LTP 3weg Dipool - 'Machistas'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
bertor schreef:
jeroen_d schreef:
Breem geeft in zijn tekst de crux, tekeningetje komt overeen met dat van Geert. De crux is de richting van de stroom. Hij gaat bijvoorbeeld van links naar rechts door het membraan heen. Dan loopt hij als gevolg van de harmonica afwisselend omhoog en omlaag. Telkens een andere richting tov het magneetveld. Zo ontstaan de krachtenpijltjes die Breem en Geert tekenen.
Ook hier is weer sprake van een lorentzkracht, net als in een normale luidspreker. Stroom, magneetveld en kracht staan dus loodrecht op elkaar. Volgens mij bedoelt Jeroen hetzelfde als wat ik ga zeggen. Het is wat moeilijk te zien in de tekening van breem, maar de stroom loopt per harmonicadeel het beeldscherm in en uit, zeg maar loodrecht op het vlak van het papier/scherm.
Volgens mij snap ik het niet meer... :lol:
Oeps :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik heb weer nieuws wat betreft het filteren!

Ik zal zeer hoogstwaarschijnlijk een DEQX in de keten opnemen. Een probleem was de hoge prijs van dit apparaat, waardoor ik meer naar Groundsound neigde. Na een mooie aanbieding gekregen te hebben ben ik over. http://www.deqx.com/PDC26P-Preamp.html Op deze manier kan ik vervelende kamerresonanties onderdrukken en de dipool perfect filter. Leuk detail is de mogelijkheid om met 300dB/octaaf te filteren.

Even wachten tot alles rond is en dan kan ik weer meer vertellen over dit apparaat! 8)

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
Ik heb weer nieuws wat betreft het filteren!

Ik zal zeer hoogstwaarschijnlijk een DEQX in de keten opnemen. Een probleem was de hoge prijs van dit apparaat, waardoor ik meer naar Groundsound neigde. Na een mooie aanbieding gekregen te hebben ben ik over. http://www.deqx.com/PDC26P-Preamp.html Op deze manier kan ik vervelende kamerresonanties onderdrukken en de dipool perfect filter. Leuk detail is de mogelijkheid om met 300dB/octaaf te filteren.

Even wachten tot alles rond is en dan kan ik weer meer vertellen over dit apparaat! 8)

mvg,

Martijn
Leuk om te zien dat jij ook aan de slag gaat met digitale filtering en room-correctie. In het basbereik kun je erg goed de puntjes op de i zetten kan ik je vertellen :)

Ga je alles helemaal actief filteren of ga je mid-hoog nog passief doen?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik verwacht ook heel veel van dit apparaat! 8)

Als hij er komt ga ik alles digitaal doen. Ik zie geen reden om het hoog passief te doen. Mocht ik er in de toekomst nog een 4e weg bijkomen, dan ben ik gedwongen om ook deels passief te werken. De software die erbij zit is enorm uitgebreid, dus ik hoop dat het een beetje gaat lukken! :twisted:

De mid en tweeter krijgen elk hun eigen hypex amp en het laag wordt gevoed door een NAD 216THX amp.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Cool!

Ik ben benieuwd wat alle mogelijkheden van dit 'ding'gaan brengen :D
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
Ik verwacht ook heel veel van dit apparaat! 8)

Als hij er komt ga ik alles digitaal doen. Ik zie geen reden om het hoog passief te doen. Mocht ik er in de toekomst nog een 4e weg bijkomen, dan ben ik gedwongen om ook deels passief te werken. De software die erbij zit is enorm uitgebreid, dus ik hoop dat het een beetje gaat lukken! :twisted:

De mid en tweeter krijgen elk hun eigen hypex amp en het laag wordt gevoed door een NAD 216THX amp.
De DCN28 is wel stereo 4-weg. Geen optie meer?

Wat kost een DEQX tegenwoordig nieuw?
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De DCN blijft leuk. De DEQX zit echter al in een mooi kastje en is voor een 3 weg de beste optie.

mvg,

Martijn
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben van plan om mijn huidige UcD versterker om te bouwen naar een 4 kanaals. De twee extra HG modules zijn binnen! De mid en tweeter hebben nu elk hun eigen UcD. En de woofers krijgen een dikke NAD THX eindversterker. Misschien vervang ik de NAD ook nog wel voor een ucd ooit. De meerwaarde zit hem vooral in het lage stroomverbruik. Als ik mijn beide NAD's aan heb wordt het 'warm' in mn kamer!

Ik heb nu 2 HG modules en 2 AD (met lm upgrade) modules.
Welke moet nou op het hoog en welke op de mid?! :lol:

De UcD versterkers worden gebalanceerd uitgevoerd, zodat ik alleen het signaal naar de NAD, die voor de woofers is bedoeld, ongebalanceerd heb.

mvg,

Martijn
Bijlagen
PICT2383.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Ik denk niet dat er verschil hoorbaar zal zijn tussen de HG en de AD met lm opampje....
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
Ik denk niet dat er verschil hoorbaar zal zijn tussen de HG en de AD met lm opampje....
Denk het ook niet. Ben nogsteeds benieuwd naar het versterkervergelijk dat er zou komen tussen de ST en HG. Zelf ga ik er wel van uit dat ze nagenoeg niet uit elkaar te houden zijn. Tjah en dan zelf toch de HG versie kopen.. Het wordt nog een flinke klus om de versterker aan te passen. De kast moet flink vernieuwd worden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik zou voor de mid gewoon de UcD180ST hebben gekocht. :lol: Maar ik begrijp het wel hoor, het is ook onzin om te bezuinigen op de versterker als je zulke kostbare drivers hebt aangeschaft.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Het apparaat is binnen! 8) :mrgreen:

Ik heb alle software al geinstalleerd om een betere indruk te krijgen van alle mogelijkheden. Het programma is echter ontzettend uitgebreid, zodat het nog wel even duurt voordat ik alles aan de gang heb! Het is niet zo dat je even een filtertje in elkaar kan zetten. Veel moet aan de hand van metingen!

De kast is helemaal van aluminium en ziet er in het echt toch wel mooier uit als op de foto's. Alle aansluitingen achterop zijn van Neutrik en als alles goed gaat hoef ik straks niet meer op te staan om het volume aan te passen!

Ook aardig dat ik van de verkoper een luxe microfoonstandaard meekreeg! Die had ik nog niet..

Nu is het wachten op de onderdelen voor de kabels en interlinks, zodat ik de DEQX kan gebruiken voor metingen!

mvg,

Martijn
Bijlagen
PICT2384.JPG
PICT2385.JPG
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Tof ding! Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erg mooi speelgoed! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gebruikersavatar
MidiMaze
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 04 jun 2007, 21:59
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door MidiMaze »

Wat een enorm vet apparaat :) Hoe meer aansluitingen hoe beter :)
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Ah!!

Je hebt hem al gekocht. 8)

Gefeliciteerd. Pas op voor verslaving... :-#
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

bedankt allemaal!

Ik moet het eerst nog eens zien. Ik kan nog niet geheel doordringen tot alle mogelijkheden, zolang niet alles aangesloten is. De laatste software-update heb ik inmiddels ook gedownload!

mvg,

Martijn

Tot die tijd kabeltjes maken dus! :twisted:
Bijlagen
PICT2389.JPG
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

en versterkers in elkaar zetten zeker?

flink project zo alles bijelkaar!
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Paul schreef:
en versterkers in elkaar zetten zeker?

flink project zo alles bijelkaar!
Ik heb nog een 6-kanaals CAV-150 in de aanbieding... :twisted:

Scheelt een hoop werk... :lol:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Paul schreef:
en versterkers in elkaar zetten zeker?

flink project zo alles bijelkaar!
oja! Dat moet ook nog, was het even vergeten.. :roll:


Fokke, UcD is goed genoeg voor mij! :wink:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Vanochtend was ik alleen thuis dus kon ik zonder iedereen te vervelen met pieptoontjes wat meer experimenteren met de deqx. Ik heb daarbij mijn 3-weg Apo voor het gemak even voor gebruikt.

De DEQX meet de freq respons, fase en group delay. Aan de hand van die gegevens corrigeert hij o.a. de frequentie respons zodat bijv een piek op 7kHz van de C12 gedempd wordt.. Als dat gedaan is kan je een persoonlijke voorkeur in het geluid aanbrengen dmv een eq.

Nu is het of ax waarschijnlijk alleen beter geworden omdat hij het hoog geboost heeft. Of phase en groupdelay daarmee te maken heeft weet ik niet. Ik verwacht dat het of ax gedrag van de dipool wel te verbeteren is omdat erg steile filterhellingen mogelijk zijn. Of de tweeter dan nog mooi aansluit qua sound is dan afwachten.

Ik denk eigenlijk dat het kaarsrecht corrigeren op bijv 10 graden of ax niet zoveel uithaalt, omdat 3 graden verder de bulten en pieken vaak iets opschruiven. De correctie schruift dan niet mee. Dat lijkt me echter een probleem waar elk filtertype last van heeft!

Ik heb alleen een correctie boven de 2kHz gedaan..
Bijlagen
apo correctie.JPG
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Machtig mooi project Montana!!! 8)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door bertor »

Montana schreef:
Vanochtend was ik alleen thuis dus kon ik zonder iedereen te vervelen met pieptoontjes wat meer experimenteren met de deqx. Ik heb daarbij mijn 3-weg Apo voor het gemak even voor gebruikt.

De DEQX meet de freq respons, fase en group delay. Aan de hand van die gegevens corrigeert hij o.a. de frequentie respons zodat bijv een piek op 7kHz van de C12 gedempd wordt.. Als dat gedaan is kan je een persoonlijke voorkeur in het geluid aanbrengen dmv een eq.

Nu is het of ax waarschijnlijk alleen beter geworden omdat hij het hoog geboost heeft. Of phase en groupdelay daarmee te maken heeft weet ik niet. Ik verwacht dat het of ax gedrag van de dipool wel te verbeteren is omdat erg steile filterhellingen mogelijk zijn. Of de tweeter dan nog mooi aansluit qua sound is dan afwachten.

Ik denk eigenlijk dat het kaarsrecht corrigeren op bijv 10 graden of ax niet zoveel uithaalt, omdat 3 graden verder de bulten en pieken vaak iets opschruiven. De correctie schruift dan niet mee. Dat lijkt me echter een probleem waar elk filtertype last van heeft!

Ik heb alleen een correctie boven de 2kHz gedaan..
Als het goed is kun je met de software een aantal verschillende metingen middelen. Op die manier kun je gezamelijke pieken identificeren en eventueel corrigeren. Zo heb ik dat ook gedaan bij mijn mid-hoog met RoomEQWizard, dat lijkt wel goed te werken.

Heb je al gespeeld met de room correctie functie? Ook daar zou je op verschillende plekken kunnen meten en de correctie op een gemiddelde uit kunnen voeren. Ik ben benieuwd wat je van het resultaat vindt :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik raad jullie aan alleen de speaker zelf te corrigeren voor frequenties boven 200Hz. Voor een dergelijke correctie moet je een goede meting met tijdvenster doen, die invoeren en equalizen.

Corrigeren van de ruimte zelf, boven 200Hz, leidt tot een onnatuurlijk geluid. Als dat nodig is, omdat je speaker niet uniform genoeg afstraalt, bouw dan een nieuwe speaker. :twisted:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik ben niet echt van plan om de ruimte te corrigeren. Misschien in het laag en mid als dat een verbetering lijkt te geven. Ik zal er wel nog wat testjes mee doen, maar mijn kamer is redelijk goed gedempd. Ik corrigeer nu alleen de units dus..

mvg,

Martijn
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”