Dan daag ik jou graag uit, Vuurkat! Ontwerp mij een mid hoorn, die het frequentie berijk van 500hz tot 3000hz haalt.. met betaalbare driverVuurkat schreef:Ik kan inderdaad geen hoorn ontwerpen. Nouwja, misschien eentje voor middentonen maar dat kan iedereen die ff op de link hieronder klikt wel.
sub hoorn, doen?
Moderator: Beheerdersteam
Wacht even, het einde van de (uiteindelijke) hoorn in de hoek, is als de geluidsgolf die recht de kamer in gaat. Als je de hoornmond (van de kast) zo neerzet, dat de geluidsgolf nog een stuk langs één of twee muren moet om de kamer in te komen, dan is dat een effectieve verlenging.Nils_vn schreef:omdat Hornresp zelf hem al in de hoek zet: nl 0.5*pi. Als je dan nog eens een meter hoornlengte er bij hangt, komt er zeker een mooi plaatje uit....
Je kunt simulaties hiervan bekijken op http://ldsg.snippets.org/HORNS/basshornfea.html
De beroemde Labhorn wordt ook op die manier verlengd, optioneel, en zelfs de Frugalhorn werkt zo. Je moet dit op de een of andere manier meerekenen, om een realistische voorstelling van het uiteindelijke resultaat te hebben. Of het precies een konisch stuk van een meter is, dat zal wel niet, speel er maar wat mee.
Deze hoorn is toch gebouwd door iemand van dit forum? Ik ga even zoeken in het archief, we kunnen het natuurlijk het beste aan die persoon vragen hoe het functioneert!
Ik weet niet zoveel van hoorns, maar mij lijkt de lengte deze hoorn vrij kort, te kort om echt laag te gaan?Ivo schreef:
Bill Fitzmaurice heeft enkele ontwerpen voor huiskamer sub hoorns. Tuba 18 gaat tot ongeveer 40Hz (prima voor muziek). Table Tuba en THT gaan lager, vooral ook leuk voor home theatre. Ik heb geen idee of je drivers er geschikt voor zijn.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Een hoorn ontwerpen kan iedereen die de formules op een juiste wijze in een spreadsheet kan zetten.Vuurkat schreef:Ik kan inderdaad geen hoorn ontwerpen. [/url].
Dat zijn wel heeeeeel veel formules.. In de diverse publicaties van good-old-Paul Wilbur Klipsch staan de meest relevante. Maar ook uit dat artikel wat op de startpagina van dit forum staat kun je diverse formules peuteren.
Maken is een ietwat ander verhaal.. Door alle kromme hoeken moet je toch wel wat van goniometrie snappen om het naadloos in elkaar te kunnen zetten. Nauwkeurigheid speelt daarbij zeker een rol.. CNC is bijna een must..
Verder helpt het als je "denkt" als een geluidsgolf..
Exponentiele hoorns hebben echter mijn voorkeur.
Over uitdaging gesproken: bedenk eens een hoorn met een heel hoog rendement (ca 114dB/1W/1m) en een frequentiekarakteristiek die recht is van 300 tot ver voorbij 20.000 Hz.... (is mij gelukt.. dus het kan... volgens mij heeft Nils die ook...)
Kees
Is dat eentje met of eentje zonder driver?
.
Inderdaadaudiomanics schreef:Een hoorn ontwerpen kan iedereen die de formules op een juiste wijze in een spreadsheet kan zetten.
.....
Maken is een ietwat ander verhaal.. Door alle kromme hoeken moet je toch wel wat van goniometrie snappen om het naadloos in elkaar te kunnen zetten.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Met natuurlijk, of iemand moet in de kast zitten en een stukje zingenVuurkat schreef:Is dat eentje met of eentje zonder driver?
Inderdaadaudiomanics schreef:Een hoorn ontwerpen kan iedereen die de formules op een juiste wijze in een spreadsheet kan zetten.
.....
Maken is een ietwat ander verhaal.. Door alle kromme hoeken moet je toch wel wat van goniometrie snappen om het naadloos in elkaar te kunnen zetten..
viewtopic.php?t=2054&highlight=Ivo schreef:Wacht even, het einde van de (uiteindelijke) hoorn in de hoek, is als de geluidsgolf die recht de kamer in gaat. Als je de hoornmond (van de kast) zo neerzet, dat de geluidsgolf nog een stuk langs één of twee muren moet om de kamer in te komen, dan is dat een effectieve verlenging.Nils_vn schreef:omdat Hornresp zelf hem al in de hoek zet: nl 0.5*pi. Als je dan nog eens een meter hoornlengte er bij hangt, komt er zeker een mooi plaatje uit....
Je kunt simulaties hiervan bekijken op http://ldsg.snippets.org/HORNS/basshornfea.html
De beroemde Labhorn wordt ook op die manier verlengd, optioneel, en zelfs de Frugalhorn werkt zo. Je moet dit op de een of andere manier meerekenen, om een realistische voorstelling van het uiteindelijke resultaat te hebben. Of het precies een konisch stuk van een meter is, dat zal wel niet, speel er maar wat mee.
Deze hoorn is toch gebouwd door iemand van dit forum? Ik ga even zoeken in het archief, we kunnen het natuurlijk het beste aan die persoon vragen hoe het functioneert!

