 andere simulaties hadden ook potentieel), maar dat is de beste. Snel opslaan, want je vindt er wellicht geen betere...
Uiteindelijk moet je itereren met keel, mond, lengte, curve/flair en driver parameters, eventueel voor en/of achterkamer. Daarmee kun je natuurlijk eindeloos variëren. Daniel fantaseert over het schrijven van een stuk software, eigenlijk gewoon AJhorn, dat een hoorn kan optimaliseren rond opgegeven beperkingen. Dus dat je zegt hoornmond maximaal zo en volume van de kast maximaal zo, wat een Fc van zeg 40 Hz moet geven, en dan de software dan een hoorn uitpoept die daaraan voldoet. Volgende stap is dan, dat de software ook nog eens de hoorn vouwt en een bouwtekening levert. De individuele brokjes (concepten, formules, codes) zijn allemaal beschikbaar, maar niemand levert ze nog geïntegreerd. Daniel werkt en heeft net een zoon gekregen, dus het zit er voorlopig nog niet in. David McBean past hornresp bijna op bestelling aan, misschien kan ik 'm eens een mailtje sturen.
De Fostex FE 207 E, FE 167 E en FE 127 E zijn alsmischa72 schreef:Zo, even reageren:
EJ Jordan JX92S; veeeeel te duur (hij zal het best waard zijn, maar voor mij te duur)
Ciare HX 160; laag ziet er goed uit, hoog wat onrustig, 2x zo duur als de Fostex
Ciare HX 132; laag netjes voor BR, tweeter nodig voor goed hoog?
CSS FR125SR; niet echt een mening, freq bereik ziet er netjes uit, rendement wat laag
Quote: terwijl ik het midden van de CSS wat donkerder vond klinken
Voor mij is het midden wat belangrijker. Ik was bij de huisgenoot van Geert erg onder de indruk van de Fostex, maar ik sta open voor andere luisterproeven![]()
Groeten,
Mischa
je de prijs/kwalitiet bekijkt naar mijn "smaak" heel
goede fullrange speakers ... en in verschillende
type behuizingen toe te passen... BR, (ML)TL, (ML)TQWT
Zou zeggen lees dit draadje eens door.........
viewtopic.php?t=5352&postdays=0&postorder=asc&start=0
De "Metrononome " modellen spreken mij erg aan..
linkje.. http://www.frugal-horn.com/metronome.html
foto

Hoi,
Mooi en verhelderend stuk over TQ-WT Weidok. De lucht compressie insteek is een interresante.
@Ivo, ik zie de complexiteit van de kast als het grootste probleem waarom hoorns niet wijder verspreid zijn: complexe, grote kasten die erg duur zijn om te maken. Wat dat betreft is een konisch hoorn of een TQ-WT met of zonder poort wel een mooie oplossing.
Een programma waarin je de onderste grens freq, volume, etc in geeft en waar een kant en klare hoorn uitrolt zou wel erg stoer zijn
Groet Roland
Mooi en verhelderend stuk over TQ-WT Weidok. De lucht compressie insteek is een interresante.
@Ivo, ik zie de complexiteit van de kast als het grootste probleem waarom hoorns niet wijder verspreid zijn: complexe, grote kasten die erg duur zijn om te maken. Wat dat betreft is een konisch hoorn of een TQ-WT met of zonder poort wel een mooie oplossing.
Een programma waarin je de onderste grens freq, volume, etc in geeft en waar een kant en klare hoorn uitrolt zou wel erg stoer zijn
Groet Roland
Ik heb zelf de frugelhorn gebouwd. Met fostex FE126E driver.
Erg leuke speaker met hoog rendement. Goed aan te sturen met een klein buizenversterkertje. Komt niet zo heel laag, maar klinkt wel zeer strak met veel dynamiek.
Meest mooie is trouwens we het middengebied. Stemmen, accoustische gitaren klinken zeer direct en duidelijk. Heel anders als bij de meeste meerweg systemen.
Bouw ervan is hier te lezen...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4472
Erg leuke speaker met hoog rendement. Goed aan te sturen met een klein buizenversterkertje. Komt niet zo heel laag, maar klinkt wel zeer strak met veel dynamiek.
Meest mooie is trouwens we het middengebied. Stemmen, accoustische gitaren klinken zeer direct en duidelijk. Heel anders als bij de meeste meerweg systemen.
Bouw ervan is hier te lezen...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=4472
Onder 200 Hz maakt het allemaal niet meer zo uit, in verband met de verhoudingsgewijs grote golflengtes. Zoek eens op Olson-hoorn en kijk naar het verloop van dat ding. Allemaal rechte stukken aan elkaar, maar "meta" bekeken met een positieve exponentiële expansie. Dat is niet duur om te maken. Groot kom je helaas niet om heen.Roland schreef:Hoi,
Het kan en volgens mij is het ook niet zo moeilijk, als je kunt programmeren. Het interesseert me zeer (duh), maar ik kan niet programmeren. Ik merk wel dat ik het idee in conceptuele brokjes kan onderverdelen, en dat de oplossing van elk brokje op zich niet zo moeilijk is. Misschien vind ik ooit eens de tijd om een programmeertaal te leren. Wie zin heeft, ik wil best eens mijn visie uiteenzetten...Roland schreef:Een programma waarin je de onderste grens freq, volume, etc in geeft en waar een kant en klare hoorn uitrolt zou wel erg stoer zijn![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
er zijn toch ook voor hoorns van die afstemminsgtabellen? in elk geval zit in AudioCAD een optie om een hoorn af te stemmen. heb ik nooit wat me gedaan, maar misschien is t wat? dat als startpunt en dan verder optimaliseren met AJH of MJK? als ik wat tijd heb ga ik eens zien of er met de Ciare CH250 een beetje leuke hoorn te maken valt....Roland schreef:Een programma waarin je de onderste grens freq, volume, etc in geeft en waar een kant en klare hoorn uitrolt zou wel erg stoer zijn![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
maken we er een open source project van... als jij aftrapt eens zien wie er mee aan de slag kunnen. moeten we wel het eerst eens worden over de programmeeromgeving, het eenvoudigste is misschien excel icm vba? daar heeft 99% van de mensen tenmisnste de beschikking over. (want de enige echte programmeertool die ik heb is Turbo PascalIvo schreef:.... Ik merk wel dat ik het idee in conceptuele brokjes kan onderverdelen, en dat de oplossing van elk brokje op zich niet zo moeilijk is. Misschien vind ik ooit eens de tijd om een programmeertaal te leren. Wie zin heeft, ik wil best eens mijn visie uiteenzetten...
Die tabellen calculators leveren de standaard grote en complexe kasten. Daarbij heb je dan weinig variabelen om mee te variëren. Je geeft wat driver parameters en de Fc waarop je mikt, op basis daarvan krijg je een theoretisch ideaal. Dat kan letterlijk meer dan 1000 liter zijn en dat is denk ik niet echt het soort produkt waar Roland op zit te wachten. Daarnaast optimaliseer je dan voor het laag, maar bij een backloaded hoorn is de balans ten opzichte van het midden ook belangrijk, en hoe de overgang verloopt.Henkjan schreef:er zijn toch ook voor hoorns van die afstemminsgtabellen? in elk geval zit in AudioCAD een optie om een hoorn af te stemmen. heb ik nooit wat me gedaan, maar misschien is t wat? dat als startpunt en dan verder optimaliseren met AJH of MJK? als ik wat tijd heb ga ik eens zien of er met de Ciare CH250 een beetje leuke hoorn te maken valt....Roland schreef:Een programma waarin je de onderste grens freq, volume, etc in geeft en waar een kant en klare hoorn uitrolt zou wel erg stoer zijn![]()
Zo'n calculator stapelt optimum op optimum op optimum en is daardoor niet... optimaal...
Hihi, ik zal daar niet alleen in staan vermoed ikIvo schreef:Dat kan letterlijk meer dan 1000 liter zijn en dat is denk ik niet echt het soort produkt waar Roland op zit te wachten.
Je had vroeger ook zon filter optimalisatie programma dat automagisch een vlakke curve toverde, zij het dat de impedantie dan zo rond de 1.00 Ohm zakte, etc. Ik denk dat we voorlopig zelf op de knoppen moeten drukken om het maximale uit een hoorn, filter of kast te halen.
Groet Roland
Lijkt me een leuk idee, maar hebben we genoeg kritische massa? Ik heb een goede conceptuele en encyclopedische kennis over hoorns, maar vraag me niet een A4-tje met essentiële formules aan te leveren, zodat je die in een programma kunt stoppen. Dus we zoeken iemand die dat kan, en vervolgens iemand die dat in een bruikbare vorm kan outputten. Hetzij in software, hetzij in een bestand dat mensen thuis met gewone middelen kunnen openen en gebruiken.Henkjan schreef:maken we er een open source project van... als jij aftrapt eens zien wie er mee aan de slag kunnen.
Ik weet het niet. Je hebt een stuk software, PAUP*, dat fylogenetische bomen uitrekent, dus zeg maar evolutiestambomen van soorten dieren bijvoorbeeld. Eigenlijk laat je dat ding álle opties doorrekenen en vraagt hem alleen de beste resultaten te bewaren en te laten zien. Je kunt ook criteria meegeven, dus concentreer je op die eigenschap, geef dat hogere prioriteit, reken de betrouwbaarheid mee, dat soort dingen. Het is niet zo ingewikkeld en in 2000 (langzamere computers) werkte dat al heel aardig. Nu was dat een kleinere berekening, maar het was niet zo moeilijk te beredeneren hoe dat werkte. Het is in principe het aan elkaar lappen van een aantal berekeningen en de computer een X aantal iteraties uit laten voeren. De beste resultaten, of de resultaten die aan bepaalde eisen voldoen, zijn dan de resultaten die je wilt bekijken. Dat is te programmeren. Het kost alleen tijd en kunde.Roland schreef:Hihi, ik zal daar niet alleen in staan vermoed ikIvo schreef:Dat kan letterlijk meer dan 1000 liter zijn en dat is denk ik niet echt het soort produkt waar Roland op zit te wachten.![]()
Je had vroeger ook zon filter optimalisatie programma dat automagisch een vlakke curve toverde, zij het dat de impedantie dan zo rond de 1.00 Ohm zakte, etc. Ik denk dat we voorlopig zelf op de knoppen moeten drukken om het maximale uit een hoorn, filter of kast te halen.
Groet Roland
Met het oog op kritische massa: Ik zal eens wat proefballonetjes op laten, hier en daar.
Heb resultaten van AudioCad wel in Hornresponce verwerktHenkjan schreef:er zijn toch ook voor hoorns van die afstemminsgtabellen? in elk geval zit in AudioCAD een optie om een hoorn af te stemmen. heb ik nooit wat me gedaan, maar misschien is t wat? dat als startpunt en dan verder optimaliseren met AJH of MJK? als ik wat tijd heb ga ik eens zien of er met de Ciare CH250 een beetje leuke hoorn te maken valt....Roland schreef:Een programma waarin je de onderste grens freq, volume, etc in geeft en waar een kant en klare hoorn uitrolt zou wel erg stoer zijn![]()
en meestal was dat al een goed begin
Dit verhaal krijgt na lange tijd toch een staartje:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 887#139887
Groeten,
Mischa
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 887#139887
Groeten,
Mischa