ceraluminium

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

ceraluminium

Bericht door Paul »

Nadat de Accuton monitors netjes geintegreerd zijn met de laagkasten met L26 Seas erin was ik erg tevreden, echter :evil:




In mijn rechthoekige kamer (8 bij 3,2 meter) had ik nogal wat problemen met het laag; ik zou mijn luisterstoel zeeer onhandig moeten plaatsen om optimaal van de muziek te genieten. Vervolgens kreeg ik van een forumgenoot een setje dipolen met Peerless SLS315 te leen, na een kleine aanpassing aan het actieve filter speelde dit niet vlekkeloos maar wel errug lekker :D

Kortom, de beslissing is genomen; ook ik kies voor een dipoolsysteem, van zoals het er nu uitziet Ceramische en aluminium units (verklaring van de naam :wink: ). Vooralsnog neig ik erg sterk naar 4 stuks Dayton RSS315 voor het laag, hoewel de Peerless SLS het momenteel ook prima doen.. Verder blijkt na vandaag rustig wat geluisterd te hebben dat ook de (accuton C92) mid dipool uitgevoerd moet worden, ook in de frequenties die door deze unit worden weergegeven zit nog de nodige akoustische ellende :roll: De tweeter zal gewoon de Acctuon C23 blijven omdat ik op het mid / hoog momenteel eigenlijk niets aan te merken heb.

Qua uiterlijk / vorm van de speaker heb ik met zeer veel interesse meegelezen in de tread van Jeroen D. Op basis hiervan zou ik voor een smalle dunne baffle thv mid moeten kiezen. Anderzijds spreekt het Poor Mens Quasar project met de holle wangen van Bergrans me qua uiterlijk erg aan...

Komende tijd nog maar een flink aantal zaken op een rijtje zetten, alle input is meer dan welkom!!

Het oorspronkelijke project is hier te vinden: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3756
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

en weer 1 op naar dipool 8)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het moet niet veel gekker worden op dit forum! :twisted:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

:twisted: Wat `n verrassing.............. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Bericht door Yannick »

Hihihi... Iedereen komt 'uit de kast' hier :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

De Daytons worden eind april bij Intertechnik verwacht, ik kan dus nog ff 2 weken twijfelen en dan alsnog tijdig bestellen :roll:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Goed bezig Paul! Heb je al eens een dipool gehoord of probeer je het vanwege alle lovende kritieken hier?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Re: ceraluminium

Bericht door Paul »

Paul schreef:
Nadat de Accuton monitors netjes geintegreerd zijn met de laagkasten met L26 Seas erin was ik erg tevreden, echter :evil:

Vervolgens kreeg ik van een forumgenoot een setje dipolen met Peerless SLS315 te leen

Met dank aan Carlo :wink:

Daarnaast heb ik reeds enkele keren met veel plezier naar de dipools van Jeroen D geluisterd, desondanks schatte ik het verschil pas echt goed in toen ze in de ruimte stonden waar ik dagelijks muziek luister...

Overigens neem ik naast de RSS315 ook de de RSS 390 van Dayton nu mee in de overwegingen :P
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Whoops, daar had ik ff overheen gelezen.

Ik denk trouwens dat je aan twee 12" Daytons wel genoeg hebt, die hebben natuurlijk een flinke uitslag. De SLS 12" is natuurlijk voor z'n lage prijs een goede unit.
Ik denk dat je met twee 15" toch wat kleine problemen krijgt met je afstraling rond de crossoverfrequentie naar de mid. Maar de keuze ligt natuurlijk ook aan je luistergewoontes.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik zal hier vanavond eens wat over gaan lezen / opzoeken;

Enerzijds luister ik alle soorten muziek en regelmatig ook een filmpje op flink volume, dat moet bij voorkeur allemaal kunnen zonder op de (x) max te spelen.

Anderzijds zit ik vrij dicht op de speakers; op ongeveer 3 meterafstand. Ik verwacht niet dat ik in komende luisterruimtes zoveel ruimte krijg dat deze afstand erg zal toenemen :cry:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm#C5 is een interessant stukje over geluidsdrukken in je kamer. Voorwaarde is wel dat je ongeveer weet wat de T60 van je kamer is. Een schatting maken kan natuurlijk ook.
Ik heb zelf een Excelsheet gemaakt die de totale geluidsdruk (direct + indirect; indirect geluid voegt extra loudness toe) uitrekent op basis van de formules van Linkwitz samen met nog wat andere relevante informatie zoals reverberation distance... mocht je 'm willen hebben, stuur maar een pm of zo.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het makkelijkste vergelijk voor mij is met de 'huidige' L26 van seas waarvan 1 stuks per kant in 50 liter gesloten behuizing. Qua maximale ging dit prima, qua diepgang echter mag er wel "iets extra".

2 stuks SLS315 per kant; max spl iets minder dan de L26 op 40hz
2 stuks RSS315 per kant; max spl ongeveer hetzelfde als de L26 op 40hz
1 stuk RSS390 per kant; max spl ongeveer hetzelfde als de L26 op 40 hz (wel op bredere baffle dan de 12inchers)
2 stuks RSS390 max spl fors meer.. maarja dat levert wel een forse baffle op :roll:

In hoeverre moet ik afstraalproblemen meenemen in deze overweging, ervan uitgaand dat de woofers max tot zo'n 250hz zullen spelen :?:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Aangezien ik genoodzaakt was een nieuwe TV aan te schaffen loopt dit project wat vertraging op :roll:

Derhalve vandaag de test-dipool weer vervangen door de CB met Seas L26. De gesloten kast legt het op alle fronten af tov de dipool bij het luisteren van muziek.

Het laag is donkerder en doffer, contrabassen en basgitaren zijn lang niet zo mooi te volgen; 1-0 voor de dipool dus...

Deze vertraging zal ik gebruiken om me extra te verdiepen in bouw en ontwerp, das dan weer een pluspunt 8)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Soms heb ik gewoon geen geduld ofzo, aangezien de peerless SLS het al heel aardig deden ga ik daar nu een open baffle mee bouwen.

Een paar plaatjes van de progressie van vandaag :D
Bijlagen
open baffle II.JPG
open baffle I.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Het beeld van de onderste foto is iets vertekend, de hele baffle is 115cm hoog, het dikke gedeelte 75cm.

Het dunne gedeelte is 22mm mdf, het dikke gedeelte; 22mm en 18 mm mdf, 2 * 18 mm multiplex en 2 * 4mm hardboard ( vrije interpretatie van een niet zo geheim recept van de dipoolgrootmeester op 't forum :D )

Er is nog niets gelijmd, de grote vraag;

Als ik het geheel in elkaar lijm met als extra,
* 1 plaat van 8 mm multiplex over de gehele hoogte
* 1 vertikale bracing door het midden over de gehele hoogte

Is het geheel dan trillingsvrij genoeg, of is er een beter alternatief, lood ed waag ik me liever niet aan.

Alvast bedankt, ook voor het alvast waarschuwen voor mogelijke valkuilen :P
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

AJe hebt volgens mij bijna exact dezelfde glooïng die ik ook heb in mijn baffle! :P
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

zo paulus,dat gaat lekker zo 8)
bouwen met die hap!!!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Montana schreef:
AJe hebt volgens mij bijna exact dezelfde glooïng die ik ook heb in mijn baffle! :P
Yep,

hoekig werd me verboden, en helemaal ovaal was lelijk, net zoals een spitsere punt...
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Paul schreef:

Yep,

hoekig werd me verboden...........................

Door wie :?
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

De baffle lijkt wel een beetje op de Dryade van Edo.
Mooie vorm!
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

CarloPJB schreef:
Paul schreef:

Yep,

hoekig werd me verboden...........................

Door wie :?
Een bepaalde dame die hier met enige regelmaat is :roll:

Aangezien ik zelf beide opties wel fraai vind, maakte het me niet heel veel uit..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de waf heeft de doorslag gegeven :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

en een kleine update...
Bijlagen
open baffle III.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik heb vandaag een behringer DCX2496 gekocht om gemakkelijk naar de gehoormatige verschillen tussen verschillende filters te kunnen luisteren.

Dit houdt in dat ik mijn 4kanaals hypex ga upgraden tot een 6kanaals; das toch altijd handig 8)

De baffles schieten niet heel erg op maar worden voor mijn doen wel netjes, hopenlijk dit weekend weer een update!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Paul schreef:
Ik heb vandaag een behringer DCX2496 gekocht om gemakkelijk naar de gehoormatige verschillen tussen verschillende filters te kunnen luisteren.

Dit houdt in dat ik mijn 4kanaals hypex ga upgraden tot een 6kanaals; das toch altijd handig 8)

De baffles schieten niet heel erg op maar worden voor mijn doen wel netjes, hopenlijk dit weekend weer een update!
Spannend allemaal...
wij wachten nog wel even :)
Gesloten